Research on pedagogical practice in science classes by PIBID fellows
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8264 |
Resumo: | The research addresses the contributions of the theme Language and Knowledge V to the initial training of teachers for the early years. It is based on discussions about pedagogical practice, science learning and the researcher teacher. The professor and undergraduate students, PIBID fellows, in a collaborative action research perspective, planned and held science classes on relevant topics. They reflected on these classes, analyzing the fellows’ communication with students. Undergraduate students also produced personal reports and educational biographies. We analyze this material, interpretively, to understand the training process, pointing out the changes, advances and projections made by the fellows. In addition to relating theory and practice, the undergraduates reflected on the students' learning and their ways of acting in the classes held. They also reflected on their training trajectories and developed new interests related to theory and pedagogical practice. |
id |
UFPA-7_5d85119572197e2391ff6bb9108eb456 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/8264 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Research on pedagogical practice in science classes by PIBID fellowsA pesquisa da prática pedagógica em aulas de ciências por bolsistas do PIBIDteacher training; science classes; teacher on practice; PIBIDformação inicial; aulas de ciências; pesquisa da prática; PIBIDThe research addresses the contributions of the theme Language and Knowledge V to the initial training of teachers for the early years. It is based on discussions about pedagogical practice, science learning and the researcher teacher. The professor and undergraduate students, PIBID fellows, in a collaborative action research perspective, planned and held science classes on relevant topics. They reflected on these classes, analyzing the fellows’ communication with students. Undergraduate students also produced personal reports and educational biographies. We analyze this material, interpretively, to understand the training process, pointing out the changes, advances and projections made by the fellows. In addition to relating theory and practice, the undergraduates reflected on the students' learning and their ways of acting in the classes held. They also reflected on their training trajectories and developed new interests related to theory and pedagogical practice.Neste estudo abordamos as contribuições do tema Linguagem e Conhecimento V para a formação inicial de professores dos anos iniciais, apoiados em discussões sobre prática pedagógica, aprendizagem em ciências e professor pesquisador. A professora formadora e os licenciandos, bolsistas do PIBID, em uma perspectiva de pesquisa ação colaborativa, planejaram e realizaram aulas de ciências, sobre temas relevantes. Refletiram sobre essas aulas, analisando a comunicação dos bolsistas com os estudantes. Os licenciandos também produziram relatos pessoais e biografias educativas. Analisamos esse material, interpretativamente, para compreender o processo formativo, apontando as mudanças, avanços e projeções realizadas pelos bolsistas. Além de relacionarem teoria e prática, os licenciandos refletiram sobre a aprendizagem dos estudantes e suas formas de atuação nas aulas realizadas. Também refletiram sobre suas trajetórias de formação e desenvolveram novos interesses relacionados à teoria e à prática pedagógica.Universidade Federal do ParáParente, Andrela Garibaldi LoureiroAlves, José Moysés2020-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/826410.18542/amazrecm.v16i36.8264Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 36 (2020); 263-280Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 36 (2020); 263-2802317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8264/6330/*ref*/ALTET, M. A observação das práticas de ensino efetivas em sala de aula: pesquisa e formação. Cadernos de Pesquisa, v. 47, 2017, p.1196-1223. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/fr_1980-5314-cp-47-166-1196.pdf. Acesso em: 9 fev. 2019./*ref*/ALVES J. M.; PARENTE A. G. L. Linguagem e conhecimento, tema da formação inicial na Licenciatura Integrada em Ciências, Matemática e Linguagem. Revista REAMEC, v. 8, n. 1, p.249-267. Disponível em: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/9861/pdf. Acesso em: 18 abr. 2020/*ref*/ANDRÉ, A. Formar o professor pesquisador para um novo desenvolvimento profissional. In: ANDRÉ, M. (Org.). Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2016, p.17-34./*ref*/ASTOLFI, Jean-Pierre; PETERFALVI, Brigitte; VÉRIN, Anne. Como as crianças aprendem ciências. Lisboa: Instituto Piaget, 1998./*ref*/BUENO, K. C.; FRANZOLIN, F. A utilização de procedimentos didáticos nas aulas de ciências Naturais dos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 18, 2019, p.387-412. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen18/REEC_18_2_5_ex1444.pdf. Acesso em: 19 dez. 2019./*ref*/CACHAPUZ, A.; PRAIA, J.; JORGE, M. Da educação em ciência às orientações para o ensino das ciências: um repensar epistemológico. Ciência e Educação, v. 10, 2004, p.363-381. