La formación superior de Enfermería en Brasil: una visión histórica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leonello, Valéria Marli
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Miranda Neto, Manoel Vieira de, Oliveira, Maria Amélia de Campos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40904
Resumo: This article describes the process of the expansion of higher education in Brazilian nursing, highlighting the diversity and heterogeneity of the system. It is observed that teaching in this area developed in a very fast and disorganized fashion, as of the nineties. This growth resulted in great diversity and variety of educational institutions, which are aspects that also affect the profile of the faculty, particularly their title and working arrangements, which vary according to their institutional placement. It is argued that these aspects will, eventually, affect the faculty, and, thus, in the early nursing training, in the qualification of nurses, and, therefore, in the nursing care offered to users of different health services. In conclusion, it is necessary to identify the professional profile and the particular working processes, contextualized in the current setting of the public policies for higher education in Brazil.
id USP-24_1e6b87bca281ed1e68143b5054385f5b
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/40904
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling La formación superior de Enfermería en Brasil: una visión históricaA formação superior de Enfermagem no Brasil: uma visão históricaNursing education in Brazil: a historical perspectiveEducação superiorEducação em enfermagemDocentesEducación superiorEducación en enfermeríaDocentesEducation higherEducation nursingFacultyThis article describes the process of the expansion of higher education in Brazilian nursing, highlighting the diversity and heterogeneity of the system. It is observed that teaching in this area developed in a very fast and disorganized fashion, as of the nineties. This growth resulted in great diversity and variety of educational institutions, which are aspects that also affect the profile of the faculty, particularly their title and working arrangements, which vary according to their institutional placement. It is argued that these aspects will, eventually, affect the faculty, and, thus, in the early nursing training, in the qualification of nurses, and, therefore, in the nursing care offered to users of different health services. In conclusion, it is necessary to identify the professional profile and the particular working processes, contextualized in the current setting of the public policies for higher education in Brazil.Se describe el proceso de expansión de enseñanza superior en Enfermería brasileño, destacando la diversidad y heterogeneidad del sistema. Se observa que la enseñanza en el área creció acelerada y desorganizadamente a partir de la década del '90. Dicho crecimiento evidenció la diversidad y heterogeneidad de las instituciones de enseñanza, aspectos que repercuten también en el perfil del docente, especialmente en la graduación y en el régimen laboral, que varían acorde a su inserción institucional. Se destaca que tales efectos repercutirán, en última instancia, en la docencia y en la propia formación inicial, en la calificación del profesional de enfermería y, consecuentemente, en la atención de enfermería ofrecida a usuarios de diferentes servicios de salud. Se concluye en la necesidad de identificación del perfil profesional y de los distintos procesos de trabajo docente, contextualizados en el escenario actual de políticas públicas orientadas al sistema de enseñanza superior en Brasil.Descreve-se o processo de expansão do ensino superior em Enfermagem brasileiro, destacando a diversidade e heterogeneidade desse sistema. Observa-se que o ensino nessa área teve um crescimento muito acelerado e desorganizado a partir da década de noventa. Tal crescimento evidenciou a diversidade e heterogeneidade das instituições de ensino, aspectos que repercutem também no perfil do docente, especialmente na titulação e no regime de trabalho, que variam de acordo com sua inserção institucional. Defende-se que esses efeitos irão repercutir, em última instância, na docência e, portanto, na própria formação inicial, na qualificação do profissional de enfermagem e, consequentemente, na assistência de enfermagem oferecida aos usuários dos diferentes serviços de saúde. Conclui-se pela necessidade da identificação do perfil profissional e dos distintos processos de trabalho docente, contextualizado no cenário atual de políticas públicas voltadas para o sistema de ensino superior no Brasil.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2011-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4090410.1590/S0080-62342011000800024Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 (2011): Número Especial 2; 1774-1779Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 (2011): special issue 2; 1774-1779Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 (2011): Número especial 2; 1774-17791980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40904/44375https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40904/44376http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeonello, Valéria MarliMiranda Neto, Manoel Vieira deOliveira, Maria Amélia de Campos2012-08-30T15:04:52Zoai:revistas.usp.br:article/40904Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T15:04:52Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv La formación superior de Enfermería en Brasil: una visión histórica
A formação superior de Enfermagem no Brasil: uma visão histórica
Nursing education in Brazil: a historical perspective
title La formación superior de Enfermería en Brasil: una visión histórica
spellingShingle La formación superior de Enfermería en Brasil: una visión histórica
Leonello, Valéria Marli
Educação superior
Educação em enfermagem
Docentes
Educación superior
Educación en enfermería
Docentes
Education higher
Education nursing
Faculty
title_short La formación superior de Enfermería en Brasil: una visión histórica
title_full La formación superior de Enfermería en Brasil: una visión histórica
title_fullStr La formación superior de Enfermería en Brasil: una visión histórica
title_full_unstemmed La formación superior de Enfermería en Brasil: una visión histórica
title_sort La formación superior de Enfermería en Brasil: una visión histórica
author Leonello, Valéria Marli
author_facet Leonello, Valéria Marli
Miranda Neto, Manoel Vieira de
Oliveira, Maria Amélia de Campos
author_role author
author2 Miranda Neto, Manoel Vieira de
Oliveira, Maria Amélia de Campos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leonello, Valéria Marli
Miranda Neto, Manoel Vieira de
Oliveira, Maria Amélia de Campos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação superior
Educação em enfermagem
Docentes
Educación superior
Educación en enfermería
Docentes
Education higher
Education nursing
Faculty
topic Educação superior
Educação em enfermagem
Docentes
Educación superior
Educación en enfermería
Docentes
Education higher
Education nursing
Faculty
description This article describes the process of the expansion of higher education in Brazilian nursing, highlighting the diversity and heterogeneity of the system. It is observed that teaching in this area developed in a very fast and disorganized fashion, as of the nineties. This growth resulted in great diversity and variety of educational institutions, which are aspects that also affect the profile of the faculty, particularly their title and working arrangements, which vary according to their institutional placement. It is argued that these aspects will, eventually, affect the faculty, and, thus, in the early nursing training, in the qualification of nurses, and, therefore, in the nursing care offered to users of different health services. In conclusion, it is necessary to identify the professional profile and the particular working processes, contextualized in the current setting of the public policies for higher education in Brazil.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40904
10.1590/S0080-62342011000800024
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40904
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342011000800024
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40904/44375
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40904/44376
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 (2011): Número Especial 2; 1774-1779
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 (2011): special issue 2; 1774-1779
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 (2011): Número especial 2; 1774-1779
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221729588510720