Relações entre práticas de numeramento mobilizadas e em constituição nas interações entre os sujeitos da educação de jovens e adultos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Juliana Batista Faria
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-854NME
Resumo: In this work, we analyze relationships between numeracy practices, which establish and are established in interactions between subjects of Youth and Adult Education (YAE), with the intent of understanding how numeracy practices are mobilized and constituted in numeracy events that take place in YAE classrooms. Such practices were detected in the dialogues between learners and educators in a city public school in Belo Horizonte, at the level corresponding to the second segment of Elementary Education. In this school, the Politico- Pedagogical Proposal for YAE Elementary Education is organized by means of work projects. The concept of numeracy events and practices were delineated, taking as reference, field studies of Literacy and Mathematics Education, especially Ethnomathematics. The analysis undertaken on the mobilization/constitution of numeracy practices, which is understood as a discursive phenomenon, considers the sociocultural dimension of numeracy and seeks to identify, through the analysis of numeracy practices, the pragmatic intentions, discourses, and positions assumed by the subjects in the interactions that take place in the YAE classroom. We seek to make evident, in particular, the intentions, motivations, and expectations of the young and adult learners that contribute the establishment of such relationships, basing them on field studies of Youth and Adult Education, especially in the Mathematics Education of Youths and Adults.
id UFMG_48d4827b0a93dbfc011f4631ad829820
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/FAEC-854NME
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Relações entre práticas de numeramento mobilizadas e em constituição nas interações entre os sujeitos da educação de jovens e adultosEtnomatemáticaEducação matemáticaLetramentoNumeramentoEducação de jovens e adultosEducaçãoIn this work, we analyze relationships between numeracy practices, which establish and are established in interactions between subjects of Youth and Adult Education (YAE), with the intent of understanding how numeracy practices are mobilized and constituted in numeracy events that take place in YAE classrooms. Such practices were detected in the dialogues between learners and educators in a city public school in Belo Horizonte, at the level corresponding to the second segment of Elementary Education. In this school, the Politico- Pedagogical Proposal for YAE Elementary Education is organized by means of work projects. The concept of numeracy events and practices were delineated, taking as reference, field studies of Literacy and Mathematics Education, especially Ethnomathematics. The analysis undertaken on the mobilization/constitution of numeracy practices, which is understood as a discursive phenomenon, considers the sociocultural dimension of numeracy and seeks to identify, through the analysis of numeracy practices, the pragmatic intentions, discourses, and positions assumed by the subjects in the interactions that take place in the YAE classroom. We seek to make evident, in particular, the intentions, motivations, and expectations of the young and adult learners that contribute the establishment of such relationships, basing them on field studies of Youth and Adult Education, especially in the Mathematics Education of Youths and Adults.Neste trabalho, analisamos relações entre práticas de numeramento que se estabelecem nas, e estabelecem as, interações entre os sujeitos da Educação de Jovens e Adultos (EJA), no intuito de compreender como se mobilizam e se constituem práticas de numeramento em eventos de numeramento ocorridos na sala de aula da EJA. Tais práticas foram flagradas nas interlocuções entre educandos e educadores, ocorridas em situações de ensino-aprendizagem de matemática, em uma escola pública municipal de Belo Horizonte, no nível de ensino correspondente ao segundo segmento da Educação Fundamental. Nessa escola, a Proposta Político-Pedagógica voltada para o Ensino Fundamental da EJA se organiza por meio de projetos de trabalho. Os conceitos de eventos e práticas de numeramento foram delineados tomando-se como referência estudos dos campos do Letramento e da Educação Matemática, sobretudo da Etnomatemática. A análise empreendida sobre a mobilização/constituição de práticas de numeramento, entendida como um fenômeno discursivo, considera a dimensão sociocultural do numeramento e busca identificar, por intermédio da análise de relações entre práticas de numeramento, as intenções pragmáticas, os discursos e os posicionamentos assumidos pelos sujeitos nas interações que acontecem na sala de aula da EJA. Buscamos evidenciar, particularmente, as intenções, motivações e expectativas dos educandos jovens e adultos que concorrem para o estabelecimento de tais relações, fundamentando-nos em estudos do campo da Educação de Jovens e Adultos, em especial, da Educação Matemática de Jovens e Adultos.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGMaria Laura Magalhaes GomesMaria da Conceicao F Reis FonsecaJakeline Rodrigues MendesAracy Alves Martins EvangelistaJuliana Batista Faria2019-08-13T11:17:51Z2019-08-13T11:17:51Z2007-10-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-854NMEinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-15T01:45:28Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/FAEC-854NMERepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-15T01:45:28Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Relações entre práticas de numeramento mobilizadas e em constituição nas interações entre os sujeitos da educação de jovens e adultos
title Relações entre práticas de numeramento mobilizadas e em constituição nas interações entre os sujeitos da educação de jovens e adultos
spellingShingle Relações entre práticas de numeramento mobilizadas e em constituição nas interações entre os sujeitos da educação de jovens e adultos
Juliana Batista Faria
Etnomatemática
Educação matemática
Letramento
Numeramento
Educação de jovens e adultos
Educação
title_short Relações entre práticas de numeramento mobilizadas e em constituição nas interações entre os sujeitos da educação de jovens e adultos
title_full Relações entre práticas de numeramento mobilizadas e em constituição nas interações entre os sujeitos da educação de jovens e adultos
title_fullStr Relações entre práticas de numeramento mobilizadas e em constituição nas interações entre os sujeitos da educação de jovens e adultos
title_full_unstemmed Relações entre práticas de numeramento mobilizadas e em constituição nas interações entre os sujeitos da educação de jovens e adultos
title_sort Relações entre práticas de numeramento mobilizadas e em constituição nas interações entre os sujeitos da educação de jovens e adultos
author Juliana Batista Faria
author_facet Juliana Batista Faria
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Maria Laura Magalhaes Gomes
Maria da Conceicao F Reis Fonseca
Jakeline Rodrigues Mendes
Aracy Alves Martins Evangelista
dc.contributor.author.fl_str_mv Juliana Batista Faria
dc.subject.por.fl_str_mv Etnomatemática
Educação matemática
Letramento
Numeramento
Educação de jovens e adultos
Educação
topic Etnomatemática
Educação matemática
Letramento
Numeramento
Educação de jovens e adultos
Educação
description In this work, we analyze relationships between numeracy practices, which establish and are established in interactions between subjects of Youth and Adult Education (YAE), with the intent of understanding how numeracy practices are mobilized and constituted in numeracy events that take place in YAE classrooms. Such practices were detected in the dialogues between learners and educators in a city public school in Belo Horizonte, at the level corresponding to the second segment of Elementary Education. In this school, the Politico- Pedagogical Proposal for YAE Elementary Education is organized by means of work projects. The concept of numeracy events and practices were delineated, taking as reference, field studies of Literacy and Mathematics Education, especially Ethnomathematics. The analysis undertaken on the mobilization/constitution of numeracy practices, which is understood as a discursive phenomenon, considers the sociocultural dimension of numeracy and seeks to identify, through the analysis of numeracy practices, the pragmatic intentions, discourses, and positions assumed by the subjects in the interactions that take place in the YAE classroom. We seek to make evident, in particular, the intentions, motivations, and expectations of the young and adult learners that contribute the establishment of such relationships, basing them on field studies of Youth and Adult Education, especially in the Mathematics Education of Youths and Adults.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-10-26
2019-08-13T11:17:51Z
2019-08-13T11:17:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/FAEC-854NME
url http://hdl.handle.net/1843/FAEC-854NME
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823248184269340672