(INTERDISCIPLINARY) LICENCIATE DEGREES IN EDUCATION: STUDY ON ITS EXPANSION IN BRAZIL
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32639 |
Resumo: | The paper analyzes the expansion of the (Interdisciplinary) licentiate degree in countryside education in Brazil, grounded on a documentary survey built on information available in e-MEC Database, in the year 2019. It takes as reference four dimensions of the expansion, namely: number of courses per region, state and training institution; graduation period; nature of degrees (whether interdisciplinary or not); and location of the courses within the offering institutions. As a result, we emphasize, among other aspects, that the number of 45 regular degrees in public higher education institutions in Brazil testifies to the advancement of countryside education in the scope of higher education in Brazil since the creation of this new modality of graduation. For the area of teacher training, we also consider it a great achievement, given that, in the history of teacher education in Brazil, it is the first regular degree to be implemented focusing on countryside Education. |
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(INTERDISCIPLINARY) LICENCIATE DEGREES IN EDUCATION: STUDY ON ITS EXPANSION IN BRAZILLICENCIATURAS (INTERDISCIPLINARIO) EN EDUCACION DE CONTEXTOS RURALES: ESTUDIO SOBRE SU EXPANSION EN BRASIL Licenciaturas (interdisciplinares) em educação do campo: estudo sobre sua expansão no BrasilLicenciaturas (Interdisciplinares) em Educação do Campoformação inicial de professores do campoEducação do Campo(Interdisciplinary) Degree in countryside Educationinitial formation of counryside teachersCountryside EducationLicenciaturas (Interdisciplinario) en educación de contextos ruralesformación inicial de profesores de contextos rurales,educación em contextos rurales The paper analyzes the expansion of the (Interdisciplinary) licentiate degree in countryside education in Brazil, grounded on a documentary survey built on information available in e-MEC Database, in the year 2019. It takes as reference four dimensions of the expansion, namely: number of courses per region, state and training institution; graduation period; nature of degrees (whether interdisciplinary or not); and location of the courses within the offering institutions. As a result, we emphasize, among other aspects, that the number of 45 regular degrees in public higher education institutions in Brazil testifies to the advancement of countryside education in the scope of higher education in Brazil since the creation of this new modality of graduation. For the area of teacher training, we also consider it a great achievement, given that, in the history of teacher education in Brazil, it is the first regular degree to be implemented focusing on countryside Education. El trabajo analiza la expansión de la licenciatura (interdisciplinaria) en la educación en contextos rurales en Brasil, basada en una encuesta documental construida con información disponible en la base de datos de E-MEC, en el año 2019. Toma como referencia cuatro dimensiones de expansión, a saber: Número de cursos por región, estado e institución formativa; Período de ejecución de las graduaciones; Naturaleza de las licencias (ya sea interdisciplinaria o no); y la ubicación de los cursos dentro de las instituciones ofensias. Como resultado, destacamos, entre otros aspectos, que el número de 45 licencias regulares en las instituciones públicas brasileñas de educación superior atestian el avance de la educación sobre el terreno en el contexto de la educación superior en el país a partir de la creación de este nuevo modalidad de graduación. Para el área de la educación de los maestros, también lo consideramos un gran logro, ya que, en la historia de la educación de los maestros en Brasil, es el primer grado regular que se implanta con un enfoque en la educación em contextos ruralres. O trabalho analisa a expansão das Licenciaturas (Interdisciplinares) em Educação do Campo no Brasil, fundamentando-se em um levantamento documental construído com informações disponíveis na Base de Dados do e-MEC, no ano de 2019. Toma como referência quatro dimensões da expansão, a saber: número de cursos por Região, Estado e instituição formativa; período de implantação das graduações; natureza das licenciaturas (se interdisciplinares ou não); e localização dos cursos no interior das instituições ofertantes. Como resultado, salientamos, entre outros aspectos, que o número de 45 licenciaturas regulares nas instituições públicas de educação superior brasileiras atesta o avanço da Educação do Campo no âmbito da Educação Superior no país a partir da criação dessa nova modalidade de graduação. Para a área de formação de professores, também consideramos como uma grande conquista, posto que, na história da formação docente no Brasil, é a primeira licenciatura regular a ser implantada com foco na Educação do Campo. Educação em Revista 2021-03-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por parestextoAvaliado por Parestextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32639Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32639/26151https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32639/26152Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAugusto de Medeiros, EmersonMaria Iório Dias, AnaTherrien, Jacques2023-05-29T13:08:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/32639Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:08:43Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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