Mathematics Degree and the study and research course: a proposal of the epistemological model of reference for teaching and learning the concept of function
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Data de Publicação: | 2017 |
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Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4282 |
Resumo: | This work is about the Study and Research Course (PEP) as a didactic device that can be used as a methodology for teaching and learning mathematical concepts in the Mathematics Degree. The PEP has as theoretical basis the Anthropological Theory of Didactics (TAD), with Yves Chevallard as its main representative, as well as Guy Brousseau's Notion of Didactic Contract (CD), which contains important elements of PEP referral analysis, Highlighting the ruptures in the process. The proposal to apply the PEP will be through the content of Function, an important content of Basic Education and Higher Education. The paper presents some points of connection between the CD and the PEP, which can identify some difficulties in the implementation of the didactic device, mainly in the change of didactic contract already established for a new contract, making it difficult the possible ruptures and causing other difficulties. Another point is to use the PEP to present another way of working mathematical concepts in mathematics degrees. |
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Mathematics Degree and the study and research course: a proposal of the epistemological model of reference for teaching and learning the concept of functionLicenciatura em matemática e o percurso de estudo e pesquisa: uma proposta do modelo epistemológico de referência para o ensino e aprendizagem do conceito de funçãoanthropological theory of didactics; Ccurse of study and research; rupture of didactic contract; functionteoria antropológica do didático; percurso de estudo e pesquisa; ruptura de contrato didático; funçãoThis work is about the Study and Research Course (PEP) as a didactic device that can be used as a methodology for teaching and learning mathematical concepts in the Mathematics Degree. The PEP has as theoretical basis the Anthropological Theory of Didactics (TAD), with Yves Chevallard as its main representative, as well as Guy Brousseau's Notion of Didactic Contract (CD), which contains important elements of PEP referral analysis, Highlighting the ruptures in the process. The proposal to apply the PEP will be through the content of Function, an important content of Basic Education and Higher Education. The paper presents some points of connection between the CD and the PEP, which can identify some difficulties in the implementation of the didactic device, mainly in the change of didactic contract already established for a new contract, making it difficult the possible ruptures and causing other difficulties. Another point is to use the PEP to present another way of working mathematical concepts in mathematics degrees.O referido trabalho é sobre o Percurso de Estudo e Pesquisa (PEP), um dispositivo didático que pode ser utilizado como metodologia para o ensino e aprendizagem dos conceitos matemáticos nas licenciaturas em Matemática. O PEP tem como base teórica a Teoria Antropológica do Didático (TAD), tendo Yves Chevallard como o seu principal representante. Também utilizamos a noção de Contrato Didático (CD) de Guy Brousseau, que traz elementos importantes de análise dos encaminhamentos do PEP, ressaltando as rupturas no processo. A proposta de aplicação do PEP será por meio do conteúdo de Função, um importante conteúdo da Educação Básica e da Educação Superior. O trabalho apresenta alguns pontos de ligação entre o CD e o PEP, que podem identificar algumas dificuldades na implementação do dispositivo didático, principalmente na mudança de contrato didático já estabelecido para um novo contrato, dificultando as possíveis rupturas e ocasionando outras dificuldades. Outro ponto é a utilização do PEP para apresentar outra maneira de trabalhar os conceitos matemáticos nas licenciaturas em Matemática.Universidade Federal do ParáRodrigues, Rochelande FelipeMenezes, Marcus Bessa deSantos, Marcelo Câmara dos2017-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/428210.18542/amazrecm.v13i27.4282Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 27 (2017): Especial Teoria Antropológica do Didático; 36-50Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 27 (2017): Especial Teoria Antropológica do Didático; 36-502317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4282/4553/*ref*/ALMOULOUD, S. A. Fundamentos da didática da matemática. 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