Ragtime traces in the choro Segura ele [Hold him!] by Pixinguinha: composition, performance and iconography after the trip to Paris in 1922
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/41729 |
Resumo: | Analytical and comparative study about Segura ele and Um a zero, two choros by Brazilian composer and instrumentalist Pixinguinha, who embarked to Paris in 1922, on the historical trip with his choro group Oito Batutas (Eight Smarties), where he met American jazz musicians. It shows traits of ragtime in Segura ele departing from the recordings of the works in the CD Pixinguinha 100 anos, which includes performances by the composer on both the saxophone and flute. A comparison among formal, harmonic, rhythmic, motivic, instrumentation and iconographic elements reveal that Pixinguinha ́s choro style was influenced by the US popular music genre in several levels. |
id |
UFMG-3_546577d60400da43964db3e6851edf8e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/41729 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Ragtime traces in the choro Segura ele [Hold him!] by Pixinguinha: composition, performance and iconography after the trip to Paris in 1922Trazos de ragtime en el choro Segura ele de Pixinguinha: composición, interpretación e iconografía tras el viaje a París en 1922Traços do ragtime no choro Segura ele de Pixinguinha: composição, performance e iconografia após a viagem a Paris em 1922PixinguinhaChoroRagtimeBrazilian popular musicMusical analysisPixinguinhaChoroRagtimeMúsica Popular BrasileiraAnálise musicalPixinguinhaChoroRagtimeMúsica popular brasileñaAnálisis musicalAnalytical and comparative study about Segura ele and Um a zero, two choros by Brazilian composer and instrumentalist Pixinguinha, who embarked to Paris in 1922, on the historical trip with his choro group Oito Batutas (Eight Smarties), where he met American jazz musicians. It shows traits of ragtime in Segura ele departing from the recordings of the works in the CD Pixinguinha 100 anos, which includes performances by the composer on both the saxophone and flute. A comparison among formal, harmonic, rhythmic, motivic, instrumentation and iconographic elements reveal that Pixinguinha ́s choro style was influenced by the US popular music genre in several levels.Estudio analítico y comparativo sobre los choros Segura ele y Um a zero de Pixinguinha, que, durante el histórico viaje del grupo de choro Oito Batutas a París en 1922, convivió con músicos de jazz americanos. Las características del ragtime se pueden observar en Segura ele a partir de las grabaciones del CD Pixinguinha 100 anos, que incluye interpretaciones del compositor con saxofón y flauta. La comparación entre los elementos formales, armónicos, rítmicos, motivacionales, instrumentales e iconográficos muestra que el choro de Pixinguinha estuvo influenciado en varios niveles por el género popular norteamericano.Estudo analítico e comparativo sobre os choros Segura ele e Um a zero de Pixinguinha que, na histórica viagem do grupo de choro Oito Batutas a Paris em 1922, conviveu com músicos de jazz norte-americanos. Observam-se características do ragtime em Segura ele a partir das gravações no CD Pixinguinha 100 anos, o qual inclui performances do compositor no saxofone e na flauta. Uma comparação entre elementos formais, harmônicos, rítmicos, motívicos, de instrumentação e iconográficos mostra que o choro de Pixinguinha foi influenciado em vários níveis pelo gênero popular norte-americano.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2011-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/41729Per Musi; No. 23 (2011): General Topics; 1-10Per Musi; Núm. 23 (2011): General Topics; 1-10Per Musi; n. 23 (2011): General Topics; 1-102317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/41729/31778http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira Júnior, Nilton AntônioBorém, Fausto2023-01-25T11:56:04Zoai:periodicos.ufmg.br:article/41729Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2023-01-25T11:56:04Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ragtime traces in the choro Segura ele [Hold him!] by Pixinguinha: composition, performance and iconography after the trip to Paris in 1922 Trazos de ragtime en el choro Segura ele de Pixinguinha: composición, interpretación e iconografía tras el viaje a París en 1922 Traços do ragtime no choro Segura ele de Pixinguinha: composição, performance e iconografia após a viagem a Paris em 1922 |
title |
Ragtime traces in the choro Segura ele [Hold him!] by Pixinguinha: composition, performance and iconography after the trip to Paris in 1922 |
spellingShingle |
Ragtime traces in the choro Segura ele [Hold him!] by Pixinguinha: composition, performance and iconography after the trip to Paris in 1922 Moreira Júnior, Nilton Antônio Pixinguinha Choro Ragtime Brazilian popular music Musical analysis Pixinguinha Choro Ragtime Música Popular Brasileira Análise musical Pixinguinha Choro Ragtime Música popular brasileña Análisis musical |
title_short |
Ragtime traces in the choro Segura ele [Hold him!] by Pixinguinha: composition, performance and iconography after the trip to Paris in 1922 |
title_full |
Ragtime traces in the choro Segura ele [Hold him!] by Pixinguinha: composition, performance and iconography after the trip to Paris in 1922 |
title_fullStr |
Ragtime traces in the choro Segura ele [Hold him!] by Pixinguinha: composition, performance and iconography after the trip to Paris in 1922 |
title_full_unstemmed |
Ragtime traces in the choro Segura ele [Hold him!] by Pixinguinha: composition, performance and iconography after the trip to Paris in 1922 |
title_sort |
Ragtime traces in the choro Segura ele [Hold him!] by Pixinguinha: composition, performance and iconography after the trip to Paris in 1922 |
author |
Moreira Júnior, Nilton Antônio |
author_facet |
Moreira Júnior, Nilton Antônio Borém, Fausto |
author_role |
author |
author2 |
Borém, Fausto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira Júnior, Nilton Antônio Borém, Fausto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pixinguinha Choro Ragtime Brazilian popular music Musical analysis Pixinguinha Choro Ragtime Música Popular Brasileira Análise musical Pixinguinha Choro Ragtime Música popular brasileña Análisis musical |
topic |
Pixinguinha Choro Ragtime Brazilian popular music Musical analysis Pixinguinha Choro Ragtime Música Popular Brasileira Análise musical Pixinguinha Choro Ragtime Música popular brasileña Análisis musical |
description |
Analytical and comparative study about Segura ele and Um a zero, two choros by Brazilian composer and instrumentalist Pixinguinha, who embarked to Paris in 1922, on the historical trip with his choro group Oito Batutas (Eight Smarties), where he met American jazz musicians. It shows traits of ragtime in Segura ele departing from the recordings of the works in the CD Pixinguinha 100 anos, which includes performances by the composer on both the saxophone and flute. A comparison among formal, harmonic, rhythmic, motivic, instrumentation and iconographic elements reveal that Pixinguinha ́s choro style was influenced by the US popular music genre in several levels. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-01-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/41729 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/41729 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/41729/31778 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 23 (2011): General Topics; 1-10 Per Musi; Núm. 23 (2011): General Topics; 1-10 Per Musi; n. 23 (2011): General Topics; 1-10 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711237227937792 |