Lyrics, melody, arrangement: elements in tension in Favela by Antonio Carlos Jobim and Vinícius de Moraes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43903 |
Resumo: | Records have made easier to think over a musical issue as a document, not exclusively as an aesthetic object. Through song recordings it is possible to decompose, recompose, analyze, extract components, etc., and most of all consider them as belonging to a vast social net. Putting together lyrics, melody and arrangement poses the question of classifying genres. Musical arrangements, as a kind of song frame, can break apart the former sense of the combination lyrics/melody. Some recordings of O morro não tem vez by Tom Jobim and Vinicius de Moraes disclose contradictions and tensions in what is called Bossa Nova and make it a permanent question. |
id |
UFMG-3_74c3e73f62a5c095f26a036be03ae971 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/43903 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Lyrics, melody, arrangement: elements in tension in Favela by Antonio Carlos Jobim and Vinícius de MoraesLetra, melodía, arreglo: componentes en tensión en O morro não tem vez de Antonio Carlos Jobim y Vinícius de MoraesLetra, melodia, arranjo: componentes em tensão em O morro não tem vez de Antonio Carlos Jobim e Vinícius de MoraesBrazilian popular songSambaSlums in Rio de JaneiroBossa NovaTom JobimVinícius de MoraesCanção popular brasileiraSambaFavelas cariocasBossa NovaTom JobimVinícius de MoraesCanción popular brasileñaSambaFavelas cariocasBossa NovaTom JobimVinícius de MoraesRecords have made easier to think over a musical issue as a document, not exclusively as an aesthetic object. Through song recordings it is possible to decompose, recompose, analyze, extract components, etc., and most of all consider them as belonging to a vast social net. Putting together lyrics, melody and arrangement poses the question of classifying genres. Musical arrangements, as a kind of song frame, can break apart the former sense of the combination lyrics/melody. Some recordings of O morro não tem vez by Tom Jobim and Vinicius de Moraes disclose contradictions and tensions in what is called Bossa Nova and make it a permanent question.La grabación fonográfica ha facilitado pensar en una producción musical como documento, no sólo como objeto de apreciación estética. Grabar canciones populares permite descomponerlas, recomponerlas, analizarlas, destacar partes y pensarlas como un objeto perteneciente a una red social de amplitudes casi infinitas. Ocasionalmente, la forma en que se combinan letra, melodía y arreglos plantea interrogantes sobre la clasificación de los géneros. El musical sical, el soporte sonoro de la canción, puede poner en tensión la combinación de letra y música e incluso desplazar el significado del conjunto. Algunas de las grabaciones de O morro não tem vez de Tom Jobim y Vinícius de Moraes revelan contrastes y tensiones que hacen de lo que se ha clasificado como Bossa Nova un tema permanente.O registro fonográfico tornou mais fácil pensar uma produção musical como documento, não apenas como objeto de apreciação estética. A gravação de canções populares permite prontamente decompor, recompor, analisar, destacar partes e pensá-las como objeto pertencente a uma rede social de amplitudes quase infinitas. Ocasionalmente, o modo como se combinam letra, melodia e arranjo faz brotar questões sobre a classificação dos gêneros. O arranjo musical, suporte sonoro da canção, pode colocar em tensão a combinação letra e música e até mesmo deslocar o sentido do conjunto. Algumas das gravações de O morro não tem vez de Tom Jobim e Vinícius de Moraes revelam contrastes e tensões que tornam uma questão permanente o que se classificou como Bossa Nova.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2010-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43903Per Musi; No. 22 (2010): General Topics; 1-9Per Musi; Núm. 22 (2010): General Topics; 1-9Per Musi; n. 22 (2010): General Topics; 1-92317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43903/34907http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMerhy, Silvio Augusto2023-03-10T21:39:46Zoai:periodicos.ufmg.br:article/43903Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2023-03-10T21:39:46Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Lyrics, melody, arrangement: elements in tension in Favela by Antonio Carlos Jobim and Vinícius de Moraes Letra, melodía, arreglo: componentes en tensión en O morro não tem vez de Antonio Carlos Jobim y Vinícius de Moraes Letra, melodia, arranjo: componentes em tensão em O morro não tem vez de Antonio Carlos Jobim e Vinícius de Moraes |
title |
Lyrics, melody, arrangement: elements in tension in Favela by Antonio Carlos Jobim and Vinícius de Moraes |
spellingShingle |
Lyrics, melody, arrangement: elements in tension in Favela by Antonio Carlos Jobim and Vinícius de Moraes Merhy, Silvio Augusto Brazilian popular song Samba Slums in Rio de Janeiro Bossa Nova Tom Jobim Vinícius de Moraes Canção popular brasileira Samba Favelas cariocas Bossa Nova Tom Jobim Vinícius de Moraes Canción popular brasileña Samba Favelas cariocas Bossa Nova Tom Jobim Vinícius de Moraes |
title_short |
Lyrics, melody, arrangement: elements in tension in Favela by Antonio Carlos Jobim and Vinícius de Moraes |
title_full |
Lyrics, melody, arrangement: elements in tension in Favela by Antonio Carlos Jobim and Vinícius de Moraes |
title_fullStr |
Lyrics, melody, arrangement: elements in tension in Favela by Antonio Carlos Jobim and Vinícius de Moraes |
title_full_unstemmed |
Lyrics, melody, arrangement: elements in tension in Favela by Antonio Carlos Jobim and Vinícius de Moraes |
title_sort |
Lyrics, melody, arrangement: elements in tension in Favela by Antonio Carlos Jobim and Vinícius de Moraes |
author |
Merhy, Silvio Augusto |
author_facet |
Merhy, Silvio Augusto |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Merhy, Silvio Augusto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Brazilian popular song Samba Slums in Rio de Janeiro Bossa Nova Tom Jobim Vinícius de Moraes Canção popular brasileira Samba Favelas cariocas Bossa Nova Tom Jobim Vinícius de Moraes Canción popular brasileña Samba Favelas cariocas Bossa Nova Tom Jobim Vinícius de Moraes |
topic |
Brazilian popular song Samba Slums in Rio de Janeiro Bossa Nova Tom Jobim Vinícius de Moraes Canção popular brasileira Samba Favelas cariocas Bossa Nova Tom Jobim Vinícius de Moraes Canción popular brasileña Samba Favelas cariocas Bossa Nova Tom Jobim Vinícius de Moraes |
description |
Records have made easier to think over a musical issue as a document, not exclusively as an aesthetic object. Through song recordings it is possible to decompose, recompose, analyze, extract components, etc., and most of all consider them as belonging to a vast social net. Putting together lyrics, melody and arrangement poses the question of classifying genres. Musical arrangements, as a kind of song frame, can break apart the former sense of the combination lyrics/melody. Some recordings of O morro não tem vez by Tom Jobim and Vinicius de Moraes disclose contradictions and tensions in what is called Bossa Nova and make it a permanent question. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-07-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43903 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43903 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43903/34907 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 22 (2010): General Topics; 1-9 Per Musi; Núm. 22 (2010): General Topics; 1-9 Per Musi; n. 22 (2010): General Topics; 1-9 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711237275123712 |