A BNCC no contexto das disputas de classes : reflexões sobre a educação financeira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/4949 |
Resumo: | This paper presents a criticism to the way the National Common Core (BNCC) deals with students’ financial education. In order to do this, the elaboration process of the BNCC is analyzed, aiming to show that it was developed by the business class to advocate in favor of their own class interests. Such interests are opposite to the interests of the working class, and aim at reproducing ways of capitalism. Also, the BNCC’s general structure and pedagogical guidelines are presented in order to show the frailty of a teaching based in skills and abilities. In particular, the fragility of the concept of financial education adopted in the BNCC is addressed. This concept does not take into account a series of conditions particular to the Brazilian people. Eventually, it is presented a series of mathematical and non-mathematical activities aiming to help teachers and students think about their own condition in the capitalist society and the obstacles to bring off the guidelines of the BNCC. |
id |
UFMT_6327d5af66bcd2343163e5706737192b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/4949 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
A BNCC no contexto das disputas de classes : reflexões sobre a educação financeiraIdeologia da BNCCAtividades educativas emancipadorasCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICABNCC’s ideologyEmancipatory educational activitiesThis paper presents a criticism to the way the National Common Core (BNCC) deals with students’ financial education. In order to do this, the elaboration process of the BNCC is analyzed, aiming to show that it was developed by the business class to advocate in favor of their own class interests. Such interests are opposite to the interests of the working class, and aim at reproducing ways of capitalism. Also, the BNCC’s general structure and pedagogical guidelines are presented in order to show the frailty of a teaching based in skills and abilities. In particular, the fragility of the concept of financial education adopted in the BNCC is addressed. This concept does not take into account a series of conditions particular to the Brazilian people. Eventually, it is presented a series of mathematical and non-mathematical activities aiming to help teachers and students think about their own condition in the capitalist society and the obstacles to bring off the guidelines of the BNCC.CAPESNeste trabalho é apresentado uma crítica à forma como a BNCC trata a educação financeira. Para tal, se analisa o processo de construção do documento de modo a estabelecer que a BNCC foi elaborada pela classe empresarial de forma a defender os seus próprios interesses de classe, interesses esses que se contrapõem aos interesses da classe trabalhadora e visam à reprodução da lógica do capitalismo. Também foi apresentado a estrutura da BNCC e a sua concepção pedagógica, de forma a ilustrar a fragilidade do ensino por competências e habilidades. Em especial, se aborda a precariedade da concepção de educação financeira presente no documento, que não leva em consideração uma série de fatores inerentes à população brasileira. Por fim, se apresenta uma sequência de atividades com questões de cunho matemático e não matemático que visam auxiliar estudantes e professores a refletirem sobre a sua condição na sociedade capitalista e a dificuldade de realizar os preceitos da BNCC.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATSouza, Aldi Nestor dehttp://lattes.cnpq.br/3567566431082998Souza, Aldi Nestor de572.792.094-91http://lattes.cnpq.br/3567566431082998Santos, Vinícius Machado Pereira dos082.502.188-09http://lattes.cnpq.br/4543504070083751572.792.094-91Gonçalves, William Vieira631.401.871-49http://lattes.cnpq.br/0699450817311284Peruzzo, Jefferson2023-12-19T16:24:08Z2021-03-302023-12-19T16:24:08Z2021-02-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPERUZZO, Jefferson. A BNCC no contexto das disputas de classes: reflexões sobre a educação financeira. 2021. 49 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2021.http://ri.ufmt.br/handle/1/4949porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-12-25T06:01:14Zoai:localhost:1/4949Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-12-25T06:01:14Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A BNCC no contexto das disputas de classes : reflexões sobre a educação financeira |
title |
A BNCC no contexto das disputas de classes : reflexões sobre a educação financeira |
spellingShingle |
A BNCC no contexto das disputas de classes : reflexões sobre a educação financeira Peruzzo, Jefferson Ideologia da BNCC Atividades educativas emancipadoras CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA BNCC’s ideology Emancipatory educational activities |
title_short |
A BNCC no contexto das disputas de classes : reflexões sobre a educação financeira |
title_full |
A BNCC no contexto das disputas de classes : reflexões sobre a educação financeira |
title_fullStr |
A BNCC no contexto das disputas de classes : reflexões sobre a educação financeira |
title_full_unstemmed |
A BNCC no contexto das disputas de classes : reflexões sobre a educação financeira |
title_sort |
A BNCC no contexto das disputas de classes : reflexões sobre a educação financeira |
author |
Peruzzo, Jefferson |
author_facet |
Peruzzo, Jefferson |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Souza, Aldi Nestor de http://lattes.cnpq.br/3567566431082998 Souza, Aldi Nestor de 572.792.094-91 http://lattes.cnpq.br/3567566431082998 Santos, Vinícius Machado Pereira dos 082.502.188-09 http://lattes.cnpq.br/4543504070083751 572.792.094-91 Gonçalves, William Vieira 631.401.871-49 http://lattes.cnpq.br/0699450817311284 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Peruzzo, Jefferson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ideologia da BNCC Atividades educativas emancipadoras CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA BNCC’s ideology Emancipatory educational activities |
topic |
Ideologia da BNCC Atividades educativas emancipadoras CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA BNCC’s ideology Emancipatory educational activities |
description |
This paper presents a criticism to the way the National Common Core (BNCC) deals with students’ financial education. In order to do this, the elaboration process of the BNCC is analyzed, aiming to show that it was developed by the business class to advocate in favor of their own class interests. Such interests are opposite to the interests of the working class, and aim at reproducing ways of capitalism. Also, the BNCC’s general structure and pedagogical guidelines are presented in order to show the frailty of a teaching based in skills and abilities. In particular, the fragility of the concept of financial education adopted in the BNCC is addressed. This concept does not take into account a series of conditions particular to the Brazilian people. Eventually, it is presented a series of mathematical and non-mathematical activities aiming to help teachers and students think about their own condition in the capitalist society and the obstacles to bring off the guidelines of the BNCC. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-30 2021-02-25 2023-12-19T16:24:08Z 2023-12-19T16:24:08Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PERUZZO, Jefferson. A BNCC no contexto das disputas de classes: reflexões sobre a educação financeira. 2021. 49 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2021. http://ri.ufmt.br/handle/1/4949 |
identifier_str_mv |
PERUZZO, Jefferson. A BNCC no contexto das disputas de classes: reflexões sobre a educação financeira. 2021. 49 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2021. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/4949 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648526082211840 |