CTS education and citizenship: confluences and differences
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1647 |
Resumo: | In this article, we support the idea that STS education in science education encompasses common goals of scientific literacy; but that, however, STS education should not be confused as if it fully corresponds to scientific literacy purposes. In the beginning, it is made a characterization of STS education in science education in its different views, and it is shown data that demonstrate the growing movement in the research in Brazil in the STS science education field. From these characterizations, we conclude, pointing out contributions of the STS education to science education for citizen ship. It is highlighted that STS education should not be seen merely as a slogan, but as an important area to scientific literacy, which has well-defined parameters. We point out also that science education cannot be reduced to the purposes of education STS, since that other issues should be encompassed in science education, so that it achieves its goals which go beyond understanding the complex STS relationships |
id |
UFPA-7_75ab9cd107b59d689f3dbd110534e646 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1647 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CTS education and citizenship: confluences and differencesEducação CTS e cidadania: confluências e diferençasscientific education; citizenship education; STS; scientific literacyeducação científica; educação para cidadania; CTS; letramento científicoIn this article, we support the idea that STS education in science education encompasses common goals of scientific literacy; but that, however, STS education should not be confused as if it fully corresponds to scientific literacy purposes. In the beginning, it is made a characterization of STS education in science education in its different views, and it is shown data that demonstrate the growing movement in the research in Brazil in the STS science education field. From these characterizations, we conclude, pointing out contributions of the STS education to science education for citizen ship. It is highlighted that STS education should not be seen merely as a slogan, but as an important area to scientific literacy, which has well-defined parameters. We point out also that science education cannot be reduced to the purposes of education STS, since that other issues should be encompassed in science education, so that it achieves its goals which go beyond understanding the complex STS relationshipsNeste artigo, nós defendemos a ideia de que a educação CTS no ensino de ciências engloba objetivos comuns do que temos denominado de letramento científico, mas que, todavia, não deve ser confundida como se ela correspondesse plenamente aos propósitos do letramento científico. Inicialmente é feita uma caracterização da educação CTS no ensino de ciências em suas diferentes vertentes e são apresentados dados que evidenciam o crescente movimento de pesquisa no Brasil no campo CTS no ensino de ciências. Levando em conta essas caracterizações conclui-se, apontando contribuições da educação CTS para a educação científica para a cidadania. Destaca-se que ela não deve ser vista apenas como slogan, mas como um importante domínio do letramento científico, que possui parâmetros bem definidos. Aponta-se ainda que a educação científica não pode ser reduzida aos propósitos da educação CTS, na medida em que outros domínios precisam ser assegurados para que ela alcance seus objetivos que vão além da compreensão das complexas relações CTS.Universidade Federal do Parádos Santos, Widson Luiz Pereira2012-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/164710.18542/amazrecm.v9i17.1647Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 9, n. 17 (2012); 49-62Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 9, n. 17 (2012); 49-622317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1647/2077/*ref*/ACEVEDO DÍAZ, J. A.; ALONSO, A. V.; MANASSERO MAS, M, A. Papel de la educación CTS en una alfabetización científica y tecnológica para todas las personas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 2, n. 2, 2003./*ref*/AIKENHEAD, Glen S. What is STS science teaching? In: SOLOMON, J.; AIKENHEAD, G. (Orgs.). STS education: international perspectives on reform. New York: Teachers College Press, 1994. p. 47- 59./*ref*/AIKENHEAD, Glen S. STL and STS: common ground or divergent scenarios? In: JENKINS, Edgar (Ed.). Innovations in science and technology education, vol. VI. Paris: UNESCO Publishing, 1997. p. 77-93./*ref*/AIKENHEAD, Glen S. STS education: a rose by any other name. In: CROSS, R. (Org.). A vision for science education: responding to the work of Peter Fensham. London, UK: RoutledgeFalmer, 2003. p. 59-75./*ref*/AIKENHEAD, Glen S. Science education for everyday life: evidence-based practice. New York, USA: Teachers College Press, 2006./*ref*/AIKENHEAD, Glen S. Alfabetização científico-tecnológica: um novo “paradigma”? Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 5, n. 1, p. 1-16, 2003./*ref*/AIKENHEAD, Glen S. Enfoque ciência-tecnologia-sociedade: pressupostos para o contexto brasileiro. Ciência & Ensino, vol. 1, n. esp., p. 1-20, 2007./*ref*/AULER, Décio; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização científico-tecnológica para quê? Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 3, n. 1, p. 105-115, 2001./*ref*/BAZZO, Walter Antônio. Ciência, tecnologia e sociedade: e o contexto da educação tecnológica. Florianópolis-SC: Ed. da UFSC, 1998./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Conselho Nacional de Educação (CNE), Câmara de Educação Básica (CEB). Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Resolução CEB nº 3, de 26 de junho de 1998. Brasília: MEC/CNE/CEB, 1998./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Média e Tecnológica (SEMTEC). Parâmetros Nacionais para o Ensino Médio: Parte III – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEMTEC, 2000./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Média e Tecnológica (SEMTEC). PCN + Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEMTEC, 2002./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Básica (SEB). Orientações curriculares para o ensino médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 2006./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Conselho Nacional de Educação (CNE), Câmara de Educação Básica (CEB). Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Resolução CEB nº 2, de 30 de janeiro 2012. Brasília: MEC/CNE/CEB, 2012./*ref*/HOFSTEIN, A.; AIKENHEAD, G.; RIQUARTS, K. Discussions over STS at the fourth IOSTE symposium. International Journal of Science Education, v. 10, n. 4, p. 357, 1988./*ref*/KRASILCHIK, Myriam. O professor e o currículo das ciências. São Paulo: EDUSP, 1987./*ref*/LUJÁN LÓPEZ, José L.; LÓPEZ CEREZO, José A. Educación CTS en acción: Enseñanza secundaria y universidad. In: GONZÁLEZ GARCÍA, Marta I; LÓPEZ CEREZO, José A.; LUJÁN LÓPEZ, José L. (Orgs.). Ciencia, Tecnología y Sociedad: una introducción al estudio social de la ciencia y la tecnología. Madrid: Editorial Tecnos S.A., 1996. p. 225-252./*ref*/PEDRETTI, Erminia G.; BENCZE, Larry; HEWITT, Jim; ROMKEY, Lisa; JIVRAJ, Ashifa. Promoting issues based STSE: perspectives in science teacher education: problems of identity and ideology. Science & Education, vol. 17, n. 8-9, p. 941-960, 2008./*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 36, p. 474-492, 2007./*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Educação científica humanística em uma perspectiva freireana: resgatando a função do ensino de CTS. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 1, n. 1, p. 109-131, 2008./*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Scientific literacy: a Freirean perspective as a radical view of humanistic science education. Science Education, v. 93, n. 2, p. 361-382, 2009./*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Significados da educação científica com enfoque CTS. In: SANTOS, W. L. P. dos; AULER, D. (Orgs.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011, p. 21-47./*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos e MORTIMER, Eduardo Fleury. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência-Tecnologia-Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 2, p. 133-162, 2000./*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos e MORTIMER, Eduardo Fleury. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, v. 36, p. 474-492, set./dez. 2007./*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos e MORTIMER, Eduardo Fleury. Abordagem de aspectos sociocientíficos em aulas de ciências: possibilidades e limitações. Investigações em Ensino de Ciências, v. 14, n. 2, p. 191-218, 2009./*ref*/SANTOS, W. L. P. dos. Significados da educação científica com enfoque CTS. In: SANTOS, W. L. P. dos; e AULER, D. (Orgs.). CTS e Educação Científica: Desafios, Tendências e Resultados de Pesquisas. Brasília: Editora UnB, 2011, p. 21-48./*ref*/SANTOS, W. L. P., MÓL, Gerson de Souza, SILVA, Roberto Ribeiro da, CASTRO, Eliane Nilvana F de, SILVA, Gentil de Souza, MATSUNAGA, Roseli Takako, FARIAS, Salvia Barbosa, SANTOS, Sandra Maria de Oliveira, DIB, Siland Meiry França. Química e sociedade: uma experiência de abordagem temática para o desenvolvimento de atitudes e valores. Química Nova na Escola, v. 20, p. 11-14, 2004./*ref*/SANTOS, W. L. P. dos, MÓL, Gerson de Souza, SILVA, Roberto Ribeiro da, CASTRO, Eliane Nilvana F. de, SILVA, Gentil de Souza, MATSUNAGA, Roseli Takako, SANTOS, Sandra Maria de Oliveira, DIB, Siland Meiry França. Química e sociedade: um projeto brasileiro para o ensino de química por meio de temas CTS. Educació Química, v. 3, p. 20-28, 2009./*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Educação em química: compromisso com a cidadania. 4 ed. Ijuí: Editora da Unijuí, 2010./*ref*/STRIEDER, R. B. Abordagens CTS na educação científica no Brasil: sentidos e perspectivas. Tese (Doutorado em Ensino de Física) – Faculdade de Educação, Instituto de Física, Instituto de Química e Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo, 2012./*ref*/VILCHES, A.; GIL PÉREZ, D.; PRAIA, J. De CTS a CTSA: educação por um futuro sustentável. In: SANTOS, W. L. P. dos; AULER, D. (Orgs.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011, p. 161-184./*ref*/VON LINSINGEN, Irlan. Perspectiva educacional CTS: aspectos de um campo em consolidação na América Latina. Ciência & Ensino, vol. 1, n. esp., nov. 2007./*ref*/ZOLLER, Uri e WATSON, Fletcher G. Technology education for nonscience students in the secondary school. Science Education, v. 58, n. 1, p. 105-116, 1974.Direitos autorais 2012 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:19Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1647Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:19Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CTS education and citizenship: confluences and differences Educação CTS e cidadania: confluências e diferenças |
