Interaction content and practice: a contribution to the education of statistics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miliossi Morais, Daiane Aparecida
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Rocha, Zenaide de Fátima Dante Correia, Sturion, Leonardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2500
Resumo: The statistical education in public schools of primary and secondary education, is generally being addressed at the end of the school year in a superficial way. In many cases due to the difficulty of fulfilling all programs established in the courses, these statistics contents are even taught to students. This study sought to understand and improve the knowledge needed for teaching practice, based on an educational experience that addressed the content statistics in a northern public schools of Paraná, where the teacher is one of the researchers. The methodology used in the research is of descriptive nature with qualitative focus, developed through a researched own practice. The course held in 2015, had the appreciation of the work of the nine students of second year of high school. Data analysis included records of the research subjects, nine students e the teacher-researcher by recording audio and written notes of students. The interpretation of the data were based predominantly in Freire's view (1996), more specifically in his work, Pedagogia da Autonomia. The results showed  that a teaching practice based on mediation and stimulate critical and contribuemno teaching and assimilation of knowledge.
id UFPA-7_b59aa92b4396f5a1e7c7c9c4d32fcbd7
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2500
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Interaction content and practice: a contribution to the education of statisticsInteração conteúdo e prática: uma contribuição para o ensino de estatísticastatistics; knowledge; educationestatística; saberes; ensinoThe statistical education in public schools of primary and secondary education, is generally being addressed at the end of the school year in a superficial way. In many cases due to the difficulty of fulfilling all programs established in the courses, these statistics contents are even taught to students. This study sought to understand and improve the knowledge needed for teaching practice, based on an educational experience that addressed the content statistics in a northern public schools of Paraná, where the teacher is one of the researchers. The methodology used in the research is of descriptive nature with qualitative focus, developed through a researched own practice. The course held in 2015, had the appreciation of the work of the nine students of second year of high school. Data analysis included records of the research subjects, nine students e the teacher-researcher by recording audio and written notes of students. The interpretation of the data were based predominantly in Freire's view (1996), more specifically in his work, Pedagogia da Autonomia. The results showed  that a teaching practice based on mediation and stimulate critical and contribuemno teaching and assimilation of knowledge.O ensino de estatística nas escolas públicas de Ensino Fundamental e Médio, geralmente vem sendo abordado no final do ano letivo de forma superficial. Em muitos casos em função da dificuldade de cumprir todos os programas estabelecidos nos cursos, estes conteúdos de estatística sequer são ministrados aos estudantes. Este estudo buscou compreender e aprimorar os saberes necessários para uma prática docente, baseada em uma experiência de ensino que abordou o conteúdo de estatística em uma escola pública do norte do Paraná, na qual a professora é uma das pesquisadoras. A metodologia adotada na pesquisa é de cunho descritivo com foco qualitativo, desenvolvida por meio de uma pesquisada própria prática. O curso realizado no ano de 2015, contou com a apreciação dos trabalhos de nove estudantes do segundo ano do ensino médio. A análise dos dados contou com registros dos sujeitos da pesquisa, nove estudantes e a professora-pesquisadora, mediante áudio-gravação e anotações escritas dos estudantes. A interpretação dos dados basearam-se predominantemente na visão de Freire (1996), mais especificamente em sua obra, Pedagogia da Autonomia. Os resultados obtidos apontaram que uma prática docente fundamentada na mediação e criticidade estimulam e contribuem no processo de ensino e assimilação do conhecimento.Universidade Federal do ParáMiliossi Morais, Daiane AparecidaRocha, Zenaide de Fátima Dante CorreiaSturion, Leonardo2016-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/250010.18542/amazrecm.v13i25.2500Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 25 (2016); 21-32Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 25 (2016); 21-322317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2500/3976/*ref*/ALSINA I PASTELLS, Ángel. Desenvolvimento de competências matemáticas com recursos lúdicos-manipulativos. Curitiba: Base Editorial, 2009./*ref*/BICUDO, M. A. V. Educação Matemática. São Paulo: Editora Moraes, 2005./*ref*/BONDIA. J.L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Campina: Revista Brasileira de Educação, n.19, p. 20-28, 2002./*ref*/BORTONI-RICARDO. S.M. O professor pesquisador: introdução a pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Orientações curriculares para o ensino médio. Vol. 2. Brasília: 2006./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília: MEC, 2000./*ref*/FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996./*ref*/FREIRE, Paulo. HORTON, Myles. O caminho se faz caminhando: conversas sobre educação e mudança social. Petrópolis: Vozes, 2003./*ref*/LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003./*ref*/LÜDKE, Menga. ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: EPU, 2013./*ref*/MORAN. José Manuel. MASETTO. Marcos T. BEHRENS. Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013./*ref*/MOREIRA, Marco Antonio. Teorias de aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999./*ref*/NEVES, Rita de Araujo. DAMIANI, Magda Floriana. Vygotsky e as teorias da aprendizagem. UNIrevista - Vol. 1, n° 2. Universidade Federal de Pelotas, RS, 2006./*ref*/PARANÁ. Secretaria da Educação. Diretrizes Curriculares de Matemática para a Educação Básica. Curitiba: SEED, 2008./*ref*/PONTE, J.P. Pesquisar para compreender e transformar a nossa própria pratica. Educar em Revista, 24, 37-66, 2004./*ref*/PRODANOV, Cleber Cristiano. FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013./*ref*/TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2013./*ref*/TIBA, Içami. Ensinar Aprendendo: como superar os desafios do relacionamento professor aluno em tempos de globalização. São Paulo: Editora Gente, 1998.Direitos autorais 2016 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:34Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2500Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:34Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Interaction content and practice: a contribution to the education of statistics
Interação conteúdo e prática: uma contribuição para o ensino de estatística
title Interaction content and practice: a contribution to the education of statistics
spellingShingle Interaction content and practice: a contribution to the education of statistics
Miliossi Morais, Daiane Aparecida
statistics; knowledge; education
estatística; saberes; ensino
title_short Interaction content and practice: a contribution to the education of statistics
title_full Interaction content and practice: a contribution to the education of statistics
title_fullStr Interaction content and practice: a contribution to the education of statistics
title_full_unstemmed Interaction content and practice: a contribution to the education of statistics
title_sort Interaction content and practice: a contribution to the education of statistics
author Miliossi Morais, Daiane Aparecida
author_facet Miliossi Morais, Daiane Aparecida
Rocha, Zenaide de Fátima Dante Correia
Sturion, Leonardo
author_role author
author2 Rocha, Zenaide de Fátima Dante Correia
Sturion, Leonardo
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Miliossi Morais, Daiane Aparecida
Rocha, Zenaide de Fátima Dante Correia
Sturion, Leonardo
dc.subject.por.fl_str_mv statistics; knowledge; education
estatística; saberes; ensino
topic statistics; knowledge; education
estatística; saberes; ensino
description The statistical education in public schools of primary and secondary education, is generally being addressed at the end of the school year in a superficial way. In many cases due to the difficulty of fulfilling all programs established in the courses, these statistics contents are even taught to students. This study sought to understand and improve the knowledge needed for teaching practice, based on an educational experience that addressed the content statistics in a northern public schools of Paraná, where the teacher is one of the researchers. The methodology used in the research is of descriptive nature with qualitative focus, developed through a researched own practice. The course held in 2015, had the appreciation of the work of the nine students of second year of high school. Data analysis included records of the research subjects, nine students e the teacher-researcher by recording audio and written notes of students. The interpretation of the data were based predominantly in Freire's view (1996), more specifically in his work, Pedagogia da Autonomia. The results showed  that a teaching practice based on mediation and stimulate critical and contribuemno teaching and assimilation of knowledge.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-31
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2500
10.18542/amazrecm.v13i25.2500
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2500
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v13i25.2500
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2500/3976
/*ref*/ALSINA I PASTELLS, Ángel. Desenvolvimento de competências matemáticas com recursos lúdicos-manipulativos. Curitiba: Base Editorial, 2009.
/*ref*/BICUDO, M. A. V. Educação Matemática. São Paulo: Editora Moraes, 2005.
/*ref*/BONDIA. J.L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Campina: Revista Brasileira de Educação, n.19, p. 20-28, 2002.
/*ref*/BORTONI-RICARDO. S.M. O professor pesquisador: introdução a pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
/*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Orientações curriculares para o ensino médio. Vol. 2. Brasília: 2006.
/*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília: MEC, 2000.
/*ref*/FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
/*ref*/FREIRE, Paulo. HORTON, Myles. O caminho se faz caminhando: conversas sobre educação e mudança social. Petrópolis: Vozes, 2003.
/*ref*/LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
/*ref*/LÜDKE, Menga. ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: EPU, 2013.
/*ref*/MORAN. José Manuel. MASETTO. Marcos T. BEHRENS. Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013.
/*ref*/MOREIRA, Marco Antonio. Teorias de aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999.
/*ref*/NEVES, Rita de Araujo. DAMIANI, Magda Floriana. Vygotsky e as teorias da aprendizagem. UNIrevista - Vol. 1, n° 2. Universidade Federal de Pelotas, RS, 2006.
/*ref*/PARANÁ. Secretaria da Educação. Diretrizes Curriculares de Matemática para a Educação Básica. Curitiba: SEED, 2008.
/*ref*/PONTE, J.P. Pesquisar para compreender e transformar a nossa própria pratica. Educar em Revista, 24, 37-66, 2004.
/*ref*/PRODANOV, Cleber Cristiano. FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
/*ref*/TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
/*ref*/TIBA, Içami. Ensinar Aprendendo: como superar os desafios do relacionamento professor aluno em tempos de globalização. São Paulo: Editora Gente, 1998.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 25 (2016); 21-32
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 25 (2016); 21-32
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1797068754481315840