CTS education and citizenship: confluences and differences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos, Widson Luiz Pereira
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1647
Resumo: In this article, we support the idea that STS education in science education encompasses common goals of scientific literacy; but that, however, STS education should not be confused as if it fully corresponds to scientific literacy purposes. In the beginning, it is made a characterization of STS education in science education in its different views, and it is shown data that demonstrate the growing movement in the research in Brazil in the STS science education field. From these characterizations, we conclude, pointing out contributions of the STS education to science education for citizen ship. It is highlighted that STS education should not be seen merely as a slogan, but as an important area to scientific literacy, which has well-defined parameters. We point out also that science education cannot be reduced to the purposes of education STS, since that other issues should be encompassed in science education, so that it achieves its goals which go beyond understanding the complex STS relationships
id UFPA-7_75ab9cd107b59d689f3dbd110534e646
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1647
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling CTS education and citizenship: confluences and differencesEducação CTS e cidadania: confluências e diferençasscientific education; citizenship education; STS; scientific literacyeducação científica; educação para cidadania; CTS; letramento científicoIn this article, we support the idea that STS education in science education encompasses common goals of scientific literacy; but that, however, STS education should not be confused as if it fully corresponds to scientific literacy purposes. In the beginning, it is made a characterization of STS education in science education in its different views, and it is shown data that demonstrate the growing movement in the research in Brazil in the STS science education field. From these characterizations, we conclude, pointing out contributions of the STS education to science education for citizen ship. It is highlighted that STS education should not be seen merely as a slogan, but as an important area to scientific literacy, which has well-defined parameters. We point out also that science education cannot be reduced to the purposes of education STS, since that other issues should be encompassed in science education, so that it achieves its goals which go beyond understanding the complex STS relationshipsNeste artigo, nós defendemos a ideia de que a educação CTS no ensino de ciências engloba objetivos comuns do que temos denominado de letramento científico, mas que, todavia, não deve ser confundida como se ela correspondesse plenamente aos propósitos do letramento científico. Inicialmente é feita uma caracterização da educação CTS no ensino de ciências em suas diferentes vertentes e são apresentados dados que evidenciam o crescente movimento de pesquisa no Brasil no campo CTS no ensino de ciências. Levando em conta essas caracterizações conclui-se, apontando contribuições da educação CTS para a educação científica para a cidadania. Destaca-se que ela não deve ser vista apenas como slogan, mas como um importante domínio do letramento científico, que possui parâmetros bem definidos. Aponta-se ainda que a educação científica não pode ser reduzida aos propósitos da educação CTS, na medida em que outros domínios precisam ser assegurados para que ela alcance seus objetivos que vão além da compreensão das complexas relações CTS.Universidade Federal do Parádos Santos, Widson Luiz Pereira2012-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/164710.18542/amazrecm.v9i17.1647Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 9, n. 17 (2012); 49-62Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 9, n. 17 (2012); 49-622317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1647/2077/*ref*/ACEVEDO DÍAZ, J. A.; ALONSO, A. V.; MANASSERO MAS, M, A. Papel de la educación CTS en una alfabetización científica y tecnológica para todas las personas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 2, n. 2, 2003./*ref*/AIKENHEAD, Glen S. What is STS science teaching? In: SOLOMON, J.; AIKENHEAD, G. (Orgs.). STS education: international perspectives on reform. New York: Teachers College Press, 1994. p. 47- 59./*ref*/AIKENHEAD, Glen S. STL and STS: common ground or divergent scenarios? In: JENKINS, Edgar (Ed.). Innovations in science and technology education, vol. VI. Paris: UNESCO Publishing, 1997. p. 77-93./*ref*/AIKENHEAD, Glen S. STS education: a rose by any other name. In: CROSS, R. (Org.). A vision for science education: responding to the work of Peter Fensham. London, UK: RoutledgeFalmer, 2003. p. 59-75./*ref*/AIKENHEAD, Glen S. Science education for everyday life: evidence-based practice. New York, USA: Teachers College Press, 2006./*ref*/AIKENHEAD, Glen S. Alfabetização científico-tecnológica: um novo “paradigma”? Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 5, n. 1, p. 1-16, 2003./*ref*/AIKENHEAD, Glen S. Enfoque ciência-tecnologia-sociedade: pressupostos para o contexto brasileiro. Ciência & Ensino, vol. 1, n. esp., p. 1-20, 2007./*ref*/AULER, Décio; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização científico-tecnológica para quê? Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 3, n. 1, p. 105-115, 2001./*ref*/BAZZO, Walter Antônio. Ciência, tecnologia e sociedade: e o contexto da educação tecnológica. Florianópolis-SC: Ed. da UFSC, 1998./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Conselho Nacional de Educação (CNE), Câmara de Educação Básica (CEB). Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Resolução CEB nº 3, de 26 de junho de 1998. Brasília: MEC/CNE/CEB, 1998./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Média e Tecnológica (SEMTEC). Parâmetros Nacionais para o Ensino Médio: Parte III – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEMTEC, 2000./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Média e Tecnológica (SEMTEC). PCN + Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEMTEC, 2002./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Básica (SEB). Orientações curriculares para o ensino médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 2006./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Conselho Nacional de Educação (CNE), Câmara de Educação Básica (CEB). Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Resolução CEB nº 2, de 30 de janeiro 2012. Brasília: MEC/CNE/CEB, 2012./*ref*/HOFSTEIN, A.; AIKENHEAD, G.; RIQUARTS, K. Discussions over STS at the fourth IOSTE symposium. International Journal of Science Education, v. 10, n. 4, p. 357, 1988./*ref*/KRASILCHIK, Myriam. O professor e o currículo das ciências. São Paulo: EDUSP, 1987./*ref*/LUJÁN LÓPEZ, José L.; LÓPEZ CEREZO, José A. Educación CTS en acción: Enseñanza secundaria y universidad. In: GONZÁLEZ GARCÍA, Marta I; LÓPEZ CEREZO, José A.; LUJÁN LÓPEZ, José L. (Orgs.). Ciencia, Tecnología y Sociedad: una introducción al estudio social de la ciencia y la tecnología. Madrid: Editorial Tecnos S.A., 1996. p. 225-252./*ref*/PEDRETTI, Erminia G.; BENCZE, Larry; HEWITT, Jim; ROMKEY, Lisa; JIVRAJ, Ashifa. Promoting issues based STSE: perspectives in science teacher education: problems of identity and ideology. Science & Education, vol. 17, n. 8-9, p. 941-960, 2008./*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 36, p. 474-492, 2007./*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Educação científica humanística em uma perspectiva freireana: resgatando a função do ensino de CTS. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 1, n. 1, p. 109-131, 2008./*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Scientific literacy: a Freirean perspective as a radical view of humanistic science education. Science Education, v. 93, n. 2, p. 361-382, 2009./*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Significados da educação científica com enfoque CTS. In: SANTOS, W. L. P. dos; AULER, D. (Orgs.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011, p. 21-47./*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos e MORTIMER, Eduardo Fleury. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência-Tecnologia-Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 2, p. 133-162, 2000./*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos e MORTIMER, Eduardo Fleury. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, v. 36, p. 474-492, set./dez. 2007./*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos e MORTIMER, Eduardo Fleury. Abordagem de aspectos sociocientíficos em aulas de ciências: possibilidades e limitações. Investigações em Ensino de Ciências, v. 14, n. 2, p. 191-218, 2009./*ref*/SANTOS, W. L. P. dos. Significados da educação científica com enfoque CTS. In: SANTOS, W. L. P. dos; e AULER, D. (Orgs.). CTS e Educação Científica: Desafios, Tendências e Resultados de Pesquisas. Brasília: Editora UnB, 2011, p. 21-48./*ref*/SANTOS, W. L. P., MÓL, Gerson de Souza, SILVA, Roberto Ribeiro da, CASTRO, Eliane Nilvana F de, SILVA, Gentil de Souza, MATSUNAGA, Roseli Takako, FARIAS, Salvia Barbosa, SANTOS, Sandra Maria de Oliveira, DIB, Siland Meiry França. Química e sociedade: uma experiência de abordagem temática para o desenvolvimento de atitudes e valores. Química Nova na Escola, v. 20, p. 11-14, 2004./*ref*/SANTOS, W. L. P. dos, MÓL, Gerson de Souza, SILVA, Roberto Ribeiro da, CASTRO, Eliane Nilvana F. de, SILVA, Gentil de Souza, MATSUNAGA, Roseli Takako, SANTOS, Sandra Maria de Oliveira, DIB, Siland Meiry França. Química e sociedade: um projeto brasileiro para o ensino de química por meio de temas CTS. Educació Química, v. 3, p. 20-28, 2009./*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Educação em química: compromisso com a cidadania. 4 ed. Ijuí: Editora da Unijuí, 2010./*ref*/STRIEDER, R. B. Abordagens CTS na educação científica no Brasil: sentidos e perspectivas. Tese (Doutorado em Ensino de Física) – Faculdade de Educação, Instituto de Física, Instituto de Química e Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo, 2012./*ref*/VILCHES, A.; GIL PÉREZ, D.; PRAIA, J. De CTS a CTSA: educação por um futuro sustentável. In: SANTOS, W. L. P. dos; AULER, D. (Orgs.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011, p. 161-184./*ref*/VON LINSINGEN, Irlan. Perspectiva educacional CTS: aspectos de um campo em consolidação na América Latina. Ciência & Ensino, vol. 1, n. esp., nov. 2007./*ref*/ZOLLER, Uri e WATSON, Fletcher G. Technology education for nonscience students in the secondary school. Science Education, v. 58, n. 1, p. 105-116, 1974.Direitos autorais 2012 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:19Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1647Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:19Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv CTS education and citizenship: confluences and differences