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v10n3/05.pdf. Acesso em: 20 mai. 2012./*ref*/CONNELLY, F. Michael; CLANDININ, D. Jean. Pesquisa narrativa: Experiência e História em Pesquisa Qualitativa. Trad. Grupo de Pesquisa narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU, Uberlândia: EDUFU, 2011./*ref*/DINIZ-PEREIRA, J. E. A pesquisa dos educadores como estratégia para a construção de modelos críticos de formação docente. In: DINIZ-PEREIRA, J. E.; ZEICHNER, K. M. (Orgs.). A pesquisa na formação e no trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011, p.11-37./*ref*/DRIVER, R., ASOKO, H., LEACH, J., MORTIMER, E. F., SCOTT, P. Construindo conhecimento cientifico na sala de aula. Química Nova na Escola, n. 9, 1999, p.31-40. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc09/aluno.pdf. Acesso em: 20 mai. 2012./*ref*/EMMEL, R.; PANSERA-DE-ARAÚJO, M. C. Cenários reflexivos na prática de ensino da formação inicial de professores em Ciências Biológicas. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 13, 2017. p.181-200. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5078/4616. Acesso em: 18 mai. 2020./*ref*/ESTEBAN, M. Paz Sandín. Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. Porto Alegre: AMGH, 2010./*ref*/FAGUNDES, T. B. Os conceitos de professor pesquisador e professor reflexivo: perspectivas do trabalho docente. Revista Brasileira de Educação. v. 21, 2016, p.281-298. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v21n65/1413-2478-rbedu-21-65-0281.pdf. Acesso 9 fev. 2019/*ref*/FERNANDES, D. G.; MIGUEL, J. R. Contribuições de uma aula de campo para a aprendizagem de conhecimentos científicos nos anos iniciais do ensino fundamental. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática. v. 13, 2017. p.64-77. Disponível em: https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5253/4614. Acesso em: 18 mai. 2020./*ref*/GATTI, Bernardete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; ALMEIDA, André Patrícia Cristina Albieri de. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019./*ref*/GONZÁLEZ REY, F. L. A imaginação como produção subjetiva: as ideias e os modelos da produção intelectual. In: MARTÍNEZ, A.M. e ÁLVAREZ (Orgs.) O sujeito que aprende: diálogo entre a psicanálise e o enfoque histórico-cultural. Brasília: Liber Livro, 2014, p.35-61./*ref*/IMBERNÓN, Francisco. Inovar o ensino e a aprendizagem na Universidade. Tradução Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Cortez, 2012./*ref*/JOSSO, M. C. Da formação do sujeito... Ao sujeito da formação. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (Orgs.). O método (auto) biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: PAULUS, 2010, p.59-79./*ref*/MITJÁNS MARTINEZ, Albertina; GONZÁLEZ REY, Fernando. Psicologia, Educação e Aprendizagem Escolar: avançando na contribuição da leitura cultural-histórica. São Paulo: Cortez Editora, 2017./*ref*/SOMBRA, Fábio. Mamão, melancia, tecido e poesia. São Paulo: Ed. Moderna, 2013./*ref*/STENHOUSE, Lawrence. La investigación como base de la enseñanza. 6ed. Madri: Ediciones Morata, 1987./*ref*/TACCA, M. C. V. R. Estratégias pedagógicas: conceitualização e desdobramentos com foco nas relações professor aluno. In: TACCA, M. C. V. R. Aprendizagem e trabalho pedagógico. Campinas: Alínea, 2008, p. 45-68./*ref*/VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984./*ref*/VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1987.Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-21T13:23:46Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/8264Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-01-21T13:23:46Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Research on pedagogical practice in science classes by PIBID fellows A pesquisa da prática pedagógica em aulas de ciências por bolsistas do PIBID |
title |
Research on pedagogical practice in science classes by PIBID fellows |
spellingShingle |
Research on pedagogical practice in science classes by PIBID fellows Parente, Andrela Garibaldi Loureiro teacher training; science classes; teacher on practice; PIBID formação inicial; aulas de ciências; pesquisa da prática; PIBID |
title_short |
Research on pedagogical practice in science classes by PIBID fellows |
title_full |
Research on pedagogical practice in science classes by PIBID fellows |
title_fullStr |
Research on pedagogical practice in science classes by PIBID fellows |
title_full_unstemmed |
Research on pedagogical practice in science classes by PIBID fellows |
title_sort |
Research on pedagogical practice in science classes by PIBID fellows |
author |
Parente, Andrela Garibaldi Loureiro |
author_facet |
Parente, Andrela Garibaldi Loureiro Alves, José Moysés |
author_role |
author |
author2 |
Alves, José Moysés |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Parente, Andrela Garibaldi Loureiro Alves, José Moysés |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teacher training; science classes; teacher on practice; PIBID formação inicial; aulas de ciências; pesquisa da prática; PIBID |
topic |
teacher training; science classes; teacher on practice; PIBID formação inicial; aulas de ciências; pesquisa da prática; PIBID |
description |
