ADVANCING AND RETURNING THE GUARANTEE OF THE RIGHT TO BASIC EDUCATION IN BRAZIL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35414 |
Resumo: | This article aims to analyze the effects of the changes made to the Law of Guidelines and Bases of National Education (LDBEN/1996) over the period of its effectiveness. Initially, the relationship between the formal requirement of schooling and the idea of promoting educational equality in the country is addressed. Then, with methodological support in Content Analysis, we specifically appreciate the devices that modified Title V of LDBEN/1996, related to the levels and modalities of education and teaching, seeking to capture possible repercussions from the perspective of coping or reproducing children. educational inequalities. In the conclusions, both the LDBEN provisions that are favorable to the march for the guarantee of the right to basic education and those that represent an evident setback in relation to this claim are highlighted. In view of this reality, we defend the discernment about what is effectively inferred from the law, in order to mobilize its progressive contributions in the fight in defense of public education in the current conjuncture of the country. |
id |
UFMG-5_064e6a21a2ce87fab5b61cc5161a0b27 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/35414 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
ADVANCING AND RETURNING THE GUARANTEE OF THE RIGHT TO BASIC EDUCATION IN BRAZIL MARCHA Y CONTRAMARCHA EN GARANTIZAR EL DERECHO A LA EDUCACIÓN BÁSICA EN BRASIL MARCHA E CONTRAMARCHA NA GARANTIA DO DIREITO À EDUCAÇÃO BÁSICA NO BRASIL LDBEN/1996, direito à educação básica, níveis e modalidades de ensino, orientação política do Governo Federal.LDBEN/1996, right to basic education, levels and modalities of education, political orientation of the Federal Government.LDBEN/1996, derecho a la educación básica, niveles y modalidades de educación, orientación política del Gobierno Federal.This article aims to analyze the effects of the changes made to the Law of Guidelines and Bases of National Education (LDBEN/1996) over the period of its effectiveness. Initially, the relationship between the formal requirement of schooling and the idea of promoting educational equality in the country is addressed. Then, with methodological support in Content Analysis, we specifically appreciate the devices that modified Title V of LDBEN/1996, related to the levels and modalities of education and teaching, seeking to capture possible repercussions from the perspective of coping or reproducing children. educational inequalities. In the conclusions, both the LDBEN provisions that are favorable to the march for the guarantee of the right to basic education and those that represent an evident setback in relation to this claim are highlighted. In view of this reality, we defend the discernment about what is effectively inferred from the law, in order to mobilize its progressive contributions in the fight in defense of public education in the current conjuncture of the country.Este artículo tiene como objetivo analizar los efectos de los cambios realizados a la Ley de Lineamientos y Bases de la Educación Nacional (LDBEN/1996) durante el período de vigencia. Inicialmente se aborda la relación entre la exigencia formal de escolarización y la idea de promover la equidad educativa en el país. Luego, con apoyo metodológico en Análisis de Contenido, apreciamos específicamente los dispositivos que modificaron el Título V de LDBEN/1996, relacionados con los niveles y modalidades de educación y docencia, buscando captar posibles repercusiones desde la perspectiva de afrontamiento o reproducción de los niños. . En las conclusiones se destacan tanto las disposiciones del LDBEN que son favorables a la marcha por la garantía del derecho a la educación básica como las que representan un evidente retroceso en relación con este reclamo. Frente a esta realidad, defendemos el discernimiento sobre lo que efectivamente se infiere de la ley, para movilizar sus aportes progresistas en la lucha en defensa de la educación pública en la coyuntura actual del país.O presente artigo tem como objetivo analisar os efeitos das alterações realizadas na Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN/1996) ao longo do período de sua vigência. Aborda-se, inicialmente, a relação entre a obrigatoriedade formal da escolarização e o ideário de promoção de igualdade educacional no país. Em seguida, com respaldo metodológico na Análise de Conteúdo, apreciam-se especificamente os dispositivos que modificaram o Título V da LDBEN/1996, atinentes aos níveis e às modalidades de educação e ensino, buscando captar possíveis repercussões na perspectiva do enfrentamento ou da reprodução das desigualdades educacionais. Nas conclusões realçam-se