Platform business model: dimensions and trends

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Deus, Alson Luis de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pereira, Frederico Cesar Mafra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37140
Resumo: In an era of digital transformation, organizations need to improve the ways of creating value to gain competitiveness, changing the way they do business, eliminating the risk of disruption, and adapting to new customer behaviors. In this context, the growth of the Platform Business Models stands out. Thus, the purpose of this article is to present and analyze the characteristics of organizations whose business model is characterized as 'platform type' Therefore, a literature review was carried out in the EBSCO, ACM DIGITAL LIBRARY, WEB OF SCIENCE, SCOPUS and LISA databases, in order to better identify and characterize such characteristics and phenomena related to digital companies. The results identified that 'customer experience', 'data', 'competitiveness', 'content' and 'innovation' are elements to be considered in a Platform Business Model.
id UFMG-20_a3235c482fa81189e6cdb9e11857bc15
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/37140
network_acronym_str UFMG-20
network_name_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Platform business model: dimensions and trendsModelo de negócios plataforma: dimensões e tendênciasTransformação DigitalModelos de Negócio.PlataformaRevisão de literaturaDigital TransformationBusiness ModelsPlatformLiterature reviewIn an era of digital transformation, organizations need to improve the ways of creating value to gain competitiveness, changing the way they do business, eliminating the risk of disruption, and adapting to new customer behaviors. In this context, the growth of the Platform Business Models stands out. Thus, the purpose of this article is to present and analyze the characteristics of organizations whose business model is characterized as 'platform type' Therefore, a literature review was carried out in the EBSCO, ACM DIGITAL LIBRARY, WEB OF SCIENCE, SCOPUS and LISA databases, in order to better identify and characterize such characteristics and phenomena related to digital companies. The results identified that 'customer experience', 'data', 'competitiveness', 'content' and 'innovation' are elements to be considered in a Platform Business Model.Em plena era de transformação digital, as organizações precisam melhorar as formas de criação de valor para obter competitividade, mudando sua maneira de fazer negócios eliminando o risco de ruptura, e se adaptando aos novos comportamentos dos clientes. Neste contexto, destaca-se o crescimento dos Modelos de Negócios Plataforma. Assim, o objetivo deste artigo é apresentar e analisar as características das organizações cujo modelo de negócio se caracteriza como do ‘tipo plataforma’. Para tanto, foi realizada revisão da literatura nas bases EBSCO, ACM DIGITAL LIBRARY, WEB OF SCIENCE, SCOPUS E LISA, a fim de melhor identificar e caracterizar tais características e fenômenos referentes às empresas digitais. Os resultados identificaram que ‘experiência do cliente’, ‘dados’, ‘competitividade’, ‘conteúdo’ e ‘inovação’ são elementos a serem considerados em um Modelo de Negócios Plataforma.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2021-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/3714010.35699/2237-6658.2021.37140Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)2237-6658reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37140/28998Copyright (c) 2021 Alson Luis de Deus, Frederico Cesar Mafra Pereirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDeus, Alson Luis de Pereira, Frederico Cesar Mafra2023-05-07T15:47:52Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37140Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/oaimoci@eci.ufmg.br2237-66582237-6658opendoar:2023-05-07T15:47:52Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Platform business model: dimensions and trends
Modelo de negócios plataforma: dimensões e tendências
title Platform business model: dimensions and trends
spellingShingle Platform business model: dimensions and trends
Deus, Alson Luis de
Transformação Digital
Modelos de Negócio.
Plataforma
Revisão de literatura
Digital Transformation
Business Models
Platform
Literature review
title_short Platform business model: dimensions and trends
title_full Platform business model: dimensions and trends
title_fullStr Platform business model: dimensions and trends
title_full_unstemmed Platform business model: dimensions and trends
title_sort Platform business model: dimensions and trends
author Deus, Alson Luis de
author_facet Deus, Alson Luis de
Pereira, Frederico Cesar Mafra
author_role author
author2 Pereira, Frederico Cesar Mafra
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Deus, Alson Luis de
Pereira, Frederico Cesar Mafra
dc.subject.por.fl_str_mv Transformação Digital
Modelos de Negócio.
Plataforma
Revisão de literatura
Digital Transformation
Business Models
Platform
Literature review
topic Transformação Digital
Modelos de Negócio.
Plataforma
Revisão de literatura
Digital Transformation
Business Models
Platform
Literature review
description In an era of digital transformation, organizations need to improve the ways of creating value to gain competitiveness, changing the way they do business, eliminating the risk of disruption, and adapting to new customer behaviors. In this context, the growth of the Platform Business Models stands out. Thus, the purpose of this article is to present and analyze the characteristics of organizations whose business model is characterized as 'platform type' Therefore, a literature review was carried out in the EBSCO, ACM DIGITAL LIBRARY, WEB OF SCIENCE, SCOPUS and LISA databases, in order to better identify and characterize such characteristics and phenomena related to digital companies. The results identified that 'customer experience', 'data', 'competitiveness', 'content' and 'innovation' are elements to be considered in a Platform Business Model.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37140
10.35699/2237-6658.2021.37140
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37140
identifier_str_mv 10.35699/2237-6658.2021.37140
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37140/28998
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Alson Luis de Deus, Frederico Cesar Mafra Pereira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Alson Luis de Deus, Frederico Cesar Mafra Pereira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)
2237-6658
reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
collection Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv moci@eci.ufmg.br
_version_ 1796797464364187648