DEAF EDUCATION IN THE 19TH CENTURY AND SIGN LANGUAGE CIRCULATION IN THE IMPERIAL INSTITUTE FOR DEAF-MUTES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: NIERO MENDES DOS SANTOS, ANGÉLICA
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: GECIAUSKAS SOFIATO, CÁSSIA
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32635
Resumo:   This article aims to understand the education of deaf people in the 19th century in Brazil and describe the circulation of sign language at the Imperial Institute of Deaf-Mutes during that period. The Imperial Institute for Deaf-Mutes was founded in 1857 to educate deaf people in Brazil and for rehabilitation work. This study is a qualitative documentary and bibliographical research. Data were collected from primary sources, including Reports from Ministers and State Secretaries of the Empire and from the Directors of the Imperial Institute for Deaf-Mutes. We found evidences that sign language circulated at the institution and was present in teacher-student relationships. However, it did not appear in the institution's prescribed curriculum, due to oralism
id UFMG-5_af4791a06e21ed35d88e007adcb5b046
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/32635
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling DEAF EDUCATION IN THE 19TH CENTURY AND SIGN LANGUAGE CIRCULATION IN THE IMPERIAL INSTITUTE FOR DEAF-MUTESLA EDUCACIÓN PARA SORDOS EN EL SIGLO XIX Y LA CIRCULACIÓN DE LA LENGUA DE SEÑAS EN EL INSTITUTO IMPERIAL DE SORDOMUDOSA Educação de surdos no século XIX e a circulação da língua de sinais no Imperial Instituto de surdos-mudosEducação de surdosImpério do BrasilLíngua de SinaisDeaf EducationBrazilian EmpireSign languageEducación de sordosImperio de BrasilLengua de señas   This article aims to understand the education of deaf people in the 19th century in Brazil and describe the circulation of sign language at the Imperial Institute of Deaf-Mutes during that period. The Imperial Institute for Deaf-Mutes was founded in 1857 to educate deaf people in Brazil and for rehabilitation work. This study is a qualitative documentary and bibliographical research. Data were collected from primary sources, including Reports from Ministers and State Secretaries of the Empire and from the Directors of the Imperial Institute for Deaf-Mutes. We found evidences that sign language circulated at the institution and was present in teacher-student relationships. However, it did not appear in the institution's prescribed curriculum, due to oralism         Este artículo tiene como objetivo comprender la educación de las personas sordas en el siglo XIX y cómo fue la circulación de la lengua de señas en el Instituto Imperial de Sordomudos en ese período. El Instituto Imperial de Sordomudos fue fundado en 1857 para la educación de personas sordas en Brasil y para un trabajo de rehabilitación. El estudio realizado es una investigación documental y bibliográfica de carácter cualitativo. Los datos fueron recolectados de fuentes primarias, como: Informes de los Ministros y Secretarios de Estado de Negocios del Imperio e Informes de los Directores del Instituto Imperial de Sordomudos. Como resultado, encontramos evidencias de que la lengua de señas circulaba en la institución y estaba presente en las relaciones que se establecían entre maestros y estudiantes. Sin embargo, la lengua de señas no aparecía en el plan de estudios prescrito de la institución debido al oralismo.Palabras clave: Educación de s           Este artigo objetiva compreender a educação de surdos no século XIX e como se dava a circulação da língua de sinais no Imperial Instituto de Surdos-Mudos, no referido período. O Imperial Instituto de Surdos-Mudos foi fundado em 1857 para a educação de surdos no Brasil e para um trabalho de reabilitação. O estudo empreendido trata-se de uma pesquisa3documental e bibliográfica de natureza qualitativa. A coleta de dados foi realizada em fontes primárias, tais como: Relatórios dos Ministros e Secretários de Estado dos Negócios do Império e Relatórios dos diretores do Imperial