Extensionist action on child mental health: experience report

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Isabela Souza Cruvinel
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Natália Barreira, Inácio, Maria Cecília, Guimarães, Ádria Silva, Garcia, Luísa Pessoni de Carvalho, Santos, Milena Vieira Dias dos, Jesus, Andreia Sousa de, Oliveira, Stefan Vilges de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34849
Resumo: This article aims to report an extension action carried out in the field of mental health with fourth and fifth grade students from a state school in Uberlândia, Minas Gerais, Brazil. It seeks to highlight the formative aspects of this action for medical students, as well as to encourage and help other researchers to work with similar demands in schools. In 2019, a group of medical students from the Federal University of Uberlândia visited a basic education institution aiming at health promotion. The Arch of Maguerez was used to systematize the action, concluding on the need to instill, in students, self-esteem and self-care. There were then two dynamics based on the concepts of Apresentação à Mineira and Teatro do Oprimido, by Augusto Boal, in addition to conversation circles about support networks. The children actively participated and demonstrated the ability to understand and reflect. This action proved to be relevant for the training of undergraduates, who realized the importance of an adequate approach to infants in promoting their health.
id UFMG-24_72133b4283759c77631fd1d066817a64
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/34849
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Extensionist action on child mental health: experience reportAcción extensionista en salud mental infantil: informe de experienciaAção extensionista sobre saúde mental infantil: relato de experiênciasaúde mentaleducação em saúdeintegração universidade-escolaextensão na Medicinaapoio socialsalud mentaleducación para la saludintegración universidad-escuelaextensión en Medicinaapoyo socialmental healthhealth educationuniversity-school integrationextension in Medicinesocial supportThis article aims to report an extension action carried out in the field of mental health with fourth and fifth grade students from a state school in Uberlândia, Minas Gerais, Brazil. It seeks to highlight the formative aspects of this action for medical students, as well as to encourage and help other researchers to work with similar demands in schools. In 2019, a group of medical students from the Federal University of Uberlândia visited a basic education institution aiming at health promotion. The Arch of Maguerez was used to systematize the action, concluding on the need to instill, in students, self-esteem and self-care. There were then two dynamics based on the concepts of Apresentação à Mineira and Teatro do Oprimido, by Augusto Boal, in addition to conversation circles about support networks. The children actively participated and demonstrated the ability to understand and reflect. This action proved to be relevant for the training of undergraduates, who realized the importance of an adequate approach to infants in promoting their health.Este artículo tiene como objetivo relatar una acción de extensión realizada en el campo de la salud mental con estudiantes de cuarto y quinto año de una escuela pública de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil. Se busca resaltar los aspectos formativos de esta acción para los estudiantes de Medicina, así como incentivar y ayudar a otros investigadores a trabajar con demandas similares en las escuelas. En 2019, un grupo de estudiantes de Medicina de la Universidad Federal de Uberlândia visitó una institución de educación básica con el objetivo de promover la salud. Se utilizó el Arco de Maguerez para sistematizar la acción, concluyendo en la necesidad de inculcar en los estudiantes la autoestima y el autocuidado. Luego hubo dos dinámicas basadas en los conceptos de Apresentação à Mineira y Teatro do Oprimido, de Augusto Boal, además de ruedas de conversación sobre redes de apoyo. Los niños participaron activamente y demostraron capacidad de comprensión y reflexión. Esta acción demostró ser relevante para la formación de los estudiantes de pregrado, quienes percibieron la importancia de un abordaje adecuado del infante en la promoción de su salud.Este artigo objetiva relatar uma ação extensionista realizada no campo da saúde mental com alunos de quarto e quinto ano de uma escola estadual de Uberlândia, Minas Gerais. Busca-se evidenciar os aspectos formativos dessa ação para acadêmicos de Medicina, bem como incentivar e auxiliar outros pesquisadores a trabalharem com demandas semelhantes nas escolas. Em 2019, um grupo de estudantes de Medicina da Universidade Federal de Uberlândia visitou uma instituição de educação básica visando a promoção de saúde. Utilizou-se o Arco de Maguerez para sistematizar a ação, concluindo-se pela necessidade de instigar, nos alunos, autoestima e autocuidado. Realizaram-se, então, duas dinâmicas baseadas nos conceitos de Apresentação à Mineira e Teatro do Oprimido, de Augusto Boal, além de