Mathematical modeling in the teaching, complexity and knowledges necessary for the education of the future
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646649 |
Resumo: | In the present article, discourse about the possibility of a work, it unite mathematicalmodeling in teaching and epistemology of complexity. They are showed some principles of complexparadigm “morinian²”, following them discuss objective of concept enlargement of “mathematicalmodeling in teaching” with fi nality considered under the behold of complexity theory |
id |
UNICAMP-21_933f9251eeb8301b7b9b9472304d1ec8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646649 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematical modeling in the teaching, complexity and knowledges necessary for the education of the futureModelagem matemática no ensino, complexidade e saberes necessários à educação do futuro Mathematical modeling in teachingComplexityModelagem matemática no ensinoComplexidadePalavras-chaveModelagem matemática no ensinoComplexidade.In the present article, discourse about the possibility of a work, it unite mathematicalmodeling in teaching and epistemology of complexity. They are showed some principles of complexparadigm “morinian²”, following them discuss objective of concept enlargement of “mathematicalmodeling in teaching” with fi nality considered under the behold of complexity theoryNo presente artigo, discorremos acerca da possibilidade de um trabalho em que se conjuguem modelagem matemática no ensino e epistemologia da complexidade. Apresentamos alguns princípios do paradigma complexo “moriniano ”, em seguida aos quais argumentamos em prol da ampliação conceitual da “modelagem matemática no ensino”, a fim de que esta seja considerada sob a ótica da teoria da complexidade, em especial na perspectiva dos “sete saberes morinianos necessários à educação do futuro”.Universidade Estadual de Campinas2011-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTexto info:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/mswordhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864664910.20396/zet.v19i35.8646649Zetetike; Vol. 19 No. 1 (2011): jan./jun. [35]; 165-177Zetetike; Vol. 19 Núm. 1 (2011): jan./jun. [35]; 165-177Zetetike; v. 19 n. 1 (2011): jan./jun. [35]; 165-1772176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646649/13551https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646649/19878Brazil; 2011Brasil; 2011Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLevy, Lênio Fernandes2023-11-17T13:57:21Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646649Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-17T13:57:21Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematical modeling in the teaching, complexity and knowledges necessary for the education of the future Modelagem matemática no ensino, complexidade e saberes necessários à educação do futuro |
title |
Mathematical modeling in the teaching, complexity and knowledges necessary for the education of the future |
spellingShingle |
Mathematical modeling in the teaching, complexity and knowledges necessary for the education of the future Levy, Lênio Fernandes Mathematical modeling in teaching Complexity Modelagem matemática no ensino Complexidade Palavras-chave Modelagem matemática no ensino Complexidade. |
title_short |
Mathematical modeling in the teaching, complexity and knowledges necessary for the education of the future |
title_full |
Mathematical modeling in the teaching, complexity and knowledges necessary for the education of the future |
title_fullStr |
Mathematical modeling in the teaching, complexity and knowledges necessary for the education of the future |
title_full_unstemmed |
Mathematical modeling in the teaching, complexity and knowledges necessary for the education of the future |
title_sort |
Mathematical modeling in the teaching, complexity and knowledges necessary for the education of the future |
author |
Levy, Lênio Fernandes |
author_facet |
Levy, Lênio Fernandes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Levy, Lênio Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematical modeling in teaching Complexity Modelagem matemática no ensino Complexidade Palavras-chave Modelagem matemática no ensino Complexidade. |
topic |
Mathematical modeling in teaching Complexity Modelagem matemática no ensino Complexidade Palavras-chave Modelagem matemática no ensino Complexidade. |
description |
In the present article, discourse about the possibility of a work, it unite mathematicalmodeling in teaching and epistemology of complexity. They are showed some principles of complexparadigm “morinian²”, following them discuss objective of concept enlargement of “mathematicalmodeling in teaching” with fi nality considered under the behold of complexity theory |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-05-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646649 10.20396/zet.v19i35.8646649 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646649 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v19i35.8646649 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646649/13551 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646649/19878 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/msword |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2011 Brasil; 2011 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 19 No. 1 (2011): jan./jun. [35]; 165-177 Zetetike; Vol. 19 Núm. 1 (2011): jan./jun. [35]; 165-177 Zetetike; v. 19 n. 1 (2011): jan./jun. [35]; 165-177 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329590282715136 |