THE DIMENSIONS OF KNOWLEDGE IN THE BNCC AND PHYSICAL EDUCATION TEACHER LESSON PLANS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Corpoconsciência (Online) |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/15054 |
Resumo: | This study aims to discuss the pedagogical relevance and the approach of the eight dimensions of knowledge, included in the National Common Curricular Base for Physical Education. The research has a qualitative approach with interpretive description features. We used documentary research as a data collection technique, analyzing the National Common Curricular Base and 18 didactic sequences from the 8th and 9th grades created by Physical Education teachers. We understand that the dimensions of knowledge are didactic tools to classify the knowledge specific to Physical Education at school, and, in the didactic sequences, we find knowledge that we associate with all groups, with emphasis on skills that approach the Construction of Values, Analysis and Understanding. We consider that the dimensions of knowledge present themselves as a possibility to reflect on the quality of pedagogical proposals. |
id |
UFMS-4_5e6c800e95a9cf429ec807357f63c5e6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/15054 |
network_acronym_str |
UFMS-4 |
network_name_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE DIMENSIONS OF KNOWLEDGE IN THE BNCC AND PHYSICAL EDUCATION TEACHER LESSON PLANSLAS DIMENSIONES DEL CONOCIMIENTO EN LA BNCC Y EN LOS PLANES DE ESTUDIOS DE PROFESORES DE EDUCACIÓN FÍSICAAS DIMENSÕES DO CONHECIMENTO NA BNCC E NOS PLANOS DE ENSINO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICABNCCScholar Physical EducationDimensions of KnowledgeBNCCEducación FísicaDimensiones del ConocimientoBNCCEducação Física EscolarDimensões do ConhecimentoThis study aims to discuss the pedagogical relevance and the approach of the eight dimensions of knowledge, included in the National Common Curricular Base for Physical Education. The research has a qualitative approach with interpretive description features. We used documentary research as a data collection technique, analyzing the National Common Curricular Base and 18 didactic sequences from the 8th and 9th grades created by Physical Education teachers. We understand that the dimensions of knowledge are didactic tools to classify the knowledge specific to Physical Education at school, and, in the didactic sequences, we find knowledge that we associate with all groups, with emphasis on skills that approach the Construction of Values, Analysis and Understanding. We consider that the dimensions of knowledge present themselves as a possibility to reflect on the quality of pedagogical proposals.Este estudio tiene como objetivo discutir la pertinencia pedagógica y el abordaje de las ocho dimensiones del conocimiento, incluidas en la Base Curricular Común Nacional de Educación Física. La investigación tiene un enfoque cualitativo, con carácter descriptivo-interpretativo. Utilizamos como técnica de recolección de datos la investigación documental, analizando la Base Curricular Común Nacional y 18 secuencias didácticas de los grados 8º y 9º elaboradas por profesores de Educación Física. Entendemos que las dimensiones del conocimiento son herramientas didácticas para clasificar los saberes propios de la Educación Física en la escuela, y en las secuencias didácticas encontramos saberes que asociamos a todos los grupos, con énfasis en las habilidades que se acercan a la Construcción de Valores, Análisis y Comprensión. Consideramos que las dimensiones del conocimiento se presentan como una posibilidad para reflexionar sobre la calidad y diversidad de las propuestas pedagógicas.Este estudo tem como objetivo discutir a relevância pedagógica e a abordagem das oito dimensões do conhecimento, incluídas na Base Nacional Comum Curricular para a Educação Física. A pesquisa tem uma abordagem qualitativa, com característica descritivo-interpretativa. Utilizamos a pesquisa documental como técnica de coleta de dados, sendo analisadas a Base Nacional Comum Curricular e 18 sequências didáticas dos 8º e 9º anos criadas por professores de Educação Física. Entendemos que as dimensões do conhecimento são ferramentas didáticas para classificar os saberes próprios da Educação Física escolar, sendo que, nas sequências didáticas, encontramos saberes que associamos a todos os grupos, com destaque para habilidades que se aproximam da Construção de Valores, Análise e Compreensão. Consideramos que as dimensões do conhecimento se apresentam como possibilidade para refletirmos sobre a qualidade e diversidade das propostas pedagógicas.