THE SCIENCE OF MICROBIOLOGY AS CONTENT IN TEXTBOOKS USED IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL NETWORK IN MATO GROSSO: A DOCUMENTAL ANALYSIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zanata, Thiago
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Magalhães, Josiane, Miranda, Rita de Cássia Mendonça de, Sousa, Eduardo Martins de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16000
Resumo: Microbiology is the branch of science that has historically suffered from challenges in its teaching. This work aimed to evaluate the quality of the microbiology content addressed in the high school textbook, adopted by the Department of Education of Mato Grosso, for secondary education in state schools in the 141 municipalities in the state. This is a qualitative research, which uses document analysis as a method. The analysis parameters were based on similar studies carried out by other authors, in addition to a literature review, to analyze the concepts presented in the book. Among the results of the analysis, it can be mentioned that the textbook presents important deficiencies in the content of the book, such as outdated taxonomic nomenclatures, lack of scales and subtitles and lack of practical activities.
id UFMT-5_74db86b712fe4d50670c3da9e9ae7bf3
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16000
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling THE SCIENCE OF MICROBIOLOGY AS CONTENT IN TEXTBOOKS USED IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL NETWORK IN MATO GROSSO: A DOCUMENTAL ANALYSISLA CIENCIA DE LA MICROBIOLOGÍA COMO CONTENIDO DE LOS LIBROS DE TEXTO UTILIZADOS EN LA RED DE ESCUELAS PÚBLICAS SECUNDARIAS DE MATO GROSSO: UN ANÁLISIS DOCUMENTALA CIÊNCIA DA MICROBIOLOGIA COMO CONTEÚDO NO LIVRO DIDÁTICO UTILIZADO NA REDE PÚBLICA DO ENSINO MÉDIO EM MATO GROSSO: UMA ANÁLISE DOCUMENTALEnseñanza de la microbiologiaEnseñanza-aprendizajeModelos didácticosEnsino de microbiologiaEnsino-aprendizagemModelos didáticosMicrobiology teachingTeaching-learningDidactic modelsMicrobiology is the branch of science that has historically suffered from challenges in its teaching. This work aimed to evaluate the quality of the microbiology content addressed in the high school textbook, adopted by the Department of Education of Mato Grosso, for secondary education in state schools in the 141 municipalities in the state. This is a qualitative research, which uses document analysis as a method. The analysis parameters were based on similar studies carried out by other authors, in addition to a literature review, to analyze the concepts presented in the book. Among the results of the analysis, it can be mentioned that the textbook presents important deficiencies in the content of the book, such as outdated taxonomic nomenclatures, lack of scales and subtitles and lack of practical activities.La microbiología es la rama de la ciencia que históricamente ha sufrido desafíos en su enseñanza. Este trabajo tuvo como objetivo evaluar la calidad del contenido de microbiología abordado en el libro de texto de enseñanza secundaria, adoptado por el Departamento de Educación de Mato Grosso, para la educación secundaria en las escuelas públicas en el141 municipios del estado. Se trata de una investigación cualitativa, que utiliza como método el análisis documental. Los parámetros de análisis se basaron en estudios similares realizados por otros autores, además de una revisión bibliográfica, para analizar los conceptos presentados en el libro. Entre los resultados del análisis se puede mencionar que el libro de texto presenta importantes deficiencias en el contenido del libro, como nomenclaturas taxonómicas desactualizadas, falta de escalas y subtítulos y falta de actividades prácticas.A microbiologia é o ramo da ciência que historicamente sofre com desafios no seu ensino. Este trabalho objetivou avaliar a qualidade do conteúdo de microbiologia abordado no livro didático do ensino médio, adotado pela Secretaria de Educação de Mato Grosso, para o ensino médio das escolas estaduais dos 141 municípios do estado. Trata-se de uma pesquisa de natureza qualitativa, que utiliza como método a análise documental. Os parâmetros de análise basearam-se em estudos semelhantes realizados por outros autores, além de revisão da literatura para análise dos conceitos apresentados no livro. Dentre os resultados da análise, pode-se citar que o livro didático apresenta deficiências importantes no conteúdo do livro, como nomenclaturas taxonômicas desatualizadas, ausência de escalas e legendas e ausência de atividades práticas.