tanto os dispositivos da LDBEN que são favoráveis à marcha pela garantia do direito à educação básica quanto aqueles que representam evidente retrocesso em relação a esse pleito. Em face desse dado da realidade, defende-se o discernimento sobre o que efetivamente se infere da lei, no sentido de mobilizar os seus contributos progressistas na luta em defesa da educação pública na atual conjuntura do país.Educação em Revista 2023-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por parestextoAvaliado por Parestextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35414Educação em Revista ; v. 39 (2023)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35414/37665https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35414/37666Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrancisco de Andrade, Edson2023-07-19T13:49:07Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35414Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-07-19T13:49:07Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ADVANCING AND RETURNING THE GUARANTEE OF THE RIGHT TO BASIC EDUCATION IN BRAZIL MARCHA Y CONTRAMARCHA EN GARANTIZAR EL DERECHO A LA EDUCACIÓN BÁSICA EN BRASIL MARCHA E CONTRAMARCHA NA GARANTIA DO DIREITO À EDUCAÇÃO BÁSICA NO BRASIL |
title |
ADVANCING AND RETURNING THE GUARANTEE OF THE RIGHT TO BASIC EDUCATION IN BRAZIL |
spellingShingle |
ADVANCING AND RETURNING THE GUARANTEE OF THE RIGHT TO BASIC EDUCATION IN BRAZIL Francisco de Andrade, Edson LDBEN/1996, direito à educação básica, níveis e modalidades de ensino, orientação política do Governo Federal. LDBEN/1996, right to basic education, levels and modalities of education, political orientation of the Federal Government. LDBEN/1996, derecho a la educación básica, niveles y modalidades de educación, orientación política del Gobierno Federal. |
title_short |
ADVANCING AND RETURNING THE GUARANTEE OF THE RIGHT TO BASIC EDUCATION IN BRAZIL |
title_full |
ADVANCING AND RETURNING THE GUARANTEE OF THE RIGHT TO BASIC EDUCATION IN BRAZIL |
title_fullStr |
ADVANCING AND RETURNING THE GUARANTEE OF THE RIGHT TO BASIC EDUCATION IN BRAZIL |
title_full_unstemmed |
ADVANCING AND RETURNING THE GUARANTEE OF THE RIGHT TO BASIC EDUCATION IN BRAZIL |
title_sort |
ADVANCING AND RETURNING THE GUARANTEE OF THE RIGHT TO BASIC EDUCATION IN BRAZIL |
author |
Francisco de Andrade, Edson |
author_facet |
Francisco de Andrade, Edson |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Francisco de Andrade, Edson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
LDBEN/1996, direito à educação básica, níveis e modalidades de ensino, orientação política do Governo Federal. LDBEN/1996, right to basic education, levels and modalities of education, political orientation of the Federal Government. LDBEN/1996, derecho a la educación básica, niveles y modalidades de educación, orientación política del Gobierno Federal. |
topic |
LDBEN/1996, direito à educação básica, níveis e modalidades de ensino, orientação política do Governo Federal. LDBEN/1996, right to basic education, levels and modalities of education, political orientation of the Federal Government. LDBEN/1996, derecho a la educación básica, niveles y modalidades de educación, orientación política del Gobierno Federal. |
description |
This article aims to analyze the effects of the changes made to the Law of Guidelines and Bases of National Education (LDBEN/1996) over the period of its effectiveness. Initially, the relationship between the formal requirement of schooling and the idea of promoting educational equality in the country is addressed. Then, with methodological support in Content Analysis, we specifically appreciate the devices that modified Title V of LDBEN/1996, related to the levels and modalities of education and teaching, seeking to capture possible repercussions from the perspective of coping or reproducing children. educational inequalities. In the conclusions, both the LDBEN provisions that are favorable to the march for the guarantee of the right to basic education and those that represent an evident setback in relation to this claim are highlighted. In view of this reality, we defend the discernment about what is effectively inferred from the law, in order to mobilize its progressive contributions in the fight in defense of public education in the current conjuncture of the country. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares texto Avaliado por Pares texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35414 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35414 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35414/37665 https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35414/37666 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 39 (2023) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123127140352 |