THE SCIENCE OF MICROBIOLOGY AS CONTENT IN TEXTBOOKS USED IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL NETWORK IN MATO GROSSO: A DOCUMENTAL ANALYSIS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16000 |
Resumo: | Microbiology is the branch of science that has historically suffered from challenges in its teaching. This work aimed to evaluate the quality of the microbiology content addressed in the high school textbook, adopted by the Department of Education of Mato Grosso, for secondary education in state schools in the 141 municipalities in the state. This is a qualitative research, which uses document analysis as a method. The analysis parameters were based on similar studies carried out by other authors, in addition to a literature review, to analyze the concepts presented in the book. Among the results of the analysis, it can be mentioned that the textbook presents important deficiencies in the content of the book, such as outdated taxonomic nomenclatures, lack of scales and subtitles and lack of practical activities. |
id |
UFMT-5_74db86b712fe4d50670c3da9e9ae7bf3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16000 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
THE SCIENCE OF MICROBIOLOGY AS CONTENT IN TEXTBOOKS USED IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL NETWORK IN MATO GROSSO: A DOCUMENTAL ANALYSISLA CIENCIA DE LA MICROBIOLOGÍA COMO CONTENIDO DE LOS LIBROS DE TEXTO UTILIZADOS EN LA RED DE ESCUELAS PÚBLICAS SECUNDARIAS DE MATO GROSSO: UN ANÁLISIS DOCUMENTALA CIÊNCIA DA MICROBIOLOGIA COMO CONTEÚDO NO LIVRO DIDÁTICO UTILIZADO NA REDE PÚBLICA DO ENSINO MÉDIO EM MATO GROSSO: UMA ANÁLISE DOCUMENTALEnseñanza de la microbiologiaEnseñanza-aprendizajeModelos didácticosEnsino de microbiologiaEnsino-aprendizagemModelos didáticosMicrobiology teachingTeaching-learningDidactic modelsMicrobiology is the branch of science that has historically suffered from challenges in its teaching. This work aimed to evaluate the quality of the microbiology content addressed in the high school textbook, adopted by the Department of Education of Mato Grosso, for secondary education in state schools in the 141 municipalities in the state. This is a qualitative research, which uses document analysis as a method. The analysis parameters were based on similar studies carried out by other authors, in addition to a literature review, to analyze the concepts presented in the book. Among the results of the analysis, it can be mentioned that the textbook presents important deficiencies in the content of the book, such as outdated taxonomic nomenclatures, lack of scales and subtitles and lack of practical activities.La microbiología es la rama de la ciencia que históricamente ha sufrido desafíos en su enseñanza. Este trabajo tuvo como objetivo evaluar la calidad del contenido de microbiología abordado en el libro de texto de enseñanza secundaria, adoptado por el Departamento de Educación de Mato Grosso, para la educación secundaria en las escuelas públicas en el141 municipios del estado. Se trata de una investigación cualitativa, que utiliza como método el análisis documental. Los parámetros de análisis se basaron en estudios similares realizados por otros autores, además de una revisión bibliográfica, para analizar los conceptos presentados en el libro. Entre los resultados del análisis se puede mencionar que el libro de texto presenta importantes deficiencias en el contenido del libro, como nomenclaturas taxonómicas desactualizadas, falta de escalas y subtítulos y falta de actividades prácticas.A microbiologia é o ramo da ciência que historicamente sofre com desafios no seu ensino. Este trabalho objetivou avaliar a qualidade do conteúdo de microbiologia abordado no livro didático do ensino médio, adotado pela Secretaria de Educação de Mato Grosso, para o ensino médio das escolas estaduais dos 141 municípios do estado. Trata-se de uma pesquisa de natureza qualitativa, que utiliza como método a análise documental. Os parâmetros de análise basearam-se em estudos semelhantes realizados por outros autores, além de revisão da literatura para análise dos conceitos apresentados no livro. Dentre os resultados da análise, pode-se citar que o livro didático apresenta deficiências importantes no conteúdo do livro, como nomenclaturas taxonômicas desatualizadas, ausência de escalas e legendas e ausência de atividades práticas.