Concepts and trends in science education practices among science teachers and supervisors at the Centre for Scientific Development (CPADC) in Castanhal, Pará, Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1467 |
Resumo: | Study proposes an analysis of the main trends in Science Education practices among Science teachers in Castanhal County, Path State, Brazil. Research was carried out through semi-structured interviews with Science/Biology teachers, especially those working at the CPADC/ Castanhal. Sample also included teachers who took part in the initial phase of the Group for Scientific Development (NPADC), a project based at the Federal University of Pant (UFPA), which raised awareness and improved the quality of Science teaching in the State of Path. Four categories were analysed: Science Education trends, experimentation in Science Education, the use of school books and teachers' working conditions |
id |
UFPA-7_28b5bf5e9f06810f4e0653ba70c64a2c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1467 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Concepts and trends in science education practices among science teachers and supervisors at the Centre for Scientific Development (CPADC) in Castanhal, Pará, BrazilConcepções e tendências de ensino de ciências na prática dos professores e orientadores de CPADC/Castanhalconcepts of science; science education; trends in science educationconcepções de ciências; tendências em ensino de ciências; ensino de ciênciasStudy proposes an analysis of the main trends in Science Education practices among Science teachers in Castanhal County, Path State, Brazil. Research was carried out through semi-structured interviews with Science/Biology teachers, especially those working at the CPADC/ Castanhal. Sample also included teachers who took part in the initial phase of the Group for Scientific Development (NPADC), a project based at the Federal University of Pant (UFPA), which raised awareness and improved the quality of Science teaching in the State of Path. Four categories were analysed: Science Education trends, experimentation in Science Education, the use of school books and teachers' working conditionsEste artigo se propõe à re?etir as tendências em ensino de ciências norteadoras das práticas dos professores de Ciências no município de Castanhal, Pará, Brasil, objetivando verificar a(s) tendência(s) de ensino de Ciências preponderantes (na prática dos professores alvos desta pesquisa) e, contribuir para reflexões acerca da situação do ensino de Ciências no Estado do Pará. A pesquisa foi desenvolvida a partir de entrevistas semi-estruturadas com professores de Ciências/Biologia, em especial com os membros do CPADC/Castanhal e professores que participaram do projeto inicial desenvolvido pelo Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico NPADC/UFPA, no trabalho de sensibilização e melhoria da qualidade do ensino de Ciências no Estado do Pará - Projeto FREC/SPEC/UFPA. Identi?camos como categorias de análise: tendências de ensino de Ciências, a experimentação no ensino de Ciências, a utilização do livro didático e as condições de trabalho do professor.Universidade Federal do ParáMiranda, Ailton LimaRibeiro, Elinete RaposoTrindade, Inês Leal2005-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/146710.18542/amazrecm.v1i0.1467Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 1 (2005); 17-26Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 1 (2005); 17-262317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1467/2050/*ref*/AXT, Ronaldo. O papel da experimentação no ensino de ciências. In: MOREIRA, Marco Antonio Moreira, AXT, Ronaldo (Orgs.) Tópicos em ensino de ciências. Porto Alegre: Sagra, 1991. p. 79-90./*ref*/BIZZO, Nélio. Reféns da ignorância. Revista Ciência Hoje. Vol. 32, nº 1887, outubro de 2002./*ref*/BIZZO, Nélio. Ciências: fácil ou dificil? São Paulo: Ática, 1998. 144 p./*ref*/DEMO, Pedro. Desafios modernos da educação. Rio de Janeiro, Petrópolis: Vozes, 1999./*ref*/FREITAG, Bárbara. O livro didáticos em questões. São Paulo: Cortez, 1998./*ref*/FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1982./*ref*/GADOTTI, Moacir. Educação e Poder: introdução à pedagogia do conflito. São Paulo: Cortez, 1986./*ref*/GONÇALVES, T. V. O. Metodologia da convergência: conhecimento, indivíduo e realidade. Campinas, SP: [s.n.], 1981./*ref*/GONÇALVES, T. V. O. Ensino de ciências matemática e formação de professores: marcas da diferença. Campinas, SP: [s.n.], 2000./*ref*/HENNING, Georg J. Metodologia do ensino de ciências. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1986./*ref*/HODSON, Derek. Uma visão crítica em relação ao trabalho prático nas aulas de ciências. In: School Science Review, v. 71, nº 256, s/d. Tradução e adaptação: Andréa Horta Machado (UFMG). Disponível na web: http://www.quimemcasa.hpg.ig.com.br/critica.doc. Acesso em 17/03/03./*ref*/KRASILCHIK, Myriam. A evolução no ensino de ciências no período de 1950 a 1985. In: O professor e o currículo das ciências. São Paulo: EPU/EDUSP, 1987./*ref*/LUCKESI, Carlos Cipriano. Filosofia da Educação. São Paulo: Cortez, 1994./*ref*/LACERDA, F. G. Nos trilhos da modernidade: construção da Estrada de Ferro de Bragança- 1870/1907. In: SANTOS, N. R. Sub- projeto de pesquisa: guias e fontes para a História da Educação em Castanhal. 1995, mimeo./*ref*/MIZUKAMI, Maria das Graças Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986./*ref*/RIOS, Terezinha Azevedo. Ética e competência. 5 ed., São Paulo: Cortez, 1997./*ref*/RODRIGUES, Neidson. Elogio à Educação. São Paulo: Cortez, 1999./*ref*/SILVA, Lenice Heloísa de Arruda; ZANON, Lenir Basso. A experimentação no ensino de ciências. In: SCHNETZLER, Roseli Pacheco; ARAGÃO, Rosália M. R. (Orgs.). Ensino de ciências: fundamentos e abordagens. São Paulo: CAPES/UNIMEP, 2000. p. 120-153./*ref*/SCHWARTZMAN, Simon. Ciência Hoje (Rio de Janeiro, SBPC). vol.2, 11, Março-Abril, 1984, 54-59./*ref*/WECHSLER, Solange Muglia. A educação criativa: possibilidade para descobertas. In: CASTANHO, Sérgio e CASTANHO, Maria Eugênia (Orgs.). Temas e textos em metodologia do ensino superior. Campinas, SP: Papirus, 2001. p. 165-170.Direitos autorais 2005 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:05Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1467Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:05Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Concepts and trends in science education practices among science teachers and supervisors at the Centre for Scientific Development (CPADC) in Castanhal, Pará, Brazil Concepções e tendências de ensino de ciências na prática dos professores e orientadores de CPADC/Castanhal |
title |
Concepts and trends in science education practices among science teachers and supervisors at the Centre for Scientific Development (CPADC) in Castanhal, Pará, Brazil |
spellingShingle |
Concepts and trends in science education practices among science teachers and supervisors at the Centre for Scientific Development (CPADC) in Castanhal, Pará, Brazil Miranda, Ailton Lima concepts of science; science education; trends in science education concepções de ciências; tendências em ensino de ciências; ensino de ciências |
title_short |
Concepts and trends in science education practices among science teachers and supervisors at the Centre for Scientific Development (CPADC) in Castanhal, Pará, Brazil |
title_full |
Concepts and trends in science education practices among science teachers and supervisors at the Centre for Scientific Development (CPADC) in Castanhal, Pará, Brazil |
title_fullStr |
Concepts and trends in science education practices among science teachers and supervisors at the Centre for Scientific Development (CPADC) in Castanhal, Pará, Brazil |
title_full_unstemmed |
Concepts and trends in science education practices among science teachers and supervisors at the Centre for Scientific Development (CPADC) in Castanhal, Pará, Brazil |
title_sort |
Concepts and trends in science education practices among science teachers and supervisors at the Centre for Scientific Development (CPADC) in Castanhal, Pará, Brazil |
author |
Miranda, Ailton Lima |
author_facet |
Miranda, Ailton Lima Ribeiro, Elinete Raposo Trindade, Inês Leal |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro, Elinete Raposo Trindade, Inês Leal |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miranda, Ailton Lima Ribeiro, Elinete Raposo Trindade, Inês Leal |
dc.subject.por.fl_str_mv |
