Educational changes in a collaborative work context mediated by communication and information technologies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Gilvan Luiz Machado
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23540
Resumo: This study investigates indications of changes in teaching practices and development in a public school where math teachers, together with an external agent, have formed a collaborative group aiming at introducing communication and information technologies in the pedagogical practice. Learning in a collaborative context is approached and involved participating teachers who were interviewed after being observed during their teaching practice in the classroom and during the group meetings. The study shows that the combination between collaborative work, reflections about their own teaching practice and use of communication and information technologies as teaching tools can decisively contribute for students’ learning and teachers’ professional development, as well as for the generation of a new teaching culture.
id UFMG-2_3d990c68acc58955cc3f2f832fe64a25
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/23540
network_acronym_str UFMG-2
network_name_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository_id_str
spelling Educational changes in a collaborative work context mediated by communication and information technologiesMudanças da cultura docente em um contexto de trabalho colaborativo mediado pelas tecnologias de informação e comunicaçãoThis study investigates indications of changes in teaching practices and development in a public school where math teachers, together with an external agent, have formed a collaborative group aiming at introducing communication and information technologies in the pedagogical practice. Learning in a collaborative context is approached and involved participating teachers who were interviewed after being observed during their teaching practice in the classroom and during the group meetings. The study shows that the combination between collaborative work, reflections about their own teaching practice and use of communication and information technologies as teaching tools can decisively contribute for students’ learning and teachers’ professional development, as well as for the generation of a new teaching culture.Este estudo investiga indícios de mudança da cultura e desenvolvimento docente numa escola pública, em um contexto no qual professores de matemática da escola e um agente externo formaram um grupo colaborativo visando introduzir as tecnologias de informação e comunicação (TICs) na prática pedagógica. Abordam-se as aprendizagens a partir do contexto colaborativo das professoras participantes, que foram entrevistadas e observadas em sua prática docente e nos encontros do grupo. A pesquisa mostrou que a combinação entre trabalhar colaborativamente, refletir sobre a própria prática e utilizar as TICs na formação dos estudantes e, posteriormente, na própria formação, podem contribuir de forma decisiva para o desenvolvimento profissional dos professores e engendrar uma nova cultura docente.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2008-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23540Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 13 No. 1 (2008); 152-165Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 13 Núm. 1 (2008); 152-165Perspectivas em Ciência da Informação; v. 13 n. 1 (2008); 152-1651981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23540/19004Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Gilvan Luiz Machado2020-06-29T13:50:13Zoai:periodicos.ufmg.br:article/23540Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-29T13:50:13Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational changes in a collaborative work context mediated by communication and information technologies
Mudanças da cultura docente em um contexto de trabalho colaborativo mediado pelas tecnologias de informação e comunicação
title Educational changes in a collaborative work context mediated by communication and information technologies
spellingShingle Educational changes in a collaborative work context mediated by communication and information technologies
Costa, Gilvan Luiz Machado
title_short Educational changes in a collaborative work context mediated by communication and information technologies
title_full Educational changes in a collaborative work context mediated by communication and information technologies
title_fullStr Educational changes in a collaborative work context mediated by communication and information technologies
title_full_unstemmed Educational changes in a collaborative work context mediated by communication and information technologies
title_sort Educational changes in a collaborative work context mediated by communication and information technologies
author Costa, Gilvan Luiz Machado
author_facet Costa, Gilvan Luiz Machado
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Gilvan Luiz Machado
description This study investigates indications of changes in teaching practices and development in a public school where math teachers, together with an external agent, have formed a collaborative group aiming at introducing communication and information technologies in the pedagogical practice. Learning in a collaborative context is approached and involved participating teachers who were interviewed after being observed during their teaching practice in the classroom and during the group meetings. The study shows that the combination between collaborative work, reflections about their own teaching practice and use of communication and information technologies as teaching tools can decisively contribute for students’ learning and teachers’ professional development, as well as for the generation of a new teaching culture.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23540
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23540
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23540/19004
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 13 No. 1 (2008); 152-165
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 13 Núm. 1 (2008); 152-165
Perspectivas em Ciência da Informação; v. 13 n. 1 (2008); 152-165
1981-5344
1413-9936
reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
collection Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository.name.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||pci@eci.ufmg.br
_version_ 1799711084941148160