You never forget your first experience as a teacher...
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Reme (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50670 |
Resumo: | This article is a report of teaching experience by the authors, describing their thoughts on the theoretical and philosophical bases of teaching models. They discuss the teacher's role from the point of view of education for the future, demonstrating the limits and challenges imposed on teaching practice. The experience of the authors as recently qualified nurses, teachers seeking qualification in master's and doctoral courses, shows the need to widen discussions towards educational practice which includes a critical view, reflection and transformation. |
id |
UFMG-27_80992906b28bbb21a09e1774e2bccb53 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/50670 |
network_acronym_str |
UFMG-27 |
network_name_str |
Reme (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
You never forget your first experience as a teacher...Nunca olvidamos nuestra primera experiencia como docentes...A primeira docência a gente nunca esquece...Education, HigherTeachingEducation, NursingFaculty, NursingEducation, Nursing, GraduateEducación SuperiorEnsenãnzaDocente de EnfermeríaEducación en EnfermeríaEducación de Postgrado en EnfermeríaEducação SuperiorEnsinoDocente de EnfermagemEducação em EnfermagemEducação de Pós-Graduação em EnfermagemThis article is a report of teaching experience by the authors, describing their thoughts on the theoretical and philosophical bases of teaching models. They discuss the teacher's role from the point of view of education for the future, demonstrating the limits and challenges imposed on teaching practice. The experience of the authors as recently qualified nurses, teachers seeking qualification in master's and doctoral courses, shows the need to widen discussions towards educational practice which includes a critical view, reflection and transformation.El presente artículo es un relato de la experiencia en práctica pedagógica de los autores dónde reflexionan sobre los fundamentos teóricos y filosóficos de los modelos de enseñanza. Cuestionan el rol del profesor desde la perspectiva de la educación para el futuro y definen los límites y retos que deben enfrentarse en la práctica docente. La experiencia de los autores como enfermeros recién graduados, docentes que buscan superarse con cursos de máster o doctorado, sugiere la necesidad de ampliar los debates para lograr una práctica educativa crítica, reflexiva y transformadora.Trata-se de um relato de experiência sobre a prática pedagógica dos autores, traçando uma reflexão sobre os fundamentos teórico-filosóficos dos modelos de ensino. Discute-se o papel do professor na perspectiva da educação para o futuro, demonstrando os limites e desafios que se impõem à prática docente. A experiência dos autores como enfermeiros recém-formados, docentes e que buscam qualificação em cursos de mestrado e doutorado aponta para a necessidade de ampliação das discussões no sentido de uma prática educacional crítica, reflexiva e transformadora.Universidade Federal de Minas Gerais2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50670REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 11 No. 4 (2007)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 11 Núm. 4 (2007)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 11 n. 4 (2007)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50670/42512https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50670/42513Copyright (c) 2007 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Kênia LaraPimenta, Adriano Marçal2024-01-24T18:53:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50670Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T18:53:43Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
You never forget your first experience as a teacher... Nunca olvidamos nuestra primera experiencia como docentes... A primeira docência a gente nunca esquece... |
title |
You never forget your first experience as a teacher... |
spellingShingle |
You never forget your first experience as a teacher... Silva, Kênia Lara Education, Higher Teaching Education, Nursing Faculty, Nursing Education, Nursing, Graduate Educación Superior Ensenãnza Docente de Enfermería Educación en Enfermería Educación de Postgrado en Enfermería Educação Superior Ensino Docente de Enfermagem Educação em Enfermagem Educação de Pós-Graduação em Enfermagem |
title_short |
You never forget your first experience as a teacher... |
title_full |
You never forget your first experience as a teacher... |
title_fullStr |
You never forget your first experience as a teacher... |
title_full_unstemmed |
You never forget your first experience as a teacher... |
title_sort |
You never forget your first experience as a teacher... |
author |
Silva, Kênia Lara |
author_facet |
Silva, Kênia Lara Pimenta, Adriano Marçal |
author_role |
author |
author2 |
Pimenta, Adriano Marçal |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Kênia Lara Pimenta, Adriano Marçal |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education, Higher Teaching Education, Nursing Faculty, Nursing Education, Nursing, Graduate Educación Superior Ensenãnza Docente de Enfermería Educación en Enfermería Educación de Postgrado en Enfermería Educação Superior Ensino Docente de Enfermagem Educação em Enfermagem Educação de Pós-Graduação em Enfermagem |
topic |
Education, Higher Teaching Education, Nursing Faculty, Nursing Education, Nursing, Graduate Educación Superior Ensenãnza Docente de Enfermería Educación en Enfermería Educación de Postgrado en Enfermería Educação Superior Ensino Docente de Enfermagem Educação em Enfermagem Educação de Pós-Graduação em Enfermagem |
description |
This article is a report of teaching experience by the authors, describing their thoughts on the theoretical and philosophical bases of teaching models. They discuss the teacher's role from the point of view of education for the future, demonstrating the limits and challenges imposed on teaching practice. The experience of the authors as recently qualified nurses, teachers seeking qualification in master's and doctoral courses, shows the need to widen discussions towards educational practice which includes a critical view, reflection and transformation. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50670 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50670 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50670/42512 https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50670/42513 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2007 Reme: Revista Mineira de Enfermagem info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2007 Reme: Revista Mineira de Enfermagem |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/plain application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 11 No. 4 (2007) REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 11 Núm. 4 (2007) REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 11 n. 4 (2007) 2316-9389 1415-2762 reponame:Reme (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Reme (Online) |
collection |
Reme (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
remeufmg@gmail.com |
_version_ |
1797041909682667520 |