rodas de conversa sobre redes de apoio. As crianças participaram ativamente e demonstraram capacidade de compreensão e reflexão. Essa ação mostrou-se relevante para a formação dos graduandos, que perceberam a importância de uma abordagem adequada para os infantes na promoção de sua saúde.Universidade Federal de Minas Gerais2022-06-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3484910.35699/2237-5864.2022.34849Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-182237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34849/30693Copyright (c) 2022 Isabela Souza Cruvinel Borges , Natália Barreira Silva , Maria Cecília Inácio , Ádria Silva Guimarães , Luísa Pessoni de Carvalho Garcia , Milena Vieira Dias dos Santos , Andreia Sousa de Jesus , Stefan Vilges de Oliveirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Isabela Souza Cruvinel Silva, Natália Barreira Inácio, Maria CecíliaGuimarães, Ádria Silva Garcia, Luísa Pessoni de Carvalho Santos, Milena Vieira Dias dos Jesus, Andreia Sousa deOliveira, Stefan Vilges de2022-12-14T17:05:47Zoai:periodicos.ufmg.br:article/34849Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2022-12-14T17:05:47Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Extensionist action on child mental health: experience report
Acción extensionista en salud mental infantil: informe de experiencia
Ação extensionista sobre saúde mental infantil: relato de experiência
title Extensionist action on child mental health: experience report
spellingShingle Extensionist action on child mental health: experience report
Borges, Isabela Souza Cruvinel
saúde mental
educação em saúde
integração universidade-escola
extensão na Medicina
apoio social
salud mental
educación para la salud
integración universidad-escuela
extensión en Medicina
apoyo social
mental health
health education
university-school integration
extension in Medicine
social support
title_short Extensionist action on child mental health: experience report
title_full Extensionist action on child mental health: experience report
title_fullStr Extensionist action on child mental health: experience report
title_full_unstemmed Extensionist action on child mental health: experience report
title_sort Extensionist action on child mental health: experience report
author Borges, Isabela Souza Cruvinel
author_facet Borges, Isabela Souza Cruvinel
Silva, Natália Barreira
Inácio, Maria Cecília
Guimarães, Ádria Silva
Garcia, Luísa Pessoni de Carvalho
Santos, Milena Vieira Dias dos
Jesus, Andreia Sousa de
Oliveira, Stefan Vilges de
author_role author
author2 Silva, Natália Barreira
Inácio, Maria Cecília
Guimarães, Ádria Silva
Garcia, Luísa Pessoni de Carvalho
Santos, Milena Vieira Dias dos
Jesus, Andreia Sousa de
Oliveira, Stefan Vilges de
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Isabela Souza Cruvinel
Silva, Natália Barreira
Inácio, Maria Cecília
Guimarães, Ádria Silva
Garcia, Luísa Pessoni de Carvalho
Santos, Milena Vieira Dias dos
Jesus, Andreia Sousa de
Oliveira, Stefan Vilges de
dc.subject.por.fl_str_mv saúde mental
educação em saúde
integração universidade-escola
extensão na Medicina
apoio social
salud mental
educación para la salud
integración universidad-escuela
extensión en Medicina
apoyo social
mental health
health education
university-school integration
extension in Medicine
social support
topic saúde mental
educação em saúde
integração universidade-escola
extensão na Medicina
apoio social
salud mental
educación para la salud
integración universidad-escuela
extensión en Medicina
apoyo social
mental health
health education
university-school integration
extension in Medicine
social support
description This article aims to report an extension action carried out in the field of mental health with fourth and fifth grade students from a state school in Uberlândia, Minas Gerais, Brazil. It seeks to highlight the formative aspects of this action for medical students, as well as to encourage and help other researchers to work with similar demands in schools. In 2019, a group of medical students from the Federal University of Uberlândia visited a basic education institution aiming at health promotion. The Arch of Maguerez was used to systematize the action, concluding on the need to instill, in students, self-esteem and self-care. There were then two dynamics based on the concepts of Apresentação à Mineira and Teatro do Oprimido, by Augusto Boal, in addition to conversation circles about support networks. The children actively participated and demonstrated the ability to understand and reflect. This action proved to be relevant for the training of undergraduates, who realized the importance of an adequate approach to infants in promoting their health.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34849
10.35699/2237-5864.2022.34849
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34849
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2022.34849
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34849/30693
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18
Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-18
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174637547749376