Concepts and trends in science education practices among science teachers and supervisors at the Centre for Scientific Development (CPADC) in Castanhal, Pará, Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda, Ailton Lima
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Ribeiro, Elinete Raposo, Trindade, Inês Leal
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1467
Resumo: Study proposes an analysis of the main trends in Science Education practices among Science teachers in Castanhal County, Path State, Brazil. Research was carried out through semi-structured interviews with Science/Biology teachers, especially those working at the CPADC/ Castanhal. Sample also included teachers who took part in the initial phase of the Group for Scientific Development (NPADC), a project based at the Federal University of Pant (UFPA), which raised awareness and improved the quality of Science teaching in the State of Path. Four categories were analysed: Science Education trends, experimentation in Science Education, the use of school books and teachers' working conditions
id UFPA-7_28b5bf5e9f06810f4e0653ba70c64a2c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1467
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Concepts and trends in science education practices among science teachers and supervisors at the Centre for Scientific Development (CPADC) in Castanhal, Pará, BrazilConcepções e tendências de ensino de ciências na prática dos professores e orientadores de CPADC/Castanhalconcepts of science; science education; trends in science educationconcepções de ciências; tendências em ensino de ciências; ensino de ciênciasStudy proposes an analysis of the main trends in Science Education practices among Science teachers in Castanhal County, Path State, Brazil. Research was carried out through semi-structured interviews with Science/Biology teachers, especially those working at the CPADC/ Castanhal. Sample also included teachers who took part in the initial phase of the Group for Scientific Development (NPADC), a project based at the Federal University of Pant (UFPA), which raised awareness and improved the quality of Science teaching in the State of Path. Four categories were analysed: Science Education trends, experimentation in Science Education, the use of school books and teachers' working conditionsEste artigo se propõe à re?etir as tendências em ensino de ciências norteadoras das práticas dos professores de Ciências no município de Castanhal, Pará, Brasil, objetivando verificar a(s) tendência(s) de ensino de Ciências preponderantes (na prática dos professores alvos desta pesquisa) e, contribuir para reflexões acerca da situação do ensino de Ciências no Estado do Pará. A pesquisa foi desenvolvida a partir de entrevistas semi-estruturadas com professores de Ciências/Biologia, em especial com os membros do CPADC/Castanhal e professores que participaram do projeto inicial desenvolvido pelo Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico NPADC/UFPA, no trabalho de sensibilização e melhoria da qualidade do ensino de Ciências no Estado do Pará - Projeto FREC/SPEC/UFPA. Identi?camos como categorias de análise: tendências de ensino de Ciências, a experimentação no ensino de Ciências, a utilização do livro didático e as condições de trabalho do professor.Universidade Federal do ParáMiranda, Ailton LimaRibeiro, Elinete RaposoTrindade, Inês Leal2005-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/146710.18542/amazrecm.v1i0.1467Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 1 (2005); 17-26Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 1 (2005); 17-262317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1467/2050/*ref*/AXT, Ronaldo. O papel da experimentação no ensino de ciências. In: MOREIRA, Marco Antonio Moreira, AXT, Ronaldo (Orgs.) Tópicos em ensino de ciências. Porto Alegre: Sagra, 1991. p. 79-90./*ref*/BIZZO, Nélio. Reféns da ignorância. Revista Ciência Hoje. Vol. 32, nº 1887, outubro de 2002./*ref*/BIZZO, Nélio. Ciências: fácil ou dificil? São Paulo: Ática, 1998. 144 p./*ref*/DEMO, Pedro. Desafios modernos da educação. Rio de Janeiro, Petrópolis: Vozes, 1999./*ref*/FREITAG, Bárbara. O livro didáticos em questões. São Paulo: Cortez, 1998./*ref*/FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1982./*ref*/GADOTTI, Moacir. Educação e Poder: introdução à pedagogia do conflito. São Paulo: Cortez, 1986./*ref*/GONÇALVES, T. V. O. Metodologia da convergência: conhecimento, indivíduo e realidade. Campinas, SP: [s.n.], 1981./*ref*/GONÇALVES, T. V. O. Ensino de ciências matemática e formação de professores: marcas da diferença. Campinas, SP: [s.n.], 2000./*ref*/HENNING, Georg J. Metodologia do ensino de ciências. