Pedagogic practices and emancipation: the right and wrong roads to citizenship in the Brazilian society
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22327 |
Resumo: | This study analyzes pedagogic practices and the processes of emancipation and citizenship starting with their dependence on the cycle of information transfer, having as reference the teaching of library science. It looks at de models of information responsible for giving rise to the practices which build, conserve and transform social structures; pedagogic practices based on processes of socialization, emancipation and citizenship and schools of library science and entities which have the potential to legitimize skills and theoretical and practical competencies in the field of information. It points out and comments on some alternatives. |
id |
UFMG-2_516fbfda02c3e99bf2ba6b918d8382f1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/22327 |
network_acronym_str |
UFMG-2 |
network_name_str |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogic practices and emancipation: the right and wrong roads to citizenship in the Brazilian societyPráticas pedagógicas e emancipação: os (des)caminhos da cidadania na sociedade brasileiraThis study analyzes pedagogic practices and the processes of emancipation and citizenship starting with their dependence on the cycle of information transfer, having as reference the teaching of library science. It looks at de models of information responsible for giving rise to the practices which build, conserve and transform social structures; pedagogic practices based on processes of socialization, emancipation and citizenship and schools of library science and entities which have the potential to legitimize skills and theoretical and practical competencies in the field of information. It points out and comments on some alternatives.Analisa as práticas pedagógicas e os processos de emancipação e cidadania a partir de suas dependências em relação ao ciclo de transferência da informação, tendo como referencial o ensino de biblioteconomia. Considera os padrões informacionais responsáveis pela gestação das práticas que constroem, conservam e transformam as estruturas sociais; as práticas pedagógicas como a base dos processos de socialização, emancipação e cidadania e as escolas de biblioteconomia como as unidades potenciais de legitimação das habilidades e competências teórico-práticas da área de informação. Aponta e comenta algumas alternativas.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2007-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22327Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 3 No. 2 (1998)Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 3 Núm. 2 (1998)Perspectivas em Ciência da Informação; v. 3 n. 2 (1998)1981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22327/17928Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Raimundo Martins de2020-06-25T17:36:56Zoai:periodicos.ufmg.br:article/22327Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-25T17:36:56Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogic practices and emancipation: the right and wrong roads to citizenship in the Brazilian society Práticas pedagógicas e emancipação: os (des)caminhos da cidadania na sociedade brasileira |
title |
Pedagogic practices and emancipation: the right and wrong roads to citizenship in the Brazilian society |
spellingShingle |
Pedagogic practices and emancipation: the right and wrong roads to citizenship in the Brazilian society Lima, Raimundo Martins de |
title_short |
Pedagogic practices and emancipation: the right and wrong roads to citizenship in the Brazilian society |
title_full |
Pedagogic practices and emancipation: the right and wrong roads to citizenship in the Brazilian society |
title_fullStr |
Pedagogic practices and emancipation: the right and wrong roads to citizenship in the Brazilian society |
title_full_unstemmed |
Pedagogic practices and emancipation: the right and wrong roads to citizenship in the Brazilian society |
title_sort |
Pedagogic practices and emancipation: the right and wrong roads to citizenship in the Brazilian society |
author |
Lima, Raimundo Martins de |
author_facet |
Lima, Raimundo Martins de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Raimundo Martins de |
description |
This study analyzes pedagogic practices and the processes of emancipation and citizenship starting with their dependence on the cycle of information transfer, having as reference the teaching of library science. It looks at de models of information responsible for giving rise to the practices which build, conserve and transform social structures; pedagogic practices based on processes of socialization, emancipation and citizenship and schools of library science and entities which have the potential to legitimize skills and theoretical and practical competencies in the field of information. It points out and comments on some alternatives. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-11-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22327 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22327 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22327/17928 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação |
publisher.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 3 No. 2 (1998) Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 3 Núm. 2 (1998) Perspectivas em Ciência da Informação; v. 3 n. 2 (1998) 1981-5344 1413-9936 reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
collection |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pci@eci.ufmg.br |
_version_ |
1799711078989430784 |