Distribuição de mercadorias através de espaços logísticos urbanos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9HKFGD |
Resumo: | Urban freight transport is the feeder of the whole consumption chain, and it is essential for the society survival. But it causes conflicts. Unfortunately, in the Brazil most initiatives comes down to restrictive legislation and punishments for carriers. In this context, this study aims to analyze the use of Urban Logistic Space as an intermediary step in the delivery of cargo to its final destination. To develop this work, two mathematical models were elaborated in order to characterize the current situation of urban freight distribution (Model 1 based on classical approaches for vehicle routing problem) and the proposed situation for the use of ELUS as intermediate in urban freight transport (Model 2 based on classical approaches for network design problem). Three scenarios were analyzed: the Scenario 1 to represent the current situation and application of the Model 1, the Scenario 2 represents the proposed situation and application of the Model 2, and the Scenario 3 represents an intermediate situation between the previous, using both models. The routing results, Scenario1, showed that the used trucks have traveled long distances and mostly with low capacity utilization of vehicles. For the design network model, Scenario2, the results showed that the trucks have circulated smaller distances with greater utilization. Furthermore, when placing tricycles to transport the "last mile", the costs and CO2 emissions are reduced, corroborating for a greater feasibility of using ELUS, according to Scenario 3. |
id |
UFMG_d696433fffc9d3fd39043ff46f1fe97e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/BUBD-9HKFGD |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Distribuição de mercadorias através de espaços logísticos urbanosLogística urbanaDistribuição urbana de mercadoriasModelagem matemáticaEspaços logísticos urbanosLogística empresarialEngenharia de produçãoDistribuição de mercadoriasUrban freight transport is the feeder of the whole consumption chain, and it is essential for the society survival. But it causes conflicts. Unfortunately, in the Brazil most initiatives comes down to restrictive legislation and punishments for carriers. In this context, this study aims to analyze the use of Urban Logistic Space as an intermediary step in the delivery of cargo to its final destination. To develop this work, two mathematical models were elaborated in order to characterize the current situation of urban freight distribution (Model 1 based on classical approaches for vehicle routing problem) and the proposed situation for the use of ELUS as intermediate in urban freight transport (Model 2 based on classical approaches for network design problem). Three scenarios were analyzed: the Scenario 1 to represent the current situation and application of the Model 1, the Scenario 2 represents the proposed situation and application of the Model 2, and the Scenario 3 represents an intermediate situation between the previous, using both models. The routing results, Scenario1, showed that the used trucks have traveled long distances and mostly with low capacity utilization of vehicles. For the design network model, Scenario2, the results showed that the trucks have circulated smaller distances with greater utilization. Furthermore, when placing tricycles to transport the "last mile", the costs and CO2 emissions are reduced, corroborating for a greater feasibility of using ELUS, according to Scenario 3.O transporte urbano de cargas é o alimentador de toda a cadeia de consumo, sendo essencial para a sobrevivência da sociedade, porém gera muitos conflitos. Infelizmente, no Brasil a maioria das iniciativas resume-se a legislações restritivas e punições aos transportadores. Nesse contexto, esse trabalho tem por objetivo analisar a utilização do Espaço Logístico Urbano como intermediador na entrega de cargas no seu destino final. Para o desenvolvimento deste trabalho foram elaborados dois modelos matemáticos com objetivo caracterizar a situação atual da distribuição de mercadorias urbanas (Modelo 1 baseado nas abordagens clássicas de roteamento de veículos) e a situação proposta da utilização de ELUs como intermediário das cargas (Modelo 2 baseado em abordagens clássicas do modelo de desenho de redes). Foram analisados três cenários: Cenário 1 para representar a situação atual e aplicação do Modelo 1, o Cenário 2 para representar a situação proposta e aplicação do Modelo 2 e o Cenário 3 que representa uma situação intermediária, utilizando ambos os modelos. Os resultados do Cenário 1 evidenciaram que os caminhões utilizados percorrem longas distâncias e, em sua maioria, com baixa utilização da capacidade dos veículos. Já para o Cenário 2, os resultados evidenciaram que os caminhões circulam menores distâncias com uma maior utilização. Além disso, ao colocar triciclos para o transporte da última milha, os custos e emissões de CO2 são reduzidos, corroborando para uma maior viabilidade da utilização de ELUs, conforme Cenário 3.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGLeise Kelli de OliveiraMartin Gomez RavettiAnderson Laécio Galindo TrindadeRafaella de Souza Henriques2019-08-10T14:02:21Z2019-08-10T14:02:21Z2014-02-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9HKFGDinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T07:45:20Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/BUBD-9HKFGDRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T07:45:20Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Distribuição de mercadorias através de espaços logísticos urbanos |
title |
Distribuição de mercadorias através de espaços logísticos urbanos |
spellingShingle |
Distribuição de mercadorias através de espaços logísticos urbanos Rafaella de Souza Henriques Logística urbana Distribuição urbana de mercadorias Modelagem matemática Espaços logísticos urbanos Logística empresarial Engenharia de produção Distribuição de mercadorias |
title_short |
Distribuição de mercadorias através de espaços logísticos urbanos |
title_full |
Distribuição de mercadorias através de espaços logísticos urbanos |
title_fullStr |
Distribuição de mercadorias através de espaços logísticos urbanos |
title_full_unstemmed |
Distribuição de mercadorias através de espaços logísticos urbanos |
title_sort |
Distribuição de mercadorias através de espaços logísticos urbanos |
author |
Rafaella de Souza Henriques |
author_facet |
Rafaella de Souza Henriques |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Leise Kelli de Oliveira Martin Gomez Ravetti Anderson Laécio Galindo Trindade |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rafaella de Souza Henriques |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Logística urbana Distribuição urbana de mercadorias Modelagem matemática Espaços logísticos urbanos Logística empresarial Engenharia de produção Distribuição de mercadorias |
topic |
Logística urbana Distribuição urbana de mercadorias Modelagem matemática Espaços logísticos urbanos Logística empresarial Engenharia de produção Distribuição de mercadorias |
description |
Urban freight transport is the feeder of the whole consumption chain, and it is essential for the society survival. But it causes conflicts. Unfortunately, in the Brazil most initiatives comes down to restrictive legislation and punishments for carriers. In this context, this study aims to analyze the use of Urban Logistic Space as an intermediary step in the delivery of cargo to its final destination. To develop this work, two mathematical models were elaborated in order to characterize the current situation of urban freight distribution (Model 1 based on classical approaches for vehicle routing problem) and the proposed situation for the use of ELUS as intermediate in urban freight transport (Model 2 based on classical approaches for network design problem). Three scenarios were analyzed: the Scenario 1 to represent the current situation and application of the Model 1, the Scenario 2 represents the proposed situation and application of the Model 2, and the Scenario 3 represents an intermediate situation between the previous, using both models. The routing results, Scenario1, showed that the used trucks have traveled long distances and mostly with low capacity utilization of vehicles. For the design network model, Scenario2, the results showed that the trucks have circulated smaller distances with greater utilization. Furthermore, when placing tricycles to transport the "last mile", the costs and CO2 emissions are reduced, corroborating for a greater feasibility of using ELUS, according to Scenario 3. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-02-20 2019-08-10T14:02:21Z 2019-08-10T14:02:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9HKFGD |
url |
http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9HKFGD |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248040520056832 |