Educational changes in a collaborative work context mediated by communication and information technologies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23540 |
Resumo: | This study investigates indications of changes in teaching practices and development in a public school where math teachers, together with an external agent, have formed a collaborative group aiming at introducing communication and information technologies in the pedagogical practice. Learning in a collaborative context is approached and involved participating teachers who were interviewed after being observed during their teaching practice in the classroom and during the group meetings. The study shows that the combination between collaborative work, reflections about their own teaching practice and use of communication and information technologies as teaching tools can decisively contribute for students’ learning and teachers’ professional development, as well as for the generation of a new teaching culture. |
id |
UFMG-2_3d990c68acc58955cc3f2f832fe64a25 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/23540 |
network_acronym_str |
UFMG-2 |
network_name_str |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational changes in a collaborative work context mediated by communication and information technologiesMudanças da cultura docente em um contexto de trabalho colaborativo mediado pelas tecnologias de informação e comunicaçãoThis study investigates indications of changes in teaching practices and development in a public school where math teachers, together with an external agent, have formed a collaborative group aiming at introducing communication and information technologies in the pedagogical practice. Learning in a collaborative context is approached and involved participating teachers who were interviewed after being observed during their teaching practice in the classroom and during the group meetings. The study shows that the combination between collaborative work, reflections about their own teaching practice and use of communication and information technologies as teaching tools can decisively contribute for students’ learning and teachers’ professional development, as well as for the generation of a new teaching culture.Este estudo investiga indícios de mudança da cultura e desenvolvimento docente numa escola pública, em um contexto no qual professores de matemática da escola e um agente externo formaram um grupo colaborativo visando introduzir as tecnologias de informação e comunicação (TICs) na prática pedagógica. Abordam-se as aprendizagens a partir do contexto colaborativo das professoras participantes, que foram entrevistadas e observadas em sua prática docente e nos encontros do grupo. A pesquisa mostrou que a combinação entre trabalhar colaborativamente, refletir sobre a própria prática e utilizar as TICs na formação dos estudantes e, posteriormente, na própria formação, podem contribuir de forma decisiva para o desenvolvimento profissional dos professores e engendrar uma nova cultura docente.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2008-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23540Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 13 No. 1 (2008); 152-165Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 13 Núm. 1 (2008); 152-165Perspectivas em Ciência da Informação; v. 13 n. 1 (2008); 152-1651981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23540/19004Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Gilvan Luiz Machado2020-06-29T13:50:13Zoai:periodicos.ufmg.br:article/23540Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-29T13:50:13Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational changes in a collaborative work context mediated by communication and information technologies Mudanças da cultura docente em um contexto de trabalho colaborativo mediado pelas tecnologias de informação e comunicação |
title |
Educational changes in a collaborative work context mediated by communication and information technologies |
spellingShingle |
Educational changes in a collaborative work context mediated by communication and information technologies Costa, Gilvan Luiz Machado |
title_short |
Educational changes in a collaborative work context mediated by communication and information technologies |
title_full |
Educational changes in a collaborative work context mediated by communication and information technologies |
title_fullStr |
Educational changes in a collaborative work context mediated by communication and information technologies |
title_full_unstemmed |
Educational changes in a collaborative work context mediated by communication and information technologies |
title_sort |
Educational changes in a collaborative work context mediated by communication and information technologies |
author |
Costa, Gilvan Luiz Machado |
author_facet |
Costa, Gilvan Luiz Machado |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Gilvan Luiz Machado |
description |
This study investigates indications of changes in teaching practices and development in a public school where math teachers, together with an external agent, have formed a collaborative group aiming at introducing communication and information technologies in the pedagogical practice. Learning in a collaborative context is approached and involved participating teachers who were interviewed after being observed during their teaching practice in the classroom and during the group meetings. The study shows that the combination between collaborative work, reflections about their own teaching practice and use of communication and information technologies as teaching tools can decisively contribute for students’ learning and teachers’ professional development, as well as for the generation of a new teaching culture. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-04-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23540 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23540 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23540/19004 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação |
publisher.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 13 No. 1 (2008); 152-165 Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 13 Núm. 1 (2008); 152-165 Perspectivas em Ciência da Informação; v. 13 n. 1 (2008); 152-165 1981-5344 1413-9936 reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
collection |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pci@eci.ufmg.br |
_version_ |
1799711084941148160 |