MAPAS CONCEITUAIS E METACOGNIÇÃO COMO FACILITADORES DA APRENDIZAGEM DE QUÍMICA ORGÂNICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Renata Custódio da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Bizerra, Ayla Márcia Cordeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Exitus
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1705
Resumo: This article presents part of a master's research and aims to describe the use of concept maps as a tool to analyze the significant learning of organic chemistry and metacognitive questionnaires to evidence the development and/or evolution of metacognitive skills by students participating in the research. It is an action-research of a qualitative nature that consisted in the application of a Potentially Significant Teaching Unit (UEPS) consisting of different stages that involved investigative experimental activities and problem questions delivered to 11 (eleven) third grade high school students of a state public school in Pau dos Ferros in Rio Grande do Norte. Two different analyzes were carried out: the conceptual maps developed by the students at the end of the unit and the metacognitive questionnaires conducted at four times throughout the UEPS. The results obtained show evidence of significant learning and development of metacognitive skills, revealing the contributions of UEPS to learning and the capacity of the instruments used to stimulate and evaluate this process.
id UFOPA-1_392862e02af50b166b254d2236191321
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1705
network_acronym_str UFOPA-1
network_name_str Revista Exitus
repository_id_str
spelling MAPAS CONCEITUAIS E METACOGNIÇÃO COMO FACILITADORES DA APRENDIZAGEM DE QUÍMICA ORGÂNICAQuímica orgânica. Habilidades metacognitivas. Aprendizagem significativa.Organic chemistry. Metacognitive skills. Meaningful learning.Química orgánica. Habilidades metacognitivas. Aprendizaje significativo.This article presents part of a master's research and aims to describe the use of concept maps as a tool to analyze the significant learning of organic chemistry and metacognitive questionnaires to evidence the development and/or evolution of metacognitive skills by students participating in the research. It is an action-research of a qualitative nature that consisted in the application of a Potentially Significant Teaching Unit (UEPS) consisting of different stages that involved investigative experimental activities and problem questions delivered to 11 (eleven) third grade high school students of a state public school in Pau dos Ferros in Rio Grande do Norte. Two different analyzes were carried out: the conceptual maps developed by the students at the end of the unit and the metacognitive questionnaires conducted at four times throughout the UEPS. The results obtained show evidence of significant learning and development of metacognitive skills, revealing the contributions of UEPS to learning and the capacity of the instruments used to stimulate and evaluate this process.Este artículo presenta parte de una investigación de maestría y tiene como objetivo describir el uso de mapas conceptuales como herramienta de análisis del aprendizaje significativo de Química orgánica y de cuestionarios metacognitivos para evidenciar el desarrollo y/o evolución de las habilidades metacognitivas de los estudiantes participantes en la investigación. Se trata de una investigación-acción de naturaleza cualitativa que ocurrió a partir de la aplicación de una Unidad de Enseñanza Potencialmente Significativa (UEPS) hecha en distintas etapas que tuvo actividades experimentales investigativas y cuestiones problemas aplicadas a 11 (once) estudiantes de tercer año de secundaria de una escuela pública de la ciudad de Pau dos Ferros en Rio Grande do Norte. Fueron realizados dos análisis distintos: de los mapas conceptuales hechos por los alumnos y de los cuestionarios metacognitivos aplicados en cuatro momentos distintos a lo largo de la UEPS. Los resultados obtenidos, sugirieren indicios de aprendizaje significativo y desarrollo de habilidades metacognitivas evidenciando las contribuciones de la UEPS para el aprendizaje y la capacidad de los instrumentos utilizados para estimular y evaluar este proceso.Este artigo apresenta parte de uma pesquisa de mestrado e tem como objetivo descrever o uso de mapas conceituais como ferramenta de análise da aprendizagem significativa de química orgânica e de questionários metacognitivos para evidenciar o desenvolvimento e/ou evolução de habilidades metacognitivas pelos alunos participantes da pesquisa. Trata-se de uma pesquisa-ação de natureza qualitativa que consistiu na aplicação de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa (UEPS) composta por diferentes etapas que envolveram atividades experimentais investigativas e questões problemas aplicadas a 11 (onze) alunos da terceira série do ensino médio de uma escola pública estadual de Pau dos Ferros no Rio Grande do Norte. Foram realizadas duas análises distintas: dos mapas conceituais desenvolvidos pelos alunos ao final da unidade e dos questionários metacognitivos aplicados em quatro momentos ao longo da UEPS. Os resultados obtidos apresentam indícios de aprendizagem significativa e de desenvolvimento de habilidades metacognitivas evidenciando as contribuições da UEPS para a aprendizagem e a capacidade dos instrumentos utilizados para estimular e avaliar esse processo.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2022-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/170510.24065/2237-9460.2022v12n1ID1705Revista Exitus; v. 12 (2022); e0220232237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1705/1136Copyright (c) 2022 Renata Custódio da SILVA, Ayla Márcia Cordeiro Bizerrahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Renata Custódio daBizerra, Ayla Márcia Cordeiro 2022-01-07T19:33:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1705Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:29.079062Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false
dc.title.none.fl_str_mv MAPAS CONCEITUAIS E METACOGNIÇÃO COMO FACILITADORES DA APRENDIZAGEM DE QUÍMICA ORGÂNICA
title MAPAS CONCEITUAIS E METACOGNIÇÃO COMO FACILITADORES DA APRENDIZAGEM DE QUÍMICA ORGÂNICA
spellingShingle MAPAS CONCEITUAIS E METACOGNIÇÃO COMO FACILITADORES DA APRENDIZAGEM DE QUÍMICA ORGÂNICA
Silva, Renata Custódio da
Química orgânica. Habilidades metacognitivas. Aprendizagem significativa.
