Extensionist action on child mental health: experience report
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34849 |
Resumo: | This article aims to report an extension action carried out in the field of mental health with fourth and fifth grade students from a state school in Uberlândia, Minas Gerais, Brazil. It seeks to highlight the formative aspects of this action for medical students, as well as to encourage and help other researchers to work with similar demands in schools. In 2019, a group of medical students from the Federal University of Uberlândia visited a basic education institution aiming at health promotion. The Arch of Maguerez was used to systematize the action, concluding on the need to instill, in students, self-esteem and self-care. There were then two dynamics based on the concepts of Apresentação à Mineira and Teatro do Oprimido, by Augusto Boal, in addition to conversation circles about support networks. The children actively participated and demonstrated the ability to understand and reflect. This action proved to be relevant for the training of undergraduates, who realized the importance of an adequate approach to infants in promoting their health. |
id |
UFMG-24_72133b4283759c77631fd1d066817a64 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/34849 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Extensionist action on child mental health: experience reportAcción extensionista en salud mental infantil: informe de experienciaAção extensionista sobre saúde mental infantil: relato de experiênciasaúde mentaleducação em saúdeintegração universidade-escolaextensão na Medicinaapoio socialsalud mentaleducación para la saludintegración universidad-escuelaextensión en Medicinaapoyo socialmental healthhealth educationuniversity-school integrationextension in Medicinesocial supportThis article aims to report an extension action carried out in the field of mental health with fourth and fifth grade students from a state school in Uberlândia, Minas Gerais, Brazil. It seeks to highlight the formative aspects of this action for medical students, as well as to encourage and help other researchers to work with similar demands in schools. In 2019, a group of medical students from the Federal University of Uberlândia visited a basic education institution aiming at health promotion. The Arch of Maguerez was used to systematize the action, concluding on the need to instill, in students, self-esteem and self-care. There were then two dynamics based on the concepts of Apresentação à Mineira and Teatro do Oprimido, by Augusto Boal, in addition to conversation circles about support networks. The children actively participated and demonstrated the ability to understand and reflect. This action proved to be relevant for the training of undergraduates, who realized the importance of an adequate approach to infants in promoting their health.Este artículo tiene como objetivo relatar una acción de extensión realizada en el campo de la salud mental con estudiantes de cuarto y quinto año de una escuela pública de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil. Se busca resaltar los aspectos formativos de esta acción para los estudiantes de Medicina, así como incentivar y ayudar a otros investigadores a trabajar con demandas similares en las escuelas. En 2019, un grupo de estudiantes de Medicina de la Universidad Federal de Uberlândia visitó una institución de educación básica con el objetivo de promover la salud. Se utilizó el Arco de Maguerez para sistematizar la acción, concluyendo en la necesidad de inculcar en los estudiantes la autoestima y el autocuidado. Luego hubo dos dinámicas basadas en los conceptos de Apresentação à Mineira y Teatro do Oprimido, de Augusto Boal, además de ruedas de conversación sobre redes de apoyo. Los niños participaron activamente y demostraron capacidad de comprensión y reflexión. Esta acción demostró ser relevante para la formación de los estudiantes de pregrado, quienes percibieron la importancia de un abordaje adecuado del infante en la promoción de su salud.Este artigo objetiva relatar uma ação extensionista realizada no campo da saúde mental com alunos de quarto e quinto ano de uma escola estadual de Uberlândia, Minas Gerais. Busca-se evidenciar os aspectos formativos dessa ação para acadêmicos de Medicina, bem como incentivar e auxiliar outros pesquisadores a trabalharem com demandas semelhantes nas escolas. Em 2019, um grupo de estudantes de Medicina da Universidade Federal de Uberlândia visitou uma instituição de educação básica visando a promoção de saúde. Utilizou-se o Arco de Maguerez para sistematizar a ação, concluindo-se pela necessidade de instigar, nos alunos, autoestima e autocuidado. Realizaram-se, então, duas dinâmicas baseadas nos conceitos de Apresentação à Mineira e Teatro do Oprimido, de Augusto Boal, além de rodas de conversa sobre redes de apoio. As crianças participaram ativamente e demonstraram capacidade de compreensão e reflexão. Essa ação mostrou-se relevante para a formação dos graduandos, que perceberam a