ADVANCING AND RETURNING THE GUARANTEE OF THE RIGHT TO BASIC EDUCATION IN BRAZIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Francisco de Andrade, Edson
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35414
Resumo: This article aims to analyze the effects of the changes made to the Law of Guidelines and Bases of National Education (LDBEN/1996) over the period of its effectiveness. Initially, the relationship between the formal requirement of schooling and the idea of ​​promoting educational equality in the country is addressed. Then, with methodological support in Content Analysis, we specifically appreciate the devices that modified Title V of LDBEN/1996, related to the levels and modalities of education and teaching, seeking to capture possible repercussions from the perspective of coping or reproducing children. educational inequalities. In the conclusions, both the LDBEN provisions that are favorable to the march for the guarantee of the right to basic education and those that represent an evident setback in relation to this claim are highlighted. In view of this reality, we defend the discernment about what is effectively inferred from the law, in order to mobilize its progressive contributions in the fight in defense of public education in the current conjuncture of the country.
id UFMG-5_064e6a21a2ce87fab5b61cc5161a0b27
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/35414
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling ADVANCING AND RETURNING THE GUARANTEE OF THE RIGHT TO BASIC EDUCATION IN BRAZIL MARCHA Y CONTRAMARCHA EN GARANTIZAR EL DERECHO A LA EDUCACIÓN BÁSICA EN BRASIL MARCHA E CONTRAMARCHA NA GARANTIA DO DIREITO À EDUCAÇÃO BÁSICA NO BRASIL LDBEN/1996, direito à educação básica, níveis e modalidades de ensino, orientação política do Governo Federal.LDBEN/1996, right to basic education, levels and modalities of education, political orientation of the Federal Government.LDBEN/1996, derecho a la educación básica, niveles y modalidades de educación, orientación política del Gobierno Federal.This article aims to analyze the effects of the changes made to the Law of Guidelines and Bases of National Education (LDBEN/1996) over the period of its effectiveness. Initially, the relationship between the formal requirement of schooling and the idea of ​​promoting educational equality in the country is addressed. Then, with methodological support in Content Analysis, we specifically appreciate the devices that modified Title V of LDBEN/1996, related to the levels and modalities of education and teaching, seeking to capture possible repercussions from the perspective of coping or reproducing children. educational inequalities. In the conclusions, both the LDBEN provisions that are favorable to the march for the guarantee of the right to basic education and those that represent an evident setback in relation to this claim are highlighted. In view of this reality, we defend the discernment about what is effectively inferred from the law, in order to mobilize its progressive contributions in the fight in defense of public education in the current conjuncture of the country.Este artículo tiene como objetivo analizar los efectos de los cambios realizados a la Ley de Lineamientos y Bases de la Educación Nacional (LDBEN/1996) durante el período de vigencia. Inicialmente se aborda la relación entre la exigencia formal de escolarización y la idea de promover la equidad educativa en el país. Luego, con apoyo metodológico en Análisis de Contenido, apreciamos específicamente los dispositivos que modificaron el Título V de LDBEN/1996, relacionados con los niveles y modalidades de educación y docencia, buscando captar posibles repercusiones desde la perspectiva de afrontamiento o reproducción de los niños. . En las conclusiones se destacan tanto las disposiciones del LDBEN que son favorables a la marcha por la garantía del derecho a la educación básica como las que representan un evidente retroceso en relación con este reclamo. Frente a esta realidad, defendemos el discernimiento sobre lo que efectivamente se infiere de la ley, para movilizar sus aportes progresistas en la lucha en defensa de la educación pública en la coyuntura actual del país.O presente artigo tem como objetivo analisar os efeitos das alterações realizadas na Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN/1996) ao longo do período de sua vigência. Aborda-se, inicialmente, a relação entre a obrigatoriedade formal da escolarização e o ideário de promoção de igualdade educacional no país. Em seguida, com respaldo metodológico na Análise de Conteúdo, apreciam-se especificamente os dispositivos que modificaram o Título V da LDBEN/1996, atinentes aos níveis e às modalidades de educação e ensino, buscando captar possíveis repercussões na perspectiva do