Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debates

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Levy, Lênio Fernandes
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: do Espírito Santo, Adílson Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1700
Resumo: This research aimed to make the students/subjects understand that there are inextricable influences between philosophy, especially the epistemological philosophy, and other cultural events, such as the mathematizing. As for mathematizing, aimed to insert the students at a process of teaching and learning guided by modeling their daily problems and/or their problems of interest, enphasizing the theme "Religion", which was chosen by the students themselves. In this modeling process, it became central the discussion (which pervades the epistemological/paradigmatic ambit) about the importance or not of the conjunction of disciplines conventionally classified as distinct. Finally, in the course of that modeling dynamic, we tried to encourage a student discussion about epistemological paradigms, about the opposition that exists, for example, between modernity and complexity
id UFPA-7_8df550b85c87d5da6cf33a6c64d2ebe8
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1700
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debatesConjugando, na modelagem matemática, o tema religião e alguns debates paradigmáticosmathematical modeling; religion; paradigmmodelagem matemática; religião; paradigmaThis research aimed to make the students/subjects understand that there are inextricable influences between philosophy, especially the epistemological philosophy, and other cultural events, such as the mathematizing. As for mathematizing, aimed to insert the students at a process of teaching and learning guided by modeling their daily problems and/or their problems of interest, enphasizing the theme "Religion", which was chosen by the students themselves. In this modeling process, it became central the discussion (which pervades the epistemological/paradigmatic ambit) about the importance or not of the conjunction of disciplines conventionally classified as distinct. Finally, in the course of that modeling dynamic, we tried to encourage a student discussion about epistemological paradigms, about the opposition that exists, for example, between modernity and complexityNesta pesquisa, objetivou-se levar os alunos/sujeitos à compreensão de que há influências inextrincáveis entre o filosofar, em especial o filosofar epistemológico, e as demais manifestações culturais, com destaque para o matematizar. Quanto ao matematizar, objetivou-se inserir o corpo discente em um processo de ensino-aprendizagem pautado pela modelagem de problemas do seu cotidiano e/ou do seu interesse, com ênfase no tema “Religião”, o qual foi escolhido pelos próprios alunos. Nesse processo de modelagem, tornou-se central a discussão (que perpassa o âmbito epistemológico/paradigmático) sobre a importância ou não de serem conjugados conhecimentos afetos a campos disciplinares classificados convencionalmente como distintos. Enfim, no curso da referida dinâmica de modelagem, tentou-se fomentar o debate discente sobre paradigmas epistemológicos, sobre a oposição que existe, por exemplo, entre modernidade e complexidade.Universidade Federal do ParáLevy, Lênio Fernandesdo Espírito Santo, Adílson Oliveira2010-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/170010.18542/amazrecm.v6i0.1700Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 6 (2010); 1-19Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 6 (2010); 1-192317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1700/2105/*ref*/BARBOSA, Jonei Cerqueira. A prática dos alunos no ambiente de modelagem matemática: o esboço de um framework. In: BARBOSA, Jonei Cerqueira; CALDEIRA, Ademir Donizeti; ARAÚJO, Jussara de Loiola. Modelagem matemática na educação matemática brasileira: pesquisas e práticas educacionais. Recife: SBEM, 2007, p.161-174./*ref*/BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. São Paulo: Contexto, 2002./*ref*/BIEMBENGUT, Maria Salett; HEIN, Nelson. A modelagem matemática no ensino. São Paulo: Contexto, 2000./*ref*/LEVY, Lênio Fernandes. A modelagem matemática no processo de ensino-aprendizagem e o conhecimento do conhecimento. In: Anais do II Encontro Paraense de Modelagem Matemática no Ensino. ISSN: 1982-8691. Belém, Pará, 2008./*ref*/LEVY, Lênio Fernandes; SANTO, Adílson Oliveira do. Primeiro passo para uma experiência de modelagem matemática. In: Anais da V Conferência Nacional Sobre Modelagem na Educação Matemática. ISBN: 978-85- 98601-15-1. Ouro Preto, Minas Gerais, 2007./*ref*/MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 5. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001./*ref*/MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 6.ed. São Paulo: Cortez, 2002./*ref*/MORIN, Edgar; KERN, Anne Brigitte. Terra-pátria. 3.ed. Porto Alegre: Sulina, 2002./*ref*/MORIN, Edgar; CIURANA, Emílio-Roger; MOTTA, Raúl Domingo. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem pelo erro e incerteza humana. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2003.Direitos autorais 2010 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:12Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1700Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:12Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debates