importância de uma abordagem adequada para os infantes na promoção de sua saúde.Universidade Federal de Minas Gerais2022-06-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3484910.35699/2237-5864.2022.34849Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-182237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34849/30693Copyright (c) 2022 Isabela Souza Cruvinel Borges , Natália Barreira Silva , Maria Cecília Inácio , Ádria Silva Guimarães , Luísa Pessoni de Carvalho Garcia , Milena Vieira Dias dos Santos , Andreia Sousa de Jesus , Stefan Vilges de Oliveirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Isabela Souza Cruvinel Silva, Natália Barreira Inácio, Maria CecíliaGuimarães, Ádria Silva Garcia, Luísa Pessoni de Carvalho Santos, Milena Vieira Dias dos Jesus, Andreia Sousa deOliveira, Stefan Vilges de2022-12-14T17:05:47Zoai:periodicos.ufmg.br:article/34849Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2022-12-14T17:05:47Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Extensionist action on child mental health: experience report Acción extensionista en salud mental infantil: informe de experiencia Ação extensionista sobre saúde mental infantil: relato de experiência |
title |
Extensionist action on child mental health: experience report |
spellingShingle |
Extensionist action on child mental health: experience report Borges, Isabela Souza Cruvinel saúde mental educação em saúde integração universidade-escola extensão na Medicina apoio social salud mental educación para la salud integración universidad-escuela extensión en Medicina apoyo social mental health health education university-school integration extension in Medicine social support |
title_short |
Extensionist action on child mental health: experience report |
title_full |
Extensionist action on child mental health: experience report |
title_fullStr |
Extensionist action on child mental health: experience report |
title_full_unstemmed |
Extensionist action on child mental health: experience report |
title_sort |
Extensionist action on child mental health: experience report |
author |
Borges, Isabela Souza Cruvinel |
author_facet |
Borges, Isabela Souza Cruvinel Silva, Natália Barreira Inácio, Maria Cecília Guimarães, Ádria Silva Garcia, Luísa Pessoni de Carvalho Santos, Milena Vieira Dias dos Jesus, Andreia Sousa de Oliveira, Stefan Vilges de |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Natália Barreira Inácio, Maria Cecília Guimarães, Ádria Silva Garcia, Luísa Pessoni de Carvalho Santos, Milena Vieira Dias dos Jesus, Andreia Sousa de Oliveira, Stefan Vilges de |
author2_role |
author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Isabela Souza Cruvinel Silva, Natália Barreira Inácio, Maria Cecília Guimarães, Ádria Silva Garcia, Luísa Pessoni de Carvalho Santos, Milena Vieira Dias dos Jesus, Andreia Sousa de Oliveira, Stefan Vilges de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
saúde mental educação em saúde integração universidade-escola extensão na Medicina apoio social salud mental educación para la salud integración universidad-escuela extensión en Medicina apoyo social mental health health education university-school integration extension in Medicine social support |
topic |
saúde mental educação em saúde integração universidade-escola extensão na Medicina apoio social salud mental educación para la salud integración universidad-escuela extensión en Medicina apoyo social mental health health education university-school integration extension in Medicine social support |
description |
This article aims to report an extension action carried out in the field of mental health with fourth and fifth grade students from a state school in Uberlândia, Minas Gerais, Brazil. It seeks to highlight the formative aspects of this action for medical students, as well as to encourage and help other researchers to work with similar demands in schools. In 2019, a group of medical students from the Federal University of Uberlândia visited a basic education institution aiming at health promotion. The Arch of Maguerez was used to systematize the action, concluding on the need to instill, in students, self-esteem and self-care. There were then two dynamics based on the concepts of Apresentação à Mineira and Teatro do Oprimido, by Augusto Boal, in addition to conversation circles about support networks. The children actively participated and demonstrated the ability to understand and reflect. This action proved to be relevant for the training of undergraduates, who realized the importance of an adequate approach to infants in promoting their health. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34849 10.35699/2237-5864.2022.34849 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34849 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2022.34849 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34849/30693 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18 Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-18 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174637547749376 |