Inclusão escolar de alunos surdos : desafios que o professor enfrenta
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
Texto Completo: | http://bdm.ufmt.br/handle/1/2698 |
Resumo: | The present work aims to describe the teacher 's view towards inclusion in regular classrooms with deaf students. The research was done in public schools in Sinop (MT), and also sought to verify the availability of resources that help the teacher in the classroom, as well as their main difficulties to teach in a class with the inclusion of deaf students. Of qualitative nature, the research was carried out in March, April, May, June and July of 2017, in public schools of the urban area of the municipality, which serve deaf students from the 6th grade of Elementary School to the 3rd year of High School. In order to meet the objective of the research, a questionnaire was applied to the teachers that attend these students in the classroom, in which we obtained answers from 15 teachers. School inclusion has made great strides in the course of history, but it is perceived that it is necessary to look more carefully at the training of education professionals, especially the teacher who works in the regular classes that carry out the inclusion. A work in partnership with the resource room teacher and the reaffirmation of the rights to Inclusive Education is glimpsed. |
id |
UFMT-1_a250d107cac2a12b5a789725819fd232 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/2698 |
network_acronym_str |
UFMT-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Inclusão escolar de alunos surdos : desafios que o professor enfrentaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICAInclusãoSurdos - EducaçãoSurdos - Educação superiorInclusionDeaf - EducationDeaf - Higher EducationThe present work aims to describe the teacher 's view towards inclusion in regular classrooms with deaf students. The research was done in public schools in Sinop (MT), and also sought to verify the availability of resources that help the teacher in the classroom, as well as their main difficulties to teach in a class with the inclusion of deaf students. Of qualitative nature, the research was carried out in March, April, May, June and July of 2017, in public schools of the urban area of the municipality, which serve deaf students from the 6th grade of Elementary School to the 3rd year of High School. In order to meet the objective of the research, a questionnaire was applied to the teachers that attend these students in the classroom, in which we obtained answers from 15 teachers. School inclusion has made great strides in the course of history, but it is perceived that it is necessary to look more carefully at the training of education professionals, especially the teacher who works in the regular classes that carry out the inclusion. A work in partnership with the resource room teacher and the reaffirmation of the rights to Inclusive Education is glimpsed.O presente trabalho tem por objetivo descrever o olhar do professor frente a inclusão em salas de aula regular, com alunos surdos. A pesquisa foi feita em escolas públicas de Sinop/MT, e buscou verificar também a disponibilidade de recursos que auxiliam o professor em sala de aula, bem como suas principais dificuldades para ensinar em uma turma com inclusão de alunos surdos. De natureza qualitativa, a pesquisa foi realizada nos meses de março, abril, maio, junho e julho de 2017, em escolas públicas da zona urbana do município, que atendem alunos surdos do 6ºano do Ensino Fundamental ao 3º ano do Ensino Médio. Para atender o objetivo da pesquisa foi aplicado um questionário aos professores que atendem esses alunos em sala de aula, em que obtivemos respostas de 15 professores. A inclusão escolar teve grandes avanços no decorrer da história, porém se percebe que se faz necessário um olhar mais criterioso na capacitação dos profissionais da educação, principalmente o professor que atua nas turmas regulares que realizam a inclusão. Vislumbra-se um trabalho em parceria com o professor da sala de recursos e a reafirmação dos direitos à Educação Inclusiva.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – SinopUFMT CUS - SinopQuímica - CUSLaier, Simone Simionato dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/8804958200762621Laier, Simone Simionato dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/8804958200762621Barbosa, Edson Pereirahttp://lattes.cnpq.br/3184651096945519Maiolini, Sergio Pereirahttp://lattes.cnpq.br/2309952751631427Silva, Elina Cavalcante da2022-11-21T21:55:35Z2017-07-122022-11-21T21:55:35Z2017-07-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetSILVA, Elina Cavalcante da. Inclusão escolar de alunos surdos: desafios que o professor enfrenta. 2017. 35f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Química – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2017.http://bdm.ufmt.br/handle/1/2698porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2022-11-21T21:55:35Zoai:localhost:1/2698Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2022-11-21T21:55:35falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2022-11-21T21:55:35Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Inclusão escolar de alunos surdos : desafios que o professor enfrenta |
title |
Inclusão escolar de alunos surdos : desafios que o professor enfrenta |
spellingShingle |
Inclusão escolar de alunos surdos : desafios que o professor enfrenta Silva, Elina Cavalcante da CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA Inclusão Surdos - Educação Surdos - Educação superior Inclusion Deaf - Education Deaf - Higher Education |
title_short |
Inclusão escolar de alunos surdos : desafios que o professor enfrenta |
title_full |
Inclusão escolar de alunos surdos : desafios que o professor enfrenta |
title_fullStr |
Inclusão escolar de alunos surdos : desafios que o professor enfrenta |
title_full_unstemmed |
Inclusão escolar de alunos surdos : desafios que o professor enfrenta |
title_sort |
Inclusão escolar de alunos surdos : desafios que o professor enfrenta |
author |
Silva, Elina Cavalcante da |
author_facet |
Silva, Elina Cavalcante da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Laier, Simone Simionato dos Santos http://lattes.cnpq.br/8804958200762621 Laier, Simone Simionato dos Santos http://lattes.cnpq.br/8804958200762621 Barbosa, Edson Pereira http://lattes.cnpq.br/3184651096945519 Maiolini, Sergio Pereira http://lattes.cnpq.br/2309952751631427 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Elina Cavalcante da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA Inclusão Surdos - Educação Surdos - Educação superior Inclusion Deaf - Education Deaf - Higher Education |
topic |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA Inclusão Surdos - Educação Surdos - Educação superior Inclusion Deaf - Education Deaf - Higher Education |
description |
The present work aims to describe the teacher 's view towards inclusion in regular classrooms with deaf students. The research was done in public schools in Sinop (MT), and also sought to verify the availability of resources that help the teacher in the classroom, as well as their main difficulties to teach in a class with the inclusion of deaf students. Of qualitative nature, the research was carried out in March, April, May, June and July of 2017, in public schools of the urban area of the municipality, which serve deaf students from the 6th grade of Elementary School to the 3rd year of High School. In order to meet the objective of the research, a questionnaire was applied to the teachers that attend these students in the classroom, in which we obtained answers from 15 teachers. School inclusion has made great strides in the course of history, but it is perceived that it is necessary to look more carefully at the training of education professionals, especially the teacher who works in the regular classes that carry out the inclusion. A work in partnership with the resource room teacher and the reaffirmation of the rights to Inclusive Education is glimpsed. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-12 2017-07-12 2022-11-21T21:55:35Z 2022-11-21T21:55:35Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/bachelorThesis info:eu-repo/semantics/dataset |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Elina Cavalcante da. Inclusão escolar de alunos surdos: desafios que o professor enfrenta. 2017. 35f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Química – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2017. http://bdm.ufmt.br/handle/1/2698 |
identifier_str_mv |
SILVA, Elina Cavalcante da. Inclusão escolar de alunos surdos: desafios que o professor enfrenta. 2017. 35f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Química – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2017. |
url |
http://bdm.ufmt.br/handle/1/2698 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – Sinop UFMT CUS - Sinop Química - CUS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – Sinop UFMT CUS - Sinop Química - CUS |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
collection |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecacentral@ufmt.br|| |
_version_ |
1813012963433381888 |