Chemistry teaching in different social contexts
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4898 |
Resumo: | This article presents the development of a research program on the teaching of chemistry guided by a theoretical framework of the Sociology of Education, and discusses its main results. Under a comparative analysis perspective, the pedagogical practices of teachers of chemistry teachers who teach in schools of different social contexts were been characterized by a set of indicators related to the rules of pedagogical discourse and were associated to the macrossocial issues of power and control, according to the theory by Basil Bernstein. The article presents the most relevant results obtained, highlighting the characteristics less favorable to the acquisition of scientific knowledge and skills, and which often constitute the practices observed in the schools where study the most needy students of the social spectrum. On the other hand, some results also show that, by altering some of these characteristics, teachers can increase student’s performance. These results have implications for the education of chemistry teachers and for public policies. The final part discusses the further unfolding and new directions for future research related to this program. |
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Chemistry teaching in different social contextsEnsino de Química em diferentes contextos sociaischemistry teaching; social context; pedagogic discourseensino de química; contexto social; discurso pedagógicoThis article presents the development of a research program on the teaching of chemistry guided by a theoretical framework of the Sociology of Education, and discusses its main results. Under a comparative analysis perspective, the pedagogical practices of teachers of chemistry teachers who teach in schools of different social contexts were been characterized by a set of indicators related to the rules of pedagogical discourse and were associated to the macrossocial issues of power and control, according to the theory by Basil Bernstein. The article presents the most relevant results obtained, highlighting the characteristics less favorable to the acquisition of scientific knowledge and skills, and which often constitute the practices observed in the schools where study the most needy students of the social spectrum. On the other hand, some results also show that, by altering some of these characteristics, teachers can increase student’s performance. These results have implications for the education of chemistry teachers and for public policies. The final part discusses the further unfolding and new directions for future research related to this program.Este artigo apresenta o desenvolvimento de um programa de pesquisa sobre o ensino de Química orientado por um marco teórico da Sociologia da Educação, e discute seus principais resultados. Sob uma perspectiva de análise comparativa, as práticas pedagógicas de professores de Química que ensinam em escolas de diferentes contextos sociais foram caracterizadas por um conjunto de indicadores relacionados com as regras do discurso pedagógico e associadas às questões macros sociais de poder e de controle, de acordo com a teoria de Basil Bernstein. O artigo apresenta os resultados mais relevantes obtidos, destacando as características menos favoráveis à aquisição dos conhecimentos e competências científicas e que, muitas vezes, constituem as práticas observadas nas escolas onde estudam os estudantes mais carenciados do espectro social. Por outro lado, alguns resultados também demonstram que, ao alterar algumas dessas características, professores conseguem elevar o desempenho dos estudantes. Estes resultados trazem implicações para a formação de professores de Química e para as políticas públicas. Na parte final, discutem-se os desdobramentos e direções para pesquisas futuras relacionadas com este programa.Universidade Federal do ParáCNPqCAPESFAPESBUESBCNPqCAPESFAPESBUESBSantos, Bruno Ferreira dos2017-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/489810.18542/amazrecm.v13i28.4898Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 28 (2017); 104-118Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 28 (2017); 104-1182317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4898/4610/*ref*/BERNSTEIN, B. Poder, educación y conciencia: sociología de la trasmisión cultural. Barcelona: El Roure, 1990./*ref*/BERNSTEIN, B. Class, codes and control. Volume IV: The structuring of pedagogic discourse. 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Anais...Florianópolis, 2017.Direitos autorais 2017 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-21T13:24:06Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/4898Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-01-21T13:24:06Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
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