Organic chemistry. Metacognitive skills. Meaningful learning.
Química orgánica. Habilidades metacognitivas. Aprendizaje significativo.
title_short MAPAS CONCEITUAIS E METACOGNIÇÃO COMO FACILITADORES DA APRENDIZAGEM DE QUÍMICA ORGÂNICA
title_full MAPAS CONCEITUAIS E METACOGNIÇÃO COMO FACILITADORES DA APRENDIZAGEM DE QUÍMICA ORGÂNICA
title_fullStr MAPAS CONCEITUAIS E METACOGNIÇÃO COMO FACILITADORES DA APRENDIZAGEM DE QUÍMICA ORGÂNICA
title_full_unstemmed MAPAS CONCEITUAIS E METACOGNIÇÃO COMO FACILITADORES DA APRENDIZAGEM DE QUÍMICA ORGÂNICA
title_sort MAPAS CONCEITUAIS E METACOGNIÇÃO COMO FACILITADORES DA APRENDIZAGEM DE QUÍMICA ORGÂNICA
author Silva, Renata Custódio da
author_facet Silva, Renata Custódio da
Bizerra, Ayla Márcia Cordeiro
author_role author
author2 Bizerra, Ayla Márcia Cordeiro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Renata Custódio da
Bizerra, Ayla Márcia Cordeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Química orgânica. Habilidades metacognitivas. Aprendizagem significativa.
Organic chemistry. Metacognitive skills. Meaningful learning.
Química orgánica. Habilidades metacognitivas. Aprendizaje significativo.
topic Química orgânica. Habilidades metacognitivas. Aprendizagem significativa.
Organic chemistry. Metacognitive skills. Meaningful learning.
Química orgánica. Habilidades metacognitivas. Aprendizaje significativo.
description This article presents part of a master's research and aims to describe the use of concept maps as a tool to analyze the significant learning of organic chemistry and metacognitive questionnaires to evidence the development and/or evolution of metacognitive skills by students participating in the research. It is an action-research of a qualitative nature that consisted in the application of a Potentially Significant Teaching Unit (UEPS) consisting of different stages that involved investigative experimental activities and problem questions delivered to 11 (eleven) third grade high school students of a state public school in Pau dos Ferros in Rio Grande do Norte. Two different analyzes were carried out: the conceptual maps developed by the students at the end of the unit and the metacognitive questionnaires conducted at four times throughout the UEPS. The results obtained show evidence of significant learning and development of metacognitive skills, revealing the contributions of UEPS to learning and the capacity of the instruments used to stimulate and evaluate this process.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1705
10.24065/2237-9460.2022v12n1ID1705
url https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1705
identifier_str_mv 10.24065/2237-9460.2022v12n1ID1705
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1705/1136
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Renata Custódio da SILVA, Ayla Márcia Cordeiro Bizerra
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Renata Custódio da SILVA, Ayla Márcia Cordeiro Bizerra
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
dc.source.none.fl_str_mv Revista Exitus; v. 12 (2022); e022023
2237-9460
reponame:Revista Exitus
instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron:UFOPA
instname_str Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron_str UFOPA
institution UFOPA
reponame_str Revista Exitus
collection Revista Exitus
repository.name.fl_str_mv Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaicedufopa@gmail.com
_version_ 1799711039605964800