enfrentamento ou da reprodução das desigualdades educacionais. Nas conclusões realçam-se tanto os dispositivos da LDBEN que são favoráveis à marcha pela garantia do direito à educação básica quanto aqueles que representam evidente retrocesso em relação a esse pleito. Em face desse dado da realidade, defende-se o discernimento sobre o que efetivamente se infere da lei, no sentido de mobilizar os seus contributos progressistas na luta em defesa da educação pública na atual conjuntura do país.Educação em Revista 2023-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por parestextoAvaliado por Parestextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35414Educação em Revista ; v. 39 (2023)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35414/37665https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35414/37666Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrancisco de Andrade, Edson2023-07-19T13:49:07Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35414Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-07-19T13:49:07Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv ADVANCING AND RETURNING THE GUARANTEE OF THE RIGHT TO BASIC EDUCATION IN BRAZIL
MARCHA Y CONTRAMARCHA EN GARANTIZAR EL DERECHO A LA EDUCACIÓN BÁSICA EN BRASIL
MARCHA E CONTRAMARCHA NA GARANTIA DO DIREITO À EDUCAÇÃO BÁSICA NO BRASIL
title ADVANCING AND RETURNING THE GUARANTEE OF THE RIGHT TO BASIC EDUCATION IN BRAZIL
spellingShingle ADVANCING AND RETURNING THE GUARANTEE OF THE RIGHT TO BASIC EDUCATION IN BRAZIL
Francisco de Andrade, Edson
LDBEN/1996, direito à educação básica, níveis e modalidades de ensino, orientação política do Governo Federal.
LDBEN/1996, right to basic education, levels and modalities of education, political orientation of the Federal Government.
LDBEN/1996, derecho a la educación básica, niveles y modalidades de educación, orientación política del Gobierno Federal.
title_short ADVANCING AND RETURNING THE GUARANTEE OF THE RIGHT TO BASIC EDUCATION IN BRAZIL
title_full ADVANCING AND RETURNING THE GUARANTEE OF THE RIGHT TO BASIC EDUCATION IN BRAZIL
title_fullStr ADVANCING AND RETURNING THE GUARANTEE OF THE RIGHT TO BASIC EDUCATION IN BRAZIL
title_full_unstemmed ADVANCING AND RETURNING THE GUARANTEE OF THE RIGHT TO BASIC EDUCATION IN BRAZIL
title_sort ADVANCING AND RETURNING THE GUARANTEE OF THE RIGHT TO BASIC EDUCATION IN BRAZIL
author Francisco de Andrade, Edson
author_facet Francisco de Andrade, Edson
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Francisco de Andrade, Edson
dc.subject.por.fl_str_mv LDBEN/1996, direito à educação básica, níveis e modalidades de ensino, orientação política do Governo Federal.
LDBEN/1996, right to basic education, levels and modalities of education, political orientation of the Federal Government.
LDBEN/1996, derecho a la educación básica, niveles y modalidades de educación, orientación política del Gobierno Federal.
topic LDBEN/1996, direito à educação básica, níveis e modalidades de ensino, orientação política do Governo Federal.
LDBEN/1996, right to basic education, levels and modalities of education, political orientation of the Federal Government.
LDBEN/1996, derecho a la educación básica, niveles y modalidades de educación, orientación política del Gobierno Federal.
description This article aims to analyze the effects of the changes made to the Law of Guidelines and Bases of National Education (LDBEN/1996) over the period of its effectiveness. Initially, the relationship between the formal requirement of schooling and the idea of ​​promoting educational equality in the country is addressed. Then, with methodological support in Content Analysis, we specifically appreciate the devices that modified Title V of LDBEN/1996, related to the levels and modalities of education and teaching, seeking to capture possible repercussions from the perspective of coping or reproducing children. educational inequalities. In the conclusions, both the LDBEN provisions that are favorable to the march for the guarantee of the right to basic education and those that represent an evident setback in relation to this claim are highlighted. In view of this reality, we defend the discernment about what is effectively inferred from the law, in order to mobilize its progressive contributions in the fight in defense of public education in the current conjuncture of the country.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
texto
Avaliado por Pares
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35414
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35414
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35414/37665
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35414/37666
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 39 (2023)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123127140352