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1986./*ref*/HODSON, Derek. Uma visão crítica em relação ao trabalho prático nas aulas de ciências. In: School Science Review, v. 71, nº 256, s/d. Tradução e adaptação: Andréa Horta Machado (UFMG). Disponível na web: http://www.quimemcasa.hpg.ig.com.br/critica.doc. Acesso em 17/03/03./*ref*/KRASILCHIK, Myriam. A evolução no ensino de ciências no período de 1950 a 1985. In: O professor e o currículo das ciências. São Paulo: EPU/EDUSP, 1987./*ref*/LUCKESI, Carlos Cipriano. Filosofia da Educação. São Paulo: Cortez, 1994./*ref*/LACERDA, F. G. Nos trilhos da modernidade: construção da Estrada de Ferro de Bragança- 1870/1907. In: SANTOS, N. R. Sub- projeto de pesquisa: guias e fontes para a História da Educação em Castanhal. 1995, mimeo./*ref*/MIZUKAMI, Maria das Graças Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986./*ref*/RIOS, Terezinha Azevedo. Ética e competência. 5 ed., São Paulo: Cortez, 1997./*ref*/RODRIGUES, Neidson. Elogio à Educação. São Paulo: Cortez, 1999./*ref*/SILVA, Lenice Heloísa de Arruda; ZANON, Lenir Basso. A experimentação no ensino de ciências. In: SCHNETZLER, Roseli Pacheco; ARAGÃO, Rosália M. R. (Orgs.). Ensino de ciências: fundamentos e abordagens. São Paulo: CAPES/UNIMEP, 2000. p. 120-153./*ref*/SCHWARTZMAN, Simon. Ciência Hoje (Rio de Janeiro, SBPC). vol.2, 11, Março-Abril, 1984, 54-59./*ref*/WECHSLER, Solange Muglia. A educação criativa: possibilidade para descobertas. In: CASTANHO, Sérgio e CASTANHO, Maria Eugênia (Orgs.). Temas e textos em metodologia do ensino superior. Campinas, SP: Papirus, 2001. p. 165-170.Direitos autorais 2005 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:05Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1467Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:05Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Concepts and trends in science education practices among science teachers and supervisors at the Centre for Scientific Development (CPADC) in Castanhal, Pará, Brazil
Concepções e tendências de ensino de ciências na prática dos professores e orientadores de CPADC/Castanhal
title Concepts and trends in science education practices among science teachers and supervisors at the Centre for Scientific Development (CPADC) in Castanhal, Pará, Brazil
spellingShingle Concepts and trends in science education practices among science teachers and supervisors at the Centre for Scientific Development (CPADC) in Castanhal, Pará, Brazil
Miranda, Ailton Lima
concepts of science; science education; trends in science education
concepções de ciências; tendências em ensino de ciências; ensino de ciências
title_short Concepts and trends in science education practices among science teachers and supervisors at the Centre for Scientific Development (CPADC) in Castanhal, Pará, Brazil
title_full Concepts and trends in science education practices among science teachers and supervisors at the Centre for Scientific Development (CPADC) in Castanhal, Pará, Brazil
title_fullStr Concepts and trends in science education practices among science teachers and supervisors at the Centre for Scientific Development (CPADC) in Castanhal, Pará, Brazil
title_full_unstemmed Concepts and trends in science education practices among science teachers and supervisors at the Centre for Scientific Development (CPADC) in Castanhal, Pará, Brazil
title_sort Concepts and trends in science education practices among science teachers and supervisors at the Centre for Scientific Development (CPADC) in Castanhal, Pará, Brazil
author Miranda, Ailton Lima
author_facet Miranda, Ailton Lima
Ribeiro, Elinete Raposo
Trindade, Inês Leal
author_role author
author2 Ribeiro, Elinete Raposo
Trindade, Inês Leal
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda, Ailton Lima
Ribeiro, Elinete Raposo
Trindade, Inês Leal
dc.subject.por.fl_str_mv concepts of science; science education; trends in science education
concepções de ciências; tendências em ensino de ciências; ensino de ciências
topic concepts of science; science education; trends in science education
concepções de ciências; tendências em ensino de ciências; ensino de ciências
description Study proposes an analysis of the main trends in Science Education practices among Science teachers in Castanhal County, Path State, Brazil. Research was carried out through semi-structured interviews with Science/Biology teachers, especially those working at the CPADC/ Castanhal. Sample also included teachers who took part in the initial phase of the Group for Scientific Development (NPADC), a project based at the Federal University of Pant (UFPA), which raised awareness and improved the quality of Science teaching in the State of Path. Four categories were analysed: Science Education trends, experimentation in Science Education, the use of school books and teachers' working conditions
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-06-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1467
10.18542/amazrecm.v1i0.1467
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1467
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v1i0.1467
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1467/2050
/*ref*/AXT, Ronaldo. O papel da experimentação no ensino de ciências. In: MOREIRA, Marco Antonio Moreira, AXT, Ronaldo (Orgs.) Tópicos em ensino de ciências. Porto Alegre: Sagra, 1991. p. 79-90.
