PHYSICAL EDUCATION TEACHERS AND THE PLAY: REFLECTIONS IN THE SCHOOL CONTEXT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Marcos Paulo Vaz de Campos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Farias, Gelcemar Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9710
Resumo: The objective of this investigation is to discuss the play phenomenon, in line with the perception of Physical Education teachers. Descriptive, 77 basic education teachers from the state network of the Greater Florianópolis, Santa Catarina state participated in the study. As a research instrument, a questionnaire was used. The results show that the investigated teachers had different perceptions about the play, namely: the play is a teaching strategy, it is content, it is fun, it is a cultural phenomenon, it is a social phenomenon and some participants did not respond. It can be concluded that teachers have different perceptions about play, thus being able to observe the polysemy of the play phenomenon, which presents different concepts in different areas of knowledge.
id UFMS-4_535fe98e982fc488634c1e7da35d78b0
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/9710
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling PHYSICAL EDUCATION TEACHERS AND THE PLAY: REFLECTIONS IN THE SCHOOL CONTEXTPROFESORES DE EDUCACIÓN FÍSICA Y EL JUEGO: REFLEXIONES SOBRE EL CONTEXTO ESCOLARPROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E O JOGO: REFLEXÕES NO CONTEXTO ESCOLARJogoProfessoresEducação Física EscolarPlayTeachersPhysical Education SchoolJuegoProfesoresEducación Física EscolarThe objective of this investigation is to discuss the play phenomenon, in line with the perception of Physical Education teachers. Descriptive, 77 basic education teachers from the state network of the Greater Florianópolis, Santa Catarina state participated in the study. As a research instrument, a questionnaire was used. The results show that the investigated teachers had different perceptions about the play, namely: the play is a teaching strategy, it is content, it is fun, it is a cultural phenomenon, it is a social phenomenon and some participants did not respond. It can be concluded that teachers have different perceptions about play, thus being able to observe the polysemy of the play phenomenon, which presents different concepts in different areas of knowledge.El objetivo de esta investigación es discutir el fenómeno del juego, en línea con la percepción de los maestros de Educación Física. Con un enfoque descriptivo, 77 profesores de educación básica de la red estatal de la región del Gran Florianópolis, Santa Catarina, participaron en el estudio. Como instrumento de investigación, se utilizó un cuestionario. Los resultados muestran que los maestros investigados tenían diferentes percepciones sobre el juego, a saber: el juego es una estrategia de enseñanza, es contenido, es divertido, es un fenómeno cultural, es un fenómeno social y algunos participantes no respondieron. Se puede concluir que los maestros tienen diferentes percepciones sobre el juego, por lo que pueden observar la polisemia del fenómeno del juego, que presenta diferentes conceptos en diferentes áreas del conocimiento.O objetivo desta investigação é discutir o fenômeno jogo, em consonância com a percepção de professores de Educação Física. De caráter descritivo, participaram do estudo 77 professores de educação básica da rede estadual da região da Grande Florianópolis, Santa Catarina. Como instrumento de pesquisa, foi utilizado um questionário. Os resultados apontam que os professores investigados apresentaram diferentes percepções sobre o jogo, a saber: o jogo é uma estratégia de ensino, é um conteúdo, é diversão, é um fenômeno cultural, é um fenômeno social e alguns participantes não responderam. Pode-se concluir que os professores apresentam diferentes percepções sobre jogo, com isso, podendo observar a polissemia do fenômeno jogo, o qual apresenta diversos conceitos em distintas áreas do conhecimento.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2020-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9710Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº2, mai./ago., 2020; 82-902178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9710/7405Copyright (c) 2020 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Marcos Paulo Vaz de CamposFarias, Gelcemar Oliveira2020-07-23T08:48:38Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/9710Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2020-07-23T08:48:38Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv PHYSICAL EDUCATION TEACHERS AND THE PLAY: REFLECTIONS IN THE SCHOOL CONTEXT
PROFESORES DE EDUCACIÓN FÍSICA Y EL JUEGO: REFLEXIONES SOBRE EL CONTEXTO ESCOLAR
PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E O JOGO: REFLEXÕES NO CONTEXTO ESCOLAR
title PHYSICAL EDUCATION TEACHERS AND THE PLAY: REFLECTIONS IN THE SCHOOL CONTEXT
spellingShingle PHYSICAL EDUCATION TEACHERS AND THE PLAY: REFLECTIONS IN THE SCHOOL CONTEXT
Pereira, Marcos Paulo Vaz de Campos
Jogo
Professores
Educação Física Escolar
Play
Teachers
Physical Education School
Juego
Profesores
Educación Física Escolar
title_short PHYSICAL EDUCATION TEACHERS AND THE PLAY: REFLECTIONS IN THE SCHOOL CONTEXT
title_full PHYSICAL EDUCATION TEACHERS AND THE PLAY: REFLECTIONS IN THE SCHOOL CONTEXT
title_fullStr PHYSICAL EDUCATION TEACHERS AND THE PLAY: REFLECTIONS IN THE SCHOOL CONTEXT
title_full_unstemmed PHYSICAL EDUCATION TEACHERS AND THE PLAY: REFLECTIONS IN THE SCHOOL CONTEXT
title_sort PHYSICAL EDUCATION TEACHERS AND THE PLAY: REFLECTIONS IN THE SCHOOL CONTEXT
author Pereira, Marcos Paulo Vaz de Campos
author_facet Pereira, Marcos Paulo Vaz de Campos
Farias, Gelcemar Oliveira
author_role author
author2 Farias, Gelcemar Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Marcos Paulo Vaz de Campos
Farias, Gelcemar Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Jogo
Professores
Educação Física Escolar
Play
Teachers
Physical Education School
Juego
Profesores
Educación Física Escolar
topic Jogo
Professores
Educação Física Escolar
Play
Teachers
Physical Education School
Juego
Profesores
Educación Física Escolar
description The objective of this investigation is to discuss the play phenomenon, in line with the perception of Physical Education teachers. Descriptive, 77 basic education teachers from the state network of the Greater Florianópolis, Santa Catarina state participated in the study. As a research instrument, a questionnaire was used. The results show that the investigated teachers had different perceptions about the play, namely: the play is a teaching strategy, it is content, it is fun, it is a cultural phenomenon, it is a social phenomenon and some participants did not respond. It can be concluded that teachers have different perceptions about play, thus being able to observe the polysemy of the play phenomenon, which presents different concepts in different areas of knowledge.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9710
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9710
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9710/7405
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Corpoconsciência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Corpoconsciência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº2, mai./ago., 2020; 82-90
2178-5945
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325460631814144