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1600010.26571/reamec.v11i1.16000 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23087REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23087REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e230872318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16000/13044Copyright (c) 2023 Thiago Zanata, Josiane Magalhães, Rita de Cássia Mendonça de Miranda, Eduardo Martins de Sousahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZanata, ThiagoMagalhães, Josiane Miranda, Rita de Cássia Mendonça de Sousa, Eduardo Martins de 2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16000Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE SCIENCE OF MICROBIOLOGY AS CONTENT IN TEXTBOOKS USED IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL NETWORK IN MATO GROSSO: A DOCUMENTAL ANALYSIS
LA CIENCIA DE LA MICROBIOLOGÍA COMO CONTENIDO DE LOS LIBROS DE TEXTO UTILIZADOS EN LA RED DE ESCUELAS PÚBLICAS SECUNDARIAS DE MATO GROSSO: UN ANÁLISIS DOCUMENTAL
A CIÊNCIA DA MICROBIOLOGIA COMO CONTEÚDO NO LIVRO DIDÁTICO UTILIZADO NA REDE PÚBLICA DO ENSINO MÉDIO EM MATO GROSSO: UMA ANÁLISE DOCUMENTAL
title THE SCIENCE OF MICROBIOLOGY AS CONTENT IN TEXTBOOKS USED IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL NETWORK IN MATO GROSSO: A DOCUMENTAL ANALYSIS
spellingShingle THE SCIENCE OF MICROBIOLOGY AS CONTENT IN TEXTBOOKS USED IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL NETWORK IN MATO GROSSO: A DOCUMENTAL ANALYSIS
Zanata, Thiago
Enseñanza de la microbiologia
Enseñanza-aprendizaje
Modelos didácticos
Ensino de microbiologia
Ensino-aprendizagem
Modelos didáticos
Microbiology teaching
Teaching-learning
Didactic models
title_short THE SCIENCE OF MICROBIOLOGY AS CONTENT IN TEXTBOOKS USED IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL NETWORK IN MATO GROSSO: A DOCUMENTAL ANALYSIS
title_full THE SCIENCE OF MICROBIOLOGY AS CONTENT IN TEXTBOOKS USED IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL NETWORK IN MATO GROSSO: A DOCUMENTAL ANALYSIS
title_fullStr THE SCIENCE OF MICROBIOLOGY AS CONTENT IN TEXTBOOKS USED IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL NETWORK IN MATO GROSSO: A DOCUMENTAL ANALYSIS
title_full_unstemmed THE SCIENCE OF MICROBIOLOGY AS CONTENT IN TEXTBOOKS USED IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL NETWORK IN MATO GROSSO: A DOCUMENTAL ANALYSIS
title_sort THE SCIENCE OF MICROBIOLOGY AS CONTENT IN TEXTBOOKS USED IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL NETWORK IN MATO GROSSO: A DOCUMENTAL ANALYSIS
author Zanata, Thiago
author_facet Zanata, Thiago
Magalhães, Josiane
Miranda, Rita de Cássia Mendonça de
Sousa, Eduardo Martins de
author_role author
author2 Magalhães, Josiane
Miranda, Rita de Cássia Mendonça de
Sousa, Eduardo Martins de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zanata, Thiago
Magalhães, Josiane
Miranda, Rita de Cássia Mendonça de
Sousa, Eduardo Martins de
dc.subject.por.fl_str_mv Enseñanza de la microbiologia
Enseñanza-aprendizaje
Modelos didácticos
Ensino de microbiologia
Ensino-aprendizagem
Modelos didáticos
Microbiology teaching
Teaching-learning
Didactic models
topic Enseñanza de la microbiologia
Enseñanza-aprendizaje
Modelos didácticos
Ensino de microbiologia
Ensino-aprendizagem
Modelos didáticos
Microbiology teaching
Teaching-learning
Didactic models
description Microbiology is the branch of science that has historically suffered from challenges in its teaching. This work aimed to evaluate the quality of the microbiology content addressed in the high school textbook, adopted by the Department of Education of Mato Grosso, for secondary education in state schools in the 141 municipalities in the state. This is a qualitative research, which uses document analysis as a method. The analysis parameters were based on similar studies carried out by other authors, in addition to a literature review, to analyze the concepts presented in the book. Among the results of the analysis, it can be mentioned that the textbook presents important deficiencies in the content of the book, such as outdated taxonomic nomenclatures, lack of scales and subtitles and lack of practical activities.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16000
10.26571/reamec.v11i1.16000
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16000
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v11i1.16000
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16000/13044
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23087
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23087
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23087
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814211833856