Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debates
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
DOI: | 10.18542/amazrecm.v6i0.1700 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1700 |
Resumo: | This research aimed to make the students/subjects understand that there are inextricable influences between philosophy, especially the epistemological philosophy, and other cultural events, such as the mathematizing. As for mathematizing, aimed to insert the students at a process of teaching and learning guided by modeling their daily problems and/or their problems of interest, enphasizing the theme "Religion", which was chosen by the students themselves. In this modeling process, it became central the discussion (which pervades the epistemological/paradigmatic ambit) about the importance or not of the conjunction of disciplines conventionally classified as distinct. Finally, in the course of that modeling dynamic, we tried to encourage a student discussion about epistemological paradigms, about the opposition that exists, for example, between modernity and complexity |
id |
UFPA-7_8df550b85c87d5da6cf33a6c64d2ebe8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1700 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
spelling |
Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debatesConjugando, na modelagem matemática, o tema religião e alguns debates paradigmáticosmathematical modeling; religion; paradigmmodelagem matemática; religião; paradigmaThis research aimed to make the students/subjects understand that there are inextricable influences between philosophy, especially the epistemological philosophy, and other cultural events, such as the mathematizing. As for mathematizing, aimed to insert the students at a process of teaching and learning guided by modeling their daily problems and/or their problems of interest, enphasizing the theme "Religion", which was chosen by the students themselves. In this modeling process, it became central the discussion (which pervades the epistemological/paradigmatic ambit) about the importance or not of the conjunction of disciplines conventionally classified as distinct. Finally, in the course of that modeling dynamic, we tried to encourage a student discussion about epistemological paradigms, about the opposition that exists, for example, between modernity and complexityNesta pesquisa, objetivou-se levar os alunos/sujeitos à compreensão de que há influências inextrincáveis entre o filosofar, em especial o filosofar epistemológico, e as demais manifestações culturais, com destaque para o matematizar. Quanto ao matematizar, objetivou-se inserir o corpo discente em um processo de ensino-aprendizagem pautado pela modelagem de problemas do seu cotidiano e/ou do seu interesse, com ênfase no tema “Religião”, o qual foi escolhido pelos próprios alunos. Nesse processo de modelagem, tornou-se central a discussão (que perpassa o âmbito epistemológico/paradigmático) sobre a importância ou não de serem conjugados conhecimentos afetos a campos disciplinares classificados convencionalmente como distintos. Enfim, no curso da referida dinâmica de modelagem, tentou-se fomentar o debate discente sobre paradigmas epistemológicos, sobre a oposição que existe, por exemplo, entre modernidade e complexidade.Universidade Federal do ParáLevy, Lênio Fernandesdo Espírito Santo, Adílson Oliveira2010-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/170010.18542/amazrecm.v6i0.1700Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 6 (2010); 1-19Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 6 (2010); 1-192317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1700/2105/*ref*/BARBOSA, Jonei Cerqueira. A prática dos alunos no ambiente de modelagem matemática: o esboço de um framework. In: BARBOSA, Jonei Cerqueira; CALDEIRA, Ademir Donizeti; ARAÚJO, Jussara de Loiola. Modelagem matemática na educação matemática brasileira: pesquisas e práticas educacionais. Recife: SBEM, 2007, p.161-174./*ref*/BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. São Paulo: Contexto, 2002./*ref*/BIEMBENGUT, Maria Salett; HEIN, Nelson. A modelagem matemática no ensino. São Paulo: Contexto, 2000./*ref*/LEVY, Lênio Fernandes. A modelagem matemática no processo de ensino-aprendizagem e o conhecimento do conhecimento. In: Anais do II Encontro Paraense de Modelagem Matemática no Ensino. ISSN: 1982-8691. Belém, Pará, 2008./*ref*/LEVY, Lênio Fernandes; SANTO, Adílson Oliveira do. Primeiro passo para uma experiência de modelagem matemática. In: Anais da V Conferência Nacional Sobre Modelagem na Educação Matemática. ISBN: 978-85- 98601-15-1. Ouro Preto, Minas Gerais, 2007./*ref*/MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 5. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001./*ref*/MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 6.ed. São Paulo: Cortez, 2002./*ref*/MORIN, Edgar; KERN, Anne Brigitte. Terra-pátria. 3.ed. Porto Alegre: Sulina, 2002./*ref*/MORIN, Edgar; CIURANA, Emílio-Roger; MOTTA, Raúl Domingo. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem pelo erro e incerteza humana. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2003.Direitos autorais 2010 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:12Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1700Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:12Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debates Conjugando, na modelagem matemática, o tema religião e alguns debates paradigmáticos |