/*ref*/BIZZO, Nélio. Reféns da ignorância. Revista Ciência Hoje. Vol. 32, nº 1887, outubro de 2002.
/*ref*/BIZZO, Nélio. Ciências: fácil ou dificil? São Paulo: Ática, 1998. 144 p.
/*ref*/DEMO, Pedro. Desafios modernos da educação. Rio de Janeiro, Petrópolis: Vozes, 1999.
/*ref*/FREITAG, Bárbara. O livro didáticos em questões. São Paulo: Cortez, 1998.
/*ref*/FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1982.
/*ref*/GADOTTI, Moacir. Educação e Poder: introdução à pedagogia do conflito. São Paulo: Cortez, 1986.
/*ref*/GONÇALVES, T. V. O. Metodologia da convergência: conhecimento, indivíduo e realidade. Campinas, SP: [s.n.], 1981.
/*ref*/GONÇALVES, T. V. O. Ensino de ciências matemática e formação de professores: marcas da diferença. Campinas, SP: [s.n.], 2000.
/*ref*/HENNING, Georg J. Metodologia do ensino de ciências. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1986.
/*ref*/HODSON, Derek. Uma visão crítica em relação ao trabalho prático nas aulas de ciências. In: School Science Review, v. 71, nº 256, s/d. Tradução e adaptação: Andréa Horta Machado (UFMG). Disponível na web: http://www.quimemcasa.hpg.ig.com.br/critica.doc. Acesso em 17/03/03.
/*ref*/KRASILCHIK, Myriam. A evolução no ensino de ciências no período de 1950 a 1985. In: O professor e o currículo das ciências. São Paulo: EPU/EDUSP, 1987.
/*ref*/LUCKESI, Carlos Cipriano. Filosofia da Educação. São Paulo: Cortez, 1994.
/*ref*/LACERDA, F. G. Nos trilhos da modernidade: construção da Estrada de Ferro de Bragança- 1870/1907. In: SANTOS, N. R. Sub- projeto de pesquisa: guias e fontes para a História da Educação em Castanhal. 1995, mimeo.
/*ref*/MIZUKAMI, Maria das Graças Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.
/*ref*/RIOS, Terezinha Azevedo. Ética e competência. 5 ed., São Paulo: Cortez, 1997.
/*ref*/RODRIGUES, Neidson. Elogio à Educação. São Paulo: Cortez, 1999.
/*ref*/SILVA, Lenice Heloísa de Arruda; ZANON, Lenir Basso. A experimentação no ensino de ciências. In: SCHNETZLER, Roseli Pacheco; ARAGÃO, Rosália M. R. (Orgs.). Ensino de ciências: fundamentos e abordagens. São Paulo: CAPES/UNIMEP, 2000. p. 120-153.
/*ref*/SCHWARTZMAN, Simon. Ciência Hoje (Rio de Janeiro, SBPC). vol.2, 11, Março-Abril, 1984, 54-59.
/*ref*/WECHSLER, Solange Muglia. A educação criativa: possibilidade para descobertas. In: CASTANHO, Sérgio e CASTANHO, Maria Eugênia (Orgs.). Temas e textos em metodologia do ensino superior. Campinas, SP: Papirus, 2001. p. 165-170.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2005 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2005 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 1 (2005); 17-26
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 1 (2005); 17-26
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465145511903232