Instituto dos Surdos-Mudos. Como resultados, encontramos evidências de que a língua de sinais circulava na instituição e estava presente nas relações que se estabeleciam entre professores e alunos. Entretanto, tal língua não aparecia no currículo prescrito da instituição, em função do oralismo  Educação em Revista 2021-03-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por parestextoAvaliado por Parestextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32635Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021); 141982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32635/26149Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNIERO MENDES DOS SANTOS, ANGÉLICA GECIAUSKAS SOFIATO, CÁSSIA 2023-05-29T13:08:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/32635Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:08:43Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv DEAF EDUCATION IN THE 19TH CENTURY AND SIGN LANGUAGE CIRCULATION IN THE IMPERIAL INSTITUTE FOR DEAF-MUTES
LA EDUCACIÓN PARA SORDOS EN EL SIGLO XIX Y LA CIRCULACIÓN DE LA LENGUA DE SEÑAS EN EL INSTITUTO IMPERIAL DE SORDOMUDOS
A Educação de surdos no século XIX e a circulação da língua de sinais no Imperial Instituto de surdos-mudos
title DEAF EDUCATION IN THE 19TH CENTURY AND SIGN LANGUAGE CIRCULATION IN THE IMPERIAL INSTITUTE FOR DEAF-MUTES
spellingShingle DEAF EDUCATION IN THE 19TH CENTURY AND SIGN LANGUAGE CIRCULATION IN THE IMPERIAL INSTITUTE FOR DEAF-MUTES
NIERO MENDES DOS SANTOS, ANGÉLICA
Educação de surdos
Império do Brasil
Língua de Sinais
Deaf Education
Brazilian Empire
Sign language
Educación de sordos
Imperio de Brasil
Lengua de señas
title_short DEAF EDUCATION IN THE 19TH CENTURY AND SIGN LANGUAGE CIRCULATION IN THE IMPERIAL INSTITUTE FOR DEAF-MUTES
title_full DEAF EDUCATION IN THE 19TH CENTURY AND SIGN LANGUAGE CIRCULATION IN THE IMPERIAL INSTITUTE FOR DEAF-MUTES
title_fullStr DEAF EDUCATION IN THE 19TH CENTURY AND SIGN LANGUAGE CIRCULATION IN THE IMPERIAL INSTITUTE FOR DEAF-MUTES
title_full_unstemmed DEAF EDUCATION IN THE 19TH CENTURY AND SIGN LANGUAGE CIRCULATION IN THE IMPERIAL INSTITUTE FOR DEAF-MUTES
title_sort DEAF EDUCATION IN THE 19TH CENTURY AND SIGN LANGUAGE CIRCULATION IN THE IMPERIAL INSTITUTE FOR DEAF-MUTES
author NIERO MENDES DOS SANTOS, ANGÉLICA
author_facet NIERO MENDES DOS SANTOS, ANGÉLICA
GECIAUSKAS SOFIATO, CÁSSIA
author_role author
author2 GECIAUSKAS SOFIATO, CÁSSIA
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv NIERO MENDES DOS SANTOS, ANGÉLICA
GECIAUSKAS SOFIATO, CÁSSIA
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de surdos
Império do Brasil
Língua de Sinais
Deaf Education
Brazilian Empire
Sign language
Educación de sordos
Imperio de Brasil
Lengua de señas
topic Educação de surdos
Império do Brasil
Língua de Sinais
Deaf Education
Brazilian Empire
Sign language
Educación de sordos
Imperio de Brasil
Lengua de señas
description   This article aims to understand the education of deaf people in the 19th century in Brazil and describe the circulation of sign language at the Imperial Institute of Deaf-Mutes during that period. The Imperial Institute for Deaf-Mutes was founded in 1857 to educate deaf people in Brazil and for rehabilitation work. This study is a qualitative documentary and bibliographical research. Data were collected from primary sources, including Reports from Ministers and State Secretaries of the Empire and from the Directors of the Imperial Institute for Deaf-Mutes. We found evidences that sign language circulated at the institution and was present in teacher-student relationships. However, it did not appear in the institution's prescribed curriculum, due to oralism
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
texto
Avaliado por Pares
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32635
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32635
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32635/26149
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021); 14
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123057934336