Daily practical activities and science teaching at EJA: Teacher and students' perception
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1727 |
Resumo: | The main theme of this paper is the science teaching in Adults and Youth Education. It was investigated the students' perceptions of adult and youth education (elementary school) and their teachers, from science content's development through the works involving practical activities of everyday life. In this context, the methodology used in the research process was based on a survey of qualitative and quantitative approach, with hermeneutic content analysis' methodology and technique. In quantitative terms, we used the average ranking and statistical tests of Wilcoxon. Analyzing the data obtained, it was observed that the use of practical activities in science teaching in adult education is a satisfactory strategy for teaching and learning process and that there is a need to instill these practices in young and adults' education |
id |
UFPA-7_d08084081589769e22b9e872e13ff44d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1727 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Daily practical activities and science teaching at EJA: Teacher and students' perceptionAtividades práticas do cotidiano e o ensino de ciências na EJA: A percepção de educandos e docentesadult and youth education; science teaching; practical activitieseducação de jovens e adultos; ensino de ciências; atividades práticasThe main theme of this paper is the science teaching in Adults and Youth Education. It was investigated the students' perceptions of adult and youth education (elementary school) and their teachers, from science content's development through the works involving practical activities of everyday life. In this context, the methodology used in the research process was based on a survey of qualitative and quantitative approach, with hermeneutic content analysis' methodology and technique. In quantitative terms, we used the average ranking and statistical tests of Wilcoxon. Analyzing the data obtained, it was observed that the use of practical activities in science teaching in adult education is a satisfactory strategy for teaching and learning process and that there is a need to instill these practices in young and adults' educationO tema principal do presente trabalho é o ensino de ciências na Educação de Jovens e Adultos. A investigação observou a percepção dos alunos da EJA (Ensino Fundamental) e de seus professores, a partir do desenvolvimento do conteúdo de ciências através de trabalhos envolvendo atividades práticas do cotidiano. Nesse contexto, a metodologia usada no processo de investigação baseou-se em uma pesquisa com abordagem quali-quantitativa, com a base na metodologia hermenêutica e a técnica de análise de conteúdo. No aspecto quantitativo, foi utilizado o ranking médio e os testes estatísticos de Wilcoxon. Analisando os dados, percebeu-se que a utilização de atividades práticas no ensino de Ciências na EJA é uma estratégia satisfatória no processo de ensino e aprendizagem e que existe a necessidade de instigar tais práticas na formação de jovens e adultos.Universidade Federal do ParáMerazzi, Denise WestphalOaigen, Edson Roberto2007-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/172710.18542/amazrecm.v3i0.1727Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 3 (2007); 1-18Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 3 (2007); 1-182317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1727/2129/*ref*/ARAÚJO, M. S.T. & ABIB, M.L.V.S. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-47442003000200007&script=sci_arttext&tlng =es.Acesso em: 03/08./*ref*/AUSUBEL, D. P. Psicologia educativa: Um punto de vista cognoscitivo. México: Trilhas, 1978./*ref*/BEVILACQUA, G. D. & COUTINHO-SILVA, R. O Ensino de Ciências na 5ª série através da experimentação. Ciências & Cognição; Ano 04, Vol 10, pp. 84-92. 2007. Disponível em www.cienciasecognicao.org.Acesso em: 04/08./*ref*/BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Programa Nacional da Educação profissional com a Educação Básica na modalidade de Educação de Jovens e Adultos - PROEJA / Ensino Fundamental - Documento Base/2006. Brasília, DF, 2007./*ref*/COMENIUS, J.A . Tradução de Joaquim Ferreira Gomes (2001). Disponível em: www.ebooksbrasil.org./*ref*/DELIZOICOV, D. & ANGOTTI, J. A. Metodologia do Ensino de Ciências. São Paulo, SP: Ed. Cortez, 1994./*ref*/FREIRE. Educação e mudança. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983./*ref*/FREIRE, P.; Betto, F. Essa escola chamada vida: depoimentos ao repórter Ricardo Kotscho. São Paulo: Ática, 1985./*ref*/FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Sobre educação: (diálogos): volume 1. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982./*ref*/FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Tradução de Adriana Lopez. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986./*ref*/HADDAD, S. Educação de pessoas jovens e adultas e a nova LDB. In BRZEZINSKY, I. (org.) LDB interpretada: diversos olhares que se entrecruzam. São Paulo/SP: Cortez, 1997./*ref*/KLEIMAM, A.; SIGNORINI, I. (org.) O ensino e a formação do professor: Alfabetização de jovens e adultos. Porto Alegre/RS: Artmed, 2001./*ref*/LEITE, D. Pedagogia Universitária: Conhecimento, ética e política no ensino superior. Porto Alegre/RS:UFRGS, 1999./*ref*/MARCOVITCH, J. A Universidade (im)possível.São Paulo/SP: Futura, 1998./*ref*/PINTO, A. V. Sete lições sobre Educação de Adultos. 14ª ed. São Paulo/SP: Cortez, 2005./*ref*/SOARES, L. (org). Aprendendo com a diferença Estudos e pesquisas em Educação de Jovens e Adultos. Belo Horizonte/ MG: Autêntica, 2005./*ref*/ZAGO, N. Processos de escolarização nos meios populares. In SOARES, L. Aprendendo com a diferença. Belo Horizonte/ MG: Autêntica, 2005.Direitos autorais 2007 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:08Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1727Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:08Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Daily practical activities and science teaching at EJA: Teacher and students' perception Atividades práticas do cotidiano e o ensino de ciências na EJA: A percepção de educandos e docentes |