title |
Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debates |
spellingShingle |
Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debates Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debates Levy, Lênio Fernandes mathematical modeling; religion; paradigm modelagem matemática; religião; paradigma Levy, Lênio Fernandes mathematical modeling; religion; paradigm modelagem matemática; religião; paradigma |
title_short |
Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debates |
title_full |
Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debates |
title_fullStr |
Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debates Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debates |
title_full_unstemmed |
Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debates Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debates |
title_sort |
Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debates |
author |
Levy, Lênio Fernandes |
author_facet |
Levy, Lênio Fernandes Levy, Lênio Fernandes do Espírito Santo, Adílson Oliveira do Espírito Santo, Adílson Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
do Espírito Santo, Adílson Oliveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Levy, Lênio Fernandes do Espírito Santo, Adílson Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
mathematical modeling; religion; paradigm modelagem matemática; religião; paradigma |
topic |
mathematical modeling; religion; paradigm modelagem matemática; religião; paradigma |
description |
This research aimed to make the students/subjects understand that there are inextricable influences between philosophy, especially the epistemological philosophy, and other cultural events, such as the mathematizing. As for mathematizing, aimed to insert the students at a process of teaching and learning guided by modeling their daily problems and/or their problems of interest, enphasizing the theme "Religion", which was chosen by the students themselves. In this modeling process, it became central the discussion (which pervades the epistemological/paradigmatic ambit) about the importance or not of the conjunction of disciplines conventionally classified as distinct. Finally, in the course of that modeling dynamic, we tried to encourage a student discussion about epistemological paradigms, about the opposition that exists, for example, between modernity and complexity |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1700 10.18542/amazrecm.v6i0.1700 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1700 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v6i0.1700 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1700/2105 /*ref*/BARBOSA, Jonei Cerqueira. A prática dos alunos no ambiente de modelagem matemática: o esboço de um framework. In: BARBOSA, Jonei Cerqueira; CALDEIRA, Ademir Donizeti; ARAÚJO, Jussara de Loiola. Modelagem matemática na educação matemática brasileira: pesquisas e práticas educacionais. Recife: SBEM, 2007, p.161-174. /*ref*/BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. São Paulo: Contexto, 2002. /*ref*/BIEMBENGUT, Maria Salett; HEIN, Nelson. A modelagem matemática no ensino. São Paulo: Contexto, 2000. /*ref*/LEVY, Lênio Fernandes. A modelagem matemática no processo de ensino-aprendizagem e o conhecimento do conhecimento. In: Anais do II Encontro Paraense de Modelagem Matemática no Ensino. ISSN: 1982-8691. Belém, Pará, 2008. /*ref*/LEVY, Lênio Fernandes; SANTO, Adílson Oliveira do. Primeiro passo para uma experiência de modelagem matemática. In: Anais da V Conferência Nacional Sobre Modelagem na Educação Matemática. ISBN: 978-85- 98601-15-1. Ouro Preto, Minas Gerais, 2007. /*ref*/MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 5. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001. /*ref*/MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 6.ed. São Paulo: Cortez, 2002. /*ref*/MORIN, Edgar; KERN, Anne Brigitte. Terra-pátria. 3.ed. Porto Alegre: Sulina, 2002. /*ref*/MORIN, Edgar; CIURANA, Emílio-Roger; MOTTA, Raúl Domingo. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem pelo erro e incerteza humana. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2003. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2010 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2010 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 6 (2010); 1-19 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 6 (2010); 1-19 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1822183581589438464 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18542/amazrecm.v6i0.1700 |