Conjugando, na modelagem matemática, o tema religião e alguns debates paradigmáticos
title Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debates
spellingShingle Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debates
Levy, Lênio Fernandes
mathematical modeling; religion; paradigm
modelagem matemática; religião; paradigma
title_short Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debates
title_full Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debates
title_fullStr Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debates
title_full_unstemmed Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debates
title_sort Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debates
author Levy, Lênio Fernandes
author_facet Levy, Lênio Fernandes
do Espírito Santo, Adílson Oliveira
author_role author
author2 do Espírito Santo, Adílson Oliveira
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Levy, Lênio Fernandes
do Espírito Santo, Adílson Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv mathematical modeling; religion; paradigm
modelagem matemática; religião; paradigma
topic mathematical modeling; religion; paradigm
modelagem matemática; religião; paradigma
description This research aimed to make the students/subjects understand that there are inextricable influences between philosophy, especially the epistemological philosophy, and other cultural events, such as the mathematizing. As for mathematizing, aimed to insert the students at a process of teaching and learning guided by modeling their daily problems and/or their problems of interest, enphasizing the theme "Religion", which was chosen by the students themselves. In this modeling process, it became central the discussion (which pervades the epistemological/paradigmatic ambit) about the importance or not of the conjunction of disciplines conventionally classified as distinct. Finally, in the course of that modeling dynamic, we tried to encourage a student discussion about epistemological paradigms, about the opposition that exists, for example, between modernity and complexity
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-06-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1700
10.18542/amazrecm.v6i0.1700
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1700
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v6i0.1700
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1700/2105
/*ref*/BARBOSA, Jonei Cerqueira. A prática dos alunos no ambiente de modelagem matemática: o esboço de um framework. In: BARBOSA, Jonei Cerqueira; CALDEIRA, Ademir Donizeti; ARAÚJO, Jussara de Loiola. Modelagem matemática na educação matemática brasileira: pesquisas e práticas educacionais. Recife: SBEM, 2007, p.161-174.
/*ref*/BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. São Paulo: Contexto, 2002.
/*ref*/BIEMBENGUT, Maria Salett; HEIN, Nelson. A modelagem matemática no ensino. São Paulo: Contexto, 2000.
/*ref*/LEVY, Lênio Fernandes. A modelagem matemática no processo de ensino-aprendizagem e o conhecimento do conhecimento. In: Anais do II Encontro Paraense de Modelagem Matemática no Ensino. ISSN: 1982-8691. Belém, Pará, 2008.
/*ref*/LEVY, Lênio Fernandes; SANTO, Adílson Oliveira do. Primeiro passo para uma experiência de modelagem matemática. In: Anais da V Conferência Nacional Sobre Modelagem na Educação Matemática. ISBN: 978-85- 98601-15-1. Ouro Preto, Minas Gerais, 2007.
/*ref*/MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 5. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
/*ref*/MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 6.ed. São Paulo: Cortez, 2002.
/*ref*/MORIN, Edgar; KERN, Anne Brigitte. Terra-pátria. 3.ed. Porto Alegre: Sulina, 2002.
/*ref*/MORIN, Edgar; CIURANA, Emílio-Roger; MOTTA, Raúl Domingo. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem pelo erro e incerteza humana. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2003.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2010 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2010 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 6 (2010); 1-19
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 6 (2010); 1-19
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465146493370368