CTS education and citizenship: confluences and differences

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Autor(a) principal: dos Santos, Widson Luiz Pereira
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1647
Resumo: In this article, we support the idea that STS education in science education encompasses common goals of scientific literacy; but that, however, STS education should not be confused as if it fully corresponds to scientific literacy purposes. In the beginning, it is made a characterization of STS education in science education in its different views, and it is shown data that demonstrate the growing movement in the research in Brazil in the STS science education field. From these characterizations, we conclude, pointing out contributions of the STS education to science education for citizen ship. It is highlighted that STS education should not be seen merely as a slogan, but as an important area to scientific literacy, which has well-defined parameters. We point out also that science education cannot be reduced to the purposes of education STS, since that other issues should be encompassed in science education, so that it achieves its goals which go beyond understanding the complex STS relationships
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spelling CTS education and citizenship: confluences and differencesEducação CTS e cidadania: confluências e diferençasscientific education; citizenship education; STS; scientific literacyeducação científica; educação para cidadania; CTS; letramento científicoIn this article, we support the idea that STS education in science education encompasses common goals of scientific literacy; but that, however, STS education should not be confused as if it fully corresponds to scientific literacy purposes. In the beginning, it is made a characterization of STS education in science education in its different views, and it is shown data that demonstrate the growing movement in the research in Brazil in the STS science education field. From these characterizations, we conclude, pointing out contributions of the STS education to science education for citizen ship. It is highlighted that STS education should not be seen merely as a slogan, but as an important area to scientific literacy, which has well-defined parameters. We point out also that science education cannot be reduced to the purposes of education STS, since that other issues should be encompassed in science education, so that it achieves its goals which go beyond understanding the complex STS relationshipsNeste artigo, nós defendemos a ideia de que a educação CTS no ensino de ciências engloba objetivos comuns do que temos denominado de letramento científico, mas que, todavia, não deve ser confundida como se ela correspondesse plenamente aos propósitos do letramento científico. Inicialmente é feita uma caracterização da educação CTS no ensino de ciências em suas diferentes vertentes e são apresentados dados que evidenciam o crescente movimento de pesquisa no Brasil no campo CTS no ensino de ciências. Levando em conta essas caracterizações conclui-se, apontando contribuições da educação CTS para a educação científica para a cidadania. Destaca-se que ela não deve ser vista apenas como slogan, mas como um importante domínio do letramento científico, que possui parâmetros bem definidos. Aponta-se ainda que a educação científica não pode ser reduzida aos propósitos da educação CTS, na medida em que outros domínios precisam ser assegurados para que ela alcance seus objetivos que vão além da compreensão das complexas relações CTS.Universidade Federal do Parádos Santos, Widson Luiz Pereira2012-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/164710.18542/amazrecm.v9i17.1647Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 9, n. 17 (2012); 49-62Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 9, n. 17 (2012); 49-622317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1647/2077/*ref*/ACEVEDO DÍAZ, J. A.; ALONSO, A. V.; MANASSERO MAS, M, A. 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