A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Jaqueline Soares de
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/4948
Resumo: The school educational system is always under study and, as a result, has undergone adjustments over the years. The National Common Curricular Base (BNCC) wants to ensure the same learning and development rights for all students in Brazil and, for that, standardized the entire process, from kindergarten to high school. Therefore, a schedule is registered to be followed. The Waldorf pedagogy, created by Ruldolf Steiner, has a pedagogical sequence based on human development and which has been operating successfully for decades, worldwide, but which diverges in some points with the BNCC. As such, the Federation of Waldorf Schools in Brazil made contributions to BNCC and asked for greater flexibility. In this paper ’e presented the basic characterization of Waldorf Education and a brief look at the points where the National Common Curricular Base and Waldorf pedagogy diverged. Everything, without the intention of determining something, just analyze and reflect.
id UFMT_09024654acae97437d033ce37b323caf
oai_identifier_str oai:localhost:1/4948
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum CurricularPedagogia WaldorfBNCCRudolf SteinerCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAWaldorf pedagogyBNCCRudolf SteinerThe school educational system is always under study and, as a result, has undergone adjustments over the years. The National Common Curricular Base (BNCC) wants to ensure the same learning and development rights for all students in Brazil and, for that, standardized the entire process, from kindergarten to high school. Therefore, a schedule is registered to be followed. The Waldorf pedagogy, created by Ruldolf Steiner, has a pedagogical sequence based on human development and which has been operating successfully for decades, worldwide, but which diverges in some points with the BNCC. As such, the Federation of Waldorf Schools in Brazil made contributions to BNCC and asked for greater flexibility. In this paper ’e presented the basic characterization of Waldorf Education and a brief look at the points where the National Common Curricular Base and Waldorf pedagogy diverged. Everything, without the intention of determining something, just analyze and reflect.CAPESO sistema educacional escolar está sempre em estudo e, com isso, sofrendo reajustes ao longo dos anos. A Base Nacional Comum Curricular (BNCC) quer assegurar os mesmos direitos de aprendizagem e desenvolvimento a todos os alunos do Brasil e, para isso, normatizou todo o processo, desde o ensino infantil até o ensino médio. Sendo assim, fica registrado um cronograma a ser seguido. A pedagogia Waldorf, criada por Ruldolf Steiner, tem uma sequência pedagógica baseada no desenvolvimento humano e que atua há décadas, no mundo todo, com êxito, mas que diverge em alguns pontos com a BNCC. Sendo assim, a Federação das Escolas Waldorf no Brasil apresentou contribuições a BNCC e pediu maior flexibilidade. Neste trabalho é apresentada a caracterização básica da Pedagodia Waldorf e um breve olhar sobre os pontos em que a Base Nacional Comum Curricular e a pedagogia Waldorf divergiram. Tudo, sem o intuito de determinar algo, apenas analisar e refletir.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATSouza, Aldi Nestor dehttp://lattes.cnpq.br/3567566431082998Souza, Aldi Nestor de572.792.094-91http://lattes.cnpq.br/3567566431082998Benetti, Djeison027.001.521-31http://lattes.cnpq.br/8656850507882857572.792.094-91Soares, Junior Cesar Alves015.723.741-95http://lattes.cnpq.br/4163232137521462Almeida, Jaqueline Soares de2023-12-19T16:21:31Z2021-02-252023-12-19T16:21:31Z2020-05-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisALMEIDA, Jaqueline Soares de. A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular. 2020. 31 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2020.http://ri.ufmt.br/handle/1/4948porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-12-20T06:01:41Zoai:localhost:1/4948Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-12-20T06:01:41Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular
title A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular
spellingShingle A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular
Almeida, Jaqueline Soares de
Pedagogia Waldorf
BNCC
Rudolf Steiner
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Waldorf pedagogy
BNCC
Rudolf Steiner
title_short A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular
title_full A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular
title_fullStr A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular
title_full_unstemmed A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular
title_sort A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular
author Almeida, Jaqueline Soares de
author_facet Almeida, Jaqueline Soares de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Souza, Aldi Nestor de
http://lattes.cnpq.br/3567566431082998
Souza, Aldi Nestor de
572.792.094-91
http://lattes.cnpq.br/3567566431082998
Benetti, Djeison
027.001.521-31
http://lattes.cnpq.br/8656850507882857
572.792.094-91
Soares, Junior Cesar Alves
015.723.741-95
http://lattes.cnpq.br/4163232137521462
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Jaqueline Soares de
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia Waldorf
BNCC
Rudolf Steiner
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Waldorf pedagogy
BNCC
Rudolf Steiner
topic Pedagogia Waldorf
BNCC
Rudolf Steiner
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Waldorf pedagogy
BNCC
Rudolf Steiner
description The school educational system is always under study and, as a result, has undergone adjustments over the years. The National Common Curricular Base (BNCC) wants to ensure the same learning and development rights for all students in Brazil and, for that, standardized the entire process, from kindergarten to high school. Therefore, a schedule is registered to be followed. The Waldorf pedagogy, created by Ruldolf Steiner, has a pedagogical sequence based on human development and which has been operating successfully for decades, worldwide, but which diverges in some points with the BNCC. As such, the Federation of Waldorf Schools in Brazil made contributions to BNCC and asked for greater flexibility. In this paper ’e presented the basic characterization of Waldorf Education and a brief look at the points where the National Common Curricular Base and Waldorf pedagogy diverged. Everything, without the intention of determining something, just analyze and reflect.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-11
2021-02-25
2023-12-19T16:21:31Z
2023-12-19T16:21:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ALMEIDA, Jaqueline Soares de. A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular. 2020. 31 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2020.
http://ri.ufmt.br/handle/1/4948
identifier_str_mv ALMEIDA, Jaqueline Soares de. A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular. 2020. 31 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2020.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/4948
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648526081163264