Analysis of radioactivity in the national high school examination - ENEM/Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Lucas dos Santos
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Campos, Angela Fernandes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3437
Resumo: The present study sought to identify the characteristics of ENEM questions regarding  radioactivity in the area of Natural Sciences and their Technologies. Analysis involved the following categories: type of question, contextualization, interdisciplinarity, visual resources, cognitive axis and application of radioactivity. The results show the predominance of qualitative questions, contextualized with the environment, interdisciplinary, involving Chemistry and Biology, belonging to the cognitive axis of phenomenon comprehension, with applications of radioactivity in nuclear energy generation. The present investigation contributed by clarifying how the issue of radioactivity has been applied in the ENEM during the different editions of this examination, in addition to helping professors plan their classes on radioactivity and  students studying this subject.
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spelling Analysis of radioactivity in the national high school examination - ENEM/BrasilAnálise das questões sobre radioatividade no Exame Nacional do Ensino Médio - ENEMENEM; questions; radioactivityENEM; questões; radioatividadeThe present study sought to identify the characteristics of ENEM questions regarding  radioactivity in the area of Natural Sciences and their Technologies. Analysis involved the following categories: type of question, contextualization, interdisciplinarity, visual resources, cognitive axis and application of radioactivity. The results show the predominance of qualitative questions, contextualized with the environment, interdisciplinary, involving Chemistry and Biology, belonging to the cognitive axis of phenomenon comprehension, with applications of radioactivity in nuclear energy generation. The present investigation contributed by clarifying how the issue of radioactivity has been applied in the ENEM during the different editions of this examination, in addition to helping professors plan their classes on radioactivity and  students studying this subject.O presente estudo buscou identificar as características das questões do ENEM referentes ao tema radioatividade pertencente à área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias. A análise se deu a partir das seguintes categorias: tipo de questão, contextualização, interdisciplinaridade, recursos visuais, eixo cognitivo e aplicação da radioatividade. Os resultados apontaram o predomínio de questões qualitativas, contextualizadas com o meio ambiente, interdisciplinares, envolvendo a Química e a Biologia, pertencentes ao eixo cognitivo da compreensão dos fenômenos e com aplicação da radioatividade na geração de energia nuclear. O presente estudo contribui para o esclarecimento de como o tema radioatividade vem sendo abordado no ENEM ao longo das edições desse exame, para professores no planejamento de suas aulas sobre radioatividade e para o estudo desse tema pelos estudantes.Universidade Federal do ParáFernandes, Lucas dos SantosCampos, Angela Fernandes2016-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/343710.18542/amazrecm.v13i25.3437Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 25 (2016); 62-74Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 25 (2016); 62-742317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3437/4043/*ref*/ANDRÉ, M. E. D. A; LUDKE, M. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 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