Interaction content and practice: a contribution to the education of statistics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2500 |
Resumo: | The statistical education in public schools of primary and secondary education, is generally being addressed at the end of the school year in a superficial way. In many cases due to the difficulty of fulfilling all programs established in the courses, these statistics contents are even taught to students. This study sought to understand and improve the knowledge needed for teaching practice, based on an educational experience that addressed the content statistics in a northern public schools of Paraná, where the teacher is one of the researchers. The methodology used in the research is of descriptive nature with qualitative focus, developed through a researched own practice. The course held in 2015, had the appreciation of the work of the nine students of second year of high school. Data analysis included records of the research subjects, nine students e the teacher-researcher by recording audio and written notes of students. The interpretation of the data were based predominantly in Freire's view (1996), more specifically in his work, Pedagogia da Autonomia. The results showed that a teaching practice based on mediation and stimulate critical and contribuemno teaching and assimilation of knowledge. |
id |
UFPA-7_b59aa92b4396f5a1e7c7c9c4d32fcbd7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2500 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Interaction content and practice: a contribution to the education of statisticsInteração conteúdo e prática: uma contribuição para o ensino de estatísticastatistics; knowledge; educationestatística; saberes; ensinoThe statistical education in public schools of primary and secondary education, is generally being addressed at the end of the school year in a superficial way. In many cases due to the difficulty of fulfilling all programs established in the courses, these statistics contents are even taught to students. This study sought to understand and improve the knowledge needed for teaching practice, based on an educational experience that addressed the content statistics in a northern public schools of Paraná, where the teacher is one of the researchers. The methodology used in the research is of descriptive nature with qualitative focus, developed through a researched own practice. The course held in 2015, had the appreciation of the work of the nine students of second year of high school. Data analysis included records of the research subjects, nine students e the teacher-researcher by recording audio and written notes of students. The interpretation of the data were based predominantly in Freire's view (1996), more specifically in his work, Pedagogia da Autonomia. The results showed that a teaching practice based on mediation and stimulate critical and contribuemno teaching and assimilation of knowledge.O ensino de estatística nas escolas públicas de Ensino Fundamental e Médio, geralmente vem sendo abordado no final do ano letivo de forma superficial. Em muitos casos em função da dificuldade de cumprir todos os programas estabelecidos nos cursos, estes conteúdos de estatística sequer são ministrados aos estudantes. Este estudo buscou compreender e aprimorar os saberes necessários para uma prática docente, baseada em uma experiência de ensino que abordou o conteúdo de estatística em uma escola pública do norte do Paraná, na qual a professora é uma das pesquisadoras. A metodologia adotada na pesquisa é de cunho descritivo com foco qualitativo, desenvolvida por meio de uma pesquisada própria prática. O curso realizado no ano de 2015, contou com a apreciação dos trabalhos de nove estudantes do segundo ano do ensino médio. A análise dos dados contou com registros dos sujeitos da pesquisa, nove estudantes e a professora-pesquisadora, mediante áudio-gravação e anotações escritas dos estudantes. A interpretação dos dados basearam-se predominantemente na visão de Freire (1996), mais especificamente em sua obra, Pedagogia da Autonomia. Os resultados obtidos apontaram que uma prática docente fundamentada na mediação e criticidade estimulam e contribuem no processo de ensino e assimilação do conhecimento.Universidade Federal do ParáMiliossi Morais, Daiane AparecidaRocha, Zenaide de Fátima Dante CorreiaSturion, Leonardo2016-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/250010.18542/amazrecm.v13i25.2500Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 25 (2016); 21-32Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 25 (2016); 21-322317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2500/3976/*ref*/ALSINA I PASTELLS, Ángel. Desenvolvimento de competências matemáticas com recursos lúdicos-manipulativos. Curitiba: Base Editorial, 2009./*ref*/BICUDO, M. A. V. Educação Matemática. São Paulo: Editora Moraes, 2005./*ref*/BONDIA. J.L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Campina: Revista Brasileira de Educação, n.19, p. 20-28, 2002./*ref*/BORTONI-RICARDO. S.M. O professor pesquisador: introdução a pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Orientações curriculares para o ensino médio. Vol. 2. Brasília: 2006./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília: MEC, 2000./*ref*/FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996./*ref*/FREIRE, Paulo. HORTON, Myles. O caminho se faz caminhando: conversas sobre educação e mudança social. Petrópolis: Vozes, 2003./*ref*/LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003./*ref*/LÜDKE, Menga. ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: EPU, 2013./*ref*/MORAN. José Manuel. MASETTO. Marcos T. BEHRENS. Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013./*ref*/MOREIRA, Marco Antonio. Teorias de aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999./*ref*/NEVES, Rita de Araujo. DAMIANI, Magda Floriana. Vygotsky e as teorias da aprendizagem. UNIrevista - Vol. 1, n° 2. Universidade Federal de Pelotas, RS, 2006./*ref*/PARANÁ. Secretaria da Educação. Diretrizes Curriculares de Matemática para a Educação Básica. Curitiba: SEED, 2008./*ref*/PONTE, J.P. Pesquisar para compreender e transformar a nossa própria pratica. Educar em Revista, 24, 37-66, 2004./*ref*/PRODANOV, Cleber Cristiano. FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013./*ref*/TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2013./*ref*/TIBA, Içami. Ensinar Aprendendo: como superar os desafios do relacionamento professor aluno em tempos de globalização. São Paulo: Editora Gente, 1998.Direitos autorais 2016 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:34Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2500Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:34Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interaction content and practice: a contribution to the education of statistics Interação conteúdo e prática: uma contribuição para o ensino de estatística |
title |
Interaction content and practice: a contribution to the education of statistics |
spellingShingle |
Interaction content and practice: a contribution to the education of statistics Miliossi Morais, Daiane Aparecida statistics; knowledge; education estatística; saberes; ensino |
title_short |
Interaction content and practice: a contribution to the education of statistics |
title_full |
Interaction content and practice: a contribution to the education of statistics |
title_fullStr |
Interaction content and practice: a contribution to the education of statistics |
title_full_unstemmed |
Interaction content and practice: a contribution to the education of statistics |
title_sort |
Interaction content and practice: a contribution to the education of statistics |
author |
Miliossi Morais, Daiane Aparecida |
author_facet |
Miliossi Morais, Daiane Aparecida Rocha, Zenaide de Fátima Dante Correia Sturion, Leonardo |
author_role |
author |
author2 |
Rocha, Zenaide de Fátima Dante Correia Sturion, Leonardo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miliossi Morais, Daiane Aparecida Rocha, Zenaide de Fátima Dante Correia Sturion, Leonardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
statistics; knowledge; education estatística; saberes; ensino |
topic |
statistics; knowledge; education estatística; saberes; ensino |
description |
The statistical education in public schools of primary and secondary education, is generally being addressed at the end of the school year in a superficial way. In many cases due to the difficulty of fulfilling all programs established in the courses, these statistics contents are even taught to students. This study sought to understand and improve the knowledge needed for teaching practice, based on an educational experience that addressed the content statistics in a northern public schools of Paraná, where the teacher is one of the researchers. The methodology used in the research is of descriptive nature with qualitative focus, developed through a researched own practice. The course held in 2015, had the appreciation of the work of the nine students of second year of high school. Data analysis included records of the research subjects, nine students e the teacher-researcher by recording audio and written notes of students. The interpretation of the data were based predominantly in Freire's view (1996), more specifically in his work, Pedagogia da Autonomia. The results showed that a teaching practice based on mediation and stimulate critical and contribuemno teaching and assimilation of knowledge. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2500 10.18542/amazrecm.v13i25.2500 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2500 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v13i25.2500 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2500/3976 /*ref*/ALSINA I PASTELLS, Ángel. Desenvolvimento de competências matemáticas com recursos lúdicos-manipulativos. Curitiba: Base Editorial, 2009. /*ref*/BICUDO, M. A. V. Educação Matemática. São Paulo: Editora Moraes, 2005. /*ref*/BONDIA. J.L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Campina: Revista Brasileira de Educação, n.19, p. 20-28, 2002. /*ref*/BORTONI-RICARDO. S.M. O professor pesquisador: introdução a pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008. /*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Orientações curriculares para o ensino médio. Vol. 2. Brasília: 2006. /*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília: MEC, 2000. /*ref*/FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. /*ref*/FREIRE, Paulo. HORTON, Myles. O caminho se faz caminhando: conversas sobre educação e mudança social. Petrópolis: Vozes, 2003. /*ref*/LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003. /*ref*/LÜDKE, Menga. ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: EPU, 2013. /*ref*/MORAN. José Manuel. MASETTO. Marcos T. BEHRENS. Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013. /*ref*/MOREIRA, Marco Antonio. Teorias de aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999. /*ref*/NEVES, Rita de Araujo. DAMIANI, Magda Floriana. Vygotsky e as teorias da aprendizagem. UNIrevista - Vol. 1, n° 2. Universidade Federal de Pelotas, RS, 2006. /*ref*/PARANÁ. Secretaria da Educação. Diretrizes Curriculares de Matemática para a Educação Básica. Curitiba: SEED, 2008. /*ref*/PONTE, J.P. Pesquisar para compreender e transformar a nossa própria pratica. Educar em Revista, 24, 37-66, 2004. /*ref*/PRODANOV, Cleber Cristiano. FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. /*ref*/TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2013. /*ref*/TIBA, Içami. Ensinar Aprendendo: como superar os desafios do relacionamento professor aluno em tempos de globalização. São Paulo: Editora Gente, 1998. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 25 (2016); 21-32 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 25 (2016); 21-32 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465144278777856 |