Inclusão escolar de alunos surdos : desafios que o professor enfrenta

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Elina Cavalcante da
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
Texto Completo: http://bdm.ufmt.br/handle/1/2698
Resumo: The present work aims to describe the teacher 's view towards inclusion in regular classrooms with deaf students. The research was done in public schools in Sinop (MT), and also sought to verify the availability of resources that help the teacher in the classroom, as well as their main difficulties to teach in a class with the inclusion of deaf students. Of qualitative nature, the research was carried out in March, April, May, June and July of 2017, in public schools of the urban area of the municipality, which serve deaf students from the 6th grade of Elementary School to the 3rd year of High School. In order to meet the objective of the research, a questionnaire was applied to the teachers that attend these students in the classroom, in which we obtained answers from 15 teachers. School inclusion has made great strides in the course of history, but it is perceived that it is necessary to look more carefully at the training of education professionals, especially the teacher who works in the regular classes that carry out the inclusion. A work in partnership with the resource room teacher and the reaffirmation of the rights to Inclusive Education is glimpsed.
id UFMT-1_a250d107cac2a12b5a789725819fd232
oai_identifier_str oai:localhost:1/2698
network_acronym_str UFMT-1
network_name_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository_id_str
spelling Inclusão escolar de alunos surdos : desafios que o professor enfrentaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICAInclusãoSurdos - EducaçãoSurdos - Educação superiorInclusionDeaf - EducationDeaf - Higher EducationThe present work aims to describe the teacher 's view towards inclusion in regular classrooms with deaf students. The research was done in public schools in Sinop (MT), and also sought to verify the availability of resources that help the teacher in the classroom, as well as their main difficulties to teach in a class with the inclusion of deaf students. Of qualitative nature, the research was carried out in March, April, May, June and July of 2017, in public schools of the urban area of the municipality, which serve deaf students from the 6th grade of Elementary School to the 3rd year of High School. In order to meet the objective of the research, a questionnaire was applied to the teachers that attend these students in the classroom, in which we obtained answers from 15 teachers. School inclusion has made great strides in the course of history, but it is perceived that it is necessary to look more carefully at the training of education professionals, especially the teacher who works in the regular classes that carry out the inclusion. A work in partnership with the resource room teacher and the reaffirmation of the rights to Inclusive Education is glimpsed.O presente trabalho tem por objetivo descrever o olhar do professor frente a inclusão em salas de aula regular, com alunos surdos. A pesquisa foi feita em escolas públicas de Sinop/MT, e buscou verificar também a disponibilidade de recursos que auxiliam o professor em sala de aula, bem como suas principais dificuldades para ensinar em uma turma com inclusão de alunos surdos. De natureza qualitativa, a pesquisa foi realizada nos meses de março, abril, maio, junho e julho de 2017, em escolas públicas da zona urbana do município, que atendem alunos surdos do 6ºano do Ensino Fundamental ao 3º ano do Ensino Médio. Para atender o objetivo da pesquisa foi aplicado um questionário aos professores que atendem esses alunos em sala de aula, em que obtivemos respostas de 15 professores. A inclusão escolar teve grandes avanços no decorrer da história, porém se percebe que se faz necessário um olhar mais criterioso na capacitação dos profissionais da educação, principalmente o professor que atua nas turmas regulares que realizam a inclusão. Vislumbra-se um trabalho em parceria com o professor da sala de recursos e a reafirmação dos direitos à Educação Inclusiva.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – SinopUFMT CUS - SinopQuímica - CUSLaier, Simone Simionato dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/8804958200762621Laier, Simone Simionato dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/8804958200762621Barbosa, Edson Pereirahttp://lattes.cnpq.br/3184651096945519Maiolini, Sergio Pereirahttp://lattes.cnpq.br/2309952751631427Silva, Elina Cavalcante da2022-11-21T21:55:35Z2017-07-122022-11-21T21:55:35Z2017-07-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetSILVA, Elina Cavalcante da. Inclusão escolar de alunos surdos: desafios que o professor enfrenta. 2017. 35f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Química – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2017.http://bdm.ufmt.br/handle/1/2698porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2022-11-21T21:55:35Zoai:localhost:1/2698Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2022-11-21T21:55:35falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2022-11-21T21:55:35Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Inclusão escolar de alunos surdos : desafios que o professor enfrenta
title Inclusão escolar de alunos surdos : desafios que o professor enfrenta
spellingShingle Inclusão escolar de alunos surdos : desafios que o professor enfrenta
Silva, Elina Cavalcante da
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA
Inclusão
Surdos - Educação
Surdos - Educação superior
Inclusion
Deaf - Education
Deaf - Higher Education
title_short Inclusão escolar de alunos surdos : desafios que o professor enfrenta
title_full Inclusão escolar de alunos surdos : desafios que o professor enfrenta
title_fullStr Inclusão escolar de alunos surdos : desafios que o professor enfrenta
title_full_unstemmed Inclusão escolar de alunos surdos : desafios que o professor enfrenta
title_sort Inclusão escolar de alunos surdos : desafios que o professor enfrenta
author Silva, Elina Cavalcante da
author_facet Silva, Elina Cavalcante da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Laier, Simone Simionato dos Santos
http://lattes.cnpq.br/8804958200762621
Laier, Simone Simionato dos Santos
http://lattes.cnpq.br/8804958200762621
Barbosa, Edson Pereira
http://lattes.cnpq.br/3184651096945519
Maiolini, Sergio Pereira
http://lattes.cnpq.br/2309952751631427
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Elina Cavalcante da
dc.subject.por.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA
Inclusão
Surdos - Educação
Surdos - Educação superior
Inclusion
Deaf - Education
Deaf - Higher Education
topic CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA
Inclusão
Surdos - Educação
Surdos - Educação superior
Inclusion
Deaf - Education
Deaf - Higher Education
description The present work aims to describe the teacher 's view towards inclusion in regular classrooms with deaf students. The research was done in public schools in Sinop (MT), and also sought to verify the availability of resources that help the teacher in the classroom, as well as their main difficulties to teach in a class with the inclusion of deaf students. Of qualitative nature, the research was carried out in March, April, May, June and July of 2017, in public schools of the urban area of the municipality, which serve deaf students from the 6th grade of Elementary School to the 3rd year of High School. In order to meet the objective of the research, a questionnaire was applied to the teachers that attend these students in the classroom, in which we obtained answers from 15 teachers. School inclusion has made great strides in the course of history, but it is perceived that it is necessary to look more carefully at the training of education professionals, especially the teacher who works in the regular classes that carry out the inclusion. A work in partnership with the resource room teacher and the reaffirmation of the rights to Inclusive Education is glimpsed.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-12
2017-07-12
2022-11-21T21:55:35Z
2022-11-21T21:55:35Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
info:eu-repo/semantics/dataset
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Elina Cavalcante da. Inclusão escolar de alunos surdos: desafios que o professor enfrenta. 2017. 35f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Química – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2017.
http://bdm.ufmt.br/handle/1/2698
identifier_str_mv SILVA, Elina Cavalcante da. Inclusão escolar de alunos surdos: desafios que o professor enfrenta. 2017. 35f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Química – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2017.
url http://bdm.ufmt.br/handle/1/2698
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – Sinop
UFMT CUS - Sinop
Química - CUS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – Sinop
UFMT CUS - Sinop
Química - CUS
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
collection Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@ufmt.br||
_version_ 1784991314349129728