Analysis of radioactivity in the national high school examination - ENEM/Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3437 |
Resumo: | The present study sought to identify the characteristics of ENEM questions regarding radioactivity in the area of Natural Sciences and their Technologies. Analysis involved the following categories: type of question, contextualization, interdisciplinarity, visual resources, cognitive axis and application of radioactivity. The results show the predominance of qualitative questions, contextualized with the environment, interdisciplinary, involving Chemistry and Biology, belonging to the cognitive axis of phenomenon comprehension, with applications of radioactivity in nuclear energy generation. The present investigation contributed by clarifying how the issue of radioactivity has been applied in the ENEM during the different editions of this examination, in addition to helping professors plan their classes on radioactivity and students studying this subject. |
id |
UFPA-7_7cb8c4cb2c0546f129578b447380f891 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/3437 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Analysis of radioactivity in the national high school examination - ENEM/BrasilAnálise das questões sobre radioatividade no Exame Nacional do Ensino Médio - ENEMENEM; questions; radioactivityENEM; questões; radioatividadeThe present study sought to identify the characteristics of ENEM questions regarding radioactivity in the area of Natural Sciences and their Technologies. Analysis involved the following categories: type of question, contextualization, interdisciplinarity, visual resources, cognitive axis and application of radioactivity. The results show the predominance of qualitative questions, contextualized with the environment, interdisciplinary, involving Chemistry and Biology, belonging to the cognitive axis of phenomenon comprehension, with applications of radioactivity in nuclear energy generation. The present investigation contributed by clarifying how the issue of radioactivity has been applied in the ENEM during the different editions of this examination, in addition to helping professors plan their classes on radioactivity and students studying this subject.O presente estudo buscou identificar as características das questões do ENEM referentes ao tema radioatividade pertencente à área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias. A análise se deu a partir das seguintes categorias: tipo de questão, contextualização, interdisciplinaridade, recursos visuais, eixo cognitivo e aplicação da radioatividade. Os resultados apontaram o predomínio de questões qualitativas, contextualizadas com o meio ambiente, interdisciplinares, envolvendo a Química e a Biologia, pertencentes ao eixo cognitivo da compreensão dos fenômenos e com aplicação da radioatividade na geração de energia nuclear. O presente estudo contribui para o esclarecimento de como o tema radioatividade vem sendo abordado no ENEM ao longo das edições desse exame, para professores no planejamento de suas aulas sobre radioatividade e para o estudo desse tema pelos estudantes.Universidade Federal do ParáFernandes, Lucas dos SantosCampos, Angela Fernandes2016-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/343710.18542/amazrecm.v13i25.3437Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 25 (2016); 62-74Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 25 (2016); 62-742317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3437/4043/*ref*/ANDRÉ, M. E. D. A; LUDKE, M. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2013./*ref*/AQUINO, K. A. S.; AQUINO, F. S. Radioatividade e meio ambiente: os átomos instáveis da natureza. São Paulo: Sociedade Brasileira de Química, 2012./*ref*/BOO, H. K. Students’ understandings of chemical bonds and the energetic of chemical reactions. Journal of Research in Science Teaching, v. 35, n. 5, p. 569-581, 1998./*ref*/BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Parte III Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília, 1999./*ref*/BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Vol. 2. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília, 2006./*ref*/BRASIL, Ministério de Minas e Energia, Agência Nacional de Energia Elétrica. Atlas de Energia Elétrica do Brasil. Brasília, 2008./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação e Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matriz de Referência para o ENEM 2009. Brasília, Distrito Federal, 2009./*ref*/GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010./*ref*/MARCELINO-JÚNIOR, C. A. C. A Interdisciplinaridade nas questões do ENEM 2009. In: RAMALHO, B. L.; NÚÑEZ, I. B. Aprendendo com o ENEM: Reflexões para melhor se pensar o ensino e a aprendizagem das Ciências Naturais e da Matemática, 2013, Brasília: Liber Libro Editora, 2013./*ref*/POZO, J. I,; GÓMEZ, C, M. A. Aprender y enseñar Ciencia. Madrid: Morata, 1998./*ref*/RAMALHO, B. L.; NÚÑEZ, I. B. Aprendendo com o ENEM: Reflexões para melhor se pensar o ensino e a aprendizagem das Ciências Naturais e da Matemática, 2013, Brasília: Liber Libro Editora, 2013./*ref*/SANTOS, W. L. P.; SCHNETZLER, R. P. Educação em química: compromisso com a cidadania. Ijuí: Unijuí, 2010./*ref*/SILVA, F. C. V.; CAMPOS, A. F.; ALMEIDA, M. A. V. Concepções alternativas de licenciandos em Química sobre radioatividade. Experiências em Ensino de Ciências, v. 8, n. 1, p. 87-97, 2013./*ref*/SILVA, F. C. V.; ALMEIDA, M. A. V.; CAMPOS, A. F. O trabalho com situação-problema utilizando elementos do ensino por pesquisa: análise das impressões de futuros professores de química. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 5, n. 1, p. 37-48, 2014./*ref*/TEKIN, B. B.; NAKIBOGLU, C. Identifying students' misconceptions about Nuclear Chemistry. A study of turkish High School students. Journal of Chemical Education, v. 83, n. 11, p. 1712-1718./*ref*/UEHARA, F. M. G.; NÚÑEZ, I. B. A contextualização do conteúdo e o uso de situações problema na prova de Ciências Naturais do ENEM 2009. In: RAMALHO, B. L.; NÚÑEZ, I. B. Aprendendo com o ENEM: Reflexões para melhor se pensar o ensino e a aprendizagem das Ciências Naturais e da Matemática, 2013, Brasília: Liber Libro Editora, 2013./*ref*/VASCONCELOS, F. C. G. C.;LEÃO, M. B. C. Utilização de recursos audiovisuais em uma estratégia Flexquest sobre radioatividade. Investigações em Ensino de Ciências, v. 17, n. 1, p. 37-58, 2012./*ref*/VICHI, F. M.; MANSOR, M. T. C. Energia, meio ambiente e economia: o Brasil no contexto mundial. Química Nova, v. 32, n. 3, p. 757-767, 2009.Direitos autorais 2016 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:34Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/3437Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:34Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of radioactivity in the national high school examination - ENEM/Brasil Análise das questões sobre radioatividade no Exame Nacional do Ensino Médio - ENEM |
title |
Analysis of radioactivity in the national high school examination - ENEM/Brasil |
spellingShingle |
Analysis of radioactivity in the national high school examination - ENEM/Brasil Fernandes, Lucas dos Santos ENEM; questions; radioactivity ENEM; questões; radioatividade |
title_short |
Analysis of radioactivity in the national high school examination - ENEM/Brasil |
title_full |
Analysis of radioactivity in the national high school examination - ENEM/Brasil |
title_fullStr |
Analysis of radioactivity in the national high school examination - ENEM/Brasil |
title_full_unstemmed |
Analysis of radioactivity in the national high school examination - ENEM/Brasil |
title_sort |
Analysis of radioactivity in the national high school examination - ENEM/Brasil |
author |
Fernandes, Lucas dos Santos |
author_facet |
Fernandes, Lucas dos Santos Campos, Angela Fernandes |
author_role |
author |
author2 |
Campos, Angela Fernandes |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Lucas dos Santos Campos, Angela Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ENEM; questions; radioactivity ENEM; questões; radioatividade |
topic |
ENEM; questions; radioactivity ENEM; questões; radioatividade |
description |
