Aplicações de softwares de gestão do conhecimento: tipologia e usos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2000 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/LHLS-69XQRP |
Resumo: | The main role of Information Technology in Knowledge Management is to accelerate the speed of knowledge transfer. The Knowledge Management softwares intend to help the process of collecting and structuring the knowledge of groups of individuals in order to make this knowledge avaliable in a base shared between the whole organization. The main objective of this work is the development of a use-basedKnowledge Management typology. The typology contains eight categories: Intranet tools, EDM (Eletronic Document Management), groupware, workflow, knowledge based systems, Business Intelligence, knowledge map systems and innovation tools. Each category is illustrated by a software. This work also contains the analysis of twobrazilian companies that are using Knowledge Management software. Some guidelines to Knowledge Management software evalution are presented. A correct understanding of the use of this new kind of software can turn Information Technology into the key of Knowledge Management organizational programs. |
id |
UFMG_2b6dd9ed2d4d39aaa019b33b15a8424f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/LHLS-69XQRP |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Aplicações de softwares de gestão do conhecimento: tipologia e usosGestão do conhecimentoTecnologia da informaçãoCiência da InformaçãoSoftwareTecnologia da informaçãoThe main role of Information Technology in Knowledge Management is to accelerate the speed of knowledge transfer. The Knowledge Management softwares intend to help the process of collecting and structuring the knowledge of groups of individuals in order to make this knowledge avaliable in a base shared between the whole organization. The main objective of this work is the development of a use-basedKnowledge Management typology. The typology contains eight categories: Intranet tools, EDM (Eletronic Document Management), groupware, workflow, knowledge based systems, Business Intelligence, knowledge map systems and innovation tools. Each category is illustrated by a software. This work also contains the analysis of twobrazilian companies that are using Knowledge Management software. Some guidelines to Knowledge Management software evalution are presented. A correct understanding of the use of this new kind of software can turn Information Technology into the key of Knowledge Management organizational programs.O papel principal da Tecnologia da Informação na Gestão do Conhecimento consiste em ampliar o alcance e acelerar a velocidade de transferência do conhecimento. Os softwares de Gestão do Conhecimento pretendem auxiliar na captura e estruturação do conhecimento de grupos de indivíduos, disponibilizando esse conhecimento em uma base compartilhada por toda a organização. O objetivo principal dessa dissertação é a construção de uma tipologia baseada no uso das ferramentas de Gestão de Conhecimento. A tipologia apresenta oito categorias: ferramentas voltadas para Intranet, sistemas de GED (Gerenciamento Eletrônico de Documentos), sistemas de groupware, sistemas de workflow, sistemas para a construção de bases inteligentes de conhecimento, Business Intelligence, sistemas de mapa de conhecimento e ferramentas de apoio à inovação. Cada categoria é ilustrada com um software exemplo. São apresentados também casos de duas empresas brasileiras que adotaram softwares de Gestão do Conhecimento. Dessa forma, pretende-se apresentar diretrizes que orientem a escolha por empresas de softwares de Gestão do Conhecimento, permitindo assim o uso adequado da Tecnologia da Informação como uma aliada das iniciativas organizacionais de Gestão do Conhecimento.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGMarta Araujo Tavares FerreiraRodrigo Baroni de Carvalho2019-08-14T19:40:46Z2019-08-14T19:40:46Z2000-11-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/LHLS-69XQRPinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T15:39:32Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/LHLS-69XQRPRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T15:39:32Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aplicações de softwares de gestão do conhecimento: tipologia e usos |
title |
Aplicações de softwares de gestão do conhecimento: tipologia e usos |
spellingShingle |
Aplicações de softwares de gestão do conhecimento: tipologia e usos Rodrigo Baroni de Carvalho Gestão do conhecimento Tecnologia da informação Ciência da Informação Software Tecnologia da informação |
title_short |
Aplicações de softwares de gestão do conhecimento: tipologia e usos |
title_full |
Aplicações de softwares de gestão do conhecimento: tipologia e usos |
title_fullStr |
Aplicações de softwares de gestão do conhecimento: tipologia e usos |
title_full_unstemmed |
Aplicações de softwares de gestão do conhecimento: tipologia e usos |
title_sort |
Aplicações de softwares de gestão do conhecimento: tipologia e usos |
author |
Rodrigo Baroni de Carvalho |
author_facet |
Rodrigo Baroni de Carvalho |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Marta Araujo Tavares Ferreira |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigo Baroni de Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão do conhecimento Tecnologia da informação Ciência da Informação Software Tecnologia da informação |
topic |
Gestão do conhecimento Tecnologia da informação Ciência da Informação Software Tecnologia da informação |
description |
The main role of Information Technology in Knowledge Management is to accelerate the speed of knowledge transfer. The Knowledge Management softwares intend to help the process of collecting and structuring the knowledge of groups of individuals in order to make this knowledge avaliable in a base shared between the whole organization. The main objective of this work is the development of a use-basedKnowledge Management typology. The typology contains eight categories: Intranet tools, EDM (Eletronic Document Management), groupware, workflow, knowledge based systems, Business Intelligence, knowledge map systems and innovation tools. Each category is illustrated by a software. This work also contains the analysis of twobrazilian companies that are using Knowledge Management software. Some guidelines to Knowledge Management software evalution are presented. A correct understanding of the use of this new kind of software can turn Information Technology into the key of Knowledge Management organizational programs. |
publishDate |
2000 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2000-11-30 2019-08-14T19:40:46Z 2019-08-14T19:40:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/LHLS-69XQRP |
url |
http://hdl.handle.net/1843/LHLS-69XQRP |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829879228825600 |