title |
CTS education and citizenship: confluences and differences |
spellingShingle |
CTS education and citizenship: confluences and differences dos Santos, Widson Luiz Pereira scientific education; citizenship education; STS; scientific literacy educação científica; educação para cidadania; CTS; letramento científico |
title_short |
CTS education and citizenship: confluences and differences |
title_full |
CTS education and citizenship: confluences and differences |
title_fullStr |
CTS education and citizenship: confluences and differences |
title_full_unstemmed |
CTS education and citizenship: confluences and differences |
title_sort |
CTS education and citizenship: confluences and differences |
author |
dos Santos, Widson Luiz Pereira |
author_facet |
dos Santos, Widson Luiz Pereira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
dos Santos, Widson Luiz Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
scientific education; citizenship education; STS; scientific literacy educação científica; educação para cidadania; CTS; letramento científico |
topic |
scientific education; citizenship education; STS; scientific literacy educação científica; educação para cidadania; CTS; letramento científico |
description |
In this article, we support the idea that STS education in science education encompasses common goals of scientific literacy; but that, however, STS education should not be confused as if it fully corresponds to scientific literacy purposes. In the beginning, it is made a characterization of STS education in science education in its different views, and it is shown data that demonstrate the growing movement in the research in Brazil in the STS science education field. From these characterizations, we conclude, pointing out contributions of the STS education to science education for citizen ship. It is highlighted that STS education should not be seen merely as a slogan, but as an important area to scientific literacy, which has well-defined parameters. We point out also that science education cannot be reduced to the purposes of education STS, since that other issues should be encompassed in science education, so that it achieves its goals which go beyond understanding the complex STS relationships |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1647 10.18542/amazrecm.v9i17.1647 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1647 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v9i17.1647 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1647/2077 /*ref*/ACEVEDO DÍAZ, J. A.; ALONSO, A. V.; MANASSERO MAS, M, A. Papel de la educación CTS en una alfabetización científica y tecnológica para todas las personas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 2, n. 2, 2003. /*ref*/AIKENHEAD, Glen S. What is STS science teaching? In: SOLOMON, J.; AIKENHEAD, G. (Orgs.). STS education: international perspectives on reform. New York: Teachers College Press, 1994. p. 47- 59. /*ref*/AIKENHEAD, Glen S. STL and STS: common ground or divergent scenarios? In: JENKINS, Edgar (Ed.). Innovations in science and technology education, vol. VI. Paris: UNESCO Publishing, 1997. p. 77-93. /*ref*/AIKENHEAD, Glen S. STS education: a rose by any other name. In: CROSS, R. (Org.). A vision for science education: responding to the work of Peter Fensham. London, UK: RoutledgeFalmer, 2003. p. 59-75. /*ref*/AIKENHEAD, Glen S. Science education for everyday life: evidence-based practice. New York, USA: Teachers College Press, 2006. /*ref*/AIKENHEAD, Glen S. Alfabetização científico-tecnológica: um novo “paradigma”? Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 5, n. 1, p. 1-16, 2003. /*ref*/AIKENHEAD, Glen S. Enfoque ciência-tecnologia-sociedade: pressupostos para o contexto brasileiro. Ciência & Ensino, vol. 1, n. esp., p. 1-20, 2007. /*ref*/AULER, Décio; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização científico-tecnológica para quê? Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 3, n. 1, p. 105-115, 2001. /*ref*/BAZZO, Walter Antônio. Ciência, tecnologia e sociedade: e o contexto da educação tecnológica. Florianópolis-SC: Ed. da UFSC, 1998. /*ref*/BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Conselho Nacional de Educação (CNE), Câmara de Educação Básica (CEB). Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Resolução CEB nº 3, de 26 de junho de 1998. Brasília: MEC/CNE/CEB, 1998. /*ref*/BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Média e Tecnológica (SEMTEC). Parâmetros Nacionais para o Ensino Médio: Parte III – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEMTEC, 2000. /*ref*/BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Média e Tecnológica (SEMTEC). PCN + Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEMTEC, 2002. /*ref*/BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Básica (SEB). Orientações curriculares para o ensino médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 2006. /*ref*/BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Conselho Nacional de Educação (CNE), Câmara de Educação Básica (CEB). Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Resolução CEB nº 2, de 30 de janeiro 2012. Brasília: MEC/CNE/CEB, 2012. /*ref*/HOFSTEIN, A.; AIKENHEAD, G.; RIQUARTS, K. Discussions over STS at the fourth IOSTE symposium. International Journal of Science Education, v. 10, n. 4, p. 357, 1988. /*ref*/KRASILCHIK, Myriam. O professor e o currículo das ciências. São Paulo: EDUSP, 1987. /*ref*/LUJÁN LÓPEZ, José L.; LÓPEZ CEREZO, José A. Educación CTS en acción: Enseñanza secundaria y universidad. In: GONZÁLEZ GARCÍA, Marta I; LÓPEZ CEREZO, José A.; LUJÁN LÓPEZ, José L. (Orgs.). Ciencia, Tecnología y Sociedad: una introducción al estudio social de la ciencia y la tecnología. Madrid: Editorial Tecnos S.A., 1996. p. 225-252. /*ref*/PEDRETTI, Erminia G.; BENCZE, Larry; HEWITT, Jim; ROMKEY, Lisa; JIVRAJ, Ashifa. Promoting issues based STSE: perspectives in science teacher education: problems of identity and ideology. Science & Education, vol. 17, n. 8-9, p. 941-960, 2008. /*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 36, p. 474-492, 2007. /*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Educação científica humanística em uma perspectiva freireana: resgatando a função do ensino de CTS. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 1, n. 1, p. 109-131, 2008. /*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Scientific literacy: a Freirean perspective as a radical view of humanistic science education. Science Education, v. 93, n. 2, p. 361-382, 2009. /*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Significados da educação científica com enfoque CTS. In: SANTOS, W. L. P. dos; AULER, D. (Orgs.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011, p. 21-47. /*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos e MORTIMER, Eduardo Fleury. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência-Tecnologia-Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 2, p. 133-162, 2000. /*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos e MORTIMER, Eduardo Fleury. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, v. 36, p. 474-492, set./dez. 2007. /*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos e MORTIMER, Eduardo Fleury. Abordagem de aspectos sociocientíficos em aulas de ciências: possibilidades e limitações. Investigações em Ensino de Ciências, v. 14, n. 2, p. 191-218, 2009. /*ref*/SANTOS, W. L. P. dos. Significados da educação científica com enfoque CTS. In: SANTOS, W. L. P. dos; e AULER, D. (Orgs.). CTS e Educação Científica: Desafios, Tendências e Resultados de Pesquisas. Brasília: Editora UnB, 2011, p. 21-48. /*ref*/SANTOS, W. L. P., MÓL, Gerson de Souza, SILVA, Roberto Ribeiro da, CASTRO, Eliane Nilvana F de, SILVA, Gentil de Souza, MATSUNAGA, Roseli Takako, FARIAS, Salvia Barbosa, SANTOS, Sandra Maria de Oliveira, DIB, Siland Meiry França. Química e sociedade: uma experiência de abordagem temática para o desenvolvimento de atitudes e valores. Química Nova na Escola, v. 20, p. 11-14, 2004. /*ref*/SANTOS, W. L. P. dos, MÓL, Gerson de Souza, SILVA, Roberto Ribeiro da, CASTRO, Eliane Nilvana F. de, SILVA, Gentil de Souza, MATSUNAGA, Roseli Takako, SANTOS, Sandra Maria de Oliveira, DIB, Siland Meiry França. Química e sociedade: um projeto brasileiro para o ensino de química por meio de temas CTS. Educació Química, v. 3, p. 20-28, 2009. /*ref*/SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Educação em química: compromisso com a cidadania. 4 ed. Ijuí: Editora da Unijuí, 2010. /*ref*/STRIEDER, R. B. Abordagens CTS na educação científica no Brasil: sentidos e perspectivas. Tese (Doutorado em Ensino de Física) – Faculdade de Educação, Instituto de Física, Instituto de Química e Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo, 2012. /*ref*/VILCHES, A.; GIL PÉREZ, D.; PRAIA, J. De CTS a CTSA: educação por um futuro sustentável. In: SANTOS, W. L. P. dos; AULER, D. (Orgs.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011, p. 161-184. /*ref*/VON LINSINGEN, Irlan. Perspectiva educacional CTS: aspectos de um campo em consolidação na América Latina. Ciência & Ensino, vol. 1, n. esp., nov. 2007. /*ref*/ZOLLER, Uri e WATSON, Fletcher G. Technology education for nonscience students in the secondary school. Science Education, v. 58, n. 1, p. 105-116, 1974. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2012 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2012 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 9, n. 17 (2012); 49-62 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 9, n. 17 (2012); 49-62 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465147659386880 |