The present study sought to identify the characteristics of ENEM questions regarding radioactivity in the area of Natural Sciences and their Technologies. Analysis involved the following categories: type of question, contextualization, interdisciplinarity, visual resources, cognitive axis and application of radioactivity. The results show the predominance of qualitative questions, contextualized with the environment, interdisciplinary, involving Chemistry and Biology, belonging to the cognitive axis of phenomenon comprehension, with applications of radioactivity in nuclear energy generation. The present investigation contributed by clarifying how the issue of radioactivity has been applied in the ENEM during the different editions of this examination, in addition to helping professors plan their classes on radioactivity and students studying this subject. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3437 10.18542/amazrecm.v13i25.3437 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3437 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v13i25.3437 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3437/4043 /*ref*/ANDRÉ, M. E. D. A; LUDKE, M. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2013. /*ref*/AQUINO, K. A. S.; AQUINO, F. S. Radioatividade e meio ambiente: os átomos instáveis da natureza. São Paulo: Sociedade Brasileira de Química, 2012. /*ref*/BOO, H. K. Students’ understandings of chemical bonds and the energetic of chemical reactions. Journal of Research in Science Teaching, v. 35, n. 5, p. 569-581, 1998. /*ref*/BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Parte III Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília, 1999. /*ref*/BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Vol. 2. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília, 2006. /*ref*/BRASIL, Ministério de Minas e Energia, Agência Nacional de Energia Elétrica. Atlas de Energia Elétrica do Brasil. Brasília, 2008. /*ref*/BRASIL. Ministério da Educação e Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matriz de Referência para o ENEM 2009. Brasília, Distrito Federal, 2009. /*ref*/GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010. /*ref*/MARCELINO-JÚNIOR, C. A. C. A Interdisciplinaridade nas questões do ENEM 2009. In: RAMALHO, B. L.; NÚÑEZ, I. B. Aprendendo com o ENEM: Reflexões para melhor se pensar o ensino e a aprendizagem das Ciências Naturais e da Matemática, 2013, Brasília: Liber Libro Editora, 2013. /*ref*/POZO, J. I,; GÓMEZ, C, M. A. Aprender y enseñar Ciencia. Madrid: Morata, 1998. /*ref*/RAMALHO, B. L.; NÚÑEZ, I. B. Aprendendo com o ENEM: Reflexões para melhor se pensar o ensino e a aprendizagem das Ciências Naturais e da Matemática, 2013, Brasília: Liber Libro Editora, 2013. /*ref*/SANTOS, W. L. P.; SCHNETZLER, R. P. Educação em química: compromisso com a cidadania. Ijuí: Unijuí, 2010. /*ref*/SILVA, F. C. V.; CAMPOS, A. F.; ALMEIDA, M. A. V. Concepções alternativas de licenciandos em Química sobre radioatividade. Experiências em Ensino de Ciências, v. 8, n. 1, p. 87-97, 2013. /*ref*/SILVA, F. C. V.; ALMEIDA, M. A. V.; CAMPOS, A. F. O trabalho com situação-problema utilizando elementos do ensino por pesquisa: análise das impressões de futuros professores de química. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 5, n. 1, p. 37-48, 2014. /*ref*/TEKIN, B. B.; NAKIBOGLU, C. Identifying students' misconceptions about Nuclear Chemistry. A study of turkish High School students. Journal of Chemical Education, v. 83, n. 11, p. 1712-1718. /*ref*/UEHARA, F. M. G.; NÚÑEZ, I. B. A contextualização do conteúdo e o uso de situações problema na prova de Ciências Naturais do ENEM 2009. In: RAMALHO, B. L.; NÚÑEZ, I. B. Aprendendo com o ENEM: Reflexões para melhor se pensar o ensino e a aprendizagem das Ciências Naturais e da Matemática, 2013, Brasília: Liber Libro Editora, 2013. /*ref*/VASCONCELOS, F. C. G. C.;LEÃO, M. B. C. Utilização de recursos audiovisuais em uma estratégia Flexquest sobre radioatividade. Investigações em Ensino de Ciências, v. 17, n. 1, p. 37-58, 2012. /*ref*/VICHI, F. M.; MANSOR, M. T. C. Energia, meio ambiente e economia: o Brasil no contexto mundial. Química Nova, v. 32, n. 3, p. 757-767, 2009. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 25 (2016); 62-74 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 25 (2016); 62-74 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465147520974848 |