Mapping of business process management methodologies in Brazilian public higher education institutions (HEIs)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hamanaka, Raíssa Yuri
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Aganete , Elisangela Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19228
Resumo: Currently, organizations are surrounded by a context of high information volume, a growing increase in customer expectations, an environment of continuous change and increased competitiveness in the global market. In this context, the discipline of business process management is consolidated, in the context where the functional view of organizations is replaced by the view oriented to processes. The objective of the research was to map BPM methodologies applied in Brazilian public higher education institutions. To this end, searches were carried out on the basis of theses and dissertations from Portal Capes, with 14 BPM methodologies applied in the context of educational institutions. Through Bardin's Content Analysis methodology (1977), the 14 methodologies were briefly described and compared. The most complete methodologies regarding the contemplation of stages of a BPM methodology were that of Miguel (2015), Barbosa (2016), Pina (2013) and Oliveira (2018).
id UFMG-20_41490e520ed048895b38b10e2f806e2c
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/19228
network_acronym_str UFMG-20
network_name_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Mapping of business process management methodologies in Brazilian public higher education institutions (HEIs)Mapeamento de metodologias de gestão de processos de negócios em Instituições de Ensino Superior (IES) públicas brasileirasGestão de processos de negócioMetodologia BPMImplementação de Metodologia BPMInstituições de ensinoBusiness process managementBPM MethodologyImplementation of BPM MethodologyEducational institutionsCurrently, organizations are surrounded by a context of high information volume, a growing increase in customer expectations, an environment of continuous change and increased competitiveness in the global market. In this context, the discipline of business process management is consolidated, in the context where the functional view of organizations is replaced by the view oriented to processes. The objective of the research was to map BPM methodologies applied in Brazilian public higher education institutions. To this end, searches were carried out on the basis of theses and dissertations from Portal Capes, with 14 BPM methodologies applied in the context of educational institutions. Through Bardin's Content Analysis methodology (1977), the 14 methodologies were briefly described and compared. The most complete methodologies regarding the contemplation of stages of a BPM methodology were that of Miguel (2015), Barbosa (2016), Pina (2013) and Oliveira (2018).Atualmente, as organizações estão cercadas por um contexto de grande volume informacional, aumento crescente das expectativas dos clientes, ambiente de mudanças contínuas e acirramento da competitividade no mercado global. Nesse contexto a disciplina de gestão de processos de negócio se consolida, no contexto em que a visão funcional das organizações é substituída pela visão orientada à processos. O objetivo da pesquisa foi mapear metodologias BPM aplicadas em Instituições de Ensino Superior públicas brasileiras. Para tal foram realizadas buscas na base de teses e dissertações do Portal Capes, encontrando-se 14 metodologias BPM aplicadas no contexto de instituições de ensino. Por meio da metodologia de Análise de Conteúdo de Bardin (1977), as 14 metodologias foram brevemente descritas e comparadas. As metodologias mais completas em relação à contemplação de etapas de uma metodologia BPM foram a de Miguel (2015), Barbosa (2016), Pina (2013) e Oliveira (2018).Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2020-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19228Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 9 No. 2 (2019): PPGGOG - DiscentesMúltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 9 Núm. 2 (2019): PPGGOG - DiscentesMúltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 9 No 2 (2019): PPGGOG - DiscentesMúltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 9 n. 2 (2019): PPGGOG - Discentes2237-6658reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19228/16691Copyright (c) 2019 Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessHamanaka, Raíssa Yuri Aganete , Elisangela Cristina2020-04-19T23:06:12Zoai:periodicos.ufmg.br:article/19228Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/oaimoci@eci.ufmg.br2237-66582237-6658opendoar:2020-04-19T23:06:12Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Mapping of business process management methodologies in Brazilian public higher education institutions (HEIs)
Mapeamento de metodologias de gestão de processos de negócios em Instituições de Ensino Superior (IES) públicas brasileiras
title Mapping of business process management methodologies in Brazilian public higher education institutions (HEIs)
spellingShingle Mapping of business process management methodologies in Brazilian public higher education institutions (HEIs)
Hamanaka, Raíssa Yuri
Gestão de processos de negócio
Metodologia BPM
Implementação de Metodologia BPM
Instituições de ensino
Business process management
BPM Methodology
Implementation of BPM Methodology
Educational institutions
title_short Mapping of business process management methodologies in Brazilian public higher education institutions (HEIs)
title_full Mapping of business process management methodologies in Brazilian public higher education institutions (HEIs)
title_fullStr Mapping of business process management methodologies in Brazilian public higher education institutions (HEIs)
title_full_unstemmed Mapping of business process management methodologies in Brazilian public higher education institutions (HEIs)
title_sort Mapping of business process management methodologies in Brazilian public higher education institutions (HEIs)
author Hamanaka, Raíssa Yuri
author_facet Hamanaka, Raíssa Yuri
Aganete , Elisangela Cristina
author_role author
author2 Aganete , Elisangela Cristina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hamanaka, Raíssa Yuri
Aganete , Elisangela Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão de processos de negócio
Metodologia BPM
Implementação de Metodologia BPM
Instituições de ensino
Business process management
BPM Methodology
Implementation of BPM Methodology
Educational institutions
topic Gestão de processos de negócio
Metodologia BPM
Implementação de Metodologia BPM
Instituições de ensino
Business process management
BPM Methodology
Implementation of BPM Methodology
Educational institutions
description Currently, organizations are surrounded by a context of high information volume, a growing increase in customer expectations, an environment of continuous change and increased competitiveness in the global market. In this context, the discipline of business process management is consolidated, in the context where the functional view of organizations is replaced by the view oriented to processes. The objective of the research was to map BPM methodologies applied in Brazilian public higher education institutions. To this end, searches were carried out on the basis of theses and dissertations from Portal Capes, with 14 BPM methodologies applied in the context of educational institutions. Through Bardin's Content Analysis methodology (1977), the 14 methodologies were briefly described and compared. The most complete methodologies regarding the contemplation of stages of a BPM methodology were that of Miguel (2015), Barbosa (2016), Pina (2013) and Oliveira (2018).
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19228
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19228
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19228/16691
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 9 No. 2 (2019): PPGGOG - Discentes
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 9 Núm. 2 (2019): PPGGOG - Discentes
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 9 No 2 (2019): PPGGOG - Discentes
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 9 n. 2 (2019): PPGGOG - Discentes
2237-6658
reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
collection Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv moci@eci.ufmg.br
_version_ 1796797464296030208