Learning how to teach physics through the text book of basic university level: a didactic phenomenon in question

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Yamazaki, Sérgio Choiti
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Angotti, José André Peres, Delizoicov, Demétrio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4875
Resumo: This paper presents the results of a doctoral thesis that sought to investigated correlations between the structure of a Basic Cycle University Physics textbook and certain conceptions and actions of teachers being released a few decades on the teaching of physics. According to our survey, the analysis manual is the work most frequently cited in political-pedagogical projects in physics courses. Analyses were sustained on concepts of Anthropological Theory of Didactic (TAD). The results point to a congruence between the structure of presentation of content in textbooks and spontaneous notions of teachers.
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spelling Learning how to teach physics through the text book of basic university level: a didactic phenomenon in questionAprender como ensinar física através do livro texto de ciclo básico universitário: um fenômeno didático em questãodidactics of physics; manual of physics; didactic phenomenondidática da física; manual de física; fenômeno didáticoThis paper presents the results of a doctoral thesis that sought to investigated correlations between the structure of a Basic Cycle University Physics textbook and certain conceptions and actions of teachers being released a few decades on the teaching of physics. According to our survey, the analysis manual is the work most frequently cited in political-pedagogical projects in physics courses. Analyses were sustained on concepts of Anthropological Theory of Didactic (TAD). The results point to a congruence between the structure of presentation of content in textbooks and spontaneous notions of teachers.Este artigo apresenta os resultados de uma tese de doutorado que procurou investigar correlações entre a estrutura de um livro texto (manual) de Física do Ciclo Básico Universitário e certas concepções e ações docentes divulgadas há algumas décadas sobre o ensino de Física. O manual analisado é, segundo nosso levantamento, a obra mais citada em Projetos Político-Pedagógicos de cursos de Física. As análises foram sustentadas em conceitos da Teoria Antropológica do Didático (TAD). Os resultados apontam para uma interpretação segundo a qual há uma congruência entre a forma com que os conteúdos são apresentados nos livros e as noções espontâneas dos professores.Universidade Federal do ParáFUNDECTFAPESCFUNDECTFAPESCYamazaki, Sérgio ChoitiAngotti, José André PeresDelizoicov, Demétrio2017-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/487510.18542/amazrecm.v13i28.4875Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 28 (2017); 05-22Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 28 (2017); 05-222317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4875/4608/*ref*/AMARAL, C. L. C.; XAVIER, E. S.; MACIEL, M. D. M. 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