Broad nursing care

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braccialli, Luzmarina A. Doretto
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Marvulo, Marilda Marques Luciano, Gomes, Romeu, Moraes, Magali A. Alves de, Almeida Filho, Odilon Marques de, Pinheiro, Osni Lázaro, Hafner, Maria de Lourdes Marmorato Botta
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50524
Resumo: This study aims to analyze the principles of the broad nursing care. It was based on the specific literature and on data collected from a research held by nursing graduates. The study had a qualitative approach and its methodology included semi-structured interviews, observation of simulated situations and the elaboration of a care plan involving graduates, supervisors and health system users. Results show that there are differences in the broadness of the nursing care actions. The nursing graduates provided whole, humanized, collective and individual care with the skills and competences indicated in the nursing course curriculum policies. Both supervisors and health system users appreciated the graduates' humanized care. We conclude that it is important to overcome an individual approach and to emphasize a collective, institutional and structural care intervention to promote, protect and recover health.
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spelling Broad nursing careEl cuidado ampliado en enfermeríaCuidado ampliado em enfermagemEnfermagemCuidados Básicos de EnfermagemEnsinoCurrículoEnfermeríaCuidados Básicos de EnfermeríaEnseñanzaCurriculumNursingPrimary Nursing CareEducationCurriculumThis study aims to analyze the principles of the broad nursing care. It was based on the specific literature and on data collected from a research held by nursing graduates. The study had a qualitative approach and its methodology included semi-structured interviews, observation of simulated situations and the elaboration of a care plan involving graduates, supervisors and health system users. Results show that there are differences in the broadness of the nursing care actions. The nursing graduates provided whole, humanized, collective and individual care with the skills and competences indicated in the nursing course curriculum policies. Both supervisors and health system users appreciated the graduates' humanized care. We conclude that it is important to overcome an individual approach and to emphasize a collective, institutional and structural care intervention to promote, protect and recover health.El objetivo del presente estudio fue de analizar los principios del cuidado amplio basado en la literatura específica y en datos de una encuesta a egresados de un Curso de Enfermería. La metodología consistió en una encuesta de evaluación con enfoque cualitativo, basada en entrevistas semiestructuradas a egresados de dos grupos, bien como sus gestores y usuarios del servicio de salud. Los resultados mostraron que hay diferencias en la amplitud de las acciones de enfermería con relación al proceso de cuidar. Los egresados se refirieron a un cuidado integral, humanizado, con enfoque individual y colectivo, compatible con las capacidades y habilidades recomendadas en las directrices curriculares del Curso de Enfermería. La promoción del cuidado humanizado por parte de los egresados fue valorizada tanto por los gestores como por los usuarios del servicio de salud. Dentro de las conclusiones se destacan la importancia de superar la conformación individualista, siguiendo el rumbo y las esferas colectivas, institucionales y estructurales de la intervención, dentro de la perspectiva de promover, proteger y recuperar la salud.O objetivo com este estudo é analisar os princípios de um cuidado ampliado com base na literatura específica e em dados de uma pesquisa com egressos de um curso de enfermagem. A metodologia consiste numa pesquisa de avaliação com uma abordagem qualitativa, baseada em entrevistas semiestruturadas, observação de situações simuladas e elaboração de plano de cuidado, envolvendo egressos de duas turmas, bem como seus gestores e usuários do serviço de saúde. Os resultados mostraram que existem diferenças na amplitude das ações de enfermagem em relação ao processo de cuidar. Os egressos abordaram um cuidado integral, humanizado, com enfoque individual e coletivo, compatível com as competências e habilidades preconizadas nas diretrizes curriculares do curso de enfermagem. A promoção de um cuidado humanizado por parte dos egressos foi valorizada tanto pelos gestores quanto pelos usuários do serviço de saúde. Dentre as conclusões, destaca-se a importância de se superar a conformação individualista, seguindo rumo a esferas coletivas, institucionais e estruturais da intervenção, nas perspectivas de promoção, proteção e recuperação da saúde.Universidade Federal de Minas Gerais2009-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50524REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 13 No. 3 (2009)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 13 Núm. 3 (2009)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 13 n. 3 (2009)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50524/42223https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50524/42224Copyright (c) 2009 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessBraccialli, Luzmarina A. DorettoMarvulo, Marilda Marques LucianoGomes, RomeuMoraes, Magali A. Alves deAlmeida Filho, Odilon Marques dePinheiro, Osni LázaroHafner, Maria de Lourdes Marmorato Botta2024-01-24T17:39:14Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50524Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T17:39:14Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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