The research addresses the contributions of the theme Language and Knowledge V to the initial training of teachers for the early years. It is based on discussions about pedagogical practice, science learning and the researcher teacher. The professor and undergraduate students, PIBID fellows, in a collaborative action research perspective, planned and held science classes on relevant topics. They reflected on these classes, analyzing the fellows’ communication with students. Undergraduate students also produced personal reports and educational biographies. We analyze this material, interpretively, to understand the training process, pointing out the changes, advances and projections made by the fellows. In addition to relating theory and practice, the undergraduates reflected on the students' learning and their ways of acting in the classes held. They also reflected on their training trajectories and developed new interests related to theory and pedagogical practice. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8264 10.18542/amazrecm.v16i36.8264 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8264 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v16i36.8264 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8264/6330 /*ref*/ALTET, M. A observação das práticas de ensino efetivas em sala de aula: pesquisa e formação. Cadernos de Pesquisa, v. 47, 2017, p.1196-1223. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/fr_1980-5314-cp-47-166-1196.pdf. Acesso em: 9 fev. 2019. /*ref*/ALVES J. M.; PARENTE A. G. L. Linguagem e conhecimento, tema da formação inicial na Licenciatura Integrada em Ciências, Matemática e Linguagem. Revista REAMEC, v. 8, n. 1, p.249-267. Disponível em: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/9861/pdf. Acesso em: 18 abr. 2020 /*ref*/ANDRÉ, A. Formar o professor pesquisador para um novo desenvolvimento profissional. In: ANDRÉ, M. (Org.). Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2016, p.17-34. /*ref*/ASTOLFI, Jean-Pierre; PETERFALVI, Brigitte; VÉRIN, Anne. Como as crianças aprendem ciências. Lisboa: Instituto Piaget, 1998. /*ref*/BUENO, K. C.; FRANZOLIN, F. A utilização de procedimentos didáticos nas aulas de ciências Naturais dos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 18, 2019, p.387-412. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen18/REEC_18_2_5_ex1444.pdf. Acesso em: 19 dez. 2019. /*ref*/CACHAPUZ, A.; PRAIA, J.; JORGE, M. Da educação em ciência às orientações para o ensino das ciências: um repensar epistemológico. Ciência e Educação, v. 10, 2004, p.363-381. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v10n3/05.pdf. Acesso em: 20 mai. 2012. /*ref*/CONNELLY, F. Michael; CLANDININ, D. Jean. Pesquisa narrativa: Experiência e História em Pesquisa Qualitativa. Trad. Grupo de Pesquisa narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU, Uberlândia: EDUFU, 2011. /*ref*/DINIZ-PEREIRA, J. E. A pesquisa dos educadores como estratégia para a construção de modelos críticos de formação docente. In: DINIZ-PEREIRA, J. E.; ZEICHNER, K. M. (Orgs.). A pesquisa na formação e no trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011, p.11-37. /*ref*/DRIVER, R., ASOKO, H., LEACH, J., MORTIMER, E. F., SCOTT, P. Construindo conhecimento cientifico na sala de aula. Química Nova na Escola, n. 9, 1999, p.31-40. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc09/aluno.pdf. Acesso em: 20 mai. 2012. /*ref*/EMMEL, R.; PANSERA-DE-ARAÚJO, M. C. Cenários reflexivos na prática de ensino da formação inicial de professores em Ciências Biológicas. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 13, 2017. p.181-200. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5078/4616. Acesso em: 18 mai. 2020. /*ref*/ESTEBAN, M. Paz Sandín. Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. Porto Alegre: AMGH, 2010. /*ref*/FAGUNDES, T. B. Os conceitos de professor pesquisador e professor reflexivo: perspectivas do trabalho docente. Revista Brasileira de Educação. v. 21, 2016, p.281-298. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v21n65/1413-2478-rbedu-21-65-0281.pdf. Acesso 9 fev. 2019 /*ref*/FERNANDES, D. G.; MIGUEL, J. R. Contribuições de uma aula de campo para a aprendizagem de conhecimentos científicos nos anos iniciais do ensino fundamental. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática. v. 13, 2017. p.64-77. Disponível em: https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5253/4614. Acesso em: 18 mai. 2020. /*ref*/GATTI, Bernardete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; ALMEIDA, André Patrícia Cristina Albieri de. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019. /*ref*/GONZÁLEZ REY, F. L. A imaginação como produção subjetiva: as ideias e os modelos da produção intelectual. In: MARTÍNEZ, A.M. e ÁLVAREZ (Orgs.) O sujeito que aprende: diálogo entre a psicanálise e o enfoque histórico-cultural. Brasília: Liber Livro, 2014, p.35-61. /*ref*/IMBERNÓN, Francisco. Inovar o ensino e a aprendizagem na Universidade. Tradução Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Cortez, 2012. /*ref*/JOSSO, M. C. Da formação do sujeito... Ao sujeito da formação. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (Orgs.). O método (auto) biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: PAULUS, 2010, p.59-79. /*ref*/MITJÁNS MARTINEZ, Albertina; GONZÁLEZ REY, Fernando. Psicologia, Educação e Aprendizagem Escolar: avançando na contribuição da leitura cultural-histórica. São Paulo: Cortez Editora, 2017. /*ref*/SOMBRA, Fábio. Mamão, melancia, tecido e poesia. São Paulo: Ed. Moderna, 2013. /*ref*/STENHOUSE, Lawrence. La investigación como base de la enseñanza. 6ed. Madri: Ediciones Morata, 1987. /*ref*/TACCA, M. C. V. R. Estratégias pedagógicas: conceitualização e desdobramentos com foco nas relações professor aluno. In: TACCA, M. C. V. R. Aprendizagem e trabalho pedagógico. Campinas: Alínea, 2008, p. 45-68. /*ref*/VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984. /*ref*/VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1987. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 36 (2020); 263-280 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 36 (2020); 263-280 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1797068756075151360 |