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1600010.26571/reamec.v11i1.16000 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23087REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23087REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e230872318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16000/13044Copyright (c) 2023 Thiago Zanata, Josiane Magalhães, Rita de Cássia Mendonça de Miranda, Eduardo Martins de Sousahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZanata, ThiagoMagalhães, Josiane Miranda, Rita de Cássia Mendonça de Sousa, Eduardo Martins de 2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16000Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE SCIENCE OF MICROBIOLOGY AS CONTENT IN TEXTBOOKS USED IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL NETWORK IN MATO GROSSO: A DOCUMENTAL ANALYSIS LA CIENCIA DE LA MICROBIOLOGÍA COMO CONTENIDO DE LOS LIBROS DE TEXTO UTILIZADOS EN LA RED DE ESCUELAS PÚBLICAS SECUNDARIAS DE MATO GROSSO: UN ANÁLISIS DOCUMENTAL A CIÊNCIA DA MICROBIOLOGIA COMO CONTEÚDO NO LIVRO DIDÁTICO UTILIZADO NA REDE PÚBLICA DO ENSINO MÉDIO EM MATO GROSSO: UMA ANÁLISE DOCUMENTAL |
title |
THE SCIENCE OF MICROBIOLOGY AS CONTENT IN TEXTBOOKS USED IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL NETWORK IN MATO GROSSO: A DOCUMENTAL ANALYSIS |
spellingShingle |
THE SCIENCE OF MICROBIOLOGY AS CONTENT IN TEXTBOOKS USED IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL NETWORK IN MATO GROSSO: A DOCUMENTAL ANALYSIS Zanata, Thiago Enseñanza de la microbiologia Enseñanza-aprendizaje Modelos didácticos Ensino de microbiologia Ensino-aprendizagem Modelos didáticos Microbiology teaching Teaching-learning Didactic models |
title_short |
THE SCIENCE OF MICROBIOLOGY AS CONTENT IN TEXTBOOKS USED IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL NETWORK IN MATO GROSSO: A DOCUMENTAL ANALYSIS |
title_full |
THE SCIENCE OF MICROBIOLOGY AS CONTENT IN TEXTBOOKS USED IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL NETWORK IN MATO GROSSO: A DOCUMENTAL ANALYSIS |
title_fullStr |
THE SCIENCE OF MICROBIOLOGY AS CONTENT IN TEXTBOOKS USED IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL NETWORK IN MATO GROSSO: A DOCUMENTAL ANALYSIS |
title_full_unstemmed |
THE SCIENCE OF MICROBIOLOGY AS CONTENT IN TEXTBOOKS USED IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL NETWORK IN MATO GROSSO: A DOCUMENTAL ANALYSIS |
title_sort |
THE SCIENCE OF MICROBIOLOGY AS CONTENT IN TEXTBOOKS USED IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL NETWORK IN MATO GROSSO: A DOCUMENTAL ANALYSIS |
author |
Zanata, Thiago |
author_facet |
Zanata, Thiago Magalhães, Josiane Miranda, Rita de Cássia Mendonça de Sousa, Eduardo Martins de |
author_role |
author |
author2 |
Magalhães, Josiane Miranda, Rita de Cássia Mendonça de Sousa, Eduardo Martins de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zanata, Thiago Magalhães, Josiane Miranda, Rita de Cássia Mendonça de Sousa, Eduardo Martins de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enseñanza de la microbiologia Enseñanza-aprendizaje Modelos didácticos Ensino de microbiologia Ensino-aprendizagem Modelos didáticos Microbiology teaching Teaching-learning Didactic models |
topic |
Enseñanza de la microbiologia Enseñanza-aprendizaje Modelos didácticos Ensino de microbiologia Ensino-aprendizagem Modelos didáticos Microbiology teaching Teaching-learning Didactic models |
description |
Microbiology is the branch of science that has historically suffered from challenges in its teaching. This work aimed to evaluate the quality of the microbiology content addressed in the high school textbook, adopted by the Department of Education of Mato Grosso, for secondary education in state schools in the 141 municipalities in the state. This is a qualitative research, which uses document analysis as a method. The analysis parameters were based on similar studies carried out by other authors, in addition to a literature review, to analyze the concepts presented in the book. Among the results of the analysis, it can be mentioned that the textbook presents important deficiencies in the content of the book, such as outdated taxonomic nomenclatures, lack of scales and subtitles and lack of practical activities. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16000 10.26571/reamec.v11i1.16000 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16000 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v11i1.16000 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16000/13044 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23087 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23087 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23087 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174814211833856 |