Educação CTS e cidadania: confluências e diferenças
title CTS education and citizenship: confluences and differences
spellingShingle CTS education and citizenship: confluences and differences
dos Santos, Widson Luiz Pereira
scientific education; citizenship education; STS; scientific literacy
educação científica; educação para cidadania; CTS; letramento científico
title_short CTS education and citizenship: confluences and differences
title_full CTS education and citizenship: confluences and differences
title_fullStr CTS education and citizenship: confluences and differences
title_full_unstemmed CTS education and citizenship: confluences and differences
title_sort CTS education and citizenship: confluences and differences
author dos Santos, Widson Luiz Pereira
author_facet dos Santos, Widson Luiz Pereira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv dos Santos, Widson Luiz Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv scientific education; citizenship education; STS; scientific literacy
educação científica; educação para cidadania; CTS; letramento científico
topic scientific education; citizenship education; STS; scientific literacy
educação científica; educação para cidadania; CTS; letramento científico
description In this article, we support the idea that STS education in science education encompasses common goals of scientific literacy; but that, however, STS education should not be confused as if it fully corresponds to scientific literacy purposes. In the beginning, it is made a characterization of STS education in science education in its different views, and it is shown data that demonstrate the growing movement in the research in Brazil in the STS science education field. From these characterizations, we conclude, pointing out contributions of the STS education to science education for citizen ship. It is highlighted that STS education should not be seen merely as a slogan, but as an important area to scientific literacy, which has well-defined parameters. We point out also that science education cannot be reduced to the purposes of education STS, since that other issues should be encompassed in science education, so that it achieves its goals which go beyond understanding the complex STS relationships
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-31
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1647
10.18542/amazrecm.v9i17.1647
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1647
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v9i17.1647
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1647/2077
/*ref*/ACEVEDO DÍAZ, J. A.; ALONSO, A. V.; MANASSERO MAS, M, A. Papel de la educación CTS en una alfabetización científica y tecnológica para todas las personas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 2, n. 2, 2003.
/*ref*/AIKENHEAD, Glen S. What is STS science teaching? In: SOLOMON, J.; AIKENHEAD, G. (Orgs.). STS education: international perspectives on reform. New York: Teachers College Press, 1994. p. 47- 59.
/*ref*/AIKENHEAD, Glen S. STL and STS: common ground or divergent scenarios? In: JENKINS, Edgar (Ed.). Innovations in science and technology education, vol. VI. Paris: UNESCO Publishing, 1997. p. 77-93.
/*ref*/AIKENHEAD, Glen S. STS education: a rose by any other name. In: CROSS, R. (Org.). A vision for science education: responding to the work of Peter Fensham. London, UK: RoutledgeFalmer, 2003. p. 59-75.
/*ref*/AIKENHEAD, Glen S. Science education for everyday life: evidence-based practice. New York, USA: Teachers College Press, 2006.
/*ref*/AIKENHEAD, Glen S. Alfabetização científico-tecnológica: um novo “paradigma”? Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 5, n. 1, p. 1-16, 2003.
/*ref*/AIKENHEAD, Glen S. Enfoque ciência-tecnologia-sociedade: pressupostos para o contexto brasileiro. Ciência & Ensino, vol. 1, n. esp., p. 1-20, 2007.
/*ref*/AULER, Décio; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização científico-tecnológica para quê? Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 3, n. 1, p. 105-115, 2001.
/*ref*/BAZZO, Walter Antônio. Ciência, tecnologia e sociedade: e o contexto da educação tecnológica. Florianópolis-SC: Ed. da UFSC, 1998.
/*ref*/BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Conselho Nacional de Educação (CNE), Câmara de Educação Básica (CEB). Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Resolução CEB nº 3, de 26 de junho de 1998. Brasília: MEC/CNE/CEB, 1998.
/*ref*/BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Média e Tecnológica (SEMTEC). Parâmetros Nacionais para o Ensino Médio: Parte III – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEMTEC, 2000.
/*ref*/BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Média e Tecnológica (SEMTEC). PCN + Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEMTEC, 2002.
/*ref*/BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Básica (SEB). Orientações curriculares para o ensino médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 2006.
/*ref*/BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Conselho Nacional de Educação (CNE), Câmara de Educação Básica (CEB). Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Resolução CEB nº 2, de 30 de janeiro 2012. Brasília: MEC/CNE/CEB, 2012.
