Daily practical activities and science teaching at EJA: Teacher and students' perception

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Merazzi, Denise Westphal
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Oaigen, Edson Roberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1727
Resumo: The main theme of this paper is the science teaching in Adults and Youth Education. It was investigated the students' perceptions of adult and youth education (elementary school) and their teachers, from science content's development through the works involving practical activities of everyday life. In this context, the methodology used in the research process was based on a survey of qualitative and quantitative approach, with hermeneutic content analysis' methodology and technique. In quantitative terms, we used the average ranking and statistical tests of Wilcoxon. Analyzing the data obtained, it was observed that the use of practical activities in science teaching in adult education is a satisfactory strategy for teaching and learning process and that there is a need to instill these practices in young and adults' education
id UFPA-7_d08084081589769e22b9e872e13ff44d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1727
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Daily practical activities and science teaching at EJA: Teacher and students' perceptionAtividades práticas do cotidiano e o ensino de ciências na EJA: A percepção de educandos e docentesadult and youth education; science teaching; practical activitieseducação de jovens e adultos; ensino de ciências; atividades práticasThe main theme of this paper is the science teaching in Adults and Youth Education. It was investigated the students' perceptions of adult and youth education (elementary school) and their teachers, from science content's development through the works involving practical activities of everyday life. In this context, the methodology used in the research process was based on a survey of qualitative and quantitative approach, with hermeneutic content analysis' methodology and technique. In quantitative terms, we used the average ranking and statistical tests of Wilcoxon. Analyzing the data obtained, it was observed that the use of practical activities in science teaching in adult education is a satisfactory strategy for teaching and learning process and that there is a need to instill these practices in young and adults' educationO tema principal do presente trabalho é o ensino de ciências na Educação de Jovens e Adultos. A investigação observou a percepção dos alunos da EJA (Ensino Fundamental) e de seus professores, a partir do desenvolvimento do conteúdo de ciências através de trabalhos envolvendo atividades práticas do cotidiano. Nesse contexto, a metodologia usada no processo de investigação baseou-se em uma pesquisa com abordagem quali-quantitativa, com a base na metodologia hermenêutica e a técnica de análise de conteúdo. No aspecto quantitativo, foi utilizado o ranking médio e os testes estatísticos de Wilcoxon. Analisando os dados, percebeu-se que a utilização de atividades práticas no ensino de Ciências na EJA é uma estratégia satisfatória no processo de ensino e aprendizagem e que existe a necessidade de instigar tais práticas na formação de jovens e adultos.Universidade Federal do ParáMerazzi, Denise WestphalOaigen, Edson Roberto2007-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/172710.18542/amazrecm.v3i0.1727Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 3 (2007); 1-18Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 3 (2007); 1-182317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1727/2129/*ref*/ARAÚJO, M. S.T. & ABIB, M.L.V.S. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-47442003000200007&script=sci_arttext&tlng =es.Acesso em: 03/08./*ref*/AUSUBEL, D. P. Psicologia educativa: Um punto de vista cognoscitivo. México: Trilhas, 1978./*ref*/BEVILACQUA, G. D. & COUTINHO-SILVA, R. O Ensino de Ciências na 5ª série através da experimentação. Ciências & Cognição; Ano 04, Vol 10, pp. 84-92. 2007. Disponível em www.cienciasecognicao.org.Acesso em: 04/08./*ref*/BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Programa Nacional da Educação profissional com a Educação Básica na modalidade de Educação de Jovens e Adultos - PROEJA / Ensino Fundamental - Documento Base/2006. Brasília, DF, 2007./*ref*/COMENIUS, J.A . Tradução de Joaquim Ferreira Gomes (2001). Disponível em: www.ebooksbrasil.org./*ref*/DELIZOICOV, D. & ANGOTTI, J. A. Metodologia do Ensino de Ciências. São Paulo, SP: Ed. Cortez, 1994./*ref*/FREIRE. Educação e mudança. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983./*ref*/FREIRE, P.; Betto, F. Essa escola chamada vida: depoimentos ao repórter Ricardo Kotscho. São Paulo: Ática, 1985./*ref*/FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Sobre educação: (diálogos): volume 1. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982./*ref*/FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Tradução de Adriana Lopez. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986./*ref*/HADDAD, S. Educação de pessoas jovens e adultas e a nova LDB. In BRZEZINSKY, I. (org.) LDB interpretada: diversos olhares que se entrecruzam. São Paulo/SP: Cortez, 1997./*ref*/KLEIMAM, A.; SIGNORINI, I. (org.) O ensino e a formação do professor: Alfabetização de jovens e adultos. Porto Alegre/RS: Artmed, 2001./*ref*/LEITE, D. Pedagogia Universitária: Conhecimento, ética e política no ensino superior. Porto Alegre/RS:UFRGS, 1999./*ref*/MARCOVITCH, J. A Universidade (im)possível.São Paulo/SP: Futura, 1998./*ref*/PINTO, A. V. Sete lições sobre Educação de Adultos. 14ª ed. São Paulo/SP: Cortez, 2005./*ref*/SOARES, L. (org). Aprendendo com a diferença Estudos e pesquisas em Educação de Jovens e Adultos. Belo Horizonte/ MG: Autêntica, 2005./*ref*/ZAGO, N. Processos de escolarização nos meios populares. In SOARES, L. Aprendendo com a diferença. Belo Horizonte/ MG: Autêntica, 2005.Direitos autorais 2007 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:08Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1727Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:08Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Daily practical activities and science teaching at EJA: Teacher and students' perception