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2023-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1505410.51283/rc.27.e15054Corpoconsciência; Corpoconsciência, v. 27, jan./ dez., 2023 - Publicação Contínua; e150542178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/15054/12222Copyright (c) 2023 Corpoconsciênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVidotti, Pedro Henrique CarboneRamos, Glauco Nunes Souto2023-03-23T12:12:23Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/15054Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2023-03-23T12:12:23Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE DIMENSIONS OF KNOWLEDGE IN THE BNCC AND PHYSICAL EDUCATION TEACHER LESSON PLANS LAS DIMENSIONES DEL CONOCIMIENTO EN LA BNCC Y EN LOS PLANES DE ESTUDIOS DE PROFESORES DE EDUCACIÓN FÍSICA AS DIMENSÕES DO CONHECIMENTO NA BNCC E NOS PLANOS DE ENSINO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA |
title |
THE DIMENSIONS OF KNOWLEDGE IN THE BNCC AND PHYSICAL EDUCATION TEACHER LESSON PLANS |
spellingShingle |
THE DIMENSIONS OF KNOWLEDGE IN THE BNCC AND PHYSICAL EDUCATION TEACHER LESSON PLANS Vidotti, Pedro Henrique Carbone BNCC Scholar Physical Education Dimensions of Knowledge BNCC Educación Física Dimensiones del Conocimiento BNCC Educação Física Escolar Dimensões do Conhecimento |
title_short |
THE DIMENSIONS OF KNOWLEDGE IN THE BNCC AND PHYSICAL EDUCATION TEACHER LESSON PLANS |
title_full |
THE DIMENSIONS OF KNOWLEDGE IN THE BNCC AND PHYSICAL EDUCATION TEACHER LESSON PLANS |
title_fullStr |
THE DIMENSIONS OF KNOWLEDGE IN THE BNCC AND PHYSICAL EDUCATION TEACHER LESSON PLANS |
title_full_unstemmed |
THE DIMENSIONS OF KNOWLEDGE IN THE BNCC AND PHYSICAL EDUCATION TEACHER LESSON PLANS |
title_sort |
THE DIMENSIONS OF KNOWLEDGE IN THE BNCC AND PHYSICAL EDUCATION TEACHER LESSON PLANS |
author |
Vidotti, Pedro Henrique Carbone |
author_facet |
Vidotti, Pedro Henrique Carbone Ramos, Glauco Nunes Souto |
author_role |
author |
author2 |
Ramos, Glauco Nunes Souto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vidotti, Pedro Henrique Carbone Ramos, Glauco Nunes Souto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
BNCC Scholar Physical Education Dimensions of Knowledge BNCC Educación Física Dimensiones del Conocimiento BNCC Educação Física Escolar Dimensões do Conhecimento |
topic |
BNCC Scholar Physical Education Dimensions of Knowledge BNCC Educación Física Dimensiones del Conocimiento BNCC Educação Física Escolar Dimensões do Conhecimento |
description |
This study aims to discuss the pedagogical relevance and the approach of the eight dimensions of knowledge, included in the National Common Curricular Base for Physical Education. The research has a qualitative approach with interpretive description features. We used documentary research as a data collection technique, analyzing the National Common Curricular Base and 18 didactic sequences from the 8th and 9th grades created by Physical Education teachers. We understand that the dimensions of knowledge are didactic tools to classify the knowledge specific to Physical Education at school, and, in the didactic sequences, we find knowledge that we associate with all groups, with emphasis on skills that approach the Construction of Values, Analysis and Understanding. We consider that the dimensions of knowledge present themselves as a possibility to reflect on the quality of pedagogical proposals. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/15054 10.51283/rc.27.e15054 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/15054 |
identifier_str_mv |
10.51283/rc.27.e15054 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/15054/12222 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Corpoconsciência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Corpoconsciência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Corpoconsciência; Corpoconsciência, v. 27, jan./ dez., 2023 - Publicação Contínua; e15054 2178-5945 reponame:Revista Corpoconsciência (Online) instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
collection |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ecmmoreira@uol.com.br |
_version_ |
1798325458436096000 |