THE DIMENSIONS OF KNOWLEDGE IN THE BNCC AND PHYSICAL EDUCATION TEACHER LESSON PLANS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vidotti, Pedro Henrique Carbone
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ramos, Glauco Nunes Souto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/15054
Resumo: This study aims to discuss the pedagogical relevance and the approach of the eight dimensions of knowledge, included in the National Common Curricular Base for Physical Education. The research has a qualitative approach with interpretive description features. We used documentary research as a data collection technique, analyzing the National Common Curricular Base and 18 didactic sequences from the 8th and 9th grades created by Physical Education teachers. We understand that the dimensions of knowledge are didactic tools to classify the knowledge specific to Physical Education at school, and, in the didactic sequences, we find knowledge that we associate with all groups, with emphasis on skills that approach the Construction of Values, Analysis and Understanding. We consider that the dimensions of knowledge present themselves as a possibility to reflect on the quality of pedagogical proposals.
id UFMS-4_5e6c800e95a9cf429ec807357f63c5e6
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/15054
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling THE DIMENSIONS OF KNOWLEDGE IN THE BNCC AND PHYSICAL EDUCATION TEACHER LESSON PLANSLAS DIMENSIONES DEL CONOCIMIENTO EN LA BNCC Y EN LOS PLANES DE ESTUDIOS DE PROFESORES DE EDUCACIÓN FÍSICAAS DIMENSÕES DO CONHECIMENTO NA BNCC E NOS PLANOS DE ENSINO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICABNCCScholar Physical EducationDimensions of KnowledgeBNCCEducación FísicaDimensiones del ConocimientoBNCCEducação Física EscolarDimensões do ConhecimentoThis study aims to discuss the pedagogical relevance and the approach of the eight dimensions of knowledge, included in the National Common Curricular Base for Physical Education. The research has a qualitative approach with interpretive description features. We used documentary research as a data collection technique, analyzing the National Common Curricular Base and 18 didactic sequences from the 8th and 9th grades created by Physical Education teachers. We understand that the dimensions of knowledge are didactic tools to classify the knowledge specific to Physical Education at school, and, in the didactic sequences, we find knowledge that we associate with all groups, with emphasis on skills that approach the Construction of Values, Analysis and Understanding. We consider that the dimensions of knowledge present themselves as a possibility to reflect on the quality of pedagogical proposals.Este estudio tiene como objetivo discutir la pertinencia pedagógica y el abordaje de las ocho dimensiones del conocimiento, incluidas en la Base Curricular Común Nacional de Educación Física. La investigación tiene un enfoque cualitativo, con carácter descriptivo-interpretativo. Utilizamos como técnica de recolección de datos la investigación documental, analizando la Base Curricular Común Nacional y 18 secuencias didácticas de los grados 8º y 9º elaboradas por profesores de Educación Física. Entendemos que las dimensiones del conocimiento son herramientas didácticas para clasificar los saberes propios de la Educación Física en la escuela, y en las secuencias didácticas encontramos saberes que asociamos a todos los grupos, con énfasis en las habilidades que se acercan a la Construcción de Valores, Análisis y Comprensión. Consideramos que las dimensiones del conocimiento se presentan como una posibilidad para reflexionar sobre la calidad y diversidad de las propuestas pedagógicas.Este estudo tem como objetivo discutir a relevância pedagógica e a abordagem das oito dimensões do conhecimento, incluídas na Base Nacional Comum Curricular para a Educação Física. A pesquisa tem uma abordagem qualitativa, com característica descritivo-interpretativa. Utilizamos a pesquisa documental como técnica de coleta de dados, sendo analisadas a Base Nacional Comum Curricular e 18 sequências didáticas dos 8º e 9º anos criadas por professores de Educação Física. Entendemos que as dimensões do conhecimento são ferramentas didáticas para classificar os saberes próprios da Educação Física escolar, sendo que, nas sequências didáticas, encontramos saberes que associamos a todos os grupos, com destaque para habilidades que se aproximam da Construção de Valores, Análise e Compreensão. Consideramos que as dimensões do conhecimento se apresentam como possibilidade para refletirmos sobre a qualidade e diversidade das propostas pedagógicas.