/*ref*/HOFSTEIN, A.; AIKENHEAD, G.; RIQUARTS, K. Discussions over STS at the fourth IOSTE symposium. International Journal of Science Education, v. 10, n. 4, p. 357, 1988.
/*ref*/KRASILCHIK, Myriam. O professor e o currículo das ciências. São Paulo: EDUSP, 1987.
/*ref*/LUJÁN LÓPEZ, José L.; LÓPEZ CEREZO, José A. Educación CTS en acción: Enseñanza secundaria y universidad. In: GONZÁLEZ GARCÍA, Marta I; LÓPEZ CEREZO, José A.; LUJÁN LÓPEZ, José L. (Orgs.). Ciencia, Tecnología y Sociedad: una introducción al estudio social de la ciencia y la tecnología. Madrid: Editorial Tecnos S.A., 1996. p. 225-252.
/*ref*/PEDRETTI, Erminia G.; BENCZE, Larry; HEWITT, Jim; ROMKEY, Lisa; JIVRAJ, Ashifa. Promoting issues based STSE: perspectives in science teacher education: problems of identity and ideology. Science & Education, vol. 17, n. 8-9, p. 941-960, 2008.
/*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 36, p. 474-492, 2007.
/*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Educação científica humanística em uma perspectiva freireana: resgatando a função do ensino de CTS. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 1, n. 1, p. 109-131, 2008.
/*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Scientific literacy: a Freirean perspective as a radical view of humanistic science education. Science Education, v. 93, n. 2, p. 361-382, 2009.
/*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Significados da educação científica com enfoque CTS. In: SANTOS, W. L. P. dos; AULER, D. (Orgs.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011, p. 21-47.
/*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos e MORTIMER, Eduardo Fleury. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência-Tecnologia-Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 2, p. 133-162, 2000.
/*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos e MORTIMER, Eduardo Fleury. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, v. 36, p. 474-492, set./dez. 2007.
/*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos e MORTIMER, Eduardo Fleury. Abordagem de aspectos sociocientíficos em aulas de ciências: possibilidades e limitações. Investigações em Ensino de Ciências, v. 14, n. 2, p. 191-218, 2009.
/*ref*/SANTOS, W. L. P. dos. Significados da educação científica com enfoque CTS. In: SANTOS, W. L. P. dos; e AULER, D. (Orgs.). CTS e Educação Científica: Desafios, Tendências e Resultados de Pesquisas. Brasília: Editora UnB, 2011, p. 21-48.
/*ref*/SANTOS, W. L. P., MÓL, Gerson de Souza, SILVA, Roberto Ribeiro da, CASTRO, Eliane Nilvana F de, SILVA, Gentil de Souza, MATSUNAGA, Roseli Takako, FARIAS, Salvia Barbosa, SANTOS, Sandra Maria de Oliveira, DIB, Siland Meiry França. Química e sociedade: uma experiência de abordagem temática para o desenvolvimento de atitudes e valores. Química Nova na Escola, v. 20, p. 11-14, 2004.
/*ref*/SANTOS, W. L. P. dos, MÓL, Gerson de Souza, SILVA, Roberto Ribeiro da, CASTRO, Eliane Nilvana F. de, SILVA, Gentil de Souza, MATSUNAGA, Roseli Takako, SANTOS, Sandra Maria de Oliveira, DIB, Siland Meiry França. Química e sociedade: um projeto brasileiro para o ensino de química por meio de temas CTS. Educació Química, v. 3, p. 20-28, 2009.
/*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Educação em química: compromisso com a cidadania. 4 ed. Ijuí: Editora da Unijuí, 2010.
/*ref*/STRIEDER, R. B. Abordagens CTS na educação científica no Brasil: sentidos e perspectivas. Tese (Doutorado em Ensino de Física) – Faculdade de Educação, Instituto de Física, Instituto de Química e Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo, 2012.
/*ref*/VILCHES, A.; GIL PÉREZ, D.; PRAIA, J. De CTS a CTSA: educação por um futuro sustentável. In: SANTOS, W. L. P. dos; AULER, D. (Orgs.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011, p. 161-184.
/*ref*/VON LINSINGEN, Irlan. Perspectiva educacional CTS: aspectos de um campo em consolidação na América Latina. Ciência & Ensino, vol. 1, n. esp., nov. 2007.
/*ref*/ZOLLER, Uri e WATSON, Fletcher G. Technology education for nonscience students in the secondary school. Science Education, v. 58, n. 1, p. 105-116, 1974.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2012 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2012 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 9, n. 17 (2012); 49-62
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 9, n. 17 (2012); 49-62
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1797068756379238400