The rhetoric in four composers of Brazilian colonial music: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/14913 |
Resumo: | The aim in this article was to expose the rhetoric as a tool for the study and analysis of Brazilian colonial music. To achieve the previously specified goal, we give a brief contextualization on the use of rhetoric elements in the discourse of European music from the late 16th century till the early 19th century, as well as in colonial Brazil. Then, it will be shown the increasing attention of musicology since the mid-1960s in understanding the formation and arrangement of rhetorical structures. Similarly, we will report the studies which are in development about musical rhetoric in Brazil. Furthermore, in this work, by using a methodology based on musical-rhetorical analysis related to the liturgical text and harmony, we intend to investigate these processes and mechanisms in the works of Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia. |
id |
UFMG-3_21170a7ef8cab696b6728d4f14b72350 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/14913 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
The rhetoric in four composers of Brazilian colonial music: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes GarciaLa retórica en cuatro compositores de la música colonial brasileña: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes y José Maurício Nunes GarciaA retórica em quatro compositores da música colonial brasileira: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes e José Maurício Nunes GarciaMusical RhetoricBrazilian colonial musicBrasilian composersMusical analysisRetórica musicamúsica no Brasil colonialCompositores brasileirosAnálise musicalmúsica retóricamúsica en el Brasil colonialCompositores brasileñosAnalisis musicalThe aim in this article was to expose the rhetoric as a tool for the study and analysis of Brazilian colonial music. To achieve the previously specified goal, we give a brief contextualization on the use of rhetoric elements in the discourse of European music from the late 16th century till the early 19th century, as well as in colonial Brazil. Then, it will be shown the increasing attention of musicology since the mid-1960s in understanding the formation and arrangement of rhetorical structures. Similarly, we will report the studies which are in development about musical rhetoric in Brazil. Furthermore, in this work, by using a methodology based on musical-rhetorical analysis related to the liturgical text and harmony, we intend to investigate these processes and mechanisms in the works of Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia.El objetivo de este artículo es exponer la retórica como herramienta para el estudio y análisis de la música en el Brasil colonia. Para ello, se basará en una breve contextualización del uso de elementos retóricos en el discurso de la música europea desde finales del siglo XVI hasta principios del XIX, así como en el Brasil colonial. A continuación, se mostrará la creciente atención de la musicología desde mediados de los años 60, en la comprensión de la constitución y disposición de las estructuras retóricas. De la misma manera, informaremos sobre el desarrollo de los estudios de retórica musical en Brasil. Además, pretendemos utilizar una metodología basada en el análisis retórico-musical relacionado con el texto litúrgico y la armonía para investigar estos procesos y mecanismos en las obras de Manuel Días de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes y José Mauricio Nunes García.O objetivo neste artigo foi expor a retórica como ferramenta de estudo e análise da música colonial brasileira. Para isso, partir-se-á de breve contextualização sobre a utilização de elementos retóricos no discurso da música europeia do final do século XVI até o início do século XIX, assim como no Brasil Colonial. Em seguida, será mostrada a crescente atenção da musicologia desde meados da década de 1960, em compreender a constituição e disposição das estruturas retóricas. Do mesmo modo, relataremos os estudos em desenvolvimento sobre a retórica musical no Brasil. Ademais, pretende-se no trabalho, mediante metodologia baseada em análises retórico-musicais relacionadas com o texto litúrgico e harmonia, averiguar esses processos e mecanismos nas obras de Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes e José Maurício Nunes Garcia.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2019-08-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/1491310.35699/2317-6377.2019.14913Per Musi; No. 39 (2019): General Topics; 1-31Per Musi; Núm. 39 (2019): General Topics; 1-31Per Musi; n. 39 (2019): General Topics; 1-312317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/14913/12039Copyright (c) 2019 Per Musiinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Eliel Almeida2020-10-30T19:19:41Zoai:periodicos.ufmg.br:article/14913Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2020-10-30T19:19:41Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The rhetoric in four composers of Brazilian colonial music: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia La retórica en cuatro compositores de la música colonial brasileña: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes y José Maurício Nunes Garcia A retórica em quatro compositores da música colonial brasileira: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes e José Maurício Nunes Garcia |
title |
The rhetoric in four composers of Brazilian colonial music: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia |
spellingShingle |
The rhetoric in four composers of Brazilian colonial music: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia Soares, Eliel Almeida Musical Rhetoric Brazilian colonial music Brasilian composers Musical analysis Retórica musica música no Brasil colonial Compositores brasileiros Análise musical música retórica música en el Brasil colonial Compositores brasileños Analisis musical |
title_short |
The rhetoric in four composers of Brazilian colonial music: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia |
title_full |
The rhetoric in four composers of Brazilian colonial music: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia |
title_fullStr |
The rhetoric in four composers of Brazilian colonial music: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia |
title_full_unstemmed |
The rhetoric in four composers of Brazilian colonial music: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia |
title_sort |
The rhetoric in four composers of Brazilian colonial music: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia |
author |
Soares, Eliel Almeida |
author_facet |
Soares, Eliel Almeida |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Eliel Almeida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Musical Rhetoric Brazilian colonial music Brasilian composers Musical analysis Retórica musica música no Brasil colonial Compositores brasileiros Análise musical música retórica música en el Brasil colonial Compositores brasileños Analisis musical |
topic |
Musical Rhetoric Brazilian colonial music Brasilian composers Musical analysis Retórica musica música no Brasil colonial Compositores brasileiros Análise musical música retórica música en el Brasil colonial Compositores brasileños Analisis musical |
description |
The aim in this article was to expose the rhetoric as a tool for the study and analysis of Brazilian colonial music. To achieve the previously specified goal, we give a brief contextualization on the use of rhetoric elements in the discourse of European music from the late 16th century till the early 19th century, as well as in colonial Brazil. Then, it will be shown the increasing attention of musicology since the mid-1960s in understanding the formation and arrangement of rhetorical structures. Similarly, we will report the studies which are in development about musical rhetoric in Brazil. Furthermore, in this work, by using a methodology based on musical-rhetorical analysis related to the liturgical text and harmony, we intend to investigate these processes and mechanisms in the works of Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/14913 10.35699/2317-6377.2019.14913 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/14913 |
identifier_str_mv |
10.35699/2317-6377.2019.14913 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/14913/12039 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Per Musi info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Per Musi |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 39 (2019): General Topics; 1-31 Per Musi; Núm. 39 (2019): General Topics; 1-31 Per Musi; n. 39 (2019): General Topics; 1-31 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711235750494208 |