The rhetoric in four composers of Brazilian colonial music: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Eliel Almeida
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/14913
Resumo: The aim in this article was to expose the rhetoric as a tool for the study and analysis of Brazilian colonial music. To achieve the previously specified goal, we give a brief contextualization on the use of rhetoric elements in the discourse of European music from the late 16th century till the early 19th century, as well as in colonial Brazil. Then, it will be shown the increasing attention of musicology since the mid-1960s in understanding the formation and arrangement of rhetorical structures. Similarly, we will report the studies which are in development about musical rhetoric in Brazil. Furthermore, in this work, by using a methodology based on musical-rhetorical analysis related to the liturgical text and harmony, we intend to investigate these processes and mechanisms in the works of Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia.
id UFMG-3_21170a7ef8cab696b6728d4f14b72350
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/14913
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling The rhetoric in four composers of Brazilian colonial music: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes GarciaLa retórica en cuatro compositores de la música colonial brasileña: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes y José Maurício Nunes GarciaA retórica em quatro compositores da música colonial brasileira: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes e José Maurício Nunes GarciaMusical RhetoricBrazilian colonial musicBrasilian composersMusical analysisRetórica musicamúsica no Brasil colonialCompositores brasileirosAnálise musicalmúsica retóricamúsica en el Brasil colonialCompositores brasileñosAnalisis musicalThe aim in this article was to expose the rhetoric as a tool for the study and analysis of Brazilian colonial music. To achieve the previously specified goal, we give a brief contextualization on the use of rhetoric elements in the discourse of European music from the late 16th century till the early 19th century, as well as in colonial Brazil. Then, it will be shown the increasing attention of musicology since the mid-1960s in understanding the formation and arrangement of rhetorical structures. Similarly, we will report the studies which are in development about musical rhetoric in Brazil. Furthermore, in this work, by using a methodology based on musical-rhetorical analysis related to the liturgical text and harmony, we intend to investigate these processes and mechanisms in the works of Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia.El objetivo de este artículo es exponer la retórica como herramienta para el estudio y análisis de la música en el Brasil colonia. Para ello, se basará en una breve contextualización del uso de elementos retóricos en el discurso de la música europea desde finales del siglo XVI hasta principios del XIX, así como en el Brasil colonial. A continuación, se mostrará la creciente atención de la musicología desde mediados de los años 60, en la comprensión de la constitución y disposición de las estructuras retóricas. De la misma manera, informaremos sobre el desarrollo de los estudios de retórica musical en Brasil. Además, pretendemos utilizar una metodología basada en el análisis retórico-musical relacionado con el texto litúrgico y la armonía para investigar estos procesos y mecanismos en las obras de Manuel Días de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes y José Mauricio Nunes García.O objetivo neste artigo foi expor a retórica como ferramenta de estudo e análise da música colonial brasileira. Para isso, partir-se-á de breve contextualização sobre a utilização de elementos retóricos no discurso da música europeia do final do século XVI até o início do século XIX, assim como no Brasil Colonial. Em seguida, será mostrada a crescente atenção da musicologia desde meados da década de 1960, em compreender a constituição e disposição das estruturas retóricas. Do mesmo modo, relataremos os estudos em desenvolvimento sobre a retórica musical no Brasil. Ademais, pretende-se no trabalho, mediante metodologia baseada em análises retórico-musicais relacionadas com o texto litúrgico e harmonia, averiguar esses processos e mecanismos nas obras de Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes e José Maurício Nunes Garcia.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2019-08-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/1491310.35699/2317-6377.2019.14913Per Musi; No. 39 (2019): General Topics; 1-31Per Musi; Núm. 39 (2019): General Topics; 1-31Per Musi; n. 39 (2019): General Topics; 1-312317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/14913/12039Copyright (c) 2019 Per Musiinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Eliel Almeida2020-10-30T19:19:41Zoai:periodicos.ufmg.br:article/14913Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2020-10-30T19:19:41Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The rhetoric in four composers of Brazilian colonial music: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia
La retórica en cuatro compositores de la música colonial brasileña: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes y José Maurício Nunes Garcia
A retórica em quatro compositores da música colonial brasileira: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes e José Maurício Nunes Garcia
title The rhetoric in four composers of Brazilian colonial music: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia
spellingShingle The rhetoric in four composers of Brazilian colonial music: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia
Soares, Eliel Almeida
Musical Rhetoric
Brazilian colonial music
Brasilian composers
Musical analysis
Retórica musica
música no Brasil colonial
Compositores brasileiros
Análise musical
música retórica
música en el Brasil colonial
Compositores brasileños
Analisis musical
title_short The rhetoric in four composers of Brazilian colonial music: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia
title_full The rhetoric in four composers of Brazilian colonial music: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia
title_fullStr The rhetoric in four composers of Brazilian colonial music: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia
title_full_unstemmed The rhetoric in four composers of Brazilian colonial music: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia
title_sort The rhetoric in four composers of Brazilian colonial music: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia
author Soares, Eliel Almeida
author_facet Soares, Eliel Almeida
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Eliel Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv Musical Rhetoric
Brazilian colonial music
Brasilian composers
Musical analysis
Retórica musica
música no Brasil colonial
Compositores brasileiros
Análise musical
música retórica
música en el Brasil colonial
Compositores brasileños
Analisis musical
topic Musical Rhetoric
Brazilian colonial music
Brasilian composers
Musical analysis
Retórica musica
música no Brasil colonial
Compositores brasileiros
Análise musical
música retórica
música en el Brasil colonial
Compositores brasileños
Analisis musical
description The aim in this article was to expose the rhetoric as a tool for the study and analysis of Brazilian colonial music. To achieve the previously specified goal, we give a brief contextualization on the use of rhetoric elements in the discourse of European music from the late 16th century till the early 19th century, as well as in colonial Brazil. Then, it will be shown the increasing attention of musicology since the mid-1960s in understanding the formation and arrangement of rhetorical structures. Similarly, we will report the studies which are in development about musical rhetoric in Brazil. Furthermore, in this work, by using a methodology based on musical-rhetorical analysis related to the liturgical text and harmony, we intend to investigate these processes and mechanisms in the works of Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes and José Maurício Nunes Garcia.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/14913
10.35699/2317-6377.2019.14913
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/14913
identifier_str_mv 10.35699/2317-6377.2019.14913
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/14913/12039
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Per Musi
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Per Musi
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 39 (2019): General Topics; 1-31
Per Musi; Núm. 39 (2019): General Topics; 1-31
Per Musi; n. 39 (2019): General Topics; 1-31
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711235750494208