SPORT, LEISURE AND BNCC: POSSIBLE APPROACHES (?)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Corpoconsciência (Online) |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11817 |
Resumo: | This study proposes the search for approaches to sport within the National Common Curricular Base (BNCC) in a perspective of the leisure context. The BNCC was built with a view to training subjects geared towards serving the job market, which tensions with a view of sport in the perspective of education for leisure. As a methodological path, we conducted an eminently qualitative research. We understand that education for leisure is relevant, as an incentive to learning environments of values that opposes the prevailing model existing in classes. Therefore, we propose the Collective Sports Games (JDC), by privileging the game, as a tool for learning sports, emphasizing dialogue, participation and collective actions in an interface with sport as an activity in the context of leisure within the BNCC. |
id |
UFMS-4_5142a664b6f7d5e94eaa7edd117b039e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11817 |
network_acronym_str |
UFMS-4 |
network_name_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
SPORT, LEISURE AND BNCC: POSSIBLE APPROACHES (?)DEPORTE, OCIO Y BNCC: POSIBLES ENFOQUES (?)ESPORTE, LAZER E BNCC: APROXIMAÇÕES POSSÍVEIS (?)Educación Física EscolarDeporteÓcioBNCCSchool Physical EducationSportLeisureBNCCEducação Física EscolarEsporteLazerBNCCThis study proposes the search for approaches to sport within the National Common Curricular Base (BNCC) in a perspective of the leisure context. The BNCC was built with a view to training subjects geared towards serving the job market, which tensions with a view of sport in the perspective of education for leisure. As a methodological path, we conducted an eminently qualitative research. We understand that education for leisure is relevant, as an incentive to learning environments of values that opposes the prevailing model existing in classes. Therefore, we propose the Collective Sports Games (JDC), by privileging the game, as a tool for learning sports, emphasizing dialogue, participation and collective actions in an interface with sport as an activity in the context of leisure within the BNCC.Este estudio propone la búsqueda de aproximaciones al deporte dentro de la Base Curricular Común Nacional (BNCC) en una perspectiva del contexto del ocio. El BNCC se construyó con miras a la formación de asignaturas orientadas al servicio del mercado laboral, que se tensiona con una visión del deporte en la perspectiva de la educación para el ocio. Como camino metodológico, realizamos una investigación eminentemente cualitativa. Entendemos que la educación para el ocio es relevante, como incentivo para el aprendizaje de ambientes de valores que se contraponen al modelo imperante existente en las clases. Por ello, proponemos el Juegos Deportivos Colectivos (JDC), privilegiando el juego, como herramienta para el aprendizaje del deporte, enfatizando el diálogo, la participación y las acciones colectivas en una interfaz con el deporte como actividad en el contexto del ocio dentro del BNCC.Esse estudo propõe a busca de aproximações do esporte dentro da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) em uma perspectiva do contexto do lazer. A BNCC foi construída com uma visão de formação dos sujeitos voltados para atender o mercado de trabalho que tenciona com visão de esporte na perspectiva de uma educação para o lazer. Como percurso metodológico, fizemos uma pesquisa eminentemente qualitativa. Compreendemos que seja relevante a educação para o lazer, como incentivo a ambientes de aprendizagem de valores que contrapõe o modelo predominante existente nas aulas. Diante disso, propomos os Jogos Desportivos Coletivos (JDC), ao privilegiar o jogo, como ferramenta de aprendizagem de modalidades esportivas, dando ênfase ao diálogo, a participação, a ações coletivas em uma interface com o esporte enquanto atividade do contexto do lazer dentro da BNCC.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2021-03-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1181710.51283/rc.v25i1.11817Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 25, n. 1, jan./ abr., 2021; 155-1702178-594510.51283/rc.v25i1reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11817/8075Copyright (c) 2021 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessTenório, Jederson Garbin2021-03-29T21:30:48Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11817Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2021-03-29T21:30:48Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SPORT, LEISURE AND BNCC: POSSIBLE APPROACHES (?) DEPORTE, OCIO Y BNCC: POSIBLES ENFOQUES (?) ESPORTE, LAZER E BNCC: APROXIMAÇÕES POSSÍVEIS (?) |
title |
SPORT, LEISURE AND BNCC: POSSIBLE APPROACHES (?) |
spellingShingle |
SPORT, LEISURE AND BNCC: POSSIBLE APPROACHES (?) Tenório, Jederson Garbin Educación Física Escolar Deporte Ócio BNCC School Physical Education Sport Leisure BNCC Educação Física Escolar Esporte Lazer BNCC |
title_short |
SPORT, LEISURE AND BNCC: POSSIBLE APPROACHES (?) |
title_full |
SPORT, LEISURE AND BNCC: POSSIBLE APPROACHES (?) |
title_fullStr |
SPORT, LEISURE AND BNCC: POSSIBLE APPROACHES (?) |
title_full_unstemmed |
SPORT, LEISURE AND BNCC: POSSIBLE APPROACHES (?) |
title_sort |
SPORT, LEISURE AND BNCC: POSSIBLE APPROACHES (?) |
author |
Tenório, Jederson Garbin |
author_facet |
Tenório, Jederson Garbin |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tenório, Jederson Garbin |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación Física Escolar Deporte Ócio BNCC School Physical Education Sport Leisure BNCC Educação Física Escolar Esporte Lazer BNCC |
topic |
Educación Física Escolar Deporte Ócio BNCC School Physical Education Sport Leisure BNCC Educação Física Escolar Esporte Lazer BNCC |
description |
This study proposes the search for approaches to sport within the National Common Curricular Base (BNCC) in a perspective of the leisure context. The BNCC was built with a view to training subjects geared towards serving the job market, which tensions with a view of sport in the perspective of education for leisure. As a methodological path, we conducted an eminently qualitative research. We understand that education for leisure is relevant, as an incentive to learning environments of values that opposes the prevailing model existing in classes. Therefore, we propose the Collective Sports Games (JDC), by privileging the game, as a tool for learning sports, emphasizing dialogue, participation and collective actions in an interface with sport as an activity in the context of leisure within the BNCC. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11817 10.51283/rc.v25i1.11817 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11817 |
identifier_str_mv |
10.51283/rc.v25i1.11817 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11817/8075 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Corpoconsciência info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Corpoconsciência |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 25, n. 1, jan./ abr., 2021; 155-170 2178-5945 10.51283/rc.v25i1 reponame:Revista Corpoconsciência (Online) instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
collection |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ecmmoreira@uol.com.br |
_version_ |
1798325460767080448 |