Avaliação dos erros matemáticos do aluno em prova do vestibular e durante o curso de graduação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alaor Leao Rocha
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-8NEF77
Resumo: This study aims to research if the mathematics erros mistakes found on the entrance examinations maintain on the eight periods of Matematics graduation. It raised the followings questions: to what extent mistakes made by students over the entrance examinations had effect over learning of the licensed ones? Do the diagnosed mistakes over the entrance examinations reappear during the graduating process? When? How ? Does the University do any kind of analytical work over the mistakes? It was taken the entrance examination of 2004 and had application on the end of 2°, 4º, 6º and 8º period of the curs to search the mistakes incident on the 12 questions of the concerning examinations, have gather on the quantitative facts the opinion of teachers and students about over the mistake just moment of answer the questionnaire. Concluded that there was a significant growth between the entrance examination and the examination on the 2º periods, but the growth between another periods was on this side of the desirable. Wait that this dissertation can contribute for an improvement formations quality of students of the mathematic curs. So as of University FAREU, as other, she is subsidiarying a methodology revision of her curriculum.
id UFMG_8deaf45908b873a89c5ecb26fb76735e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/FAEC-8NEF77
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Avaliação dos erros matemáticos do aluno em prova do vestibular e durante o curso de graduaçãoMatemáticaerro matemáticoavaliaçãoMatemática Estudo e ensinoEducaçãoThis study aims to research if the mathematics erros mistakes found on the entrance examinations maintain on the eight periods of Matematics graduation. It raised the followings questions: to what extent mistakes made by students over the entrance examinations had effect over learning of the licensed ones? Do the diagnosed mistakes over the entrance examinations reappear during the graduating process? When? How ? Does the University do any kind of analytical work over the mistakes? It was taken the entrance examination of 2004 and had application on the end of 2°, 4º, 6º and 8º period of the curs to search the mistakes incident on the 12 questions of the concerning examinations, have gather on the quantitative facts the opinion of teachers and students about over the mistake just moment of answer the questionnaire. Concluded that there was a significant growth between the entrance examination and the examination on the 2º periods, but the growth between another periods was on this side of the desirable. Wait that this dissertation can contribute for an improvement formations quality of students of the mathematic curs. So as of University FAREU, as other, she is subsidiarying a methodology revision of her curriculum.Este estudo visa investigar em que medida os alunos permaneceram no erro em conceitos matemáticos encontrados nas provas do vestibular e se mantêm nos períodos do Curso de Licenciatura Plena em Matemática. Levantam-se as seguintes questões: Os erros diagnosticados no vestibular reaparecem durante a graduação? Quando? Como? A Faculdade faz algum tipo de trabalho pedagógico sobre o erro? Tomou-se a prova do vestibular de 2004 e aplicou-se a mesma prova ao fim do 2º, 4º, 6º e 8º períodos do curso, para buscar a incidência do erro nas 12 questões da referida prova, juntando-se aos dados quantitativos a opinião de professores e alunos sobre o erro a partir de resposta a questionários. Concluiu-se que houve um crescimento significativo do conhecimento matemático entre a prova do vestibular e a prova no 2º período, mas entre os demais períodos, ficou aquém do desejado. Espera-se que essa dissertação possa contribuir para a melhoria da qualidade de formação do aluno do curso de Matemática, tanto como da Faculdade FAREU, como das demais, subsidiando a revisão metodológica de seu currículo.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGMaria de Lourdes Rocha de LimaMARIA QUEIROGA AMOROSO ANASTACIOAngela Imaculada L de F DalbenAlaor Leao Rocha2019-08-09T12:34:30Z2019-08-09T12:34:30Z2005-12-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-8NEF77info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T14:22:46Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/FAEC-8NEF77Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T14:22:46Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação dos erros matemáticos do aluno em prova do vestibular e durante o curso de graduação
title Avaliação dos erros matemáticos do aluno em prova do vestibular e durante o curso de graduação
spellingShingle Avaliação dos erros matemáticos do aluno em prova do vestibular e durante o curso de graduação
Alaor Leao Rocha
Matemática
erro matemático
avaliação
Matemática Estudo e ensino
Educação
title_short Avaliação dos erros matemáticos do aluno em prova do vestibular e durante o curso de graduação
title_full Avaliação dos erros matemáticos do aluno em prova do vestibular e durante o curso de graduação
title_fullStr Avaliação dos erros matemáticos do aluno em prova do vestibular e durante o curso de graduação
title_full_unstemmed Avaliação dos erros matemáticos do aluno em prova do vestibular e durante o curso de graduação
title_sort Avaliação dos erros matemáticos do aluno em prova do vestibular e durante o curso de graduação
author Alaor Leao Rocha
author_facet Alaor Leao Rocha
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Maria de Lourdes Rocha de Lima
MARIA QUEIROGA AMOROSO ANASTACIO
Angela Imaculada L de F Dalben
dc.contributor.author.fl_str_mv Alaor Leao Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática
erro matemático
avaliação
Matemática Estudo e ensino
Educação
topic Matemática
erro matemático
avaliação
Matemática Estudo e ensino
Educação
description This study aims to research if the mathematics erros mistakes found on the entrance examinations maintain on the eight periods of Matematics graduation. It raised the followings questions: to what extent mistakes made by students over the entrance examinations had effect over learning of the licensed ones? Do the diagnosed mistakes over the entrance examinations reappear during the graduating process? When? How ? Does the University do any kind of analytical work over the mistakes? It was taken the entrance examination of 2004 and had application on the end of 2°, 4º, 6º and 8º period of the curs to search the mistakes incident on the 12 questions of the concerning examinations, have gather on the quantitative facts the opinion of teachers and students about over the mistake just moment of answer the questionnaire. Concluded that there was a significant growth between the entrance examination and the examination on the 2º periods, but the growth between another periods was on this side of the desirable. Wait that this dissertation can contribute for an improvement formations quality of students of the mathematic curs. So as of University FAREU, as other, she is subsidiarying a methodology revision of her curriculum.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-12-22
2019-08-09T12:34:30Z
2019-08-09T12:34:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/FAEC-8NEF77
url http://hdl.handle.net/1843/FAEC-8NEF77
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829744465838080