Mathematical modeling in the teaching, complexity and knowledges necessary for the education of the future

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Levy, Lênio Fernandes
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646649
Resumo: In the present article, discourse about the possibility of a work, it unite mathematicalmodeling in teaching and epistemology of complexity. They are showed some principles of complexparadigm “morinian²”, following them discuss objective of concept enlargement of “mathematicalmodeling in teaching” with fi nality considered under the behold of complexity theory
id UNICAMP-21_933f9251eeb8301b7b9b9472304d1ec8
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646649
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Mathematical modeling in the teaching, complexity and knowledges necessary for the education of the futureModelagem matemática no ensino, complexidade e saberes necessários à educação do futuro Mathematical modeling in teachingComplexityModelagem matemática no ensinoComplexidadePalavras-chaveModelagem matemática no ensinoComplexidade.In the present article, discourse about the possibility of a work, it unite mathematicalmodeling in teaching and epistemology of complexity. They are showed some principles of complexparadigm “morinian²”, following them discuss objective of concept enlargement of “mathematicalmodeling in teaching” with fi nality considered under the behold of complexity theoryNo presente artigo, discorremos acerca da possibilidade de um trabalho em que se conjuguem modelagem matemática no ensino e epistemologia da complexidade. Apresentamos alguns princípios do paradigma complexo “moriniano ”, em seguida aos quais argumentamos em prol da ampliação conceitual da “modelagem matemática no ensino”, a fim de que esta seja considerada sob a ótica da teoria da complexidade, em especial na perspectiva dos “sete saberes morinianos necessários à educação do futuro”.Universidade Estadual de Campinas2011-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTexto info:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/mswordhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864664910.20396/zet.v19i35.8646649Zetetike; Vol. 19 No. 1 (2011): jan./jun. [35]; 165-177Zetetike; Vol. 19 Núm. 1 (2011): jan./jun. [35]; 165-177Zetetike; v. 19 n. 1 (2011): jan./jun. [35]; 165-1772176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646649/13551https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646649/19878Brazil; 2011Brasil; 2011Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLevy, Lênio Fernandes2023-11-17T13:57:21Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646649Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-17T13:57:21Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematical modeling in the teaching, complexity and knowledges necessary for the education of the future
Modelagem matemática no ensino, complexidade e saberes necessários à educação do futuro
title Mathematical modeling in the teaching, complexity and knowledges necessary for the education of the future
spellingShingle Mathematical modeling in the teaching, complexity and knowledges necessary for the education of the future
Levy, Lênio Fernandes
Mathematical modeling in teaching
Complexity
Modelagem matemática no ensino
Complexidade
Palavras-chave
Modelagem matemática no ensino
Complexidade.
title_short Mathematical modeling in the teaching, complexity and knowledges necessary for the education of the future
title_full Mathematical modeling in the teaching, complexity and knowledges necessary for the education of the future
title_fullStr Mathematical modeling in the teaching, complexity and knowledges necessary for the education of the future
title_full_unstemmed Mathematical modeling in the teaching, complexity and knowledges necessary for the education of the future
title_sort Mathematical modeling in the teaching, complexity and knowledges necessary for the education of the future
author Levy, Lênio Fernandes
author_facet Levy, Lênio Fernandes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Levy, Lênio Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematical modeling in teaching
Complexity
Modelagem matemática no ensino
Complexidade
Palavras-chave
Modelagem matemática no ensino
Complexidade.
topic Mathematical modeling in teaching
Complexity
Modelagem matemática no ensino
Complexidade
Palavras-chave
Modelagem matemática no ensino
Complexidade.
description In the present article, discourse about the possibility of a work, it unite mathematicalmodeling in teaching and epistemology of complexity. They are showed some principles of complexparadigm “morinian²”, following them discuss objective of concept enlargement of “mathematicalmodeling in teaching” with fi nality considered under the behold of complexity theory
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-05-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646649
10.20396/zet.v19i35.8646649
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646649
identifier_str_mv 10.20396/zet.v19i35.8646649
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646649/13551
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646649/19878
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/msword
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2011
Brasil; 2011
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 19 No. 1 (2011): jan./jun. [35]; 165-177
Zetetike; Vol. 19 Núm. 1 (2011): jan./jun. [35]; 165-177
Zetetike; v. 19 n. 1 (2011): jan./jun. [35]; 165-177
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329590282715136