The (mathematical) modelling implicit in the works of a dressmaker
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5239 |
Resumo: | This article aims to make a comparative analysis between the processes used by a dressmaker in her professional work, and the procedures of modelling (mathematics). The collaborator of this research was a professional from the south of Brazil who works with exclusive and large scale clothing production. The same granted interview through narratives. As a methodological procedure, mapping was used in educational research, organized in two moments: data apprehension through narratives of the collaborator of this research; and significance of this information - identification, understanding and careful analysis of the interviewee's narratives. As a result, it can be seen that the dressmaker, although she does not have knowledge about the use of modeling in her work, uses these procedures to elaborate and produce clothes for her clients. |
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The (mathematical) modelling implicit in the works of a dressmakerA modelagem (matemática) implícita nos fazeres de uma modistamodelling mathematics; narratives; creative processes; dressmakermodelagem matemática; narrativas; processos criativos; modistaThis article aims to make a comparative analysis between the processes used by a dressmaker in her professional work, and the procedures of modelling (mathematics). The collaborator of this research was a professional from the south of Brazil who works with exclusive and large scale clothing production. The same granted interview through narratives. As a methodological procedure, mapping was used in educational research, organized in two moments: data apprehension through narratives of the collaborator of this research; and significance of this information - identification, understanding and careful analysis of the interviewee's narratives. As a result, it can be seen that the dressmaker, although she does not have knowledge about the use of modeling in her work, uses these procedures to elaborate and produce clothes for her clients.Este artigo objetiva fazer uma análise comparativa entre os processos utilizados por uma modista em seus trabalhos profissionais, e os procedimentos de modelagem (matemática). A colaboradora desta pesquisa foi uma profissional do sul do Brasil que trabalha com produção de roupas exclusivas e em larga escala. A mesma concedeu entrevista por meio de narrativas. Como procedimento metodológico, foi utilizado o mapeamento na pesquisa educacional, organizado em dois momentos: apreensão dos dados por meio de narrativas da colaboradora desta pesquisa; e significação dessas informações – identificação, compreensão e análise criteriosa das narrativas da entrevistada. Como resultado, pode-se perceber que a modista, embora não tenha conhecimento sobre emprego da modelagem em seus fazeres, utiliza-se destes procedimentos para elaboração e produção de roupas para suas clientes.Universidade Federal do ParáCAPESCAPESMadruga, Zulma Elizabete de Freitas2017-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/523910.18542/amazrecm.v13i28.5239Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 28 (2017); 38-50Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 28 (2017); 38-502317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5239/4613/*ref*/AROUCA, Carlos A. C. Arte na escola: como estimular um olhar curioso e investigativo nos alunos dos anos finais do ensino fundamental. 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Campinas: Editora Psy II, 2003.Direitos autorais 2017 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-21T13:24:06Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/5239Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-01-21T13:24:06Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
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