An interpretative analysis of the mathematical written production of basic school students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, João Ricardo Viola dos
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Buriasco, Regina Luzia Corio de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646889
Resumo: The present study analyzes Basic Education students’ written work(4th year Elementary School students, 8th year Middle School students and 3rdyear High School students) on a common question taken from the AVA-2002(Paraná State Large-Scale Assessment-2002). Open-ended Questions Test, toinvestigate their interpretations of information contained in each statement'sphrase, their strategies and procedures. Characterizations of students' writtenworks are discussed, and one was selected for the analysis. Results showed that as more school years they have, more and better relations they do between theinformation in each statement's phrase. The analysis of students’ written work isone alternative to investigate Basic Education students’ knowledge ofMathematics. 
id UNICAMP-21_6aabfccd6a866e6d9d432258f0c36a2f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646889
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling An interpretative analysis of the mathematical written production of basic school studentsUma análise interpretativa da produção escrita em matemática de alunos da escola básicaMathematics educationWritten work in scholar mathematicsAssessment in mathematics Interpret-solve-answerEducação matemática Produção escrita em matemática escolarAvaliação em matemáticaInterpreta-resolve-respondeThe present study analyzes Basic Education students’ written work(4th year Elementary School students, 8th year Middle School students and 3rdyear High School students) on a common question taken from the AVA-2002(Paraná State Large-Scale Assessment-2002). Open-ended Questions Test, toinvestigate their interpretations of information contained in each statement'sphrase, their strategies and procedures. Characterizations of students' writtenworks are discussed, and one was selected for the analysis. Results showed that as more school years they have, more and better relations they do between theinformation in each statement's phrase. The analysis of students’ written work isone alternative to investigate Basic Education students’ knowledge ofMathematics. O presente trabalho, oriundo de pesquisa de natureza qualitativa, apresenta uma análise da produção escrita de alunos da 4ª e 8ª séries do Ensino Fundamental e da 3ª série do Ensino Médio na questão comum da Prova de Questões Abertas de Matemática da AVA–2002. No intuito de investigar o modo como alunos lidam com uma questão aberta (discursiva), foram analisadas 147 provas, na busca das interpretações que fizeram das informações contidas em cada frase do enunciado, das estratégias elaboradas e dos procedimentos utilizados. Por meio dos registros escritos dos alunos foi possível fazer inferências sobre seus modos de interpretar o enunciado da questão, bem como analisar as estratégias elaboradas e os procedimentos utilizados. Em relação à interpretação dos alunos para o enunciado da questão, concluiu-se que, com o aumento da escolaridade, eles fazem mais e melhores relações entre as informações contidas nas frases. Universidade Estadual de Campinas2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864688910.20396/zet.v16i30.8646889Zetetike; Vol. 16 No. 2 (2008): jul./dez. [30]; 11-43Zetetike; Vol. 16 Núm. 2 (2008): jul./dez. [30]; 11-43Zetetike; v. 16 n. 2 (2008): jul./dez. [30]; 11-432176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646889/13791Brazil; 2008Brasil; 2008Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, João Ricardo Viola dosBuriasco, Regina Luzia Corio de2023-11-01T16:44:15Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646889Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-01T16:44:15Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv An interpretative analysis of the mathematical written production of basic school students
Uma análise interpretativa da produção escrita em matemática de alunos da escola básica
title An interpretative analysis of the mathematical written production of basic school students
spellingShingle An interpretative analysis of the mathematical written production of basic school students
Santos, João Ricardo Viola dos
Mathematics education
Written work in scholar mathematics
Assessment in mathematics
Interpret-solve-answer
Educação matemática
Produção escrita em matemática escolar
Avaliação em matemática
Interpreta-resolve-responde
title_short An interpretative analysis of the mathematical written production of basic school students
title_full An interpretative analysis of the mathematical written production of basic school students
title_fullStr An interpretative analysis of the mathematical written production of basic school students
title_full_unstemmed An interpretative analysis of the mathematical written production of basic school students
title_sort An interpretative analysis of the mathematical written production of basic school students
author Santos, João Ricardo Viola dos
author_facet Santos, João Ricardo Viola dos
Buriasco, Regina Luzia Corio de
author_role author
author2 Buriasco, Regina Luzia Corio de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, João Ricardo Viola dos
Buriasco, Regina Luzia Corio de
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics education
Written work in scholar mathematics
Assessment in mathematics
Interpret-solve-answer
Educação matemática
Produção escrita em matemática escolar
Avaliação em matemática
Interpreta-resolve-responde
topic Mathematics education
Written work in scholar mathematics
Assessment in mathematics
Interpret-solve-answer
Educação matemática
Produção escrita em matemática escolar
Avaliação em matemática
Interpreta-resolve-responde
description The present study analyzes Basic Education students’ written work(4th year Elementary School students, 8th year Middle School students and 3rdyear High School students) on a common question taken from the AVA-2002(Paraná State Large-Scale Assessment-2002). Open-ended Questions Test, toinvestigate their interpretations of information contained in each statement'sphrase, their strategies and procedures. Characterizations of students' writtenworks are discussed, and one was selected for the analysis. Results showed that as more school years they have, more and better relations they do between theinformation in each statement's phrase. The analysis of students’ written work isone alternative to investigate Basic Education students’ knowledge ofMathematics. 
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646889
10.20396/zet.v16i30.8646889
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646889
identifier_str_mv 10.20396/zet.v16i30.8646889
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646889/13791
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2008
Brasil; 2008
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 16 No. 2 (2008): jul./dez. [30]; 11-43
Zetetike; Vol. 16 Núm. 2 (2008): jul./dez. [30]; 11-43
Zetetike; v. 16 n. 2 (2008): jul./dez. [30]; 11-43
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329591138353152