title |
Daily practical activities and science teaching at EJA: Teacher and students' perception |
spellingShingle |
Daily practical activities and science teaching at EJA: Teacher and students' perception Merazzi, Denise Westphal adult and youth education; science teaching; practical activities educação de jovens e adultos; ensino de ciências; atividades práticas |
title_short |
Daily practical activities and science teaching at EJA: Teacher and students' perception |
title_full |
Daily practical activities and science teaching at EJA: Teacher and students' perception |
title_fullStr |
Daily practical activities and science teaching at EJA: Teacher and students' perception |
title_full_unstemmed |
Daily practical activities and science teaching at EJA: Teacher and students' perception |
title_sort |
Daily practical activities and science teaching at EJA: Teacher and students' perception |
author |
Merazzi, Denise Westphal |
author_facet |
Merazzi, Denise Westphal Oaigen, Edson Roberto |
author_role |
author |
author2 |
Oaigen, Edson Roberto |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Merazzi, Denise Westphal Oaigen, Edson Roberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
adult and youth education; science teaching; practical activities educação de jovens e adultos; ensino de ciências; atividades práticas |
topic |
adult and youth education; science teaching; practical activities educação de jovens e adultos; ensino de ciências; atividades práticas |
description |
The main theme of this paper is the science teaching in Adults and Youth Education. It was investigated the students' perceptions of adult and youth education (elementary school) and their teachers, from science content's development through the works involving practical activities of everyday life. In this context, the methodology used in the research process was based on a survey of qualitative and quantitative approach, with hermeneutic content analysis' methodology and technique. In quantitative terms, we used the average ranking and statistical tests of Wilcoxon. Analyzing the data obtained, it was observed that the use of practical activities in science teaching in adult education is a satisfactory strategy for teaching and learning process and that there is a need to instill these practices in young and adults' education |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1727 10.18542/amazrecm.v3i0.1727 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1727 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v3i0.1727 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1727/2129 /*ref*/ARAÚJO, M. S.T. & ABIB, M.L.V.S. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-47442003000200007&script=sci_arttext&tlng =es.Acesso em: 03/08. /*ref*/AUSUBEL, D. P. Psicologia educativa: Um punto de vista cognoscitivo. México: Trilhas, 1978. /*ref*/BEVILACQUA, G. D. & COUTINHO-SILVA, R. O Ensino de Ciências na 5ª série através da experimentação. Ciências & Cognição; Ano 04, Vol 10, pp. 84-92. 2007. Disponível em www.cienciasecognicao.org.Acesso em: 04/08. /*ref*/BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Programa Nacional da Educação profissional com a Educação Básica na modalidade de Educação de Jovens e Adultos - PROEJA / Ensino Fundamental - Documento Base/2006. Brasília, DF, 2007. /*ref*/COMENIUS, J.A . Tradução de Joaquim Ferreira Gomes (2001). Disponível em: www.ebooksbrasil.org. /*ref*/DELIZOICOV, D. & ANGOTTI, J. A. Metodologia do Ensino de Ciências. São Paulo, SP: Ed. Cortez, 1994. /*ref*/FREIRE. Educação e mudança. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983. /*ref*/FREIRE, P.; Betto, F. Essa escola chamada vida: depoimentos ao repórter Ricardo Kotscho. São Paulo: Ática, 1985. /*ref*/FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Sobre educação: (diálogos): volume 1. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982. /*ref*/FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Tradução de Adriana Lopez. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986. /*ref*/HADDAD, S. Educação de pessoas jovens e adultas e a nova LDB. In BRZEZINSKY, I. (org.) LDB interpretada: diversos olhares que se entrecruzam. São Paulo/SP: Cortez, 1997. /*ref*/KLEIMAM, A.; SIGNORINI, I. (org.) O ensino e a formação do professor: Alfabetização de jovens e adultos. Porto Alegre/RS: Artmed, 2001. /*ref*/LEITE, D. Pedagogia Universitária: Conhecimento, ética e política no ensino superior. Porto Alegre/RS:UFRGS, 1999. /*ref*/MARCOVITCH, J. A Universidade (im)possível.São Paulo/SP: Futura, 1998. /*ref*/PINTO, A. V. Sete lições sobre Educação de Adultos. 14ª ed. São Paulo/SP: Cortez, 2005. /*ref*/SOARES, L. (org). Aprendendo com a diferença Estudos e pesquisas em Educação de Jovens e Adultos. Belo Horizonte/ MG: Autêntica, 2005. /*ref*/ZAGO, N. Processos de escolarização nos meios populares. In SOARES, L. Aprendendo com a diferença. Belo Horizonte/ MG: Autêntica, 2005. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2007 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2007 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 3 (2007); 1-18 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 3 (2007); 1-18 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465147768438784 |