Atividades práticas do cotidiano e o ensino de ciências na EJA: A percepção de educandos e docentes
title Daily practical activities and science teaching at EJA: Teacher and students' perception
spellingShingle Daily practical activities and science teaching at EJA: Teacher and students' perception
Merazzi, Denise Westphal
adult and youth education; science teaching; practical activities
educação de jovens e adultos; ensino de ciências; atividades práticas
title_short Daily practical activities and science teaching at EJA: Teacher and students' perception
title_full Daily practical activities and science teaching at EJA: Teacher and students' perception
title_fullStr Daily practical activities and science teaching at EJA: Teacher and students' perception
title_full_unstemmed Daily practical activities and science teaching at EJA: Teacher and students' perception
title_sort Daily practical activities and science teaching at EJA: Teacher and students' perception
author Merazzi, Denise Westphal
author_facet Merazzi, Denise Westphal
Oaigen, Edson Roberto
author_role author
author2 Oaigen, Edson Roberto
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Merazzi, Denise Westphal
Oaigen, Edson Roberto
dc.subject.por.fl_str_mv adult and youth education; science teaching; practical activities
educação de jovens e adultos; ensino de ciências; atividades práticas
topic adult and youth education; science teaching; practical activities
educação de jovens e adultos; ensino de ciências; atividades práticas
description The main theme of this paper is the science teaching in Adults and Youth Education. It was investigated the students' perceptions of adult and youth education (elementary school) and their teachers, from science content's development through the works involving practical activities of everyday life. In this context, the methodology used in the research process was based on a survey of qualitative and quantitative approach, with hermeneutic content analysis' methodology and technique. In quantitative terms, we used the average ranking and statistical tests of Wilcoxon. Analyzing the data obtained, it was observed that the use of practical activities in science teaching in adult education is a satisfactory strategy for teaching and learning process and that there is a need to instill these practices in young and adults' education
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-06-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1727
10.18542/amazrecm.v3i0.1727
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1727
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v3i0.1727
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1727/2129
/*ref*/ARAÚJO, M. S.T. & ABIB, M.L.V.S. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-47442003000200007&script=sci_arttext&tlng =es.Acesso em: 03/08.
/*ref*/AUSUBEL, D. P. Psicologia educativa: Um punto de vista cognoscitivo. México: Trilhas, 1978.
/*ref*/BEVILACQUA, G. D. & COUTINHO-SILVA, R. O Ensino de Ciências na 5ª série através da experimentação. Ciências & Cognição; Ano 04, Vol 10, pp. 84-92. 2007. Disponível em www.cienciasecognicao.org.Acesso em: 04/08.
/*ref*/BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Programa Nacional da Educação profissional com a Educação Básica na modalidade de Educação de Jovens e Adultos - PROEJA / Ensino Fundamental - Documento Base/2006. Brasília, DF, 2007.
/*ref*/COMENIUS, J.A . Tradução de Joaquim Ferreira Gomes (2001). Disponível em: www.ebooksbrasil.org.
/*ref*/DELIZOICOV, D. & ANGOTTI, J. A. Metodologia do Ensino de Ciências. São Paulo, SP: Ed. Cortez, 1994.
/*ref*/FREIRE. Educação e mudança. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
/*ref*/FREIRE, P.; Betto, F. Essa escola chamada vida: depoimentos ao repórter Ricardo Kotscho. São Paulo: Ática, 1985.
/*ref*/FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Sobre educação: (diálogos): volume 1. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
/*ref*/FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Tradução de Adriana Lopez. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
/*ref*/HADDAD, S. Educação de pessoas jovens e adultas e a nova LDB. In BRZEZINSKY, I. (org.) LDB interpretada: diversos olhares que se entrecruzam. São Paulo/SP: Cortez, 1997.
/*ref*/KLEIMAM, A.; SIGNORINI, I. (org.) O ensino e a formação do professor: Alfabetização de jovens e adultos. Porto Alegre/RS: Artmed, 2001.
/*ref*/LEITE, D. Pedagogia Universitária: Conhecimento, ética e política no ensino superior. Porto Alegre/RS:UFRGS, 1999.
/*ref*/MARCOVITCH, J. A Universidade (im)possível.São Paulo/SP: Futura, 1998.
/*ref*/PINTO, A. V. Sete lições sobre Educação de Adultos. 14ª ed. São Paulo/SP: Cortez, 2005.
/*ref*/SOARES, L. (org). Aprendendo com a diferença Estudos e pesquisas em Educação de Jovens e Adultos. Belo Horizonte/ MG: Autêntica, 2005.
/*ref*/ZAGO, N. Processos de escolarização nos meios populares. In SOARES, L. Aprendendo com a diferença. Belo Horizonte/ MG: Autêntica, 2005.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2007 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2007 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 3 (2007); 1-18
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 3 (2007); 1-18
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465147768438784