PHYSICAL EDUCATION IN INFANTALE EDUCATION: TIMING, SPACES AND CHILD RIGHTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borre, Leila Maira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Reverdito, Riller Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8627
Resumo: The Physical Education in Infantile Education is in charge of making possible, for little children, to live and experiment different corporal practices. The study proposes to identify if children, matriculated in eight public institutions of Early Childhood Education on a city in the interior of Mato Grosso, are having access to pedagogical practices focused on the contents of Physical Education. To obtain the data, teachers/ educators (n=102) answered a questionnaire with closed questions and multiple choice. It was verified that the contents of Physical Education in the didactic projects are still incipient. Teachers recognize the existence of different spaces in the institution, but prioritize the use of classrooms, playground and/ or courtyard. The periods reserved to corporal activities are reduced, results that mainly affect the two-year classes. We conclude that there is a distance between what is proposed as a right to the children and what is actually accomplished in the analyzed institutions.
id UFMS-4_dd65291f529ef77c0f3bc465da32c6d6
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/8627
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling PHYSICAL EDUCATION IN INFANTALE EDUCATION: TIMING, SPACES AND CHILD RIGHTSEDUCACIÓN FÍSICA EN LA EDUCACIÓN INFANTIL: TIEMPOS, ESPACIOS Y LOS DERECHOS DE LOS NIÑOSEDUCAÇÃO FÍSICA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: TEMPOS, ESPAÇOS E OS DIREITOS DA CRIANÇAChildPhysical EducationEarly Childhood EducationNiñoEducación FísicaEducación InfantilCriançaEducação FísicaEducação Infantil.The Physical Education in Infantile Education is in charge of making possible, for little children, to live and experiment different corporal practices. The study proposes to identify if children, matriculated in eight public institutions of Early Childhood Education on a city in the interior of Mato Grosso, are having access to pedagogical practices focused on the contents of Physical Education. To obtain the data, teachers/ educators (n=102) answered a questionnaire with closed questions and multiple choice. It was verified that the contents of Physical Education in the didactic projects are still incipient. Teachers recognize the existence of different spaces in the institution, but prioritize the use of classrooms, playground and/ or courtyard. The periods reserved to corporal activities are reduced, results that mainly affect the two-year classes. We conclude that there is a distance between what is proposed as a right to the children and what is actually accomplished in the analyzed institutions.La Educación Física en la Educación Infantil cuida para que los niños puedan vivir y experimentar con diferentes prácticas corporales. El estúdio propone identificar si los niños inscritos en ocho instituciones públicas de Educación Infantil de un município del interior de Mato Grosso, están teniendo el acceso a las prácticas pedagógicas voltadas para los contenidos de la Educación Física. Para obtención de los datos, los profesores/ as pedagogos/ as (n=102) contestaran cuestionario con las cuestiones cerradas y de opción múltiple. Se verifico que los contenidos de Educación Física en los proyectos didácticos son aún incipientes. Los profesores/ as reconocen la existencia de los diferentes espacios en la instituición, sin embargo priorizan a utilización de las clases de aula, parque y/ o pátio. Los tiempos destinados a las actividades corporales sistematizadas son reducidos, resultados que afectan principalmente en las clases de dos años. Concluímos que hay un distanciamento en como um lo que se propone como un derecho a los niños y lo que realmente se hacen en las instituiciones analizadas.A Educação Física na Educação Infantil encarrega-se de possibilitar às crianças pequenas, a vivência e experimentação de diferentes práticas corporais. O estudo propõe-se a identificar se as crianças, matriculadas em oito instituições públicas de Educação Infantil de um munícipio do interior de Mato Grosso, estão tendo acesso a práticas pedagógicas voltadas para os conteúdos da Educação Física. Para obtenção dos dados, professores/ as pedagogos/ as (n=102) responderam questionário com questões fechadas e de múltipla escolha. Constatou-se que os conteúdos da Educação Física nos projetos didáticos ainda são incipientes. Os/ As professores/ as reconhecem a existência de diferentes espaços na instituição, contudo priorizam a utilização das salas de aula, parque e/ ou pátio. Os tempos destinados às atividades corporais sistematizadas são reduzidos, resultados que incidem principalmente nas turmas de dois anos. Concluímos que há um distanciamento entre o que é proposto enquanto direito às crianças e o que de fato é efetivado nas instituições analisadas.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2019-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8627Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 23, nº2, mai./ago., 2019; 96-1082178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8627/6106Copyright (c) 2019 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessBorre, Leila MairaReverdito, Riller Silva2019-08-14T08:40:29Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/8627Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2019-08-14T08:40:29Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv PHYSICAL EDUCATION IN INFANTALE EDUCATION: TIMING, SPACES AND CHILD RIGHTS
EDUCACIÓN FÍSICA EN LA EDUCACIÓN INFANTIL: TIEMPOS, ESPACIOS Y LOS DERECHOS DE LOS NIÑOS
EDUCAÇÃO FÍSICA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: TEMPOS, ESPAÇOS E OS DIREITOS DA CRIANÇA
title PHYSICAL EDUCATION IN INFANTALE EDUCATION: TIMING, SPACES AND CHILD RIGHTS
spellingShingle PHYSICAL EDUCATION IN INFANTALE EDUCATION: TIMING, SPACES AND CHILD RIGHTS
Borre, Leila Maira
Child
Physical Education
Early Childhood Education
Niño
Educación Física
Educación Infantil
Criança
Educação Física
Educação Infantil.
title_short PHYSICAL EDUCATION IN INFANTALE EDUCATION: TIMING, SPACES AND CHILD RIGHTS
title_full PHYSICAL EDUCATION IN INFANTALE EDUCATION: TIMING, SPACES AND CHILD RIGHTS
title_fullStr PHYSICAL EDUCATION IN INFANTALE EDUCATION: TIMING, SPACES AND CHILD RIGHTS
title_full_unstemmed PHYSICAL EDUCATION IN INFANTALE EDUCATION: TIMING, SPACES AND CHILD RIGHTS
title_sort PHYSICAL EDUCATION IN INFANTALE EDUCATION: TIMING, SPACES AND CHILD RIGHTS
author Borre, Leila Maira
author_facet Borre, Leila Maira
Reverdito, Riller Silva
author_role author
author2 Reverdito, Riller Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borre, Leila Maira
Reverdito, Riller Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Child
Physical Education
Early Childhood Education
Niño
Educación Física
Educación Infantil
Criança
Educação Física
Educação Infantil.
topic Child
Physical Education
Early Childhood Education
Niño
Educación Física
Educación Infantil
Criança
Educação Física
Educação Infantil.
description The Physical Education in Infantile Education is in charge of making possible, for little children, to live and experiment different corporal practices. The study proposes to identify if children, matriculated in eight public institutions of Early Childhood Education on a city in the interior of Mato Grosso, are having access to pedagogical practices focused on the contents of Physical Education. To obtain the data, teachers/ educators (n=102) answered a questionnaire with closed questions and multiple choice. It was verified that the contents of Physical Education in the didactic projects are still incipient. Teachers recognize the existence of different spaces in the institution, but prioritize the use of classrooms, playground and/ or courtyard. The periods reserved to corporal activities are reduced, results that mainly affect the two-year classes. We conclude that there is a distance between what is proposed as a right to the children and what is actually accomplished in the analyzed institutions.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8627
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8627
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8627/6106
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Corpoconsciência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Corpoconsciência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 23, nº2, mai./ago., 2019; 96-108
2178-5945
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325460080263168