SPORT, LEISURE AND BNCC: POSSIBLE APPROACHES (?)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tenório, Jederson Garbin
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11817
Resumo: This study proposes the search for approaches to sport within the National Common Curricular Base (BNCC) in a perspective of the leisure context. The BNCC was built with a view to training subjects geared towards serving the job market, which tensions with a view of sport in the perspective of education for leisure. As a methodological path, we conducted an eminently qualitative research. We understand that education for leisure is relevant, as an incentive to learning environments of values that opposes the prevailing model existing in classes. Therefore, we propose the Collective Sports Games (JDC), by privileging the game, as a tool for learning sports, emphasizing dialogue, participation and collective actions in an interface with sport as an activity in the context of leisure within the BNCC.
id UFMS-4_5142a664b6f7d5e94eaa7edd117b039e
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11817
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling SPORT, LEISURE AND BNCC: POSSIBLE APPROACHES (?)DEPORTE, OCIO Y BNCC: POSIBLES ENFOQUES (?)ESPORTE, LAZER E BNCC: APROXIMAÇÕES POSSÍVEIS (?)Educación Física EscolarDeporteÓcioBNCCSchool Physical EducationSportLeisureBNCCEducação Física EscolarEsporteLazerBNCCThis study proposes the search for approaches to sport within the National Common Curricular Base (BNCC) in a perspective of the leisure context. The BNCC was built with a view to training subjects geared towards serving the job market, which tensions with a view of sport in the perspective of education for leisure. As a methodological path, we conducted an eminently qualitative research. We understand that education for leisure is relevant, as an incentive to learning environments of values that opposes the prevailing model existing in classes. Therefore, we propose the Collective Sports Games (JDC), by privileging the game, as a tool for learning sports, emphasizing dialogue, participation and collective actions in an interface with sport as an activity in the context of leisure within the BNCC.Este estudio propone la búsqueda de aproximaciones al deporte dentro de la Base Curricular Común Nacional (BNCC) en una perspectiva del contexto del ocio. El BNCC se construyó con miras a la formación de asignaturas orientadas al servicio del mercado laboral, que se tensiona con una visión del deporte en la perspectiva de la educación para el ocio. Como camino metodológico, realizamos una investigación eminentemente cualitativa. Entendemos que la educación para el ocio es relevante, como incentivo para el aprendizaje de ambientes de valores que se contraponen al modelo imperante existente en las clases. Por ello, proponemos el Juegos Deportivos Colectivos (JDC), privilegiando el juego, como herramienta para el aprendizaje del deporte, enfatizando el diálogo, la participación y las acciones colectivas en una interfaz con el deporte como actividad en el contexto del ocio dentro del BNCC.Esse estudo propõe a busca de aproximações do esporte dentro da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) em uma perspectiva do contexto do lazer. A BNCC foi construída com uma visão de formação dos sujeitos voltados para atender o mercado de trabalho que tenciona com visão de esporte na perspectiva de uma educação para o lazer. Como percurso metodológico, fizemos uma pesquisa eminentemente qualitativa. Compreendemos que seja relevante a educação para o lazer, como incentivo a ambientes de aprendizagem de valores que contrapõe o modelo predominante existente nas aulas. Diante disso, propomos os Jogos Desportivos Coletivos (JDC), ao privilegiar o jogo, como ferramenta de aprendizagem de modalidades esportivas, dando ênfase ao diálogo, a participação, a ações coletivas em uma interface com o esporte enquanto atividade do contexto do lazer dentro da BNCC.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2021-03-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1181710.51283/rc.v25i1.11817Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 25, n. 1, jan./ abr., 2021; 155-1702178-594510.51283/rc.v25i1reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11817/8075Copyright (c) 2021 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessTenório, Jederson Garbin2021-03-29T21:30:48Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11817Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2021-03-29T21:30:48Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv SPORT, LEISURE AND BNCC: POSSIBLE APPROACHES (?)
DEPORTE, OCIO Y BNCC: POSIBLES ENFOQUES (?)
ESPORTE, LAZER E BNCC: APROXIMAÇÕES POSSÍVEIS (?)
title SPORT, LEISURE AND BNCC: POSSIBLE APPROACHES (?)
spellingShingle SPORT, LEISURE AND BNCC: POSSIBLE APPROACHES (?)
Tenório, Jederson Garbin
Educación Física Escolar
Deporte
Ócio
BNCC
School Physical Education
Sport
Leisure
BNCC
Educação Física Escolar
Esporte
Lazer
BNCC
title_short SPORT, LEISURE AND BNCC: POSSIBLE APPROACHES (?)
title_full SPORT, LEISURE AND BNCC: POSSIBLE APPROACHES (?)
title_fullStr SPORT, LEISURE AND BNCC: POSSIBLE APPROACHES (?)
title_full_unstemmed SPORT, LEISURE AND BNCC: POSSIBLE APPROACHES (?)
title_sort SPORT, LEISURE AND BNCC: POSSIBLE APPROACHES (?)
author Tenório, Jederson Garbin
author_facet Tenório, Jederson Garbin
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tenório, Jederson Garbin
dc.subject.por.fl_str_mv Educación Física Escolar
Deporte
Ócio
BNCC
School Physical Education
Sport
Leisure
BNCC
Educação Física Escolar
Esporte
Lazer
BNCC
topic Educación Física Escolar
Deporte
Ócio
BNCC
School Physical Education
Sport
Leisure
BNCC
Educação Física Escolar
Esporte
Lazer
BNCC
description This study proposes the search for approaches to sport within the National Common Curricular Base (BNCC) in a perspective of the leisure context. The BNCC was built with a view to training subjects geared towards serving the job market, which tensions with a view of sport in the perspective of education for leisure. As a methodological path, we conducted an eminently qualitative research. We understand that education for leisure is relevant, as an incentive to learning environments of values that opposes the prevailing model existing in classes. Therefore, we propose the Collective Sports Games (JDC), by privileging the game, as a tool for learning sports, emphasizing dialogue, participation and collective actions in an interface with sport as an activity in the context of leisure within the BNCC.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11817
10.51283/rc.v25i1.11817
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11817
identifier_str_mv 10.51283/rc.v25i1.11817
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11817/8075
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Corpoconsciência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Corpoconsciência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 25, n. 1, jan./ abr., 2021; 155-170
2178-5945
10.51283/rc.v25i1
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325460767080448