Pedagogic practices and emancipation: the right and wrong roads to citizenship in the Brazilian society

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Raimundo Martins de
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22327
Resumo: This study analyzes pedagogic practices and the processes of emancipation and citizenship starting with their dependence on the cycle of information transfer, having as reference the teaching of library science. It looks at de models of information responsible for giving rise to the practices which build, conserve and transform social structures; pedagogic practices based on processes of socialization, emancipation and citizenship and schools of library science and entities which have the potential to legitimize skills and theoretical and practical competencies in the field of information. It points out and comments on some alternatives.
id UFMG-2_516fbfda02c3e99bf2ba6b918d8382f1
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/22327
network_acronym_str UFMG-2
network_name_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository_id_str
spelling Pedagogic practices and emancipation: the right and wrong roads to citizenship in the Brazilian societyPráticas pedagógicas e emancipação: os (des)caminhos da cidadania na sociedade brasileiraThis study analyzes pedagogic practices and the processes of emancipation and citizenship starting with their dependence on the cycle of information transfer, having as reference the teaching of library science. It looks at de models of information responsible for giving rise to the practices which build, conserve and transform social structures; pedagogic practices based on processes of socialization, emancipation and citizenship and schools of library science and entities which have the potential to legitimize skills and theoretical and practical competencies in the field of information. It points out and comments on some alternatives.Analisa as práticas pedagógicas e os processos de emancipação e cidadania a partir de suas dependências em relação ao ciclo de transferência da informação, tendo como referencial o ensino de biblioteconomia. Considera os padrões informacionais responsáveis pela gestação das práticas que constroem, conservam e transformam as estruturas sociais; as práticas pedagógicas como a base dos processos de socialização, emancipação e cidadania e as escolas de biblioteconomia como as unidades potenciais de legitimação das habilidades e competências teórico-práticas da área de informação. Aponta e comenta algumas alternativas.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2007-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22327Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 3 No. 2 (1998)Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 3 Núm. 2 (1998)Perspectivas em Ciência da Informação; v. 3 n. 2 (1998)1981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22327/17928Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Raimundo Martins de2020-06-25T17:36:56Zoai:periodicos.ufmg.br:article/22327Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-25T17:36:56Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogic practices and emancipation: the right and wrong roads to citizenship in the Brazilian society
Práticas pedagógicas e emancipação: os (des)caminhos da cidadania na sociedade brasileira
title Pedagogic practices and emancipation: the right and wrong roads to citizenship in the Brazilian society
spellingShingle Pedagogic practices and emancipation: the right and wrong roads to citizenship in the Brazilian society
Lima, Raimundo Martins de
title_short Pedagogic practices and emancipation: the right and wrong roads to citizenship in the Brazilian society
title_full Pedagogic practices and emancipation: the right and wrong roads to citizenship in the Brazilian society
title_fullStr Pedagogic practices and emancipation: the right and wrong roads to citizenship in the Brazilian society
title_full_unstemmed Pedagogic practices and emancipation: the right and wrong roads to citizenship in the Brazilian society
title_sort Pedagogic practices and emancipation: the right and wrong roads to citizenship in the Brazilian society
author Lima, Raimundo Martins de
author_facet Lima, Raimundo Martins de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Raimundo Martins de
description This study analyzes pedagogic practices and the processes of emancipation and citizenship starting with their dependence on the cycle of information transfer, having as reference the teaching of library science. It looks at de models of information responsible for giving rise to the practices which build, conserve and transform social structures; pedagogic practices based on processes of socialization, emancipation and citizenship and schools of library science and entities which have the potential to legitimize skills and theoretical and practical competencies in the field of information. It points out and comments on some alternatives.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-11-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22327
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22327
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22327/17928
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 3 No. 2 (1998)
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 3 Núm. 2 (1998)
Perspectivas em Ciência da Informação; v. 3 n. 2 (1998)
1981-5344
1413-9936
reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
collection Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository.name.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||pci@eci.ufmg.br
_version_ 1799711078989430784