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2023-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1505410.51283/rc.27.e15054Corpoconsciência; Corpoconsciência, v. 27, jan./ dez., 2023 - Publicação Contínua; e150542178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/15054/12222Copyright (c) 2023 Corpoconsciênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVidotti, Pedro Henrique CarboneRamos, Glauco Nunes Souto2023-03-23T12:12:23Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/15054Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2023-03-23T12:12:23Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE DIMENSIONS OF KNOWLEDGE IN THE BNCC AND PHYSICAL EDUCATION TEACHER LESSON PLANS
LAS DIMENSIONES DEL CONOCIMIENTO EN LA BNCC Y EN LOS PLANES DE ESTUDIOS DE PROFESORES DE EDUCACIÓN FÍSICA
AS DIMENSÕES DO CONHECIMENTO NA BNCC E NOS PLANOS DE ENSINO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA
title THE DIMENSIONS OF KNOWLEDGE IN THE BNCC AND PHYSICAL EDUCATION TEACHER LESSON PLANS
spellingShingle THE DIMENSIONS OF KNOWLEDGE IN THE BNCC AND PHYSICAL EDUCATION TEACHER LESSON PLANS
Vidotti, Pedro Henrique Carbone
BNCC
Scholar Physical Education
Dimensions of Knowledge
BNCC
Educación Física
Dimensiones del Conocimiento
BNCC
Educação Física Escolar
Dimensões do Conhecimento
title_short THE DIMENSIONS OF KNOWLEDGE IN THE BNCC AND PHYSICAL EDUCATION TEACHER LESSON PLANS
title_full THE DIMENSIONS OF KNOWLEDGE IN THE BNCC AND PHYSICAL EDUCATION TEACHER LESSON PLANS
title_fullStr THE DIMENSIONS OF KNOWLEDGE IN THE BNCC AND PHYSICAL EDUCATION TEACHER LESSON PLANS
title_full_unstemmed THE DIMENSIONS OF KNOWLEDGE IN THE BNCC AND PHYSICAL EDUCATION TEACHER LESSON PLANS
title_sort THE DIMENSIONS OF KNOWLEDGE IN THE BNCC AND PHYSICAL EDUCATION TEACHER LESSON PLANS
author Vidotti, Pedro Henrique Carbone
author_facet Vidotti, Pedro Henrique Carbone
Ramos, Glauco Nunes Souto
author_role author
author2 Ramos, Glauco Nunes Souto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vidotti, Pedro Henrique Carbone
Ramos, Glauco Nunes Souto
dc.subject.por.fl_str_mv BNCC
Scholar Physical Education
Dimensions of Knowledge
BNCC
Educación Física
Dimensiones del Conocimiento
BNCC
Educação Física Escolar
Dimensões do Conhecimento
topic BNCC
Scholar Physical Education
Dimensions of Knowledge
BNCC
Educación Física
Dimensiones del Conocimiento
BNCC
Educação Física Escolar
Dimensões do Conhecimento
description This study aims to discuss the pedagogical relevance and the approach of the eight dimensions of knowledge, included in the National Common Curricular Base for Physical Education. The research has a qualitative approach with interpretive description features. We used documentary research as a data collection technique, analyzing the National Common Curricular Base and 18 didactic sequences from the 8th and 9th grades created by Physical Education teachers. We understand that the dimensions of knowledge are didactic tools to classify the knowledge specific to Physical Education at school, and, in the didactic sequences, we find knowledge that we associate with all groups, with emphasis on skills that approach the Construction of Values, Analysis and Understanding. We consider that the dimensions of knowledge present themselves as a possibility to reflect on the quality of pedagogical proposals.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/15054
10.51283/rc.27.e15054
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/15054
identifier_str_mv 10.51283/rc.27.e15054
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/15054/12222
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Corpoconsciência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Corpoconsciência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Corpoconsciência, v. 27, jan./ dez., 2023 - Publicação Contínua; e15054
2178-5945
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325458436096000