A BNCC no contexto das disputas de classes : reflexões sobre a educação financeira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peruzzo, Jefferson
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/4949
Resumo: This paper presents a criticism to the way the National Common Core (BNCC) deals with students’ financial education. In order to do this, the elaboration process of the BNCC is analyzed, aiming to show that it was developed by the business class to advocate in favor of their own class interests. Such interests are opposite to the interests of the working class, and aim at reproducing ways of capitalism. Also, the BNCC’s general structure and pedagogical guidelines are presented in order to show the frailty of a teaching based in skills and abilities. In particular, the fragility of the concept of financial education adopted in the BNCC is addressed. This concept does not take into account a series of conditions particular to the Brazilian people. Eventually, it is presented a series of mathematical and non-mathematical activities aiming to help teachers and students think about their own condition in the capitalist society and the obstacles to bring off the guidelines of the BNCC.
id UFMT_6327d5af66bcd2343163e5706737192b
oai_identifier_str oai:localhost:1/4949
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling A BNCC no contexto das disputas de classes : reflexões sobre a educação financeiraIdeologia da BNCCAtividades educativas emancipadorasCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICABNCC’s ideologyEmancipatory educational activitiesThis paper presents a criticism to the way the National Common Core (BNCC) deals with students’ financial education. In order to do this, the elaboration process of the BNCC is analyzed, aiming to show that it was developed by the business class to advocate in favor of their own class interests. Such interests are opposite to the interests of the working class, and aim at reproducing ways of capitalism. Also, the BNCC’s general structure and pedagogical guidelines are presented in order to show the frailty of a teaching based in skills and abilities. In particular, the fragility of the concept of financial education adopted in the BNCC is addressed. This concept does not take into account a series of conditions particular to the Brazilian people. Eventually, it is presented a series of mathematical and non-mathematical activities aiming to help teachers and students think about their own condition in the capitalist society and the obstacles to bring off the guidelines of the BNCC.CAPESNeste trabalho é apresentado uma crítica à forma como a BNCC trata a educação financeira. Para tal, se analisa o processo de construção do documento de modo a estabelecer que a BNCC foi elaborada pela classe empresarial de forma a defender os seus próprios interesses de classe, interesses esses que se contrapõem aos interesses da classe trabalhadora e visam à reprodução da lógica do capitalismo. Também foi apresentado a estrutura da BNCC e a sua concepção pedagógica, de forma a ilustrar a fragilidade do ensino por competências e habilidades. Em especial, se aborda a precariedade da concepção de educação financeira presente no documento, que não leva em consideração uma série de fatores inerentes à população brasileira. Por fim, se apresenta uma sequência de atividades com questões de cunho matemático e não matemático que visam auxiliar estudantes e professores a refletirem sobre a sua condição na sociedade capitalista e a dificuldade de realizar os preceitos da BNCC.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATSouza, Aldi Nestor dehttp://lattes.cnpq.br/3567566431082998Souza, Aldi Nestor de572.792.094-91http://lattes.cnpq.br/3567566431082998Santos, Vinícius Machado Pereira dos082.502.188-09http://lattes.cnpq.br/4543504070083751572.792.094-91Gonçalves, William Vieira631.401.871-49http://lattes.cnpq.br/0699450817311284Peruzzo, Jefferson2023-12-19T16:24:08Z2021-03-302023-12-19T16:24:08Z2021-02-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPERUZZO, Jefferson. A BNCC no contexto das disputas de classes: reflexões sobre a educação financeira. 2021. 49 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2021.http://ri.ufmt.br/handle/1/4949porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-12-25T06:01:14Zoai:localhost:1/4949Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-12-25T06:01:14Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv A BNCC no contexto das disputas de classes : reflexões sobre a educação financeira
title A BNCC no contexto das disputas de classes : reflexões sobre a educação financeira
spellingShingle A BNCC no contexto das disputas de classes : reflexões sobre a educação financeira
Peruzzo, Jefferson
Ideologia da BNCC
Atividades educativas emancipadoras
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
BNCC’s ideology
Emancipatory educational activities
title_short A BNCC no contexto das disputas de classes : reflexões sobre a educação financeira
title_full A BNCC no contexto das disputas de classes : reflexões sobre a educação financeira
title_fullStr A BNCC no contexto das disputas de classes : reflexões sobre a educação financeira
title_full_unstemmed A BNCC no contexto das disputas de classes : reflexões sobre a educação financeira
title_sort A BNCC no contexto das disputas de classes : reflexões sobre a educação financeira
author Peruzzo, Jefferson
author_facet Peruzzo, Jefferson
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Souza, Aldi Nestor de
http://lattes.cnpq.br/3567566431082998
Souza, Aldi Nestor de
572.792.094-91
http://lattes.cnpq.br/3567566431082998
Santos, Vinícius Machado Pereira dos
082.502.188-09
http://lattes.cnpq.br/4543504070083751
572.792.094-91
Gonçalves, William Vieira
631.401.871-49
http://lattes.cnpq.br/0699450817311284
dc.contributor.author.fl_str_mv Peruzzo, Jefferson
dc.subject.por.fl_str_mv Ideologia da BNCC
Atividades educativas emancipadoras
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
BNCC’s ideology
Emancipatory educational activities
topic Ideologia da BNCC
Atividades educativas emancipadoras
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
BNCC’s ideology
Emancipatory educational activities
description This paper presents a criticism to the way the National Common Core (BNCC) deals with students’ financial education. In order to do this, the elaboration process of the BNCC is analyzed, aiming to show that it was developed by the business class to advocate in favor of their own class interests. Such interests are opposite to the interests of the working class, and aim at reproducing ways of capitalism. Also, the BNCC’s general structure and pedagogical guidelines are presented in order to show the frailty of a teaching based in skills and abilities. In particular, the fragility of the concept of financial education adopted in the BNCC is addressed. This concept does not take into account a series of conditions particular to the Brazilian people. Eventually, it is presented a series of mathematical and non-mathematical activities aiming to help teachers and students think about their own condition in the capitalist society and the obstacles to bring off the guidelines of the BNCC.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-30
2021-02-25
2023-12-19T16:24:08Z
2023-12-19T16:24:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PERUZZO, Jefferson. A BNCC no contexto das disputas de classes: reflexões sobre a educação financeira. 2021. 49 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2021.
http://ri.ufmt.br/handle/1/4949
identifier_str_mv PERUZZO, Jefferson. A BNCC no contexto das disputas de classes: reflexões sobre a educação financeira. 2021. 49 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2021.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/4949
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648526082211840