An interpretative analysis of the mathematical written production of basic school students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646889 |
Resumo: | The present study analyzes Basic Education students’ written work(4th year Elementary School students, 8th year Middle School students and 3rdyear High School students) on a common question taken from the AVA-2002(Paraná State Large-Scale Assessment-2002). Open-ended Questions Test, toinvestigate their interpretations of information contained in each statement'sphrase, their strategies and procedures. Characterizations of students' writtenworks are discussed, and one was selected for the analysis. Results showed that as more school years they have, more and better relations they do between theinformation in each statement's phrase. The analysis of students’ written work isone alternative to investigate Basic Education students’ knowledge ofMathematics. |
id |
UNICAMP-21_6aabfccd6a866e6d9d432258f0c36a2f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646889 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
An interpretative analysis of the mathematical written production of basic school studentsUma análise interpretativa da produção escrita em matemática de alunos da escola básicaMathematics educationWritten work in scholar mathematicsAssessment in mathematics Interpret-solve-answerEducação matemática Produção escrita em matemática escolarAvaliação em matemáticaInterpreta-resolve-respondeThe present study analyzes Basic Education students’ written work(4th year Elementary School students, 8th year Middle School students and 3rdyear High School students) on a common question taken from the AVA-2002(Paraná State Large-Scale Assessment-2002). Open-ended Questions Test, toinvestigate their interpretations of information contained in each statement'sphrase, their strategies and procedures. Characterizations of students' writtenworks are discussed, and one was selected for the analysis. Results showed that as more school years they have, more and better relations they do between theinformation in each statement's phrase. The analysis of students’ written work isone alternative to investigate Basic Education students’ knowledge ofMathematics. O presente trabalho, oriundo de pesquisa de natureza qualitativa, apresenta uma análise da produção escrita de alunos da 4ª e 8ª séries do Ensino Fundamental e da 3ª série do Ensino Médio na questão comum da Prova de Questões Abertas de Matemática da AVA–2002. No intuito de investigar o modo como alunos lidam com uma questão aberta (discursiva), foram analisadas 147 provas, na busca das interpretações que fizeram das informações contidas em cada frase do enunciado, das estratégias elaboradas e dos procedimentos utilizados. Por meio dos registros escritos dos alunos foi possível fazer inferências sobre seus modos de interpretar o enunciado da questão, bem como analisar as estratégias elaboradas e os procedimentos utilizados. Em relação à interpretação dos alunos para o enunciado da questão, concluiu-se que, com o aumento da escolaridade, eles fazem mais e melhores relações entre as informações contidas nas frases. Universidade Estadual de Campinas2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864688910.20396/zet.v16i30.8646889Zetetike; Vol. 16 No. 2 (2008): jul./dez. [30]; 11-43Zetetike; Vol. 16 Núm. 2 (2008): jul./dez. [30]; 11-43Zetetike; v. 16 n. 2 (2008): jul./dez. [30]; 11-432176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646889/13791Brazil; 2008Brasil; 2008Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, João Ricardo Viola dosBuriasco, Regina Luzia Corio de2023-11-01T16:44:15Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646889Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-01T16:44:15Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
An interpretative analysis of the mathematical written production of basic school students Uma análise interpretativa da produção escrita em matemática de alunos da escola básica |
title |
An interpretative analysis of the mathematical written production of basic school students |
spellingShingle |
An interpretative analysis of the mathematical written production of basic school students Santos, João Ricardo Viola dos Mathematics education Written work in scholar mathematics Assessment in mathematics Interpret-solve-answer Educação matemática Produção escrita em matemática escolar Avaliação em matemática Interpreta-resolve-responde |
title_short |
An interpretative analysis of the mathematical written production of basic school students |
title_full |
An interpretative analysis of the mathematical written production of basic school students |
title_fullStr |
An interpretative analysis of the mathematical written production of basic school students |
title_full_unstemmed |
An interpretative analysis of the mathematical written production of basic school students |
title_sort |
An interpretative analysis of the mathematical written production of basic school students |
author |
Santos, João Ricardo Viola dos |
author_facet |
Santos, João Ricardo Viola dos Buriasco, Regina Luzia Corio de |
author_role |
author |
author2 |
Buriasco, Regina Luzia Corio de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, João Ricardo Viola dos Buriasco, Regina Luzia Corio de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics education Written work in scholar mathematics Assessment in mathematics Interpret-solve-answer Educação matemática Produção escrita em matemática escolar Avaliação em matemática Interpreta-resolve-responde |
topic |
Mathematics education Written work in scholar mathematics Assessment in mathematics Interpret-solve-answer Educação matemática Produção escrita em matemática escolar Avaliação em matemática Interpreta-resolve-responde |
description |
The present study analyzes Basic Education students’ written work(4th year Elementary School students, 8th year Middle School students and 3rdyear High School students) on a common question taken from the AVA-2002(Paraná State Large-Scale Assessment-2002). Open-ended Questions Test, toinvestigate their interpretations of information contained in each statement'sphrase, their strategies and procedures. Characterizations of students' writtenworks are discussed, and one was selected for the analysis. Results showed that as more school years they have, more and better relations they do between theinformation in each statement's phrase. The analysis of students’ written work isone alternative to investigate Basic Education students’ knowledge ofMathematics. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646889 10.20396/zet.v16i30.8646889 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646889 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v16i30.8646889 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646889/13791 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2008 Brasil; 2008 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 16 No. 2 (2008): jul./dez. [30]; 11-43 Zetetike; Vol. 16 Núm. 2 (2008): jul./dez. [30]; 11-43 Zetetike; v. 16 n. 2 (2008): jul./dez. [30]; 11-43 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329591138353152 |