concepts of science; science education; trends in science education concepções de ciências; tendências em ensino de ciências; ensino de ciências |
topic |
concepts of science; science education; trends in science education concepções de ciências; tendências em ensino de ciências; ensino de ciências |
description |
Study proposes an analysis of the main trends in Science Education practices among Science teachers in Castanhal County, Path State, Brazil. Research was carried out through semi-structured interviews with Science/Biology teachers, especially those working at the CPADC/ Castanhal. Sample also included teachers who took part in the initial phase of the Group for Scientific Development (NPADC), a project based at the Federal University of Pant (UFPA), which raised awareness and improved the quality of Science teaching in the State of Path. Four categories were analysed: Science Education trends, experimentation in Science Education, the use of school books and teachers' working conditions |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1467 10.18542/amazrecm.v1i0.1467 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1467 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v1i0.1467 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1467/2050 /*ref*/AXT, Ronaldo. O papel da experimentação no ensino de ciências. In: MOREIRA, Marco Antonio Moreira, AXT, Ronaldo (Orgs.) Tópicos em ensino de ciências. Porto Alegre: Sagra, 1991. p. 79-90. /*ref*/BIZZO, Nélio. Reféns da ignorância. Revista Ciência Hoje. Vol. 32, nº 1887, outubro de 2002. /*ref*/BIZZO, Nélio. Ciências: fácil ou dificil? São Paulo: Ática, 1998. 144 p. /*ref*/DEMO, Pedro. Desafios modernos da educação. Rio de Janeiro, Petrópolis: Vozes, 1999. /*ref*/FREITAG, Bárbara. O livro didáticos em questões. São Paulo: Cortez, 1998. /*ref*/FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1982. /*ref*/GADOTTI, Moacir. Educação e Poder: introdução à pedagogia do conflito. São Paulo: Cortez, 1986. /*ref*/GONÇALVES, T. V. O. Metodologia da convergência: conhecimento, indivíduo e realidade. Campinas, SP: [s.n.], 1981. /*ref*/GONÇALVES, T. V. O. Ensino de ciências matemática e formação de professores: marcas da diferença. Campinas, SP: [s.n.], 2000. /*ref*/HENNING, Georg J. Metodologia do ensino de ciências. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1986. /*ref*/HODSON, Derek. Uma visão crítica em relação ao trabalho prático nas aulas de ciências. In: School Science Review, v. 71, nº 256, s/d. Tradução e adaptação: Andréa Horta Machado (UFMG). Disponível na web: http://www.quimemcasa.hpg.ig.com.br/critica.doc. Acesso em 17/03/03. /*ref*/KRASILCHIK, Myriam. A evolução no ensino de ciências no período de 1950 a 1985. In: O professor e o currículo das ciências. São Paulo: EPU/EDUSP, 1987. /*ref*/LUCKESI, Carlos Cipriano. Filosofia da Educação. São Paulo: Cortez, 1994. /*ref*/LACERDA, F. G. Nos trilhos da modernidade: construção da Estrada de Ferro de Bragança- 1870/1907. In: SANTOS, N. R. Sub- projeto de pesquisa: guias e fontes para a História da Educação em Castanhal. 1995, mimeo. /*ref*/MIZUKAMI, Maria das Graças Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986. /*ref*/RIOS, Terezinha Azevedo. Ética e competência. 5 ed., São Paulo: Cortez, 1997. /*ref*/RODRIGUES, Neidson. Elogio à Educação. São Paulo: Cortez, 1999. /*ref*/SILVA, Lenice Heloísa de Arruda; ZANON, Lenir Basso. A experimentação no ensino de ciências. In: SCHNETZLER, Roseli Pacheco; ARAGÃO, Rosália M. R. (Orgs.). Ensino de ciências: fundamentos e abordagens. São Paulo: CAPES/UNIMEP, 2000. p. 120-153. /*ref*/SCHWARTZMAN, Simon. Ciência Hoje (Rio de Janeiro, SBPC). vol.2, 11, Março-Abril, 1984, 54-59. /*ref*/WECHSLER, Solange Muglia. A educação criativa: possibilidade para descobertas. In: CASTANHO, Sérgio e CASTANHO, Maria Eugênia (Orgs.). Temas e textos em metodologia do ensino superior. Campinas, SP: Papirus, 2001. p. 165-170. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2005 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2005 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 1 (2005); 17-26 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 1 (2005); 17-26 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465145511903232 |